Wat is een goed adres voor maanvissen?


Benji_

Active member
Lid geworden
24 mei 2020
Berichten
38
Beste leden,

Nu ik binnenkort een nieuwe bak in gebruik kan nemen, kan ik eindelijk aan maanvissen beginnen.

Ik denk aan een stuk of 6-8 vissen, dit omdat mijn oude visbestand deels over gaat.

Op Marktplaats en in de LFS is de keuze uiteraard reuze. Echter ben ik echt op zoek naar gezonde en liefst "rasechte" scalare of leopoldi. Nu weet ik toevallig dat Jos Hut deze vissen goed kweekt(e), echter zag ik dat hij al 3 jaar niet meer op dit forum gepost heeft. Wellicht is hij gestopt?

Kent iemand - liefst in West-Brabant/Zeeland - een adres waar ze bovenstaande vissen kweken/verkopen. Mag ook nog regio Rotterdam zijn. De kleur is pas van toepassing als ik een goed adres gevonden heb.

Vast dank!
 
Jos kweekt nog steeds wel. Maar biedt meer aan via Marktplaats volgens mij
 
Tjonge zeg zou het nou echt zo slecht gesteld zijn met gewoon maanvissen uit de winkel neem er 12 en houd wat leuks over in je bak!
Dat zou ik durven te beweren en er is geen maanvis hut meneer voor nodig bij je visjes hoor! Dat is internetmeepraterij
 
Ik heb ze ook van Jos en het zijn mooie gezonde vissen. Jos levert zover ik weet ook aan winkels af en toe maar ja dat weet je vaak dan weer niet. Ik zou hem anders via FB een berichtje sturen.
 
Weet wel dat ,jos, maar een soort verkocht en ik vind persoonlijk voor hoe die maanvissen sloom en langzaam zijn dat je dan ook wel wat gemarmerds er tussendoor kan genieten.
Die vissen zien het verschil toch niet tussen elkaar😎
 
Tjonge zeg zou het nou echt zo slecht gesteld zijn met gewoon maanvissen uit de winkel neem er 12 en houd wat leuks over in je bak!
Dat zou ik durven te beweren en er is geen maanvis hut meneer voor nodig bij je visjes hoor! Dat is internetmeepraterij
Ik wilde niemand kwetsen Edwin! Ik vermoed dat je de opmerking over LFS en Marktplaats niet goed begrepen heb. Ik zoek een goed adres die bekend staat om het leveren van goede maanvissen. Ik kan uiteraard zo, naar Petsplace of de eerste de beste op Markplaats stappen. Op de fora lees ik echter veel over kweekvarianten, verkeerde vormen etc etc. Ik ben gewoon voorzichtig en wil het juiste doen en probeer de adviezen ter harte te nemen. Maar een goed adres kan dus zéker een LFS zijn. Dus als je een goed adres kent: be my guest! 😉
 
Maar ik bedoel uit de grond van me hobbyhart te stellen dat je rustig wat maanvissen uit elke winkel wel kunt kopen maar je moet wel goed meekijken voordat je gezonde vissen koopt vanwaarook.
 
Ik ben klant bij de Aquariumgek in Oosterhout.
Zij zijn zorgvuldig met al hun dieren.
Daar kan je gezonde maanvissen kopen.
 
Ik zou ze bij Jos Hut halen, mooie gezonde vissen. Heb er zelf ook 5 zwemmen. In de winkel zie je veel vuilnisbakkenras met vreemde lichaamsverhoudingen. Jos is actief op marktplaats, als je hem daar een berichtje stuurt heb je zo antwoord.(heeft nu enkel een advertentie van een keuken open staan) Je kan er gaan kijken en de ouders zien van de vissen die je eventueel meeneemt.

Bij Utaka zag ik ook mooie jonge manen zitten vorige week.
 
Laatst bewerkt:
Wat RensY benoemd is precies waar ik bang voor ben. Dat lees ik zo vaak terug.

Aquariumgek ken ik toevallig. Goed om te weten dat daar goede manen zitten. Utaka zal ik ook eens bekijken.

Dank tot zover allen!
 
Je schrijft ook regio Rotterdam. Dan is Verduijncichlids een mogelijkheid.
 
Misschien kun je ook bij Jos Hut vragen aan welke lfs hij eventueel levert en wanneer. Misschien kun je dat dan afstemmen en zo in je omgeving toch Manen van hem bemachtigen.
 
Hey die leraar heeft ze sporen hier wel gelaten redshoulders, maar dat zal absoluut niet kunnen stellen dat andere maanvissen die niet van die hier steeds gerenomeerde meester hut afkomstig zijn.
Ook super leuke vissen zijn.
 
Natuurlijk kunnen winkels ook wel goede kwaliteit verkopen maar soms slaan ze de plank ook flink mis de de kwaliteit.
 
En, als ze dan toch niet nagekweekt te hoeven worden dan kun je bv ook een dozijn van dierenwinkel maanvissenmix aan je bak toevertrouwen.
 
Nu ik binnenkort een nieuwe bak in gebruik kan nemen, kan ik eindelijk aan maanvissen beginnen.
Puur uit belangstelling wat zijn de afmetingen van de nieuwe bak want maan vissen hebben graag de ruimte.
 
Het is een nieuwe bak als vervanger van de Lido 200. Uit vertrouwen neem ik aan dat deze in ieder geval (veel) groter is.

