Wat te doen met mijn Paracheidon Simulans..


Appa2022

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
28 november 2022
Berichten
156
Leeftijd
27
Eerst wat achtergrondinformatie: Op 28 januari heb ik een school van 18 Paracheidon Simulans (kweek) toegevoegd aan mijn vers ingedraaide 1 meter aquarium (vanaf 17 december). In het begin ging het goed en leken het schuwe maar wel tevreden en gezonde vissen te zijn. Echter kreeg er al snel eentje een schimmelinfectie, welke weer weg was lijken te gaan door behandeling met esha2000. Gedurende de komende maanden was er geregeld een visje wat er minder goed uit zag, maar het was erg lastig te zien doordat ze zich letterlijk nooit lieten zien, ook niet als ik heel erg stil voor het aquarium zat. De keren dat ik ze wel zag begonnen ze er steeds minder goed uit te zien.

Ik wil hierbij zeggen dat mijn overige visjes er allemaal gezond uit zien, dus het lijkt me onwaarschijnlijk dat het iets wat iedereen heeft. De waterkwaliteit is altijd goed en doe iedere 1 a 2 weken een 50% waterwissel. Daarnaast heb ik sinds februari 24/7 een 18 watt UV filter op het aquarium draaien en is het water helder.

Uiteindelijk heb ik begin oktober besloten om ze allemaal uit te vangen en over te plaatsen naar een klein aquarium (slechts 30 cm breed) waar ik ze beter zou zien en eventueel zou kunnen behandelen. Ik ben samen met mijn man zo'n 4 uur bezig geweest om ze allemaal uit te vangen, waarbij ik mijn halve aquarium leeg heb moeten halen (inclusief de planten uit de grond) omdat we ze ander niet konden vangen.

Ik heb ze 1x in een badje aquariumzout gehad en vervolgens behandeld met Esha2000 én Exit. Hierdoor leken ze het beter te doen. Vandaag zit ik voor mijn kleine aquariumpje en zien ze er eigenlijk allemaal gezond uit op 2 visjes na. Eentje heeft zeer zeker weer een witte schimmel en de andere mogelijk een grijze schimmel. Ik heb op dit punt geen idee wat dit veroorzaakt en ik weet ook niet zo goed wat ik met mijn visjes moet doen nu. Ze zitten op dit moment nog steeds in het kleine Superfish aquarium van slechts 30 cm breed. Hier kunnen ze duidelijk niet blijven want het is gewoon echt te klein voor een vis om comfortabel te zwemmen.

Nu heb ik bedacht dat ik mogelijk wat opties heb, maar ik heb geen idee waar ik het beste aan doe. Hiervan zou ik graag jullie input horen:

1. Alle gezonde visjes uitvangen en terugplaatsen in mijn grote aquarium. De twee ongezonde visjes nog eens apart behandelen. Indien hun gezondheid zwak blijft ze uiteindelijk euthanaseren.

Ik wil hierbij zeggen dat ik eigenlijk van plan was om diamantzalmen in dit aquarium te gaan houden dus ze zouden wel samen moeten kunnen leven.

2. De visjes (muv de twee ongezonde) herplaatsen. Ik voel me er echter niet prettig bij dat ik dan mogelijk de zwakke gezondheid van deze visjes het probleem van een ander maak.

3. Vragen of de LFS ze terug wilt nemen. Ik voel me er echter niet prettig bij dat ik dan mogelijk de zwakke gezondheid van deze visjes het probleem van een ander maak. Het kan natuurlijk ook zijn dat de vissen gewoon niet blij zijn bij mij en dat een ander niet het probleem heeft.

4. Een 3e aquarium opzetten van minimaal 60 cm breed. Eigenlijk heb ik te weinig tijd om op dit moment een 3e aquarium goed te onderhouden dus dit zou ik liever niet doen.

Mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar optie 1, echter indien ze weer ziek worden kan ik ze niet uitvangen. Ook ben ik bang dat ze mogelijk mijn andere aquariumbewoners besmetten. Ik vind het nogal wat om dan een hele bak te behandelen terwijl er 1 of 2 visjes ziek zijn.

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Ik vind het belangrijk om de gezondheid van mijn andere dieren te waarborgen maar ook dat deze visjes een prettig leven kunnen lijden.

