Wat voor dier hagedis salamander is dit?


L

Loaches

Guest
Hallo,
Ik vond net dit arme gewonde dier op straat... weet iemand wat het is? Ik heb hem meegenomen om te verzorgen.
Misschien ontsnapt of gewoon inheems?
Hij is er slecht aan toe en ik wil hem graag beter maken..
Hij is ongeveer 5cm incl staart
IMG_6088.JPG
IMG_6087.JPG
 
Heb zelf weinig/geen ervaring met deze beestjes maar vind hem erg lijken op een kleine watersalamander. Als je even googelt op afbeeldingen lijken ze er best veel op. Denk dat een vogel hem mogelijk heeft proberen op te eten maar heeft laten vallen boven de straat.
 
Heb zelf weinig/geen ervaring met deze beestjes maar vind hem erg lijken op een kleine watersalamander. Als je even googelt op afbeeldingen lijken ze er best veel op. Denk dat een vogel hem mogelijk heeft proberen op te eten maar heeft laten vallen boven de straat.
heb even gegoogeld, qua kleur lijkt hij er inderdaad op, maar deze heeft een andere staart.. ik heb het idee dat hij onderkoeld was, want hij bewoog niet meer en leek dood.. ik ging naar huis om een doosje te halen en toen ik terug kwam zat hij nog precies in dezelfde houding.. nu lijkt hij wat actiever te worden en de boel te verkennen.. het is natuurlijk voordehand liggend een inheemse soort of zou het misschien toch een ontsnapt dier zijn?
 
Ik kan het niet 100% zeker zeggen, maar het lijkt op een Axolotl.
Bedankt voor je reactie, axelotls hebben uitwendige kiewen, heb er zelf toevallig 4, maar dat is het niet..
 
Trouwens hij wil niet graag in water, ik heb er een schoteltje water bij in staan en ik heb hem er in gezet maar hij kroop er gelijk weer uit...
 
Ik kan het niet 100% zeker zeggen, maar het lijkt op een Axolotl.

Ik durf 100% te zeggen dat het geen axolotl is. Dat zijn is de enige salamandersoort die alleen in het water blijft.. Hebben ook totaal andere kieuwen/kleur. Bovendien is het geen inheemse soort. ;)

heb even gegoogeld, qua kleur lijkt hij er inderdaad op, maar deze heeft een andere staart.. ik heb het idee dat hij onderkoeld was, want hij bewoog niet meer en leek dood.. ik ging naar huis om een doosje te halen en toen ik terug kwam zat hij nog precies in dezelfde houding.. nu lijkt hij wat actiever te worden en de boel te verkennen.. het is natuurlijk voordehand liggend een inheemse soort of zou het misschien toch een ontsnapt dier zijn?

Lijkt mij inderdaad een inheemse soort. Weet niet of de mensen op dit forum je verder kunnen helpen. Heb deze soort volgensmij weleens in een lokaal natuurgebied(=bos/veen) zien liggen. Denk dat hij door een kat/vogel is gepakt en losgelaten. Hij zal wel een klap gemaakt hebben. Je kan salamanders volgensmij prima voeren met rode muggenlarven en andere kleine diertjes. Droogvoer zal hij niet accepteren dus het moet wel levend zijn. Ze leven in een vochtige omgeving dus kijk even of je wat mos in je tuin kan vinden en bladeren, bepaalde plek natsproeien zodat hij zelf zijn vochtigheid kan regelen, heel belangrijk!
 
De kleur en/of tekening van de buik kan soms ook helpen bij identificatie. Maar het beestje nog extra stresseren om daar een foto van te nemen lijkt me nu ook niet de bedoeling.
Enerzijds vrees ik dat dit diertje te vroeg uit winterslaap is gekomen (kan gestoord zijn bvb) maar anderzijds denk ik dat het probleem aan zijn poot momenteel belangrijker is dan de identificatie of de gestoorde winterslaap..
Ik vrees dat die poot verloren is, als deze niet geamputeerd wordt zal hij sterven door ontsteking of iets dergelijks vrees ik... :mad:
Het is zeer jammer voor het diertje maar ik denk dat je iemand moet zoeken met de nodige kennis om naar het pootje te kijken en te beslissen of en hoe hij nog gered kan worden.
Euthanasie is een andere mogelijkheid, niet leuk zoiets maar ik vrees dat hij in die toestand weinig kans heeft... Komt ook nog bij dat het dier momenteel veel stress heeft door de hele situatie. Stress is helaas ook snel dodelijk bij dergelijke dieren..

