Wat is er met mijn apistogramma's aan de hand?


A

Apistogramma Franklin

Guest
Hallo forumleden!

Ik ben nieuw hier en ik zal mij even voorstellen. Ik ben Franklin en ik heb een juwel rekord 800 met het volgende visbestand:

- 3 Apistogramma Cacatuoides (1 man, 2 vrouw)
- 20 kardinaal tetra''s
- 2 honinggoerami
- 4 otocinclus

Alles draait perfect en het is een aquarium vol met planten.

Ik kom er net achter dat mijn mannelijke apistogramma wat teruggetrokken is terwijl hij normaal de ster van de show is. Ik bekeek hem wat beter en zag dat zijn vinnen er wat anders uitzien dan normaal. Zijn rug en staartvin lijken een soort van te zijn opgerold aan de buitenkanten en een borstvin is wat beschadigd. Ook 1 vrouwelijke apistogramma heeft schade aan de borstvin. Het andere vrouwtje mankeert nog niks.

Ik weet dat de apisto's onderling wel eens achter elkaar gaan dus ik vroeg mij af of dit een beschadiging is van de vinnen of moet ik toch gaan denken aan vinrot? Alle andere vissen in het aquarium mankeren niets en zien er goed en gezond uit.

De waterwaardes weet ik op het moment niet. Ik hoop dat jullie een conclusie kunnen maken aan de hand van dit verhaal en aan de foto's. Alvast veel dank!
20170224_194301.jpg
20170224_194402.jpg
20170224_194417.jpg
 
Inmiddels een grote waterverversing gedaan en morgen ga ik naar de speciaalzaak om mijn water te laten testen op eventuele afwijkingen. Ook laat ik de foto's van mijn apisto's daar zien om te kijken of men misschien weet wat het kan zijn.
20170219_191747.jpg
 
Hij zwemt nu door de bak heen maar zijn vinnen zijn nog opgekruld/beschadigd. Ik heb ze niet met elkaar zien vechten maar ze zitten wel vaak met elkaar in een holletje waar ik ze niet kan zien.
 
Net eten gegeven en hij eet gewoon mee met de anderen. Straks ga ik naar de aquarium speciaalzaak en laat daar mijn waterwaardes testen.
 
Een kleine krul in de staart/vin is meestal geen groot probleem, een kromming in het lijf echter wel.
Verder zouden je waterwaarden veel kunnen verduidelijken aan het gedrag.
 
Ik kan de precieze waarden niet terugvinden, dit gaat via een account op de site van de aquarium speciaalzaak waar ik ben geweest maar ze staan er niet... In principe was alles in orde behalve dat er veel fosfaat in het water aanwezig is. Nu zit er in het filter een middel dat ervoor moet zorgen dat het fosfaat waarde terug gaat zakken.

Ik heb foto's laten zien van de apisto en ik heb een medicijn meegekregen (Sera Omnipur) ik ben gisteren met het medicijn begonnen dus het is even afwachten. Wel is de apisto weer wat actiever dus dat is een goed teken.
20170226_162644.jpg
 

Terug
Bovenaan