Wat nou weer!


B

Bonky

Guest
Ja hoor, ik heb weer eens wat, na Kapslakjes, Hydra,s, een overvloed aan slakken, Groene alg, Draadalg, Baardalg, en Penseelalg heb ik nu weer een overdaad aan Planaria,s in m,n bakken.
K,heb nu op het net een Planariaval besteld aangezien ik niet zo van die Chemicaliën houd leek het mij de enig optie om van die vieze dingen af te geraken.
We zullen zien hoe e.e.a. uit zal pakken, ik houd u van het verdere verloop op de hoogte.
http://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/planaria-val.html
 
Ik voer slechts twee maal per week en in bescheiden mate.
 
Dat is inderdaad niet veel nee. Ik zelfs 3x per week. Kun je ze niet afzuigen met een stukje slang daarnaast?
 
Alleen wanneer ik in de bodem woel komen die krengen naar boven, ik heb inmiddels begrepen dat de planaria,s voornamelijk s,nachts actief worden.
Heb inmiddels de planariaval binnen en zal hem vanavond uit zetten, ben benieuwd of er morgenvroeg wat in zal zitten (spannend!):D

Planariaval 003.JPG
 
Ik had het zelfde probleem maar was er op tijd bij. Ik had een zakje Flubenol 5% gekocht van 1 gram voor 50 cent wat genoeg is om een oplossing te maken van 100 ml waarmee je een bak van 500 liter kan behandelen.
Zou dit alleen niet gebruiken als je ''gewenste'' slakken in je aquarium houd want die kunnen er niet tegen, garnalen en vissen kunnen tegen dit spul en vormt dus geen gevaar.

De site onlineaquariumspullen.nl verkoopt dit alleen er staat dat je het niet kan bestellen omdat je een minimale aankoop bedrag van €5,- moet hebben.
Gewoon even een email sturen naar ze en zeggen dat je een zakje Flubenol 5% wil, ze sturen dit dan gewoon op met de briefpost en vragen 0,80 verzendkosten.

snap dat je niet van chemicaliën houd maar dit werkt echt.
 
Aanvullend op bovenstaand indien je Flubenol wil toepassen na 14 dagen zeker 25% waterwissel en dit normaal nogmaals herhalen om de volgende generatie te elimineren .
 
Ik heb bij de garnalen ook weleens Flubenol toegepast en opzich werkt dat prima maar zoals al is aangegeven kan het ook slakken doden. Planaria zijn voornamelijk in het donker actief maar als je er veel hebt dan zie je ze ook genoeg overdag.
 
Ik had het zelfde probleem maar was er op tijd bij. Ik had een zakje Flubenol 5% gekocht van 1 gram voor 50 cent wat genoeg is om een oplossing te maken van 100 ml waarmee je een bak van 500 liter kan behandelen.
Zou dit alleen niet gebruiken als je ''gewenste'' slakken in je aquarium houd want die kunnen er niet tegen, garnalen en vissen kunnen tegen dit spul en vormt dus geen gevaar.

De site onlineaquariumspullen.nl verkoopt dit alleen er staat dat je het niet kan bestellen omdat je een minimale aankoop bedrag van €5,- moet hebben.
Gewoon even een email sturen naar ze en zeggen dat je een zakje Flubenol 5% wil, ze sturen dit dan gewoon op met de briefpost en vragen 0,80 verzendkosten.

snap dat je niet van chemicaliën houd maar dit werkt echt.

Bedankt voor je info Felerica, ik had het ook gelezen, en aangezien er in m,n bakken ook nuttige slakken zitten (w.o. Helena,s), leek het mij ook geen optie om het middel "Flubenol" hiervoor aan te wenden.
 
K,heb de Planariaval zojuist geïnspecteerd en er bleken er twee in te zitten, een beetje karig resultaat als je mij vraagt maar we gaan gewoon door, misschien dat er morgen meer gevangen zijn.

Planariaval II 002.JPG
Planariaval II 001.JPG
 
Je kan nog altijd als de val niet lukt flubenol gebruiken maar dan best de slakjes tijdelijk ergens anders onderbrengen .
Alvast veel geluk toegewenst .
 