Succes alleszins, zeer tof dat je probeert een dier in nood te helpen, ik hoop dat het je lukt!
 
Ik ben er vrij zeker van dat dit de kleine watersalamander is, in winterstaat. Dat betekend dus dat hij niet graag in het water wil en hij er anders uitziet dan in de lente en zomerperiode. Ze kruipen vaak weg in holletjes of onder dingen op land in de winter. Zonder zijn pootje zal hij niet goed meer kunnen zwemmen, dus is het misschien het beste om hem te euthanaseren vrees ik.......
 
Ik durf 100% te zeggen dat het geen axolotl is. Dat zijn is de enige salamandersoort die alleen in het water blijft.. Hebben ook totaal andere kieuwen/kleur. Bovendien is het geen inheemse soort. ;)



Lijkt mij inderdaad een inheemse soort. Weet niet of de mensen op dit forum je verder kunnen helpen. Heb deze soort volgensmij weleens in een lokaal natuurgebied(=bos/veen) zien liggen. Denk dat hij door een kat/vogel is gepakt en losgelaten. Hij zal wel een klap gemaakt hebben. Je kan salamanders volgensmij prima voeren met rode muggenlarven en andere kleine diertjes. Droogvoer zal hij niet accepteren dus het moet wel levend zijn. Ze leven in een vochtige omgeving dus kijk even of je wat mos in je tuin kan vinden en bladeren, bepaalde plek natsproeien zodat hij zelf zijn vochtigheid kan regelen, heel belangrijk!
Bedankt!
Ik heb er inderdaad vochtig hout enzo in gedaan en een natte tissue op de bodem. Ik zal straks nog even wat mooie bladeren zoeken.
 
Bedankt voor alle reacties!
sinds hij nu een paar uur binnen zit gebruikt hij zijn pootje weer..
als het echt gaat ontsteken dan knip ik hem er desnoods wel af(uiteraard op een steriele manier)
ik ga niet zomaar een dier euthanaseren zonder deze een kans te geven op herstel..
De LFS die ook reptielen verkoopt dacht dat het een gekko is.(ontsnapt of met bananen meegekomen)
Ik heb hem nu in een nanocube met op de bodem een natte tissue en nat hout en een schoteltje water en rode muggenlarven uit de diepvries.. hij heeft zich veilig onder het hout verstopt.
Ik hoop dat iemand mij met zekerheid kan zeggen welke soort het is, zodat ik hem zo goed mogelijk kan verzorgen.. de zorg uit handen geven aan een instantie die het waarschijnlijk toch al veel te druk heeft zie ik niet zo zitten...
 
Ik ben er vrij zeker van dat dit de kleine watersalamander is, in winterstaat. Dat betekend dus dat hij niet graag in het water wil en hij er anders uitziet dan in de lente en zomerperiode. Ze kruipen vaak weg in holletjes of onder dingen op land in de winter. Zonder zijn pootje zal hij niet goed meer kunnen zwemmen, dus is het misschien het beste om hem te euthanaseren vrees ik.......
Ik sluit inderdaad de kleine watersalamander nog niet uit, hoewel deze geloof ik vlekken op de buik heeft en dat heeft de mijne niet(toen ik hem in het badje legde toen gleed hij op z'n ruggetje en z'n buikje was gewoon gelig..)
 
Bedankt voor je reactie, axelotls hebben uitwendige kiewen, heb er zelf toevallig 4, maar dat is het niet..
Axolotls verliezen na de metamorfose hun kieuwen en lijken op dat beest op je foto.
download (5).jpg


Ik zeg niet zomaar wat, maar ik heb me niet goed verwoord.
 
Axolotls verliezen na de metamorfose hun kieuwen en lijken op dat beest op je foto.
Bekijk bijlage 9611

Ik zeg niet zomaar wat, maar ik heb me niet goed verwoord.
Ze kunnen door bepaalde onnatuurlijke omstandigheden inderdaad transformeren maar dit kan alleen in laboratoria.. bovendien zijn ze 20 cm en mijn kleine beestje is maar 5cm..
Heb 4 axelotls zwemmen en dat is het 100% niet..
Maar toch heel erg bedankt voor het mee denken
 
Ik durf 100% te zeggen dat het geen axolotl is. Dat zijn is de enige salamandersoort die alleen in het water blijft.. Hebben ook totaal andere kieuwen/kleur. Bovendien is het geen inheemse soort. ;)



!
Inderdaad, maar het zou kunnen dat iemand die in een sloot heeft losgelaten.
 