Ik hoor graag jullie mening!

Bijgevoegd heb ik een foto van mijn kleine aquarium waar ze nu in zitten met (sinds gisteren) wat garnalen. In het midden staat toevallig het witte zieke visje op de foto.
 

Bijlagen

  • IMG20231130090232.jpg
    IMG20231130090232.jpg
    3.7 MB · Weergaven: 56
Laatst bewerkt:
Er zijn een aantal dingen die je niet vermeld in je (uitgebreide) verhaal, die toch wel nuttig zijn om mee te kunnen denken:
Wat zijn de waarden van je water? (temp, pH, kH, NO2, NH3)
Hoeveel filtratie heb je?
Hoeveel andere en welke soorten vissen?
Hoe vaak wissel je je water?

Ben je bekend met de tetraziekte? (Niet alleen neontetra's zijn daar gevoelig voor).

Ik zal vast wel iets vergeten zijn, maar voorlopig kunnen we dan verder.
 
Op aquainfo geven ze aan dat deze vis een maximum van 4 gh mag hebben. Dus misschien dat het hier vandaan komt?

"Als u vissen in water met de verkeerde hardheid houdt, dan kunnen er vrij snel huidproblemen opduiken. De slijmlaag van de vissenhuid wordt dan namelijk aangetast."

Hier heb ik de vissen uitgezocht op de kraanwaterwaarden.
 
Waterwaarden grote aquarium:
Temp 24 graden
pH 6,8
NH4 0
NO2 0
NO3 15
GH 8
KH 5

Filtratie 1x Eheim professional 4+ 250
Bewoners: 9 Epiplatys annulatus, 8 Corydoras Sterbai, 10 Japonica garnalen, 2 appelslakken, en wat vuurgarnalen

Waterwissel wekelijks of anders iedere twee weken 50%

Waterwaarden kleine aquarium:
Temp. 23 graden
pH 7,4
NH4 0
NO2 0
NO3 5
GH 8
KH 5
Filtratie 1x sponsfilter
Medebewoners: sinds gisteren wat vuurgarnalen

Waterwissel wekelijks 50%

Ik heb wel eens gehoord van de tetra ziekte maar ik wist eigenlijk niet dat de Simulans daar ook gevoel voor was.. ik dacht dat dat voornamelijk speelde bij de Innesi..
 
Laatst bewerkt:
Op aquainfo geven ze aan dat deze vis een maximum van 4 gh mag hebben. Dus misschien dat het hier vandaan komt?

"Als u vissen in water met de verkeerde hardheid houdt, dan kunnen er vrij snel huidproblemen opduiken. De slijmlaag van de vissenhuid wordt dan namelijk aangetast."

Hier heb ik de vissen uitgezocht op de kraanwaterwaarden.
Indien dit de oorzaak zou zijn verklaard het wel waarom mijn overige dieren gezond zijn. Dan zou ik er niet goed aan doen om ze terug te plaatsen in het grote aquarium.
 
Nee. WIl je het helemaal goed doen dat zal je gh-(min) bij de visjes moeten doen zodat GH naar 0-4 gaat, maar die kunnen dan niet bij je andere visjes.
 
Ook de pH in je grote bak is aan de hoge kant, al zie ik daar niet direct problemen van komen, maar in je kleine bak is die echt wel aan de hoge kant. Er wordt aangegeven dat ze een pH tot 6,5 kunnen verdragen. 7,4 is dan wel direct veel hoger.
De combinatie van de te hoge pH en de te hoge KH kan stress opleveren, waardoor ze vatbaarder worden voor ziektes.
 
Het is met deze soort niet zozeer dat er aan de waterwaarden an sich speciale eisen worden gesteld. Net als bij andere blackwater-soorten zorgen die waterwaarden er in het wild voor dat er weinig ziekteverwekkers in het water zitten. De meeste bacteriën hebben namelijk een bepaalde hardheid en pH nodig om goed te gedijen, en dat is er in een blackwaterbiotoop niet.

Gevolg is dat dit soort vissen nooit de evolutionaire druk hebben gehad om een sterk immuunsysteem te ontwikkelen. Dat is de kern van het probleem.

