Wat voor bodem


A

Aad Roukens

Guest
Ik heb een nog leeg nieuw aquarium staan van 100X50x40 en ben eea aan het onderzoeken wat de beste keuze's zijn om hen te inrichten dus begin bij de bodem: wat is nu een goede bodem moet ik gaan werken met een voedings bodem met daar overheen een laag fijn grind of is een Aqua Soil van bv ADA een betere keus of gewoon alleen maar aquarum grind zonder toevoeging.
Het plan is om een redelijk beplant aquarium te creeren en ga gebruik maken CO2 bemesting, als filter heb ik een eHeim Pro 4 met interne verwarming en de verlichting is van aquatlantis (LED 44 watt)
 
Persoonlijk zou ik gewoon voor filterzand gaan.
Planten die voeding vanuit de bodem halen kun je plaatselijk bemesten met kleibollen, klei sticks of capsules.
Daar is zat voor te koop.

Lees je ook even in over de EI methode.
Hier is al veel over geschreven op dit forum.
 
Er zijn altijd heel veel vragen maar ook ideeën over hoe een bodem eruit zou moeten zien. Het is ook een zeer belangrijk onderdeel voor de aquaristiek. Het is juist daarom dat ik al vaak heb gepleit om hier een apart forum onderdeel voor te creëren zoals we dat ook hebben voor planten, voor algen, voor ziektes, voor techniek, noem het maar op. Tot nu toe voelt men hier, voor mij om onbegrijpelijke redenen, niet voor.
 
Klopt het is voor mij als starter en nieuw aangemeld lid best moeilijk om eea te vinden over dit belangrijke item want een bodem uitwisselen doe je volgens mij niet 123 , ook op internet kom ik er niet echt uit, de een zegt dit de ander weer dat
 
Klopt het is voor mij als starter en nieuw aangemeld lid best moeilijk om eea te vinden over dit belangrijke item want een bodem uitwisselen doe je volgens mij niet 123 , ook op internet kom ik er niet echt uit, de een zegt dit de ander weer dat
Inderdaad een bodem vervangen in lopende bak is lastig en kan allerlei problemen geven.

Nogmaals een voedingsbodem is niet nodig en mengt op en duur door je andere substraat heen.
Grind is prima voor planten maar beperkt je weer in de bodem bewoners.
Alleen filter zand is prima voor planten en bodem bewoners zoals Cory's of Khulii's

Je kan de bodem ook nog wat natuurlijke maken door hier en daar wat boom bladeren te plaatsen.
Er zijn een aantal bladeren geschikt hiervoor.
 
Er zijn altijd heel veel vragen maar ook ideeën over hoe een bodem eruit zou moeten zien. Het is ook een zeer belangrijk onderdeel voor de aquaristiek. Het is juist daarom dat ik al vaak heb gepleit om hier een apart forum onderdeel voor te creëren zoals we dat ook hebben voor planten, voor algen, voor ziektes, voor techniek, noem het maar op. Tot nu toe voelt men hier, voor mij om onbegrijpelijke redenen, niet voor.
Ik denk dat dit wel een goed idee is.
Dit zou zelfs best wat breder kunnen b.v. als je een bodem met bladeren wil welke zijn dan geschikt en wat is het effect van de verschillende bladeren op je water.
 
In wat voor grote (mm) moet ik mij dat filterzand voorstellen?
 
Ik denk dat dit wel een goed idee is.
Dit zou zelfs best wat breder kunnen b.v. als je een bodem met bladeren wil welke zijn dan geschikt en wat is het effect van de verschillende bladeren op je water.
Inderdaad, maar goed, als je al een onderdeel bodem hebt zijn we al verder. We weten het al zolang; een groot deel van ons plantenassortiment bestaat uit moerasplanten en hoe nemen die hun voeding voor een belangrijk deel op? Juist...
 
B.v. 0,4-0,8 mm
 
Er zijn teveel factoren om daar een antwoord op te geven.
Ik persoonlijk zou altijd voor een bodem gaan die voeding kunnen opslaan en weer kunnen afgeven aan het water. (CEC vermogen) En dan kom je altijd uit bij een aqua soil.
Het grote voordeel is dat je de voeding voor je planten aanbied via de bodem en via het water. Daarbij is het pH verlagend, dus gunstig in combinatie met CO2.
 
Het bovenstaande lezend hoop ik op een positieve reactie van iemand van het beheer...
 
Er zijn altijd heel veel vragen maar ook ideeën over hoe een bodem eruit zou moeten zien. Het is ook een zeer belangrijk onderdeel voor de aquaristiek. Het is juist daarom dat ik al vaak heb gepleit om hier een apart forum onderdeel voor te creëren zoals we dat ook hebben voor planten, voor algen, voor ziektes, voor techniek, noem het maar op. Tot nu toe voelt men hier, voor mij om onbegrijpelijke redenen, niet voor.

Persoonlijk denk ik dat het prima onder inrichting past. De sectie verlichting hebben we ook niet gesplitst in Led en TL bijvoorbeeld. Het moet ook een beetje overzichtelijk blijven denk ik. Maar dat is even mijn persoonlijke kijk erop;).

