Wat is het beste licht voor mijn bananenplant (Musa)


C

Canon

Guest
Hallo allemaal,

Even een topic hier, omdat het niet heel veel te maken heeft met een aquarium, maar wel veel mensen zijn die veer verstand hebben van planten :).
Vast ook van de bananen plant.

Ik heb een stek gekregen van familie. En die wil ik natuurlijk graag groot laten worden.
Gisteren heb ik hem in de pot gedaan. Er zitten 4 bladeren aan, waarvan er 2 wat slap hangen.

Ik ben 'bang' dat hij te weinig licht krijgt. Hij staat de hoek van een huiskamer. Ik heb nu een staande lamp er op gericht zodat hij wat licht krijgt nu. Voor in het begin even een soort van aansterken.
Wat kan ik het beste doen? Gewoon dit even en dan laten staan, of toch bij het raam zetten.

Als het lekker weer is wil ik hem ook even buiten zetten, maar dat is het komende week niet.
Ik heb ook planten voeding gegeven, vloeibare. dit heb ik (gemend met water zoals het moet) in de pot gedaan.
Ook heb ik een spuit gekocht om hem te nevelen.

Tips zijn welkom! Fijne weekend allen.



WhatsApp Image 2020-08-21 at 21.34.45.jpeg

WhatsApp Image 2020-08-22 at 19.41.03.jpeg
 
Bestaat er geen plantenforum😅?
 
Je hebt gelijk. Toch maar registeren op een ander forum haha. Leek mij
Bestaat er geen plantenforum😅?

Je hebt gelijk. Ik heb mij op een ander forum geregistreerd.

Dit forum heb ik goede ervaringen mee dus dacht aan dit forum :). Misschien heeft iemand er 1.
 
Met deze tips word jij een echte expert
Ben jij een plantenliefhebber en hou je van tropische sferen? De bananenplant brengt je het beste van beide werelden én het is een echte eye catcher. De plant is makkelijk in onderhoud, maar er zijn wel een paar punten waar je op moet letten. Wij geven je een aantal verzorgingstips, zodat jij lang van je bananenplant kunt genieten.



Water geven
Op de juiste momenten water geven is een van de belangrijkste skills om je plant in leven te houden. Een bananenplant geef je twee keer per week water. Op warme dagen in de zomer mag hij wat extra water. Als het warm is, verdampt de plant namelijk meer vocht. Belangrijk is om de grond goed in de gaten te houden. De grond moet steeds licht vochtig zijn, maar de wortels mogen niet nat staan.

Besproeien
Het is goed om de bladeren regelmatig te besproeien, aan de boven- én onderkant. Bananenplanten komen uit een vochtig en tropisch klimaat, een sproeibeurt op zijn tijd kunnen ze daarom wel waarderen. Tijdens een zomerse regenbui kun je de bananenplant ook prima buiten zetten, ze houden van regen.

Zonlicht
Als je een bananenplant hebt bemachtigd, gun je hem natuurlijk een mooie plek in je interieur. Let wel op dat het een lichte plek is, maar niet in de volle zon. Een bananenplant heeft minimaal vijf uur zonlicht per dag nodig. Gaan de bladeren hangen? Grote kans dat je plant te weinig licht krijgt.

Voeding
Net als wij mensen, heeft een bananenplant voeding nodig om te groeien. Door de plant regelmatig (universele) plantenvoeding te geven, bevorder je de groei. Let erop dat je de juiste dosering geeft, dit staat aangegeven op de verpakking.

Verpotten
Een bananenplant groeit snel, het is dus belangrijk om regelmatig te verpotten. Hoe groter de bloempot, hoe beter. Je hebt dus echt ruimte nodig voor deze plant. Gebruik bij het verpotten geen hydrokorrels op de bodem. Het stilstaande water tussen de korrels kan zorgen voor rotte wortels.

De hoogte in
Bij het kopen van een bananenplant is het belangrijk om te kijken hoeveel ruimte je in huis hebt. De plant moet in een grote pot, maar kan ook ver de hoogte in gaan. Bananenplanten die in de tropen groeien kunnen wel drie meter hoog worden. De planten die wij in de winkel kopen worden speciaal gekweekt voor de huiskamer, maar worden alsnog anderhalve tot twee meter hoog. Er bestaat ook een dwergvariant, die kunnen tot één meter hoog worden.
 
Elke dag stukje dichter bij het raam zetten tot hij er naast staat. Niet op het noorden zetten en zorgen dat de bodem licht vochtig blijft. Veel plezier met het plantje!
 
bananen kunnen prima tegen direct zonlicht, hier staan ze buiten.
 

Terug
Bovenaan