De oplossing ligt er niet per se in om de natuurlijke waterwaarden na te bootsen. Je kan het doen, maar dat is een lastige weg. Het makkelijkste is om gewoon zeer schoon water te creëren d.m.v. veel biologische filtering.

Als je beide aanvliegroutes net niet volgt (net niet schoon genoeg water of net niet "blackwater genoeg" waterwaarden) is de kans op ziekte wat groter. Je ziet dit ook bij neon tetra's, discus, ramirezi's etc.
 
Ook de pH in je grote bak is aan de hoge kant, al zie ik daar niet direct problemen van komen, maar in je kleine bak is die echt wel aan de hoge kant. Er wordt aangegeven dat ze een pH tot 6,5 kunnen verdragen. 7,4 is dan wel direct veel hoger.
De combinatie van de te hoge pH en de te hoge KH kan stress opleveren, waardoor ze vatbaarder worden voor ziektes.
De pH in de kleine bak is inderdaad een stuk hoger omdat er daar geen CO2 wordt toegevoegd. Echter zijn de visjes wel significant opgeknapt sinds de in de kleine bak zitten dus ik vraag me af of de pH de hoofdoorzaak is van het probleem. Ik zou dan toch ook eerder de kH verwachten, al dan niet mogelijk icm neonziekte. Nu ik wat meer over neonziekte lees zal dat ook een optie kunnen zijn al weet ik het niet zeker.
 
Het is met deze soort niet zozeer dat er aan de waterwaarden an sich speciale eisen worden gesteld. Net als bij andere blackwater-soorten zorgen die waterwaarden er in het wild voor dat er weinig ziekteverwekkers in het water zitten. De meeste bacteriën hebben namelijk een bepaalde hardheid en pH nodig om goed te gedijen, en dat is er in een blackwaterbiotoop niet.

Gevolg is dat dit soort vissen nooit de evolutionaire druk hebben gehad om een sterk immuunsysteem te ontwikkelen. Dat is de kern van het probleem.

De oplossing ligt er niet per se in om de natuurlijke waterwaarden na te bootsen. Je kan het doen, maar dat is een lastige weg. Het makkelijkste is om gewoon zeer schoon water te creëren d.m.v. veel biologische filtering.

Als je beide aanvliegroutes net niet volgt (net niet schoon genoeg water of net niet "blackwater genoeg" waterwaarden) is de kans op ziekte wat groter. Je ziet dit ook bij neon tetra's, discus, ramirezi's etc.
Dit klinkt wel als een logische uitleg. Ik had persoonlijk niet het idee dat mijn filtering niet voldoende is, totdat ik er dit weekend (na mijn vorige topic over filtering) erachter kwam dat mijn halve filter gevuld is met keramische pijpjes ipv (wat ik dacht) Siporax. Ik heb gelukkig sinds mijn bewoners in het aquarium zitten nooit last gehad van nitriet/ammonium. Maar de filter inhoud zal sowieso verbeterd moeten worden. Nadat deze visjes voor de eerste keer ziekte hadden had ik in februari een 18watt UV filter aangeschaft, om de ziektekiemen in het water hopelijk tot een minimum te beperken. Deze staat 24/7 aan op mijn grootste aquarium.

Nu rest alsnog de vraag wat ik het beste met deze visjes kan doen. In kan ze niet op een extreem lage pH en kH houden. Zal het dan misschien toch beter zijn om een ander huisje voor ze te zoeken waar wel aan hun eisen voldaan kan worden?
 
Lastig probleem maar als je weet dat ze niet op ideale waterwaarden zitten dan zou ik met de lfs overleggen of je ze kan ruilen.
 
Ja dat valt te proberen. In weet niet of aquarium zaken dat wel vaker doen? Ik zal ze binnenkort even bellen. Iets te ver weg om spontaan langs te rijden.
 
Ik geloof eigenlijk niet zo dat het aan de waterwaardes ligt. Een Gh van 8 is in Nederland normaal kraanwater en daar worden de tetra's bijna overal gewoon op gehouden. Bij mij ook trouwens en dat is geen enkel probleem. Hetzelfde geldt voor de Ph. Bij mij zitten ze nu op 6,2 maar ze hebben ook heel lang op 7.1 gezeten en ook daarin deden ze het prima. Aquainfo geeft waarschijnlijk de waardes van het gebied waar ze vandaan komen, maar dat betekent niet dat ze geen andere waardes kunnen hebben. Het zou me niet eens verbazen als ze gekweekt zijn op kraanwater.
 