Ik gebruik zelf gewone grindbodems en dan voeding in de bodem bij de planten die dat graag hebben.

B.v. 0,4-0,8 mm


Die heb ik van de Hornbach in een 60cm en dat is een mooie korrel.
 
Persoonlijk denk ik dat het prima onder inrichting past. De sectie verlichting hebben we ook niet gesplitst in Led en TL bijvoorbeeld. Het moet ook een beetje overzichtelijk blijven denk ik. Maar dat is even mijn persoonlijke kijk erop;).

Ik gebruik zelf gewone grindbodems en dan voeding in de bodem bij de planten die dat graag hebben.




Die heb ik van de Hornbach in een 60cm en dat is een mooie korrel.

Je zou algen, eenvoudig gezegd simpele planten, ook onder planten kunnen zetten maar we weten dat dat ook geen juiste opvatting zou zijn. Ze behoren niet tot hogere planten. Nee John, hier ben ik het echt mee oneens. De bodem is voor moerasplanten even belangrijk als, bijvoorbeeld, bemesting of waterkwaliteit. Er zijn ook altijd, hier maar ook elders, veel vragen over. Ook zijn er veel ervaringen die je daardoor bundeld en waar iedereen z'n voordeel mee kan doen. Bovendien onder het interieur vallen voor mij veel mij de overige zaken zoals, bijvoorbeeld, een achterwand of een thermometer. Dingen die je wél onder een gezamelijke noemer kan zetten omdat ze niet wezenlijk bijdragen tot het welslagen in je bak. Je snapt het denk wel, voor mij is de bodem, zeker in een plantenbak, van groot belang.
 
Ik begrijp je helemaal hoor Ben. Je hebt dit inderdaad in het verleden ook al eens aangegeven en dat hebben we dacht ik destijds besproken in het team.
Het is denk ik een kwestie van keuzes maken maar ik wil met alle plezier je betoog nog een keer meenemen naar de collega s en dat bespreken hoor;).
 
Ik begrijp je helemaal hoor Ben. Je hebt dit inderdaad in het verleden ook al eens aangegeven en dat hebben we dacht ik destijds besproken in het team.
Het is denk ik een kwestie van keuzes maken maar ik wil met alle plezier je betoog nog een keer meenemen naar de collega s en dat bespreken hoor;).
Plus 1 van mij.
 
en +1 van mij

en ik heb er een mooi duidelijk artikel over geschreven wat ik daar mooi in kwijt kan
 
Waarbij ik nog gezegd wil hebben dat ik, uiteraard, respect heb voor elke andere mening!

In ieder geval mijn dank dat je het nog eens wil aankaarten!
 
filterzand in 3 maten 0.4- 0.8 ,0.7 -1.25 ,1-2.0mm
Ikzelf heb de middelste
 
bedankt voor de info maar ben er nog niet uit grind of soil , ik wil nog wel wat bij dragen aan de discussie dat er een apart onderwerp bodem zou moeten komen , toen ik voor het eerst op dit forum kwam heb gezocht naar een hoofdstuk bodem of voeding bodem maar vreemd genoeg was dat er niet, ik wist ook niet waar ik mijn vraag onder moest laten vallen inrichting of planten of techniek zeg het maar, zeker als starter loop je tegen de vraag aan wat moet ik als bodem materiaal gebruiken

PS. Dirk zie iets over een EI methode ik heb dit als zoek opdracht ingevoerd maar kom er niet echt achter wat dit nu precies inhoud vele verwijzingen nl werken niet
 
PS. Dirk zie iets over een EI methode ik heb dit als zoek opdracht ingevoerd maar kom er niet echt achter wat dit nu precies inhoud vele verwijzingen nl werken niet


In mijn onderschrift staat een link die je kan aanklikken voor de EI;)
 
Bedankt hier kan ik wel wat mee en zoals ik het nu bekijk is EI wel wat voor mij ben met vroeg pensioen dus tijd genoeg .
ik heb een beetje zitten rekenen en als ik de hoeveelheden die de calculator aangeeft aan hou dan kom ik op +/- 12 euro per maand, klopt dit een beetje of is het raadzaam om zelf te gaan mengen.
Als ik de EI methode ga gebruiken dan valt het gebruik van aqua-soils zeker af?
 
Bedankt hier kan ik wel wat mee en zoals ik het nu bekijk is EI wel wat voor mij ben met vroeg pensioen dus tijd genoeg .
ik heb een beetje zitten rekenen en als ik de hoeveelheden die de calculator aangeeft aan hou dan kom ik op +/- 12 euro per maand, klopt dit een beetje of is het raadzaam om zelf te gaan mengen.
Als ik de EI methode ga gebruiken dan valt het gebruik van aqua-soils zeker af?
Ik heb geen ervaring met de soils.
Zelf mengen vind ik het mooiste werken je kan dan een mix maken die afgestemd is op jouw bak. En ja ook net weer wz goedkoper
 

Terug
Bovenaan