Wat is normaal gedrag Danio choprae


C

Coos

Guest
Weet iemand dit?
Bij mij zijn ze erg schuw, ze zitten voornamelijk in de middelste en onderste waterlaag tussen de planten. Je ziet ze alleen bij het voeren en als ze achter elkaar aan zitten.

Is dit normaal gedrag voor de Choprae?
 
Heb je soms een foto van je aquarium ?

Deze vis heeft een dichte beplanting nodig, drijfplanten en het liefst een donkere bodem. Als ze dat niet krijgen gaan ze afwijkend gedrag vertonen
 
Ze houden van een ruime bak...zwemmen graag en op zo'n 20 graden.
Te klein gehouden worden ze schuw.
 
Ok, ik had misschien wat meer info over mijn bak moeten geven:
't is een 120x50x60cm (lxbxh)
Hier een foto:
328279_0_82_aquarium_160114.jpg

Inmiddels zitten er meer drijfplanten in.
 
Oh, da's ruim zat voor ze :) Mooie bak. Beplanting enzo ook dik in orde voor ze.
Dan zou ik het niet weten Coos.
 
Ik heb ze trouwens op 22/23 graden zitten

Heb jij ze ook aquapjotr?
 
Ik heb ze gehad. Had ze eerst ook op zo'n 23 graden zitten , maar op advies van een forumlid op 20 graden gehad.
 
En hoe gedroegen ze zich bij jou dan?
Waren ze schuw?
In welke waterlaag zaten ze?

Merkte je verschil in gedrag toen je de temperatuur aanpaste?

Ik zou best de temperatuur voor ze willen verlagen, maar heb ook kuhli's, en die moeten op minimaal 22 graden heb ik gehoord...
 
Middelste laag en drukke zwemmers! Vond ze vaak TE druk ..
Werden wel wat rustiger toen mijn temperatuur omlaag ging.
Heb ze uiteindelijk aan een aquavriend overgedaan.
 
Ok, bedankt voor je reacties.

Maar als ik het goed begrijp klinkt het gedrag wat ze bij mij vertonen niet als gewoon gedrag?
 
Nee, schuw horen ze zeker niet te zijn Coos.
 
Iemand een idee waar dit door kan komen?
 
Prachtig aquarium!

Sorry, voor wat betreft het gedrag van de vissen kan ik je niet helpen.
Maar misschien mag ik je vragen of de plant links aan de achterwand de Hydrocotyle sibthorpioides of de Hydrocotyle tripartita "japan"is?
En hoe je die vastgemaakt hebt, want de plant wortelt niet in de grond toch bij jou?
Groeit de plant op luchtwortels?
 
Misschien zou je toch eens wat meer drijfplanten kunnen aanbrengen. Ook omdat de bodem tamelijk licht is. Veel vissen vinden een lichte bodem zonder enige beschutting van boven niet echt prettig.

De meeste drijfplanten zijn tamelijk goedkoop, dus een poging wagen kost je de kop ook niet echt
 
De Danio choprae is een oppervlakte vis en drijfplanten zitten hen alleen maar in de weg. Ook stroming vinden ze fijn.
 
Da's waar, houden van stroming!
Zaten bij mij in de middenlaag, maar dat kon ook met de uitstroom toen in die bak te maken hebben.
 
Lol, lekker tegenstrijdig jongens!
AquaVISie zei:
Misschien zou je toch eens wat meer drijfplanten kunnen aanbrengen. Ook omdat de bodem tamelijk licht is. Veel vissen vinden een lichte bodem zonder enige beschutting van boven niet echt prettig.

De meeste drijfplanten zijn tamelijk goedkoop, dus een poging wagen kost je de kop ook niet echt
Botia zei:
De Danio choprae is een oppervlakte vis en drijfplanten zitten hen alleen maar in de weg. Ook stroming vinden ze fijn.

Wat is het nu? Wel of geen drijfplanten?

Ik heb nu een beetje drijfplanten (meer als op de foto), maar mij valt op dat ze niet of nauwelijks in de bovenlaag zwemmen.
En ik ben zo te horen niet de enige met die ervaring.

De stroming is hier redelijk; de meeste planten deinen licht, en aan de oppervlakte is behoorlijke stroming.
 
Sorry Coos, ik kan je verder niet helpen.
Beetje uitproberen denk ik .
 
Veel vissen vinden drijfplanten fijn, maar oppervlakte bewoners zoals Danio's niet. Ook vind ik je bak niet echt een "Danio bak".

