Wat moet ik met deze Vijver ??


I

ikbenFrits

Guest
276274ikbenfrits_0_82_img_0319.jpg


Om maar van wal te steken: het is een vijver van een vriendin van mij.
Zij wil hem dicht gooien, maar ik dacht, misschien is ie nog te redden...

Tip zijn welkom.

Groetje uit Stadskanaal.
 
Als zij hem dicht wil,dicht.
Moet weer hoop geld in steken.
En zoveel byzonders is het niet,he.

Zit er wel een POMP in?
Water is Zooooo groen.
 
Lekker baantjes in trekken ;) als ik dit formaat hier zou hebben, werdt het een schildpadden vijver
 
als ik dit formaat hier zou hebben???
Heb jj toch wel,op Curacao?
 
Ik zou hem overkopen en in de zomer je visjes een mooi groot aquarium gunnen! ;)
of een leuk inheems vijvertje, of een goudvissenvijver.
kortom: genoeg om mee te doen! ;)
 
Nou bertus, ik heb hier een enorme plas rondom curacao liggen, maar die beeste van men houde niet van een zoute smoel. Toch maar eens nadenken of ik een aanbouw maak of toch voor de buite vijver ga :p
 
Nee,lijkt mij ook niet.

Zoetwater installatie maken?



Rob ,s grote tuinverbouwing?
 
tja, het water is erg groen en vies.
is het een idee om het vijverfolie te koop aan te bieden ?
ik denk dat de vijver 5x4 meter is met een diepte van 1,50m.

Er zat een luchtpomp op met 2 grote bruisstenen, maar die hebben al zeker 2 jaar niet aan gestaan.

Soms zit er een kikker in of een paar waterwezens. maar veel hooop heb ik er ook niet op...
Toch zou ik graag willen weten wat ik er mee kan en wat dat dan gaat kosten...?

Alvast bedankt voor je reactie.
 
Pomp en Uv filter erop zetten.
Waterstand verhogen,tot 15cm onder de rand.
Randen afwerken met keien.
Links EERST keitjes op het lage gedeelte vastkitten.
Dan een rand tegen de keitjes, Daar dan planten inzetten.

Idee?
 
Is de vijver lek omdat het water zo laag staat of niet?
 
nee, het is meest verdampt. Er is 2 jaar al geen onderhoud aan gepleegd.
vissen zitten er niet meer in. Soms springt er een kikker voorbij.
 
Met deze vijver kan je nog heel veel doen. Je kan er wat mandjes met zuurstofplanten inzetten, met name glanzend fonteinkruid, 3 of 4 mandjes, en dan nog 2 of 3 mandjes met andere zuurstofplanten zoals hoornblad en lidsteng.
Dan kan je er nog iets als een grote waterlelie of gele plomp of kaapsche waterlelie bijzetten en wat drijfplanten die winterhard zijn zoals kikkerbeet. Als je er dan wat kleine visjes bij doet die klein blijven (bv goudelritsen/mona lisa, 3doornige stekelbaarzen of chinese danio's) is er geen filter nodig. Dan ben je dus klaar na het vullen. (wel even wachten met de vissen erin zetten)

Maar wat voor het oog mooier is is om minimaal 2 randen op te hogen als een soort onderwater terras. 1 van deze randen met een diepte van zo'n 30-40cm voor moerrasplanten die wat dieper kunnen zoals snoekkruid. En 1 rand van zo'n 10-20cm diep voor de gewone oever-/moerrasplanten, hier kan bijna alles in wat ze bij tuincentra verkopen. Wel opletten dat de planten winterhard zijn anders moet je elk jaar nieuwe kopen of je moet ze binnen overwinteren.

Goudvissen kunnen er opzich ook in, maar die planten zich vrij snel voort, dus dan zou ik wel een filter toevoegen.

Verwacht niet dat de vijver hierna de eerste 2 jaar al mooi zal zijn, dat gebeurd meestal pas vanaf het 3e jaar. Tenzij je de randen van het terras zo maakt dat je hier grond in kan gooien en daar dan je planten in plant.

Dit hoeft niet eens zoveel te kosten. Het duurste zijn de planten, maar hiervoor kan je ook planten nemen die vrij algemeen zijn en die kan je vaak zelfs gratis ophalen via internet (gele lis, dotterbloem, gele plomp, hoornblad etc).
 
Ik zou doen wat Dargine zegt!
 
Bedankt Dargine, ik ga het voorleggen aan Judith, die vriendin van mij.
Misschien dat ze zich nog bedenkt en er toch werk van gaat maken.

Met deze info ben ik zeer blij en ik hoop op een goede afloop.

Ik ben zelf ook met de tuin bezig en wil zelf graag ook een grote vijver.
zo ziet mijn tuin er nu uit:
247397_0_82_tegel_1_1.jpg


er moet nog veel gebeuren...
 
komt goed!!
 
Dankje...
 

Terug
Bovenaan