Wat is er mis met mijn dwerg kogelvis??


Erica_vissen

Well-known member
Lid geworden
30 april 2022
Berichten
221
Hallo, mijn dwegkogelvis eet sinds vandaag niet meer, gisteravond was er nog niets mis met hem al merk ik de laatste tijd dat hij iets minder blij en actief is. Maar sinds vandaag is het niet meer normaal voor hem, hij eet dus niet meer en is veel aan het liggen. en veel boven in het aquarium aan het stil hangen. Hij hangt soms ook een beetje scheef en heeft aan één kant een soort verdikking lijkt het wel

Weten jullie asjeblieft wat dit is?

Ik heb trouwens geen idee hoe oud hij is ik denk iets richting de 3 en een half. ik heb hem nu 2 jaar en hij heeft nooit ergens moeite me gehad. en heb niets aan zen aquarium gedaan anders dan normaal
 
Heb je misschien wat fotos?
 
Even wat opzoekwerk online gedaan en ik kom een paar dingen tegen:
Alle kogelvissen hebben doorgroeiende tanden. ze hebben dus hard voedsel nodig om te zorgen dat hun tanden in conditie blijven.
Ze kunnen een jaar of 10 worden.
Ze hebben zeer zuiver water nodig.

Verder kwam ik een forum tegen speciaal voor kogelvissen: https://www.kogelforum.nl. Als wij je niet verder kunnen helpen, kunnen zij het hoogstwaarschijnlijk wel.
 
Even wat opzoekwerk online gedaan en ik kom een paar dingen tegen:
Alle kogelvissen hebben doorgroeiende tanden. ze hebben dus hard voedsel nodig om te zorgen dat hun tanden in conditie blijven.
Ze kunnen een jaar of 10 worden.
Ze hebben zeer zuiver water nodig.

Verder kwam ik een forum tegen speciaal voor kogelvissen: https://www.kogelforum.nl. Als wij je niet verder kunnen helpen, kunnen zij het hoogstwaarschijnlijk wel.

Dat van de tanden geldt niet voor dwergkogelvissen.
 
fotos helpen, waterwaardes ook, temperatuur,
Heb je laatst nieuwe vissen gekocht of planten die mogelijk ziektes of parasieten mee konden brengen?


Een mogelijkheid is dat ie depressief is.Het zou wel gek zijn sinds je hem al zo lang hebt en alles al die tijd is goed gegaan.
Het zijn groepsvissen en je moet de bak eigenlijk om de twee maanden veranderen van inrichting sinds ze snel zijn uitgekeken op bakken. Veel gezichtsbrekers is ook belangrijk. Dat voorkomt depressie of stres in kogelvisjes.
 
Heb je misschien wat fotos?
Op de foto’s is eigenlijk niet echt iets te zien maar ik merk gewoon dat hij anders is als normaal. Hij zit alleen in een aquarium van 70 bij 35, ik heb geen nieuwe dingen gedaan of toegevoegd dan normaal. Hij heeft aleen een klein plekje op zen lip al een paar dagen. Dat lijkt wel steeds beter te gaan daarom denk ik niet dat het daar echt door komt. Hij knapt wel iets op volgens mij want hij reageerde wel weer op mij want vanochtend lag hij als dood tussen de vervanging aan, ik heb het water nu warmer gemaakt want hij trilde ook dus dacht misschien heeft hij het koud?
 

Bijlagen

  • 0C910864-EC4E-4E12-95CD-A5723161D3D9.jpeg
    0C910864-EC4E-4E12-95CD-A5723161D3D9.jpeg
    158.2 KB · Weergaven: 77
  • 230139C1-A24B-4C92-B0CD-F363ADED7299.jpeg
    230139C1-A24B-4C92-B0CD-F363ADED7299.jpeg
    192.2 KB · Weergaven: 76
  • 3186466E-56B6-4BCD-8B4D-7AA3B876B2BF.jpeg
    3186466E-56B6-4BCD-8B4D-7AA3B876B2BF.jpeg
    137.1 KB · Weergaven: 76
Verstopping darmkanaal, bacterie? Zijn wel 2 oorzaken die als eerst door mn hooft schieten
 
Een vis zal niet snel rillen van de kou dat is iets wat wij mensen doen. Een vis zwemt zichzelf desnoods warm. Een vis is koudbloedig maar het is anders als bij mensen in iedergeval. Wat vissen wel doen is brommen en knorren maar dat is een ander verhaal (zoek maar op)
heb het water nu warmer gemaakt want hij trilde ook dus dacht misschien heeft hij het koud?
 
Kan je iets doen aan een verstopping?
Ik ben niet zo bekend met kogelvissen en ze hebben een ander dieet dan bijvoorbeeld zwaardvissen. Maar erwten werken ontstoppend. Vezels is bevordelijk voor de stoelgang voor mens en dier. Maar ik heb geen iedee wat de bult is het kan ook een bacterie zijn die daar iets doet.
 
Is het een bult of is het juist een iets ingevallen buik ervóór?
Ik krijg -nu ik nog een keer naar de foto's kijk- het gevoel dat het lijkt op een bult, maar dat er dus eigenlijk sprake is van een ingevallen buikje en dat het deel meer naar achteren meer uitsteekt/ opvalt.

Ik denk dat je hem aan het eten moet zien te krijgen: temp iets omhoog (heb je al gedaan) en wat voer je 'm?
 
Is het een bult of is het juist een iets ingevallen buik ervóór?
Ik krijg -nu ik nog een keer naar de foto's kijk- het gevoel dat het lijkt op een bult, maar dat er dus eigenlijk sprake is van een ingevallen buikje en dat het deel meer naar achteren meer uitsteekt/ opvalt.