Vaak zit het middel ook in de bodem en werkt dan lang door nog. Dus de slakken na het verwijderen niet gelijk terugplaatsen.

Zelf deed ik wel voor het nar bed gaan het licht even weer aan en zoog ze met een stukje luchtslang van de ramen af. Dat wil ook helpen al moet je dan wel een lange adem hebben en geduld.
 
Je kan nog altijd als de val niet lukt flubenol gebruiken maar dan best de slakjes tijdelijk ergens anders onderbrengen .
Alvast veel geluk toegewenst .

Kijk aan, dat lijkt me een leuke bezigheid: slakjes uit de bakken verwijderen (L.O.L.).
Ben toch bang dat dat een vruchtelose beweging gaat worden Stefan, Helena,s en Puntslakken plachten doorgaans in de grond te vertoeven moet je weten en voor dat ik alle slakken uit m,n bakken heb is alles een van modder troebel geworden zaak en zullen de meeste vissen al wel op hun ruggetje aan het wateroppervlak drijven.:D
 
Vaak zit het middel ook in de bodem en werkt dan lang door nog. Dus de slakken na het verwijderen niet gelijk terugplaatsen.

Zelf deed ik wel voor het nar bed gaan het licht even weer aan en zoog ze met een stukje luchtslang van de ramen af. Dat wil ook helpen al moet je dan wel een lange adem hebben en geduld.

Poeh, je zal maar zo,n viezerik per ongeluk naar binnen slikken, ik moet er niet aan denken John.:D
 
Met een dun slangetje hoeft je enkel een klein stukje te zuigen en kan je doelgericht afzuigen en ook veel langer tot een emmer vol is .
 
Okay mannen, ik geloof dat we deze keer meer succes hebben, k,had er i.p.v. garnalenpellets voor de verandering eens wat visvoer in gedaan, en............zie hier het resultaat van vannacht::thumbs:
K,zal op deze voet doorgaan totdat er geen één meer in de val komt.

PlanariavalIII 002.jpg
PlanariavalIII 001.jpg
 
Okay mannen, ik geloof dat we deze keer meer succes hebben, k,had er i.p.v. garnalenpellets voor de verandering eens wat visvoer in gedaan, en............zie hier het resultaat van vannacht::thumbs:
K,zal op deze voet doorgaan totdat er geen één meer in de val komt.

Bekijk bijlage 47798 Bekijk bijlage 47799


Zo dan dat is een flinke vangst!
Zelf heb ik weleens een klein dotje filter americain in zo'n val gedaan en kwamen ze ook massaal op af.
 
[QUOTE="Seabait,
Zelf heb ik weleens een klein dotje filter americain in zo'n val gedaan en kwamen ze ook massaal op af.[/QUOTE]

Filter Americain ken ik niet, bedoel je misschien Filé Americain?
 
Zo wat een vangst, wat een gruwelijke beesten om te zien trouwens, krijg er kippenvel van. Succes met uitvangen!
 
Ja je hoort wel meer dat men een stukje rauw vlees hiervoor gebruikt hoor. Persoonlijk eet ik het liever zelf op:D:D
 
Zijn gek op vlees die krengen en bizar hoe snel ze het doorhebben want binnen een mum van tijd komen ze erop af!

Misschien wel heel lekker John een beetje filet americain met planaria! :p
 
Haha, jij mag mn portie hebben John;)

Het zijn inderdaad echte vleeseters die krengen. En toch krijg je ze ook als je veel voert maar dat komt mss door dierlijke voeding wat we ook geven.
 
Zo wat een vangst, wat een gruwelijke beesten om te zien trouwens, krijg er kippenvel van. Succes met uitvangen!
Dankjewel Roundebout, we gaan gewoon door met de vangst net zo lang totdat er in geen enkele bak nog een Planaria word gevangen.
 
Door dit topic heb ik zelf nu ook een valletje besteld. Een glazen, want die zinkt makkelijk.
Nu even wachten op onze chinese vrienden.
 

Terug
Bovenaan