wat is er aan de hand, malawi...


Dat je vissen reageren op Dactycid is logisch.De ziekteverwekkers worden wakker geschud door het middel.
 
jessicapilon zei:
Ik heb tegen wormen Levamisole gebruikt en dat is heel erg goed. Eigenlijk voor geiten enzo maar prima voor vissen. Rene en ik hebben het beiden al gebruikt zonder problemen en de wormen zijn heel snel weg.
Is geen worm resistent tegen dus. Kun je bij de dierenarts krijgen hoor. Gaat per flesje van 100 ml en kost dik 6 euro.
Ik weet niet zo wat je hebt maar voor het geval je iets wilt gebruiken dan is dit uitstekend tegen wormen.

Werkt Levamisole dan tegen alle wormen?
 
Kom net thuis van het werk.... de magere vis zwemt nog steeds actief. Ook andere vissen zwemmen actief. Helaas zie ik ook weer iets zorgelijks, de sprengerae met de 4 witte stippeltjes op de kop, heeft enorme aangetaste vinnen alsof er flink in gehapt is. Ik zie verder geen rode draden... andere vissen hebben dit niet. De vis ademt ook nog steeds snel en zwaar, is niet happy...zwemt wat slomer dan de rest......
Wat moet ik hier nu weer mee??

Hier twee foto's, je ziet nu ook een aantal stipjes op de flank van de vis:

714499_0_82_r.jpg


894141_0_82_r1.jpg


261677_0_82_r2.jpg


Gister leken de vinnen zover ik me kan herinneren nog normaal.

De moed zakt me wel een beetje in de schoenen moet ik zeggen.....
 
Bovenstaande vis eet ook niet, als ik de vis zo bekijk denk ik dat deze wel eens eerder kan gaan hemelen dan de magere vis...

Meerdere vissen hebben witte lippen, eigenlijk meer het hele 'snuitje'. Ook zie ik nog een sprengerea met twee plekjes op z'n flank.

Daarnaast is ��n Saulosi man van geel nu echt blauw aan het verkleuren, een andere saulosi man lijkt ook te verkleuren maar kleurt bijna zwart aan de onderkant..... weet bij de tweede man niet goed of het nou wel een normale verkleuring is.
Ga op een gegeven moment ook spoken zien denk ik.

Heb er al met al geen goed gevoel bij........
 
Ja, het is zo jammer dat niemand dit euvel bij de hand gehad heeft, dat heb jij weer.
Niet opgeven hoor, er moet ergens een oplossing zijn, zit er geen vissendokter bij je in de buurt dat je er eentje uitvangt en eens langs kan gaan?
Ik heb ook al wat gesleept met vissen naar vissendokters toe, dan weet je in ieder geval wat!
 
Ik zou niet weten waar een vissendokter zit..... en ben ook niet in het bezit van een auto dus om nou een heel end te reizen voor een vis.... Heb al even gegoogeld maar zonder resultaat...
 
Heb je op je werk op het lab geen persoon die zoiets zou kunnen weten? Je weet maar nooit.
 
haha ik zie me al aankomen met een vis.....nou nee dat doe ik maar niet.

Net nitriet getest en is 0 gelukkig. We gaan maar weer verder afwachten...
 
Bij tuincentrums (in ieder geval bij Groenrijk) doen ze dat soms.
 
Zo net thuis van werken en werkoverleg, pfff en dan nu nog weer met het aquarium bezig! Liefst plof ik lekker op de bank met de beentjes omhoog maar ok�....

De volgende fase, water verversen, filtersponzen uitspoelen, de aparte spons en keramieken pijpjes terug en actieve kool in het filter. Dat was dan het einde van de flagellex kuur.... resultaat zie ik niet. De magere vis eet nog steeds niks, is echt super broodmager, maar wonderbaarlijk actief! De sprengerea met de witte puntjes heeft die nog steeds en de aangetaste delen van vinnen en staart zijn eraf gevallen?? Deze vis eet ook niks....

Maar goed hoe lang duurt het voordat zoiets werkt?? Geen idee? Of kan ik al concluderen dat het allemaal niks heeft geholpen en alleen maar erger heeft gemaakt?? Ik heb geen idee........

Maakt het nog uit waar ik het koolfilter plaats?? boven of onderin het filter??
 