De GH is de minst belangrijke waterwaarde. Je kunt beter naar de pH kijken. Ze houden alleen niet van heel hard water. Op neutraal tot iets zuur water doen ze het prima. Als je wil kweken met vissen dan worden de waterwaardes vaak weer wel wat belangrijker.
 
Ik geloof eigenlijk niet zo dat het aan de waterwaardes ligt. Een Gh van 8 is in Nederland normaal kraanwater en daar worden de tetra's bijna overal gewoon op gehouden. Bij mij ook trouwens en dat is geen enkel probleem. Hetzelfde geldt voor de Ph. Bij mij zitten ze nu op 6,2 maar ze hebben ook heel lang op 7.1 gezeten en ook daarin deden ze het prima. Aquainfo geeft waarschijnlijk de waardes van het gebied waar ze vandaan komen, maar dat betekent niet dat ze geen andere waardes kunnen hebben. Het zou me niet eens verbazen als ze gekweekt zijn op kraanwater.
Bedankt voor je helder antwoord. Wat zou jij denken waar het aan ligt?
 
Ik zelf denk dat @Gino88 een correct antwoord geeft. De bacterie druk in het aquarium ligt hoger dan de zwartwater visjes aan kunnen. Ik ben bezig met het plaatsen en vertalen van de artikelen van AquariumScience....verhelderende ideeën over wat helder water is, hoe je het krijgt en wat het betekent als je water niet glashelder is. Glashelder betekent weinig bacteriën in het water, een kleine waas is al een grote hoeveelheid.

Als je de resultaten van zijn tests ziet over filtering dan hebben we vaak een te hoge bacteriën druk door een combinatie van niet het juiste filtermateriaal, te weinig filtering en te weinig beluchting.

Ik weet niet of je beluchting aan het water toevoegt? (wordt in NL vaak niet gedaan ivm planten in het aquarium). En waar bestaat je filtermateriaal uit? Heel veel sponzen in het filter of heb je veel keramisch materiaal (siporax, biohome en dergelijke?).
 
Dan hou je nog vol dat vele tetras niet gewoon rustig in het prima nederlands kraanwater gehouden zouden kunnen worden!
Dat doet praktiesch iedereen namelijk.
 
Dan hou je nog vol dat vele tetras niet gewoon rustig in het prima nederlands kraanwater gehouden zouden kunnen worden!
Dat doet praktiesch iedereen namelijk.
Edwin, natuurlijk kan het wel wat jij zegt. :) Maar je hebt hier te maken met meerdere dingen:
- De waterwaarden (pH, hardheid, ammoniak/nitriet/nitraat)
- De bacteriedruk (kort gezegd: zijn er veel rottingsprocessen in het water aan de gang)

Voor gevoelige soorten is dat tweede best wel van belang. Dan kun je het mooiste kraanwater van Nederland (of België) hebben, en toch merken dat je vissen ziek worden.

@AquaInfo mooi initiatief! :) Ik geloof dat de eigenaar van manta-blog.nl ook aan een dergelijk project werkt... Zie in google steeds vaker Nederlandse vertalingen tevoorschijn komen.
 
De filtratie zou dan toch wel het probleem kunnen zijn.. ik had er niet eerder aan gedacht dat de inhoud van het filter niet goed zou zijn. Vorig weekend had ik een topic geopend over filtermateriaal omdat ik een nieuw filter heb aangeschaft en daaruit bleek dat 1 van de mandjes gevuld is met keramische ringen. Ik dacht al die tijd dat er Siporax in zat (tweedehands filter, zat bij het aquarium). Het filter betreft de Eheim professional 4+ 250, twee mandjes en een voorfilter mandje. Het bovenste voorfilter mandje is gevuld met een grove spons. Het tweede mandje is gevuld met Eheim Substrat pro balletjes en het onderste mandje is dus gevuld met de keramische pijpjes.

Ik ben van plan om de extra mandjes in mijn nieuwe filter (JBL 1501, nog niet in gebruik) te vullen met 20 ppi sponzen maar heb er er nog geen in de buurt gevonden.

