Wat voer ik jonge rasbora galaxy's?


A

Aam

Guest
Ik heb 3 jonge Rasbora Galaxy's van ca 2 weken oud. Ik voer ze microaaltjes maar vind dat nogal belastend voor het water door de voedingsbodem van de aaltjes die ook in het aquarium terecht komt. Nu weet ik dat er hobbykwekers zijn die in de eerste weken vooral azijnaaltjes voeren. Is dat minder belastend voor het water én hoe kom ik aan een entportie???
 
Je kunt ze dit voeren :

256376bigsmoke_0_82_visvoer_voor_jonkies1.jpg
 
Artemianauplien zullen denk ik nog wel te groot zijn en anders kun je denken aan Liquidfry.
 
De eerste dagen of weken kan je ze gaan voeren met azijnaaltjes en/of microwormen. De jongen zullen erg klein zijn en artemianauplien zullen inderdaad iets te groot zijn. Dat past nog niet in hun bekjes. De azijnaaltjes zijn iets kleiner dan microwormen en genieten daarom de voorkeur boven de microwormen (en de stank is een stuk minder). Als ze wat groter zijn geworden kan je overstappen op microwormen, maar blijf nog steeds de azijnaaltjes geven. Niet alle jongen groeien even snel, dus blijf nog steeds voedsel geven die ook de kleinere jongen op kunnen eten.
Zodra ze weer wat groter en ouder zijn, kun je gaan voeren met Liquifry of Artemia Quick. Blijf nu nog steeds de azijn en microwormen geven. Eventueel kan je ook heel fijn gewreven voer geven, als ze het accepteren.

Maar als je alleen azijnaaltjes wil voeren, dan kan dat ook wel. Ik had ze een keer via Marktplaats gekocht bij een particulier.

De jongen moeten in het voer zwemmen. Anders verbruiken ze te veel energie om voedsel te vinden. Doordat je vaak moet voeren, vervuild het water ook sneller. Daarom is het goed om elke dag het water te verschonen. Vervuild water belemmerd tevens de groei van de jongen, dus dat is nog een reden om het water elke dag te verversen.
 
Ik heb mijn jongen groot gekregen met azijnaaltjes (destijds hier mijn entportie besteld: http://www.killivissenencorydoras.nl). Daar heb ik nu nog steeds kweek van staan en je hebt er echt geen werk aan. Verder met artemianauplien en repashy in poedervorm. Dat laatste vond ik heel erg fijn om te voeren. Is al echt in stofvorm en de kleintjes werden er lekker dik van :D
 

Terug
Bovenaan