Wat is een gezonde ec waarde voor het gezelsschapsaquarium?


Ow… ik had gedacht dat ik te hoog zou zitten omdat ik onthard water gebruik. In een andere post adviseerde je het te meten. Ik meet 393. Das dan toch gek? Het wordt onthard met zouttabletten.

Ik snap nog niet veel van deze waarde.
 
Dat is niet gek.
In normaal kraanwater is het aandeel calcium hoog. Dat is samen met magnesium de GH.
Calcium heeft een hoge EC.

Je ontharder vervangt calcium door natrium.
Natrium heeft een lagere EC dan calcium.
Vandaar je waarde.

Onthard water is slecht.
Te veel natrium is uiteindelijk een probleem voor je planten en vissen.

Ga je nu weer mineralen toevoegen om wat calcium voor plant en vis te krijgen dan ga je zomaar over de 1000 uS heen.
 
Wat ik bedoelde te zeggen met meet je EC:

Zacht zuiver water uit een osmose toestel zal een EC tussen de 0 en de 6 hebben afhankelijk van de kwaliteit van het toestel.

Mensen met een ontharder denken vaak dat door KH 0 en GH 0 oof de EC omlaag gaat.
Maar omdat de Ca+ en Mg+ door Na+ wordt vervangen zie je dus nog steeds een (te) hoge EC.

Vandaar dat ik zei meet eens.
Ga je GH+ en/of KH+ toevoegen om die twee beetje normaal te houden dan stijgt dus je EC enorm.

Beter is gewoon een aftakking op je ontharder en dat water zonder al dat natrium te gebruiken.
 
Bedankt voor je uitleg. Ik ga eens kijken of ik er iets aan kan doen.
 
Als je weet waar de afkorting ec voor staat dan zou het ook duidelijker worden.
Ik onze bakken doorgaans veel hoger, afhankelijk dus van het verversingswater.
Regenwater bevat nauwelijks iets dat de geleidbaarheid verhoogd.
 
Hoe staat de afkorting voor:
De EC-waarde is kortweg gezegd de geleidbaarheid van een oplossing. EC is een Engelstalige afkorting en staat voor Electrical Conductivity, Electrische geleidbaarheid in het Nederlands. De EC-waarde neemt toe naarmate er meer ionen (geladen deeltjes) in een oplossing opgenomen worden.
 
Alleen heeft elk deeltje een andere electrische geleidbaarheid.

Vanuit de EC kan je verder niet zien waar je water uit bestaat.
Wat je wel kan zien is of de EC anders is geworden. Stel direct na een waterwissel heb je een EC van 500.
De volgende dag heb je een EC van 520 en een dag later weer een EC van 540.
Dan weet je dus dat de vervuiling is toegenomen. Zeer waarschijnlijk een verhoging in je NO3 en,/of PO4.
De EC kan op deze wijze een indicatie zijn om weer water te wisselen of om weer eens je testkit tevoorschijn te halen om te zien wat er nu werkelijk is gebeurd.
 

Terug
Bovenaan