Wat nou weer..?


B

Bonky

Guest
Dacht dat ik nu toch wel alles had meegemaakt, maar nee hoor, dit hoort er kennelijk ook nog bij: Witte wormpjes, veel witte wormpjes.
Na penseel algen, blauwe algen, groene algen, Planaria, Hydra, nu ook nog maar eens witte wormpjes, "What,s next".

Iemand enig idee of dit kwaad kan?
Het lijkt wel of ze het massaal hebben voorzien op de slakjes, of is het juist andersom?

Witte wormpjes 001.jpg
 
Het zit je niet mee Willem en ik ken deze wormpjes niet met dat rare gelige gedeelte. Is het niet begonnen met een paar?
 
Sorry, ook nooit gezien of over gelezen. Wel het volgen waard.
 
Wel heel erg veel zeg.
Als er geen beter antwoord komt zou ik zelf flubenol hier voor inzetten, maar dat ligt ook een beetje aan je andere bewoners.
 
Zijn gewoon onschuldige wormpjes,zie er hier ook weleens een aantal van maar zal toch wat met jouw bak zijn waardoor je zo'n explosie hebt.
 
Het zou kunnen dat het "opstartwormpjes" zijn maar het zijn er wel zeer veel.
Ik denk eigenlijk eerder aan een soort "oligochaeta", mogelijks de oligochaeta naididae.

https://en.wikipedia.org/wiki/Naididae

Dit zijn eigenlijk zogenaamde detritus wormpjes. Die zitten vermoedelijk wel in elke bodem, en zijn zelfs nuttig in normale aantallen, maar wanneer ze in dergelijke getallen opduiken (en massaal naar boven komen!) is er effectief iets aan de hand in het aquarium.

Quote van in de link:

"In an aquarium, numbers of naididae can increase rapidly. When their population becomes high, the worms migrate toward the surface of the water for access to higher concentrations of oxygen.[citation needed] Although detritus worms may not cause harm to aquarium fish, their appearance is an indication of poor water quality mainly due to overfeeding and lack of good water sanitation.[citation needed]

Improvement of water quality, filtration, gravel cleaning, and the reduction of feeding, may be performed to bring detritus worm population back to normal. Detritus worms feed on excess food and waste, thereby contributing to the ecosystem of an aquarium.[citation needed]

Sometimes detritus worms are mistaken[who?] for Planarians or other types of worms"

Maar ik kan me vergissen ook hoor... ;)
 
Wel heel erg veel zeg.
Als er geen beter antwoord komt zou ik zelf flubenol hier voor inzetten, maar dat ligt ook een beetje aan je andere bewoners.
Bleu velvet garnalen zijn en helena slakken zijn de andere bewoners.
 
Uitkijken als je Flubenol gebruikt als er Helena s inzitten Willem. Dat is je denk ik wel bekend.
 
Je kan in het uitterste geval ook besluiten om de bodem te vervangen. Ook in dat geval zal je eerst de slakken moeten uitvangen.
 
Ik zal voorlopig nog geen stappen ondernemen John, eerst maar eens verder observeren wat er gaat gebeuren.
 
Wellicht kunnen ze tijdelijk in een Curverbox of iets dergelijks. Ze kunnen inderdaad gastheer zijn maar ja anders zijn ze ten dode opgeschreven als je ze behandeld.
 
Ja ik heb het gehad met een 3 kweekgroepen appelslakken waarbij door domheid van mijn kant, planaria in de bakken kwam, dus die groepen kon ik zo in de kliko dumpen.
 
Ok, ik heb zelf ook in het verleden weleens planaria gehad en deze behandeld en veel slakken hebben dat overleefd maar daarna zijn de wormen weggebleven.
Zal wellicht zijn gekomen omdat de slakken in de behandelde bak zijn gebleven en dus zijn meebehandeld.

Mijn ervaring is dat het merendeel van punt en Posthoornslakken het wel overleven als je met Flubenol behandeld.
 
Pfffff, dat is raar. Ik zou eens kijken of je ze ook ziet als het licht een poosje uit is vanavond. Ze kunnen toch niet zomaar weg zijn zou ik denken.
 
Misschien hebben ze zich teruggetrokken in de bodem?
Zodra ik ze weer zie zal ik het hier vermelden (met info omtrent tijd lichtinval enz.).:thumbs:
 
Ja dat kan haast niet anders en planaria zie je ook vaak in grotere getale als het licht uit is.
 
K,heb gisteren terwijl het donker was nog even met een zaklantaarn in de bak geschenen, geen wormpje gezien.
 
Als je het mij vraagt dan moeten ze in de bodem zitten Willem want waar zijn ze anders. Maar wat was de reden dat ze zo massaal opeens op je ruiten gingen zitten?
Vreemde situatie dus inderdaad.
 
Zaten die wormpjes redelijk lokaal op 1 plek als een soort kolonie?
Check dan eens een uur of 2 na het licht uitgaat of die kolonie niet ergens anders zit. (of net voordat het licht aangaat)

Ik verwacht dat ze uit de bodem optrekken om te paren, en meestal zie je dan op 1 of 2 plekken op het glas een hele groep zitten. Dit is veel gezien gedrag bij al dit soort wormpjes.
Ik heb ze ook maar een andere soort. Elke ochtend heb ik op 2 plekken een groep zitten die als het licht aangaat weer naar beneden trekken.

In het weekend kan ik wel een foto maken.
 
Klopt World en je ziet ze vaak in het donker wel zitten maar Willem heeft gister ook in het donker niets kunnen spotten.
 
Klopt World en je ziet ze vaak in het donker wel zitten maar Willem heeft gister ook in het donker niets kunnen spotten.

Ik weet niet hoe lang het (volgens mij) spawnen duurt. Maar ik kan me voor stellen dat er een trigger is en ze allemaal massaal omhoog kruipen, 2 uur paren en dan weer wegduiken.
Ik kijk er ook vaak dik overheen ...
 

Terug
Bovenaan