Wat is er met mijn betta?


S

Sabien

Guest
Sinds kort doet mijn betta erg raar. 4 weken geleden had ik 2 betta vrouwtjes gekocht (er werd mij verteld dat dit wel mogelijk was). Nadat ik ze in de bak had gedaan ging Frederick (betta mannetje) direct achter ze aan. De vrouwtjes konden zich goed verstoppen en Frederick was ze dan ook kwijt tot dat de vrouwtjes zelf weer uit hun verstopplaats kwamen. Ik heb het toen een dag aangekeken, maar hij was naar mijn idee te agressief en ik wilde geen onnodig leed veroorzaken. Ik mocht de bettavrouwtjes toen gewoon terug brengen.

Frederick deed toen een paar dagen agressief naar alle vissen toe, vissen waarbij die al maanden in de bak zit. Dit ging gelukkig over en de orde was weer hersteld. Alles was weer zoals het altijd was.

Nu begon mij 1/2 weken geleden iets op te vallen. Frederick was nergens te vinden. Hij zwemt altijd de hele bak door, een erg mooi aanzicht. Nu ligt hij alleen maar op de grond, tussen de plantjes of ergens in een grotje. Wanneer ik de visjes ga voeren komt hij nog wel en hij eet wel gewoon goed.

Dit houdt nu al een lange tijd aan en ik ben erg gehecht aan Frederick. Ik weet niet wat het kan zijn. Fysiek zie ik niets aan hem, behalve dat zijn blauwe kleur weg is. Ik heb 2 foto's toegevoegd met hoe hij eerst was en hoe hij nu is. Hopelijk weet iemand anders het wel.

IMG_20170326_163219.jpg


IMG_20170418_141759.jpg
 
Hoe is de stroming want Betta s met deze lange vinnen kunnen nogal snel moe geraken en veel rusten. Dat is ook de reden dat ik niet meer de langvinnigen neem.
Eet hij verder wel goed?
 
Ik heb een Dennerle filter met een sproeibuis. Deze staat schuin op het wateroppervlak gericht zodat het in beweging blijft, anders krijg ik erg last van een kaamlaag. De stroming hiervan is erg laag, je ziet wel als die eronder komt en niet zwemt hij verplaatst in het water. Dit is echter altijd zo geweest en nooit problemen mee gehad. Hij eet wel gewoon goed ja.
 
Jeetje dat is wel een verschil zeg.. hoelang heb je de man al? Ververs je regelmatig?
 
Ik heb hem sinds januari en ververs elke week 20%. Ik vind het ook heel raar, zeker omdat ik niets aan hem zie, behalve zijn kleurverlies.
 
Ik vind m ook een stukje magerder op foto 2.

Kan je nog is een foto maken als die net als op foto 1 zijn vinnen heeft uitgezet?
 
Duurde even maar heb een betere foto nu. Wat me gelijk opvalt is dat ze rugvin beschadigd lijkt. Dit had ik eerder niet gezien, maar nu met de andere foto erbij wel. Zou het vinrot zijn en dat hij daardoor misschien ook dunner is geworden? Of gewoon beschadigd? Ik vroeger ooit een visje met vinrot alleen dan was het ook wittig bij de vinnen dat zie ik bij Frederick niet.

IMG_20170418_190409.jpg
 
er lijkt inderdaad wel een hap uit zijn rugvin te zitten.

wel lastig dit..

is er een mogelijkheid om m in een aparte bak te zetten? 10liter is genoeg. sponsfilter/bruisteen erin hangen.

dan kan je m goed observeren en bijvoeren.
 
Ik heb verder 5 cherry barbelen, 4 corydorassen en 9 neon tetra's, af en toe zat die wel eens achter een tetra aan maar dat was het wel
 
jaa dat is wel mogelijk, ga ik nu gelijk even opzetten
 
Hoe groot is je bak? Betta s houden wel van rust en niet teveel drukke vissen om zich heen namelijk.
 
Ik heb een 60 liter bak met hoge planten aan de achterkant, hout en stenen en kleinere plantjes op de voorgrond. Hij zit al samen met deze vissen toen hij erbij kwam dus geen nieuwe visjes
 
Ja met de tetra s en de andere visjes kan hij dat best eens te druk vinden of er problemen mee hebben. Veel hangt ook nog af van de beplanting en of je drijvers hebt. Dat waardeert een betta wel en voelt zich dan ook meer op zn gemak.
 
