Wat is het verschil tussen vloeibare plantenvoeding voor waterplanten en kamerplanten?


NathaliePip

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
26 december 2021
Berichten
1,089
Locatie
Gelderland
Weet iemand wat het verschil is tussen vloeibare all in one voeding voor aquaria en voor kamerplanten?
Ik heb veel voeding voor het aquarium, zou ik dat ook als kamerplantenvoeding kunnen gebruiken?
 
Je kunt prima aquariumwater gebruiken voor je kamerplanten. Er zullen ook mensen zijn die zeggen dat ze tekort gaan komen maar ik denk dat dit ook van de soort afhangt.

Bij de orchideeën was het een groot succes alhoewel een hoog nitraat bloei kan onderdrukken.

Of je aquarium meststof veilig kunt gebruiken, ik vrees dat zoals wij het in de bak gooien, het veel te geconcentreerd is. Het aantal ppm zal berekend moeten worden.

Ik ga uit van een 20-20-20 droge meststof en doseer op 100ppm per week. “Weekly weakly” Bij elke watergift meststof erin. Dus 2 keer watervgeven is elke keer maar 50 ppm.

Als je weet hoeveel kamerplanten nodig hebben en kunnen verdragen zou je zelf een berekening kunnen maken. Misschien iets voor een rekenwonder hier?
 
In de aio aquariumbemesting word er nitraat gebruikt als N-stikstof bemesting deze kun je beschouwen als (redelijk) veilig.
Voor kamerplanten bemesting gaat men meestal amoniumnitraat of ureum die zelfs in extreem lage dosissen al dodelijk zijn voor het aquariumleven.
Ik heb nog vloeibare kamerplantenmest gebruikt en dan moet je zeer lage doseringen zeer goed gaan afmeten als je het risico wil beperken.
 
Pokon is NPK 7 4 7

Kaliumnitraat volgens recept aquariumbemesting is NPK 5 0 19
Fosfaat volgens recept aquariumbemesting NPK 0 2 1.4

De complete bij aquariumbemesting is NPK 13 52 47

NPK is %

Dus de verhoudingen zijn anders. Daarbij komt dat we nu alleen naar de NPK kijken. Maar aquarium vording bevat ook sporen.
Denk dat je erg zuinig moet zijn.

Ik geef doorgaans aquarium water aan mijn planten. Zit genoeg voeding in.
 
Dank voor alle antwoorden. Ik denk dat aquariumwater veiliger is dan vloeibare voeding.
 
Als ik een filter schoonmaak, dan bewaar ik de 'troep' die daaruit komt en geef dit aan de kamerplanten (Vooral orchideeën). Ze zijn daar erg happy mee en je hoeft nooit meer voeding voor je kamerplanten te kopen.
 
Ik heb wel eens koemestkorrels ertussen gestoken in de bodem, maar bij gebrek aan interesse nooit mee verdergegaan.
Het is ook npk natuurlijk met vaak vanaf klei gegeten gras in me ideaalbeeld .
Het zou toch leuk wezen als we de stikstof, co2 en de rest kunnen benutten in onze bakken.
 

Terug
Bovenaan