Dan denk ik eerder aan zoiets
0a6JwfJ6nCnpo8XmVoEORWRSGH6oJLcZ.jpeg
 
Heb geen ervaring met deze soort, maar in zijn algemeenheid zou ik denken;
Je hebt ruim voldoende beplanting, maar misschien dat het helpt wanneer je ze iets anders opstelt. Meer aan de zijkanten, zodat ze een ruime, maar beschutte zwemruimte hebben in het midden.

Tenminste, bij mij is vaak gebleken dat de plaatsing van attributen het belangrijkste is bij schuwe vissen. Hoe lang heb je ze al trouwens?
 
Botia zei:
Veel vissen vinden drijfplanten fijn, maar oppervlakte bewoners zoals Danio's niet. Ook vind ik je bak niet echt een "Danio bak".

Dan denk ik eerder aan zoiets
BJV8XHntZKduyOeEvN1JINDm6wZcDspK.jpeg

Ah, dat lijkt me een Hillstream bak, oid...?
Heb je tips voor een alternatief?

Alexej zei:
Heb geen ervaring met deze soort, maar in zijn algemeenheid zou ik denken;
Je hebt ruim voldoende beplanting, maar misschien dat het helpt wanneer je ze iets anders opstelt. Meer aan de zijkanten, zodat ze een ruime, maar beschutte zwemruimte hebben in het midden.

Tenminste, bij mij is vaak gebleken dat de plaatsing van attributen het belangrijkste is bij schuwe vissen. Hoe lang heb je ze al trouwens?
Ik had al wel ideen om idd wat planten te verplaatsen. Zo zit ik te denken om de javavaren rechtsachter te plaatsen, en op de plek waar die nu staat wat laag blijven anubias soort oid te plaatsen...

Ik heb de Danio's nu 4 maanden...
 
Bij mij doen ze net als bij jou... volgens forumleden kan het bij mij komen doordat ze maar in een bak van 60 liter zitten.
Ik heb er trouwens maar 11, hoeveel heb jij er?
Misschien maakt dat ook wel uit... dat hoop ik stiekem, want dat is makkelijker op te lossen voor mij, dan een grotere bak.
Groetjes, Anja
 
Um Anja, als je al een te kleine bak hebt, zou ik er niet nog meer in doen hoor.
 
wat zijn de medebewoners, misschien zijn de dieren bang van een grote vis. ze zijn denk ik namelijk nog maar ongeveer 2cm. de bak is verder een danio paradijs, dus daar zou ik me geen zorgen over maken. zoals botia aangaf kunnen ze een beetje stroming wel waarderen, maar zo'n beekbak is nergens voor nodig.

p.s. prachtig aquarium!
 
Het groene wat ik zie op de foto die Botia heeft gelpaatst, is dat nou blauwalg of niet?
 
dat is gewone groene alg, is bedoeld als voedsel voor de aufwachs eters die vaak in zulke aquaria worden gehouden zoals stiphodons, of beekmodderkruipers
 
Dank voor je reactie.
Dus groene algen kunnen ook een wat blauwe kleur hebben?
En is het gebruikelijk dat groene algen dan ook op de bodem ontstaan?
 
algen groeien op een substraat wat planten ruiten, maar ook stenen kan zijn, omdat grind of zand kleine steentjes zijn groeit het ook daar op. (dit gaat dan om de gebruikelijke algen, je hebt ook zweefalg, en algen aan het wateroppervlak). de kleur kan van bruin tot zwart tot groen gaan, en hier is het een soort zwartgroen, of misschien idd wel blauw.
 
Ah ok�.
Nog best lastig te zien dan het verschil tussen groene algen en blauwalg ( behalve als er blauwalgvellen ontstaan dan).
 
udomritthiruj zei:
wat zijn de medebewoners, misschien zijn de dieren bang van een grote vis. ze zijn denk ik namelijk nog maar ongeveer 2cm. de bak is verder een danio paradijs, dus daar zou ik me geen zorgen over maken. zoals botia aangaf kunnen ze een beetje stroming wel waarderen, maar zo'n beekbak is nergens voor nodig.

p.s. prachtig aquarium!
Ik heb er tien en ze zitten samen met Otocinclus, kuhli's en vuurgarnalen. Dus dat kan het probleem niet zijn... Verder zijn ze wel ruim 2 cm bij mij hoor. Ook is er aardig wat stroming.
Ook heb ik geen felle verlichting: 2x 36watt T8.
Dus ik snap het probleem nog steeds niet.

Maar ik heb al besloten ze om te ruilen voor sherrybarbelen en er dan blauwe spat bij te doen.

Bedankt voor 't compliment :)
 

Terug
Bovenaan