Zou kunnen, kan hij het zomaar te druk vinden ? Omdat hij hier eerst geen problemen mee had ? Ik ben nu in ieder geval onderweg naar de aquariumwinkel, even plantjes halen voor zijn eigen bak
 
Tja, dit zijn lastige dingen om zo even te beoordelen maar ja ik sluit niet uit dat hij het niet helemaal naar de zin heeft en dan op den duur het minder gaat doen.
Het kan ook best iets anders zijn en dat is het lastige. De vinschade zou van vechten kunnen komen maar ook dat is de vraag. Het mooiste zou zijn zoals Rich al aangaf om hem apart te zetten maar daar heb je wellicht niet de ruimte voor. Ik zou hem goed in de gaten proberen te houden en kijken hoe de andere vissen op hem reageren.
 
Ik hoop dat het goed gaat komen en hou ons maar op de hoogte als je wil:)
Ik weet niet of die bak ingedraaid is. Zo nee, dan wel om de waterwaarden denken:deal:
 
de barbelen zijn geen goede combi met betta's en willen nog wel eens een hapje uit de vinnen van de betta nemen dit kan een oorzaak zijn ik zeg niet dat het een oorzaak is
 
Waterwaardes had ik gecheckt toen, ik weet alleen van 1 deel niet zo goed wat het betekent, er staat een vraagteken bij. Ik test met teststrips, ik weet dat dit niet heel nauwkeurig is:
NO3 0
N02 0
?? GH = DT = TH 21 * d
KH 15
pH 6,8
Cl2 0

Ondertussen is zijn vinnetje echt kapot. Er beginnen gaten in te komen en er hangt wittig spul aan. Hij zit apart en wordt behandelt voor vinrot met Colombo Cerpofor Bactyfec. Ik heb een foto van Frederick bijgevoegd.

Tips en advies is welkom !

IMG_20170424_212317.jpg
 
Oh dat van die barbelen had ik nog nooit gehoord patty. Ik zie ze gelukkig nooit achter elkaar aanzitten, dus misschien liggen ze elkaar goed. In de aquariumwinkel was tegen mij gezegd dat deze combi geen probleem was. Niet de eerste keer dat ze fout advies geven dus vraag voortaan al mijn vragen hier !
 
Vrees dat behandeling voor deze vis niks meer gaat uitmaken en ten dode is opgeschreven Sabien...
 
Persoonlijk denk ik dat dat wel meevalt, hij eet gewoon goed en zwemt ook al meer rond, hopelijk geneest zijn staart snel. Heb geen ervaring met vinrot maar heb ergere gevallen beter zien worden. Vergeleken met die visjes valt Frederick nog mee. Hopelijk haalt hij het gewoon. Ben bereid alles te proberen!

Wanneer iemand tips heeft dan hoor ik dit graag. Had ook een keer wat gelezen over een zoutbadje. Zou dat ook helpen, naast het behandelen met Colombo?
 
Je hoopt dat het meevalt waarschijnlijk...
Als ik zo naar je oude berichten kijk is het een hele waslijst van een paar maanden met problemen in je bakje dus er is echt iets mis natuurlijk.
Heel belangrijk om ook eens te gaan kijken naar mogelijke oorzaken want voorkomen is beter dan genezen.

Hoe groot is je bak en wat zwemt er allemaal precies in?
Welk filter is het precies en hoe onderhoudt je die?
 
Een hele waslijst? Dat valt wel mee, vind ik. U heeft zich schijnbaar verdiept in eerdere berichten van mij, dan heeft u ook gelezen dat ik mijn aquarium nog niet heel lang heb, nu een half jaar. 2 tetra's met bekschimmel (genezen), Otje met vinrot (uit zijn lijden verlost) en een ramirezi die ZELF vast is komen te zitten en daardoor beschadigingen had opgelopen en is overleden. Persoonlijk vind ik dit geen waslijst. Tuurlijk had ik ook liever gezien dat deze visjes niet ziek waren geworden, echter ik ben hier dan ook om te leren. Want voorkomen dat is beter dan genezen zoals u al zei.

Ik weet niet wat de mogelijke oorzaken zijn of wat uberhaupt oorzaken van dit soort problemen zijn, daarom vraag ik jullie om hulp.

