wat te voeren aan mijn maculata's om mijn garnalenbaby's te sparen


K

karinD

Guest
Ik heb een probleempje. Ik had in mijn bakje gekozen voor de maculata, omdat men mij heeft vertelt dat die in principe van baby-dwerggarnalen afblijven.
Maar nu heb ik mijn eerste nestje jonge dwerggarnalen, en die worden zeer waarschijnlijk door diezelfde maculata's opgepeuzelt.
Wat moet ik doen om te zorgen dat ze beter ervan afblijven? Af en toe een jong gappen, dat zal niet te voorkomen zijn. Maar ik wil niet dat ze alles opeten. Zeker niet, zolang ik nog maar een handjevol garnalen heb (15 stuks), en ik toch wel hoop op meer.

Ik heb 12 maculata's. Ik voer 2x per dag tussen duim en wijsvinger een plukje fijngemalen vlokvoer. De garnalen end e cory's hebben hun eigen voer, dat dwarrelt gelijk naar de grond maar ook hier wordt van mee gesnoept. Geen probleem, moet kunnen.
Verder ben ik dinsdag begonnen met wat diepvriesvoer, dit was ik van plan om 2x per week te gaan voeren.

Woensdag zou mijn voervrije dag worden, sinds vorige week ingevoerd, omdat me was aangeraden om 1 dag in de week niet te voeren.

Wat is wijs? Meer dan 2x per week diepvriesvoer? Geen voervrije dag? Toch wat meer vlokvoer gaan voeren?
 
denk dat ze rasbora maculata bedoeld.

Heb ze zelf ook gehad, bij cr's. nooit last van gehad, snoeperij.
Maar goed, wat je kunt doen is er voor zorgen dat je genoeg schuilplaatsen hebt voor jouw garnalen. Veel mos, veel planten, hout waar ze tussen/onder kunnen kruipen.
inderdaad de visjes wat diepvries of levend voer geven ter vervanging van vlokvoer, is alleen maar goed voor ze.

Waarom denk je trouwens dat ze opgegeten zijn/worden? heb je dat gezien? of ben je de babygarnalen kwijt? die verstoppen zich namelijk even totdat ze wat groter zijn.
 
Ik bedoel inderdaad de boraras maculata.

Ja, ik ben ze kwijt. Ik zag gisterochtend ineens 2 babygarnaaltjes onder een stukje komkommer, ten minste, dat dacht ik te zien. Vanmorgen zag ik inderdaad, dat het zwangere vrouwtje geen eitjes meer heeft. Zij was makkelijk te herkennen, omdat ze een heel stuk donkerder van kleur is dan de andere garnalen.
Maar gister was ik de hele dag vrij, en omdat ik niet echt lekker was had ik niet veel meer fut, dan de hele dag in de buurt van het aquarium rondhangen op zoek naar die babygarnaaltjes. Ik heb er niet een gevonden.
Dus �f ze hebben zich erg goed verstopt, en dat kan het beste tussen de limnophila sessiflora, �f ze worden opgepeuzeld. En de maculata's hangen de laatste paar dagen heel erg vaak bij de bodem rond, de grond net zo goed afspeurend als de cory's (pygmaeus) en dat vind ik verdacht omdat ze dat voorheen niet deden. Niet met meer dan 1 tegelijk, en dit deden ze gister met bijna de hele groep.

Verder heb ik wel wat plekken waar de maculata's niet (kunnen) komen, zoals dus tussen de sessiflora, dat is de beste verstopplek. In de garnalenflat heb ik nog geen garnalen gezien, daar komen alleen de cory's. Ik heb wel naaldgras, maar dat is nog bezig met een veldje te vormen dus dat zijn nu nog losse plukjes die worden kort gehouden (2 � 3 cm) door de slakken :rolleyes:
En ik heb een keramieken boomstronk, daar kunnen ze onder maar daar kan ik onderdoor kijken en ze kunnen er in.
Dus misschien zitten ze wel verstopt, maar dan doen ze dat wel heel erg goed!
 
Ik denk dat je ze gewoon kwijt bent.
Mijn ervaring met babygarnalen is dat je ze even ziet als ze los gelaten worden, daarna een week (of twee) later pas weer. Ze zijn ook nogal doorzichtig eerst.
ik denk niet dat de c. pygmaeus alle garnaaltjes op zullen eten, als ze dat al doen. De grotere corydoras soorten zou ik inderdaad niet erg vertrouwen.. maar daar zijn de meningen ook weer over verdeeld.

Misschien kun je je flat en/of boomstronk eens opfleuren met wat mos, heb je ook weer extra verstopplek. Maar alsnog denk ik gewoon dat je ze niet kunt vinden ;) van de 2 die je dan wel ziet zullen er nog wel 10 verstopt zitten...
 
Dat kan natuurlijk ook, dat ze zo vreselijk goed verstopt zitten.
Vanmorgen zat er ineens eentje op de flat te eten. Hij heeft daar een hele tijd gezeten, en toen er een corydoras (pygmaeus inderdaad) langs kwam op zoek naar voer, duwde die de baby gewoon aan de kant.
Nee, de flat en de boomstronk ga ik niet opleuken, ik vind ze zo leuker dan met mos. Maar ik zit er toch over te denken om de boomstronk te vervangen door echt hout, en daar kan ik dan wel wat javamos op binden.
 
Over welke garnalen hebben we het eigenlijk?

Ik lees ook wel eens hier en daar de kreet dat vlokvoer niet veel anders is dan maagvulling, dus niet bijzonder voedzaam. In hoeverre dat klopt, geen idee, maar ik moet er wel aan denken als de maculatus alleen maar vlokvoer krijgen. Klein diepvries (daphnia, cyclops) zullen ze zeker waarderen.

~ Ivo
 
Het zijn vuurgarnalen.
Ze krijgen ook diepvriesvoer, ik heb tropical mix.
Maar waarom zou vlokvoer alleen maar maagvulling zijn? Daar zit toch gewoon van alles in, maar dan gevriesdroogd en als vlok verwerkt?
 
Als het vuurgarnalen zijn gaat er toch iets goed fout ben ik bang. Wij hebben gezonde populaties bij vissen die 4 keer zo groot zijn als zo'n iniminie Boraras maculatus.

Tsjah, waarom maagvulling: dat krijg je als je de stelling leest, maar er vervolgens geen uitleg wordt gegeven. Vandaar dat ik ook aangeef dat ik niet weet in hoeverre het klopt.

~ Ivo
 
Ik heb de garnalen pas een weekje, 1 vrouwtje had al eitjes toen ik ze kreeg. Dus ze hebben nog lang niet de kans gehad om een flinke stabiele groep te worden ;)
 
Komt wel goed karin, nog even een weekje.. of twee.. geduld dan zie je wel kleintjes rondlopen :)
 
Mascha&Ivo zei:
Over welke garnalen hebben we het eigenlijk?

Ik lees ook wel eens hier en daar de kreet dat vlokvoer niet veel anders is dan maagvulling, dus niet bijzonder voedzaam. In hoeverre dat klopt, geen idee, maar ik moet er wel aan denken als de maculatus alleen maar vlokvoer krijgen. Klein diepvries (daphnia, cyclops) zullen ze zeker waarderen.

~ Ivo

Afwisseling is het antwoord ;)
Mijn mening is vlokvoer zeker wel voedzaam, maar kan toch het beste afgewisseld worden.
 

Terug
Bovenaan