En ik kan me voorstellen dat je niet overal je maanvissen vandaan wilt hebben. Als ik in de gemiddelde viswinkel kijk wat voor maanvissen ze daar hebben stemt dat niet altijd tot vrolijkheid. Gewoon een maanvis met een paar zwarte strepen is al te veel gevraagd. Gewoon de stamvorm en niet zwart, wit (of erger nog: albino :sick: ...), gemarmerd, goudkleurig of weet ik veel wat voor ongein er tegenwoordig gekweekt wordt. Over smaak valt wel degelijk te twisten. Maar da's mijn mening.

Die Dantums van mij waren ook een noodgreep, ze zien er weliswaar standaard uit, maar dat zijn ook zij niet.
 
Ik weet dat Jos aan winkels levert. O.a. De Maanvis in Nijmegen, en ook bij mijn LFS zag ik.

Zag op fb van een andere lfs die ik volg. Maanvis Blue Diamant. Dat vindt ik dan weer niet mooi, maar dat is allemaal kwestie van smaak. Hou het liever naturel.
 
Inmiddels is er, dankzij de tip van RensY, contact gelegd met Jos en het eea. besproken, hij kan me een aantal Santa Isabel leveren. :)

De Lido 200 klopt inderdaad, heb ik nog steeds overigens. Maar is niet meer de "hoofdbak". Deze is zo uit m'n hoofd 'n 2-2,5 jaar terug weer vervangen door een Rio 240 en deze wordt weer vervangen door z'n nóg grotere broer, met ik meen bruto 66cm hoogte. Dit moet, naar ik begrijp van de topics en adviezen op sites, voldoende hoogte zijn. De Rio 240 gaat op termijn weer de Lido 200 vervangen. Ofwel het is de komende periode eigenlijk één grote verhuizing in huis.

Ik merk overigens een verschil tussen voor- en tegenstanders van Jos Hut. Maar ik lees van de tegenstanders eigenlijk niet echt terug, wat er mis is met Jos Hut.
 
Er is absoluut niets mis met jos hut, het is weer wel zo dat jullie steeds gelijke maanvissen ervan afnemen en dat vind ik saai worden zo hier de uitgelezen receptuur om het maar zo te zeggen.
 
Er is absoluut niets mis met jos hut, het is weer wel zo dat jullie steeds gelijke maanvissen ervan afnemen en dat vind ik saai worden zo hier de uitgelezen receptuur om het maar zo te zeggen.
Hij kweekt natuurlijke rassen ipv alles door elkaar gegooide vissen waar je aan ziet dat er wat mis gaat. Dat kan saai zijn, maar natuurlijk is het ook.
 
het is weer wel zo dat jullie steeds gelijke maanvissen ervan afnemen en dat vind ik saai worden zo hier de uitgelezen receptuur om het maar zo te zeggen.
Ja maar je kan het minder saai maken Edwin. Ik heb geprobeerd die Maanvis te laten kweken met een Rasbora Espei maar het is me niet gelukt:DD;)
Geintje, maar zelf heb ik liever vissen waarvan ik zo goed als zeker weet dat ze met liefde en de nodige kennis zijn gekweekt en dat je achteraf niet tegen problemen aanloopt maar goed dat is mijn persoonlijke mening hoor.
 
Mensen moeten lekker maanvisjes kunnen houden van alle kanten en soorten.
Qua herkomsten vind ik.
Maar het moet natuurlijk ook weer niet zo bekrompen worden dat er alleen maar een adresje is voor met liefde en kennis maanvissen zoals bij meester hut.
Ken ook nog wezen dat jullie er zelf een verdienmodelletje ingemaakt hebben, dat viel zowiezo al op hoor😋😎
De een doet aan guppen en de andere aan maanvissen en beide zijn ze even exclusief natuurlijk riekt dat naar niets.
 
Tsja, smaken verschillen nou eenmaal. Ik vind het zeker niet saai. Voor de veelvoud aan kleuren zwemmen er in huis (uiteraard in een andere bak!) ook zat guppen rond. 🙂
 
Bij Jos Hut zit je op het goeie adres voor maanvissen van een goed kwaliteit. Jos levert inderdaad ook een verscheidene lfs dus door het hele land zullen her en der veel vissen van hem zitten. Het verschil tussen de maanvissen van “onder andere” Jos zijn maanvissen die mooi uitgegroeid zijn. De meeste “kweek/kleur” varianten in de meeste lfs zijn vaak van een slechtere kwaliteit. Daar gaat het meer om de kwantiteit van het kweken dan kwaliteit. Ook zie je daadwerkelijk wel verschil tussen het natuurlijk gedrag van maanvissen met een directe afstamming van wildvang dan met de kweekvarianten die allerlei kleuren etc hebben en verder weg staan van de afstammeling. Wil je eenheid en rust in de bak, dan zou ik zeker gaan voor de natuurlijke varianten van de maanvis. Wel zijn er her en der adressen te vinden die ook van de kleurslagen en kweekvarianten goed kwaliteit weten te leveren, je moet er alleen erg van houden.
 
Vandaag toevallig bij Pets Place geweest en trof daar deze maanvissen aan. In mijn ogen heeft dit toch niets meer met een maanvis te maken? Zo'n vreemde vorm, ogen, vreemde kieuwen.
Screenshot_20240213_132616_Gallery.jpg

Voor de geïnteresseerden: paar dagen terug bij Jos Hut in Emmen geweest en 7 Santa Isabels mee mogen nemen. Ben er erg blij mee en vertonen echt dat leuke natuurlijke gedrag. Zijn nu bijna 2,5 maand. Hier had ik een dagje in de auto zitten wel voor over.
20240213_133449.jpg
 

Terug
Bovenaan