Ik heb een 60 L bak en daar zwemmen 4 corydorassen in, 5 cherrybarbelen, 9 neontetra's en Frederick. Ik heb een Dennerle Nano filter met sproeibuis en die maak ik schoon wanneer ik merk dat hij het water niet meer goed filter. Ik doe elke week 20% verversen. Waterwaardes staan in een eerder bericht.
 
Je hebt een bak van 54 liter en een behoorlijke bezetting. Even grof gerekend kom ik wel op 70cm aan vis. Dat is teveel voor zo n bakje en dat kan stress veroorzaken en dat is nu net waar een Betta niet van houdt.
Dat kan ook ziekten als gevolg hebben zoals vinrot.
 
Wanneer ik het grof omreken kom ik op 45 cm vis uit, en dat erg ruim genomen en is zonder Frederick. Dus Frederick heeft bijna 10 L voor zichzelf. Ben benieuwd hoe u aan 70 cm vis komt. Maargoed, op het moment krijg ik alleen kritiek en geen tips op hoe ik Frederick beter kan maken, dus ik google de rest van mijn vragen wel.

Dank jullie wel voor jullie hulp!
 
Ik dacht het volgende, maar kan me vergissen:

4 Cory s 20cm
5 barbelen 20cm
9 tetra s 27cm
1 Betta 5 cm


http://www.huisdieren.nu/vissen-en-ongewervelden/soorten/barbelen/cherrybarbeel-barbus-titteya/
Dan zit ik met 20cm er eigenlijk nog onder want je moet de volwassen maat rekenen.

https://www.licg.nl/yz/dieren/vissen/vissen/neontetra.html

Ook hier zit ik met 3 cm aan de krappe kant dus uitgaande van volwassen vissen zit je echt over de max. Als de vissen nog niet volgroeid zijn dan betekend dit dat je later overbezetting krijgt. Ze kunnen 4 cm worden en ik heb 3 gerekend.
 
Wanneer ik het grof omreken kom ik op 45 cm vis uit, en dat erg ruim genomen en is zonder Frederick. Dus Frederick heeft bijna 10 L voor zichzelf. Ben benieuwd hoe u aan 70 cm vis komt. Maargoed, op het moment krijg ik alleen kritiek en geen tips op hoe ik Frederick beter kan maken, dus ik google de rest van mijn vragen wel.

Dank jullie wel voor jullie hulp!

Dat moet je niet als kritiek ervaren maar er kan best een relatie tussen je bestand zijn en de zieke vis. Zoals ik ook al zei houdt een betta van rust en met dit bestand kan hij dat weleens te druk vinden en dan verzwakken. We proberen alleen een oorzaak te vinden voor je;).
 
Mijn vissen zijn laaaang niet zo groot, gemeten zijn ze:
corys zijn 2 cm (heb met 2,5 gerekend) 10
barbelen zijn 2,5 cm (gerekend met 3) 15
de tetra's zijn 1,5 cm (gerekend met 2) 18

Ik kom dan uit op 43, afgerond 45. Dat van de volwassen lengte meten wist ik niet. Ik ben sowieso van plan iemand te zoeken die de barbeeltjes kan overnemen, aangezien al eerder werd gezegd dat dit geen goede combi was.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben heeel blij dat jullie me helpen, echter soms voelt de hulp op dit forum meer als kritiek, terwijl ik het graag goed wil doen en hier zit om te leren. Ik zie op andere onderwerpen ook vaak kritiek voorbij komen.
 
Ik kan me ook wel voorstellen dat het soms zo voelt. Je denkt en hoopt dat je alles goed hebt gedaan en dan krijg je te horen dat je bestand ( in de toekomst in elk geval) te groot zal zijn. Dat kun je als minder leuk ervaren en dat begrijp ik ook wel. het is dan goed dat er vissen overgenomen zullen worden.
Het is vaak wel zo dat er bij problemen zaken niet goed worden aangepakt en ja dat wordt dan verteld en soms als kritiek ervaren maar zo is het vast niet bedoeld hoor. We proberen elkaar te helpen zodat we allemaal van de hobby kunnen genieten en soms hoort daar minder leuk nieuws bij:)
 
Nee dat begrijp ik wel. Wat kan ik verder nog doen, naast de barbelen verhuizen?
 
Je geeft al medicatie als ik het goed begrijp dus zou dat even afwachten. Je kan altijd met een Betta een blad Catappa toevoegen omdat dit ook goed is.
 

Terug
Bovenaan