Wat voor algen zijn dit?


Suzett

Active member
Lid geworden
17 januari 2023
Berichten
26
Leeftijd
29
Goedemorgen,

Sinds een paar dagen vind ik dit soort ‘pluisjes’ aan mijn blok hout. Ik heb ook al een stukje zien drijven, maar dacht dat het een pluisje van mijn kleding was dat in de bak was beland. Het zit alleen aan het hout en niet aan planten. Lijkt geen baardalg. Kleur is grijs achtig. Mijn sewellia’s eten het niet op. Wie weet wat het is?
image.jpg
image.jpg
 
Hoe lang (kort) ligt dat hout al in je bak? Het ziet er voor mij uit als de schimmel die als hout pas kort in het aquarium ligt, erop komt.
 
Hoe lang (kort) ligt dat hout al in je bak? Het ziet er voor mij uit als de schimmel die als hout pas kort in het aquarium ligt, erop komt.
Niet kort, ook niet heel lang. Ik denk een maand of drie…
 
Dan denk ik dat dat het is, tenzij iemand me corrigeert. Ongevaarlijk voor je bak en je vissen.
 
Deze "schimmel"wordt veroorzaakt door bacteriën die in het hout zaten. Ze komen met zuurstof in aanraking en starten een afbraakproces met als restant die witte stof. Dit verdwijnt gewoonlijk na een paar weken vanzelf. Sommige dieren zoals garnalen maar ook een Crossocheilus oblongus/Siamese algeneter knabbelen er graag aan. Het is dan ook niet gevaarlijk.

 
Deze "schimmel"wordt veroorzaakt door bacteriën die in het hout zaten. Ze komen met zuurstof in aanraking en starten een afbraakproces met als restant die witte stof. Dit verdwijnt gewoonlijk na een paar weken vanzelf. Sommige dieren zoals garnalen maar ook een Crossocheilus oblongus/Siamese algeneter knabbelen er graag aan. Het is dan ook niet gevaarlijk.

Dank voor het antwoord. Het proces waarbij het hele stuk hout onder de wittige schimmel/algen zat heb ik al gehad toen het hout er net in zat. Dat vonden mijn vissen inderdaad wel lekker en is weggegaan. Dit spul is anders van vorm, grijs en de vissen hoeven het niet. Vandaar mijn idee dat het iets anders is.
 

Terug
Bovenaan