Op het moment zitten ze in een tijdelijk klein aquarium met 1 sponsfilter.
 

Bijlagen

  • IMG20231125185125.jpg
    IMG20231125185125.jpg
    3.8 MB · Weergaven: 22
  • IMG20231125185123.jpg
    IMG20231125185123.jpg
    4.1 MB · Weergaven: 23
Laatst bewerkt:
@Appa2022 In zijn tests blijkt dat je een helderder water krijgt (en dus minder bacteriëndruk) door het gebruik van schuim in je potfilters dan met de keramische ringen, Matrix etc: Zie de test resultaten halverwege deze pagina: https://aquainfo.org/7-filter-media/

@Gino88: Daar waren we mee begonnen maar daar is de vertaling een beetje stilgevallen. Ik upload nu de Engelstalige versie en vertaal die langzaam aan. Eea vraagt wat tijd naast de vele aanpassingen in de beschrijvingen die ik tussendoor aanbreng.
 
@AquaInfo , je vraagt of er wordt belucht. Kun je aangeven wat daarover bekend is? Daar ben ik benieuwd naar. Ik heb ook blauwe neons en wil ze graag gezond houden.
 
De bacteriën die de boel omzetten, werken beter in een zuurstofrijke omgeving. Je kunt met behulp van een bruissteentje lucht door het water sturen wat zorgt voor wat meer gasuitwisseling in het water. De uitstroom van het filter over het oppervlak laten stromen zorgt daar ook voor. Alternatief: een Söchting Oxidator brengt rechtstreeks pure zuurstof in het water.
 
Als het om de hoeveelheid zuurstof in het filter gaat, zou je dan niet beter een bruissteentje in het filter hangen?
 
Ik ben geen expert maar volgens mij is normaal de hoeveelheid zuurstof in een aquarium snel rond de 5-7mg en bacterien doen hun werk nog goed dacht ik boven de 2 mg.
Ik denk met een gemiddelde temp in een bak dat je wel voldoende zuurstof hebt voor bacterien. Maar goed ik geef al aan ik ben geen expert/bioloog.
 
Er hangt geen bruis steentje in mijn aquarium omdat ik ook CO2 toepas voor de planten.

Ik zou graag het filter vullen met schuim. Waar hebben jullie goede filterschuim gekocht? Er wordt hier in Nederland alleen gesproken van fijn/middel/grof schuim.

Ik zie dat Aquarium Science spreekt over 30 ppm maar het lijkt me dat 20 ppm schuim beter is voor de doorstroming?
 
30 is dacht ik de grofste als ik het goed heb. Voordeel daarvan is wel dat je minder snel hebt dat het dicht kan slibben maar je kan ook combineren met fijn en grof.
 
Dat zuurstofniveau op peil houden is voor zowel je vissen als voor de afbraakprocessen in je bak het beste. Het is wel alweer even geleden dat ik me erin verdiept heb, dus met cijfertjes kan ik niet komen...

Wat wel duidelijk is: puur vanuit het belang van je vissen bekeken, is enkel vertrouwen op planten voor de zuurstof niet ideaal, want 's nachts gaan zij zuurstof opnemen. Het beperken van de gaswisseling, bijvoorbeeld om zoveel mogelijk CO2 in het water te houden, is in principe een compromis naar je vissen toe. Ik probeer zelf dan ook altijd (als vissenman) een groot deel van het wateroppervlak licht golvend te hebben.

@jessicapilon Hoe hoger het getal, hoe meer gaatjes erin zitten (ppi = poriën per inch) en dus hoe fijner het materiaal. :)

@Appa2022 zijn er bij jou in de buurt geen vijverwinkels, of grotere aquariumzaken? Die hebben meestal wel grote vierkante stukken filterschuim liggen. Al is het online vaak wel goedkoper te vinden. Ik heb zelf mijn laatste "batch" gekocht bij een LFS hier in Ede, maar er is vast in jouw omgeving (wherever that may be) ook genoeg aanbod! :)
 
John we moeten meer omega vis eten dat helpt ons niet om in de war te raken.
Ppm is hoeveel deeltjes op een miljoen, wij zouden misschien de filterwatten wat aanduwen voor een fijner resultaat te krijgen.
 

Terug
Bovenaan