Wat voor gedrag is dit?


F

Fien

Guest
Even vooraf:

Ik heb een 2 meterbak. Hierin is recent stip geconstateerd, wat onder behandeling is. De regenboogvissen (Boesemani) zijn niet besmet, althans ze hebben schijnbaar nergens last van. Op de plek waar ze zich ophouden is wel wat stroming toegevoegd in de vorm van een StreamOn stromingspomp.

Wel heb ik nu de temperatuur opgedreven om de stip te bestrijden, de bak is nu 29 graden, sinds gisteren.


Op dit moment zijn er 2 regenboogzalmen die bijzonder gedrag vertonen. Dit zijn overduidelijk 2 mannetjes, want ze zijn behoorlijk feller van kleur dan de rest. Dit zijn ook de enige 2 mannetjes.

Ze hangen de hele tijd enkele centimeters van elkaar af, soms strak langst elkaar. Op sommige momenten halen ze ineens naar elkaar uit, het lijkt geen echte aanval, maar meer een soort 'dreug' aanval.

Soms zwemt er een hard naar de ander toe, die zijn vinnen dan groot opzet. Dit wisselt elkaar af. Soms duwt een vis de andere even in onbalans.

Is dit stoer gedrag om indruk te maken op de vrouwtjes? Af en toe wordt er namelijk ook even achter een vrouwtje aangezeten, maar dit wordt snel weer afgebroken zodat de 2 mannetjes weer bij elkaar gaan hangen.

Andere vissen, die tussenbeide komen worden volkomen genegeerd, tenzij het een regenboog vrouwtje is!

Ik ben heel benieuwd!
 
Dit is typisch paargedrag. Imponeren naar de andere mannen en proberen de vrouwtjes te verleiden. Vaak hebben ze ook een oplichtende kleurbalk over de rug van neus tot eerste rugvin. Spectaculair gezicht en ��n van de redenen dat ik gek ben op regenboogvissen! In een 2-meter bak zou je best een leuke grote school kunnen houden. Dan heb je altijd activiteit in de groep.
 
Het is zeker een spectaculair gezicht. Ik heb nu de bak op hoge temperatuur, maar uiteindelijk gaat deze wel weer naar een normale temperatuur van 23-24 graden, want dit kost bakken stroom zo :) en het vissenbestand is hier niet op afgestemd.

Ik hoop dat het gedrag ook dan voor kan komen, want het is wel bijzonder om te zien, de kleuren zijn echt heel fel nu, vooral het grootste mannetje. De mannetjes die ik er in heb zitten zijn ook echt enorm groot.

O net gingen ze echt even helemaal over de kop :)
 
Je kan misschien sowieso 's winters de bak een paar graden kouder zetten dan zomers, dan krijg je dit gedrag misschien ook bij lagere temperaturen...

Ik weet natuurlijk niet of je bestand dit toelaat...
 

Terug
Bovenaan