Ik zou eens een pb naar @ziggycardon sturen, hij is hier heel erg breed in geïnteresseerd.
 
als het echt gaat ontsteken dan knip ik hem er desnoods wel af(uiteraard op een steriele manier)
ik ga niet zomaar een dier euthanaseren zonder deze een kans te geven op herstel..

Voor de duidelijkheid: Ik heb niet gezegd dat je hem geen kans mag geven hé, integendeel.
Maar ik bedoelde dat hij in deze toestand (dus gewond en gestresseerd) snel bergaf kan gaan, zeker bij veel bloedverlies en eventuele ontsteking van de wonde.
Zelf afknippen zou ik trouwens niet aanraden, als je het zelf zou doen zou ik eerder afbinden met een elastiek adviseren zodat het verbrijzelde stukje van de poot natuurlijk afsterft...

Daarna lijkt het me vooral belangrijk dat je hem genoeg donkere verstop plekken geeft (wat boomschors bijvoorbeeld) en zoveel mogelijk met rust laat. Voor dergelijke dieren kan langdurige blootstelling aan stress zeer snel tot de dood leiden... En ongetwijfeld is de stress zeer hoog momenteel, kan ook moeilijk anders...
Eten zal hij nu niet snel doen vermoed ik dus zou er niet teveel voedsel bijleggen...
Succes, ik hoop nog steeds dat het je lukt hem te helpen...
 
Voor de duidelijkheid: Ik heb niet gezegd dat je hem geen kans mag geven hé, integendeel.
Maar ik bedoelde dat hij in deze toestand (dus gewond en gestresseerd) snel bergaf kan gaan, zeker bij veel bloedverlies en eventuele ontsteking van de wonde.
Zelf afknippen zou ik trouwens niet aanraden, als je het zelf zou doen zou ik eerder afbinden met een elastiek adviseren zodat het verbrijzelde stukje van de poot natuurlijk afsterft...

Daarna lijkt het me vooral belangrijk dat je hem genoeg donkere verstop plekken geeft (wat boomschors bijvoorbeeld) en zoveel mogelijk met rust laat. Voor dergelijke dieren kan langdurige blootstelling aan stress zeer snel tot de dood leiden... En ongetwijfeld is de stress zeer hoog momenteel, kan ook moeilijk anders...
Eten zal hij nu niet snel doen vermoed ik dus zou er niet teveel voedsel bijleggen...
Succes, ik hoop nog steeds dat het je lukt hem te helpen...
Heel erg bedankt!
Het zelf afknippen was meer bij wijze van hoor, ik heb namelijk axelotls waarbij je het wel af en toe moet doen als een ledemaat beschadigd is, omdat salamanders hun ledematen weer aangroeien, mits de poot oid netjes is verwijderd..
Bloed verlies heeft hij gelukkig niet en hij ziet er redelijk doorvoed uit. Ik heb het voedsel op het schoteltje liggen dus ik kan het na een halve dag makkelijk even verversen, evenals de natte tissue (om geen schimmel te krijgen)
Ik hoop echt dat hij het redt, ik zal hem verder zoveel mogelijk met rust laten en inderdaad boomschors is nog wel een idee
 
IMG_1072.JPG
Ik heb hem nog even op zn ruggetje gedraait om goed het buikje te bekijken en deze is helemaal geel zonder vlekjes, dus dan valt de kleine watersalamander af...
Zn reflex is alweer opgeknapt, hij spartelde flink tegen toen ik hem voorzichtig omrolde en hij rolde ook gelijk weer terug, foto maken onmogelijk, maar dat lijkt me alleen maar een goed teken.
Nog een foto
Scherper krijg ik hem er niet op, want hij is zo klein en wil hem verder met rust laten..
Op deze foto zie je ook dat het pootje mee valt..
 
De kleine watersalamander is niet altijd geel met vlekken hoor, dat is het verschil tussen mannetjes en vrouwtjes volgensmij.
 
De kleine watersalamander is niet altijd geel met vlekken hoor, dat is het verschil tussen mannetjes en vrouwtjes volgensmij.
Zou kunnen, maar wat ik gelezen heb hebben ze sowieso vlekken op de buik en de man ook op de rug ofzoiets en het vrouwtje alleen de buik..
 
Zou je eens een foto van de buik kunnen maken?

Dat kan al erg veel helpen.
 
Wat ga je hem qua voeding geven? Pootje ziet er nu indd al beter uit.
 
