Wat is nu waar?


A

Annie

Guest
Ik lees op diverse sites dat Moerasplanten zoals de Echinodorus en de Anubia's en de Crypto's geen ijzer opnemen van vloeibaar plantenvoedsel.


Is dat waar of niet?

Na enig speurwerk las ik dus dat deze planten helemaal geen ijzer opnemen uit het water, maar alleen uit de grond ( kleibolletjes).

Klopt dat?

De Anubia's zal dat wel moeten ( opnemen uit het water), d.m.v. zijn wortels.
Ik heb ze op hout en stenen gebonden.

Maar hoe zit het dan met de andere twee?
De Echinodorus en de Crypto's?
 
De meningen lopen uiteen en dat zal wel zo blijven. Gebruik de zoekfunctie van het forum ook eens. Dan zul je zien dat met dit topic we er ook niet gaan uitkomen ;)

Maar jij zit met onzekerheid over je plantenbemesting en dat is begrijpelijk, maar dit topic zal dat dus niet oplossen. Je bent op de goede weg met je bestelde spullen en van daaruit is het uitproberen, testen, meten, eventueel bijsturen. Dat alles kun je goed mee geholpen worden op het forum, als je het zelf even niet weet.

En aangezien de meningen uiteenlopen: een beetje van beiden en het moet goedkomen toch?

~ Ivo

PS. Ook hiervoor zou ik weer zeggen: hou het bij je bestaande topics. Je hebt topics lopen over je plantenbemesting. Een nieuw topic met een kleine zijvraag daarover werkt alleen maar verwarrend (bijvoorbeeld de achtergrond van de vraag raakt zo verloren). Leden willen je graag helpen, maar maak het ze a.u.b. een beetje makkelijk daarmee. Voorkom verwarring. Dat helpt ook voor jezelf, want straks weet je helemaal niet meer wat nu waar stond.

Dit zeg ik niet om irritant te doen, maar omdat we de gevallen voorbij hebben zien komen van mensen die voor elk klein vraagje dat ook in een van hun bestaande topics had gesteld kunnen worden een nieuw topic opende en inderdaad dat werkte averechts. Naar verloop van tijd werden de reacties steeds minder en uiteindelijk hielden leden zelfs op met het beantwoorden van die vragen en dat wil jij niet, toch?
 
Nee,.. ik zal het proberen om de topics bij elkaar te houden.

Dus extra ijzer toevoegen is niet nodig ( vloeibaar)?

Indien wel: Wat kan ik beter gebruiken?

Easylife Ferro, of JBL Ferropol?

Of zijn er nog andere suggesties?
 
Begin maar met de veronderstelling dat je normale plantenvoeding voldoende is.

~ Ivo
 
Nee, Lateriet is al ijzer.
Je gebruikt de leem,om de lateriet te binden.
 
De vraag is om te beginnen : heb je wel extra plantenvoeding nodig ? Kan je ons een foto laten zien van je aquarium ?
 
Veel Echinodorussen worden wat te groot voor jou bak. Hou daar rekening mee.
 
Hoe lang duurt het voordat de klei en de leem/lateriet bolletjes effect geven?

Is dat na ��n week of langer?
 
Ik ga helemaal mee in de post van Ivo.
ook wat betreft het stellen van de vragen.
Wanneer het effect te zien is dat is moeilijk te voorspellen denk ik. Ik denk dat dit een hobby is waar je heel veel door ontdekken zal weten.
Wat bij de een wel gebeurt hoeft bij de nader niet perse te gebeuren. Geen bak is gelijk zeggen we vaak he.
 

Terug
Bovenaan