De zwaar ademende vis met de witte plekjes en beschadigde vinnen vond ik net dood in de bak.... lag er al een tijd dood zo te zien, vanmorgen rond 6.30 leefde de vis nog. Heb eens goed in bek/kieuwen en buik/anus gekeken maar kon geen zichtbare wormen ontdekken.
Voel me wel een beetje schuldig.... de vis lag gister al even achter een steen en wilde hem euthanaderen, maar toen ik hem wilde vangen zwom hij hard weg... dus toch niet gedaan., nu dus spijt van aangezien de vis toch is doodgegaan.

De magere vis (doet me echt denken aan een concentratiekamp...) zwemt nog steeds wonderbaarlijk actief! Lijkt nog echt de wil te hebben om te leven.... maar eet nog steeds niet.... zal zo eens wat diepvries watervlooien proberen.

Tja en hoe het er verder voor staat geen idee.... zit er ziekte of niet? Ik ben er niet zo voor in om de dactycid over 1.5 week te herhalen aangezien de vissen er zo heftig op reageerden.... maar misschien juist ook wel goed??

Zag gister bij twee vissen witte slierten als ontlasting dus dat is niet goed. Maar ik zou niet meer weten wat te doen.....
 
Misschien toch die visdokter bellen? Wie weet!
 
Tja ben bang dat ik daar niet veel mee opschiet.... er moet dan echt een vis onderzocht worden. Want wat zijn de symptomen:

1 hele dunne vis.....
1 mooie dikke met een paar witte putjes in de kop......
een aantal vissen poepen witte sliertjes.....

Dus diagnose flagellaten denk ik..... maar zeker weten zal het wel nooit worden.....

dus ja dat schiet niet echt op.

De verpakking van de flagellex geeft ook zo'n vage beschrijving..... staat specifiek in dat flagellaten zeer hardnekkig zijn.... maar staat niks over een vervolgbehandeling oid. Gewoon 1 dosis toevoegen en dat is het??? Erg vreemd. Als wij aan de antibiotica zitten krijg je een meerdaagse kuur.
 
Misschien heeft ze een e-mail adres waar je een foto op kan sturen, nooit geschoten altijd mis.
Ik zou ook geen honderden k.m rijden voor en met een vis, maar ik ben heel goed telefonisch geholpen en ook via e-mal met toch dierenartsen die verstand hebben van tropische vissen, gewoon proberen, nee heb je al, en hier op dit forum weet ook niemand het toch, wij vermoeden ook maar wat.
 
heb al even gegoogeld naar die visdokter, maar kan nergens iets van gegevens of email vinden.... dat is zo jammer. Zal eens kijken naar andere dierenartsen....
 
Ja, maar misschien als je haar belt dat ze je haar e-mail adres geeft, ze is wel door een goede vissendokter aan mij aanbevolen.( dr Werkman)
Weet je Renate, er zijn maar heel weinig dierenartsen die er verstand van hebben.
Ik heb zelf al een hele speurtocht achter de rug, maar ja, aan jou de keus natuurlijk.
 
Even weer een update, de magere sprengerae is ook dood. Ik zag hem de hele morgen niet zwemmen, kon hem nergens ontdekken. Dus dacht dat hij dood zou zijn. Maar zag hem vanmiddag toch ineens zwemmen, zoooo mager... een zwemmend skelet. De vis at nog steeds niet, ik heb hem maar een snelle dood gegeven door een tik op de kop.

Heb de vis in de vriezer gedaan, volgens mij heeft mijn vader een microscoop... kan ik eens kijken of ik wat kan ontdekken?

Met de rest van de vissen LIJKT het goed te gaan, wel een iets magere saulosi...

We zullen zien hoe dit verder gaat.....
 
Ik ben benieuwd, en hoop voor het beste!
 
Nou ik hoop dat de rest het gewoon zal redden Renate. Sterkte ermee hoor.
 
tot nu toe zie ik geen gekke dingen!! Dus hopelijk blijft dat zo, alles zwemt vrolijk rond. Twee saulosi mannen beginnen per dag blauwer te worden, leuk gezicht! (ze waren geel). Ik denk niet dat ik de vissen nog ga pesten met een vervolg kuur dactycid aangezien ze daar zo heftig op reageerden en aangezien ik nog steeds niet weet of het nou wel of niet wormen waren....
 

Terug
Bovenaan