Ik denk dat je hem aan het eten moet zien te krijgen: temp iets omhoog (heb je al gedaan) en wat voer je 'm?
Vind de bult wel groter dan de buik van fotos van andere vissen

O wacht laat maar daar links onder is er 1 met een dikkere buik, hij mág wat dikker zijn maar aan de andere kant zijn ze ook dunner te vinden.

Desalniettemin zou hij wel snel moeten gaan eten natuurlijk. Zijn er geen dingen die hij extra lekker vind? Verwennerijen?
 

Bijlagen

  • IMG_20230329_232916.jpg
    IMG_20230329_232916.jpg
    200.5 KB · Weergaven: 52
Laatst bewerkt:
Is het een bult of is het juist een iets ingevallen buik ervóór?
Ik krijg -nu ik nog een keer naar de foto's kijk- het gevoel dat het lijkt op een bult, maar dat er dus eigenlijk sprake is van een ingevallen buikje en dat het deel meer naar achteren meer uitsteekt/ opvalt.

Ik denk dat je hem aan het eten moet zien te krijgen: temp iets omhoog (heb je al gedaan) en wat voer je 'm?
Ik voer hem slakken en bloed wormen
Hij heeft vandaag wel een paar kleine bloedwormen gegeten
Maar hij gaat niet eens naar zen slakken toe die hij normaal geen seconde laat leven dus dat is nog niet echt een goed teken


Deze foto was gister avond toen reageerde hij helemaal niet meer en was die bult wel iets dikker dan normaal
 

Bijlagen

  • 9DD7533B-9C3F-404C-BEC3-F79398CC0997.jpeg
    9DD7533B-9C3F-404C-BEC3-F79398CC0997.jpeg
    121.9 KB · Weergaven: 63
Ik voer hem slakken en bloed wormen
Hij heeft vandaag wel een paar kleine bloedwormen gegeten
Maar hij gaat niet eens naar zen slakken toe die hij normaal geen seconde laat leven dus dat is nog niet echt een goed teken


Deze foto was gister avond toen reageerde hij helemaal niet meer en was die bult wel iets dikker dan normaal

Als ik jou was zou ik de vraag, met foto's, voorleggen aan de mensen van eerder genoemd kogelvis forum. Mits dat nog actief is natuurlijk.

Dit is iets wat meerdere oorzaken kan hebben, en ik denk dat mensen met meer of liefst veel ervaring je eerder in de goede richting zullen wijzen.

Verstopping lijkt mij persoonlijk heel onwaarschijnlijk gezien hun dieet, maar mijn ervaring is te beperkt om te zeggen wat het wel is.
 
Als ik jou was zou ik de vraag, met foto's, voorleggen aan de mensen van eerder genoemd kogelvis forum. Mits dat nog actief is natuurlijk.

Dit is iets wat meerdere oorzaken kan hebben, en ik denk dat mensen met meer of liefst veel ervaring je eerder in de goede richting zullen wijzen.

Verstopping lijkt mij persoonlijk heel onwaarschijnlijk gezien hun dieet, maar mijn ervaring is te beperkt om te zeggen wat het wel is.
Oké bedankt voor de tip dan ga ik kijken of kogelforum nog actief is
 
Oké bedankt voor de tip dan ga ik kijken of kogelforum nog actief is

Sterkte en ik hoop dat je een antwoord vindt.
Het zijn fantastische visjes met veel uitstraling en karakter vind ik. Wij hebben er 1 gehad en waren er aan gehecht.
 
Oké bedankt voor de tip dan ga ik kijken of kogelforum nog actief is
Volgens mij is die website niet meer actief je kan geen account maken en het lijkt heel oud alemaal
 
Voor wat het waard is. Ik lees dat dwerg kogelvissen best een tijdje zonder eten kunnen mits ze goed doorvoed zijn.
Ik las over 1 die een poos niet at, en die na een tijd (dagen, een week?) weer uit zichzelf begon te eten.

Waarschijnlijk doe je al de dingen die ik hier noem al, maar voor de zekerheid...

Mijn eerste gedachte bij een kogelvis is doe extra waterwissels. Het zijn smeerbartjes en ze zijn erg gesteld op schoon water, wat soms best een lastige combinatie kan zijn. Denk er ook aan om het ongegeten of half opgegeten voer uit de bak te halen.

Check de temperatuur met een aparte thermometer als mogelijk, en zorg dat het liefst tussen de 24 en 26 graden is.

Je kan proberen iets als enkele witte muggelarven aan te bieden.

Check of het filter nog goed doorstroomt en of het niet te vies is.

Je kan de algemene waterwaarden checken om te kijken of dat min of meer normaal is.

En verder zou ik het afwachten. Je kan misschien online wat opzoeken over ervaringen van andere mensen maar dat is best lastig. Zoeken op dwergkogelvissen die niet willen eten geeft erg veel resultaten van mensen met nieuwe vissen, niet bestaande met ineens afwijkend gedrag.

Ik hoop dat mensen met meer ervaring met dwergkogelvissen dit zullen lezen en hun ervaring met je willen delen.
 
Ik heb geprobeerd om de websitebeheerder te vinden, maar alle sporen lopen helaas dood. Eerlijk gezegd denk ik niet dat ik je verder kan helpen.
 
Nog bedankt voor het helpen allemaal
Het is nu een paar weken verder en hij is weer normaal
Dus ik denk dat hij gewoon even niet helemaal lekker was
 

Terug
Bovenaan