Wat te doen met dit plantje?


DemiEllina

Well-known member
Lid geworden
20 maart 2023
Berichten
78
Leeftijd
26
Hallo vraagje.. ik heb een tijdje geleden dit plantje met wortel en al vanuit het kleine aquarium in het grote aquarium gezet. Nu zie ik dat de onderkant bruin wordt, maar de nieuwe bladeren mooi groen. Moet ik deze er af knippen en opnieuw op dezelfde plek weer planten of zo laten?

Ook nog een vraagje... Het fosfaat is laag in het aquarium. Nu heb ik de vorige keer fosfaat toegevoegd. Eerst zodat hij naar 0,1mg/l ging en daarna naar 0,5mg/l, maar als ik test geeft de kleur aan dat hij tussen de 0 en 0,5 zit. Want de kleur blijft doorzichtig. Hoe krijg ik het fosfaat gehalte omhoog? Zodat de planten hopelijk wat beter groeien..
 

Bijlagen

  • IMG20230531205816.jpg
    IMG20230531205816.jpg
    61.4 KB · Weergaven: 57
Ja hoor, je kan het plantje eruit trekken, afknippen en terugplaatsen.
om fosfaat toe te voegen gebruik je iets zoals HS Aqua Balance PO4 Plus.
Goedkoper zijn poeders: Kaliumfosfaat (KH2PO4) bij aquariumbemesting.nl


edit: welke plantenvoeding gebruik je en wat voor bodem?
 
Ja hoor, je kan het plantje eruit trekken, afknippen en terugplaatsen.
om fosfaat toe te voegen gebruik je iets zoals HS Aqua Balance PO4 Plus.
Goedkoper zijn poeders: Kaliumfosfaat (KH2PO4) bij aquariumbemesting.nl


edit: welke plantenvoeding gebruik je en wat voor bodem?
Top 👍 ik gebruik nu al easylife fosfo en daarnaast profito. Als dat op is wil ik overstappen op all-in-one van plantenbox. Maar ga ook zeker even kijken naar de poeder 👍 bodem is geheel flora base Pro. Zit erin sinds maart, maar leek niet genoeg te zijn voor de planten. Vandaar dat ik voeding toe ben gaan voegen. En later ook fosfaat vanwege bruine randjes om bladeren.
 
Ik zou idd snel overstappen op een AIO. Maakt niet uit welke als ie maar compleet is. Dus met fosfaat, nitraat en sporenelementen
Wat voedingstabletten bij de wortels kan ook veel verschil maken
 
Ik zou idd snel overstappen op een AIO. Maakt niet uit welke als ie maar compleet is. Dus met fosfaat, nitraat en sporenelementen
Wat voedingstabletten bij de wortels kan ook veel verschil maken
Kan ik de flesjes die ik nog heb eerst opmaken... Of gaat dit heel negatief zijn voor mijn klanten? Vind het namelijk zonde van het product en mijn geld 🤭 maar ja als het niet anders is, is het niet anders.
 
Ik denk dat je je flesjes op kan maken, alleen zal je de dosis fosfo moeten verhogen als je het fosfaat gehalte hoger wil hebben.
Je gebruikt nu profito en fosfo van Easylife; dan mis je toch NO3 in je bemesting?
 
Ik denk dat je je flesjes op kan maken, alleen zal je de dosis fosfo moeten verhogen als je het fosfaat gehalte hoger wil hebben.
Je gebruikt nu profito en fosfo van Easylife; dan mis je toch NO3 in je bemesting?
Klopt dat voeg ik niet toe.. maar dat heeft er denk ik mee te maken dat ik in mijn kleine bakje veel gedoe heb gehad met teveel nitraat door overbezetting, wat nu overigens in orde is door andere vissen. Dus ben een beetje bang denk ik dat er weer te veel in gaat komen. Als is dat met een aquarium van 240 L misschien wat minder voorkomend.
Sorry vergeten te citeren.
 
Update: vandaag weer een beetje gesnoeid om en stekjes weer er naast gezet zodat hopelijk de plantjes weer wat ruimte voelen om te groeien. Ook heb ik plantedbox all-in-one gekocht, hopelijk zit hier alles in wat de plantjes nodig hebben...
 
Om je rest plantenvoeding op te maken, kun je overwegen om het af te wisselen. Dan krijgen je planten méér voeding dan ze met je oude voeding gehad zouden hebben en schakelen ze geleidelijk omhoog. Als je 'oude' voeding eenmaal op is, ga je 100% over op de nieuwe.
 
Om je rest plantenvoeding op te maken, kun je overwegen om het af te wisselen. Dan krijgen je planten méér voeding dan ze met je oude voeding gehad zouden hebben en schakelen ze geleidelijk omhoog. Als je 'oude' voeding eenmaal op is, ga je 100% over op de nieuwe.
Bedankt voor de tip! Kan ik zeker wat mee :)
 

Terug
Bovenaan