Zoals Blackmoor al aangaf, dit is hoogst waarschijnlijk de kleine watersalamander, Lissotriton vulgaris, in winterkleding.
En mooi als hij zijn pootje weer gebruikt, want vaak genezen dat soort grote verwondingen niet.
Qua voedsel: regenwormen of al het gedierte wat je onder een steen of stuk houd in de tuin vindt. Meelwormen kan ook, maar niet te veel en te grote.
Ralf
 
Zou je eens een foto van de buik kunnen maken?

Dat kan al erg veel helpen.
Ik ga het morgen weer proberen en anders een filmpje want hij draait heel snel weer op z'n buikje en ik durf hem niet vast te pakken en fijn te knijpen om z'n buikje op de foto te krijgen want hij is zo klein inieminie..
 
Wat ga je hem qua voeding geven? Pootje ziet er nu indd al beter uit.
Ik heb er meerder soorten diepvries voer in gelegd, rode muggenlarven en witte mug en mysis.. hopelijk eet hij wat..
 
Zoals Blackmoor al aangaf, dit is hoogst waarschijnlijk de kleine watersalamander, Lissotriton vulgaris, in winterkleding.
En mooi als hij zijn pootje weer gebruikt, want vaak genezen dat soort grote verwondingen niet.
Qua voedsel: regenwormen of al het gedierte wat je onder een steen of stuk houd in de tuin vindt. Meelwormen kan ook, maar niet te veel en te grote.
Ralf
Bedankt voor de tips
Kleine water salamander zou wel kunnen, maar dan zouden er toch echt stippen op de buik moeten zitten?
Regenworm gaat nooit in z'n bekkie passen, z'n koppie is kleiner dan een halve cm, al lijkt hij op de foto heel groot en stoer, z'n lichaam is max 2cm..
Het pootje is Gelukkig een stuk beter..
ik heb de reptielenopvang van Nederland ook bericht en zij adviseerden om hem naast een sloot uit te zetten en ze wisten ook niet zeker of het de kleine watersalamander is... dat vind ik echt een raar advies, want de kans bestaat toch nog dat het wel een uitheems dier is (ik woon namelijk in de stad)en bovendien, ik ga een gewond dier toch niet als voedsel naast de eenden neerzetten?en naast een sloot uitzetten terwijl hij in winterkledij in een spouwmuur wil zitten is toch ook een beetje raar
 
IMG_1084.JPG
Dit is zn tijdelijke onderkomen..
Hij kruipt af en toe een beetje rond.
Ik heb er wat klimop in gedaan en er ligt dus hout in..
Op de bodem liggen natte tissues die ik dagelijks zal vervangen.
Op het omgekeerde schoteltje ligt een laagje water waar hij eventueel kan drinken of badderen..
Her en der liggen verschillende muggenlarfjes verspreid..
Ik hoop dat hij gaat eten en weer beter wordt.
Morgen maak ik betere foto's in de hoop op definitieve identificatie
 
Je zorgt wel goed voor hem zeg! Ik las dat je zulke beestjes als huisdier kan houden behalve on de winter..... Ze eten namelijk
het liefst levend voer en dat is in de winter lastig om te vangen.
 
Dank je
Als hij zeker uit de natuur komt en weer beter is zal ik hem naar de sloot brengen dat hij weer lekker vrij mag zijn :smitten:
 
Mooi hoor. Leuk dat je de moeite doet om het beestje goed te verzorgen.

Het enige is wel dat klimop nu eenmaal giftig is en zul je eenmaal minder tegenkomen in de salamander zijn biotoop.
Een stuk vochtig, rottend hout dan weer wel.

Best zou ik ergens een visloze poel zoeken, dan heb je meer garantie dat hij/zij goed terecht komt.


Heb je al een foto van het buikje kunnen maken?
 
Ik ben nu toch overtuigd dat het inderdaad de kleine water salamander is. Ik heb wederom zn buikje in het licht bekeken en zag toch hele kleine zwarte stipjes.
Hij is een stuk opgeknapt en ik zal hem vanmiddag uitzetten.
Een plek waar geen vissen of eenden zitten wordt lastig hier in de buurt... maar zal mn best doen.
Nog even een laatste selfie van dit prachtige beestje
IMG_1086.JPG
IMG_1087.JPG

Heel erg bedankt allemaal voor het mee denken!!
 
Goed gedaan!
Maar op de eerste foto's ziet de poot er ernstig verminkt en bijna onbruikbaar uit en op deze foto's zie je amper nog sporen van de verwonding! Is het dan een beetje gezichtsbedrog op de eerste foto's of is de verwonding niet zo duidelijk zichtbaar op de laatste foto's? Gebruikt hij de gewonde poot opnieuw?

Alleszins: :petjeaf::thumbs:
 

Terug
Bovenaan