Wat is dit?


T

Thawan

Guest
Geachte forumgangers,
Ik heb sinds kort deze fenomenen in mij aquarium. Ik vraag mij af of dit alg is en zo ja wat voor alg en hoe kom ik daar van af. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

-v-VOYEzUlD_8RCMByggyUpa1pXaSJRK.jpeg
 
Ik zie in ieder geval een soort blauwe alg. Weet je je waterwaardes NO3, PO4 ???

Blauwe alg is meestal een gevolg van een overdaad aan afval- cq meststoffen of een verkeerde verhouding daarvan.

Probeer eens achter die waardes te komen. Heb je zelf testsetjes ?? Anders kan je het misschien eens proberen bij en aquariumzaak, die doen dat meestal wel
 
Ik vraag me af of dat allemaal voer is die groene en oranje schilfers?
Welke soort alg het precies is weet ik niet maar heb het idee dat het niet zo lang gaat duren voor het idd een giga blauwalg explosie gaat worden.
 
Ik zie idd ook voer op de bodem. Al dat gaat rotten is dat een erg fijne voedselbron voor blauwalg.
 
Ja een boel voer en geen vis te bekennen. De TS moet zo te zien flink minder voeren, tenzij de foto vlak na het voeren is genomen. Maar dan nog vreemd dat er geen vis is te zien die op het eten afkomt.
Zo gaat het niet goedkomen nee. De alg is m.i. blauwalg of van die groene draadalg. Moeilijk te zien hoor.
 
vind het meer op schimmel lijken, en ligt idd veel voer op de bodem wat gaat rotten.
 
Eens met aquaVISie.
Fuzzachtige algen meestal het gevolg van te veel organische stoffen (nh4)
Kans op blauwalgen zijn dan groot.
Betere hygiene,en p04/n03 verhoudng in de gaten houden.

succes.
 
Het is inderdaad voedsel van het net eten geven. En je ziet inderdaad geen vis omdat het een closeup is van een plantje. Ik vermoed dat dit iets is wat door easybalance komt. Ik had een wat te hoge NO2 en wilde kijken of dit werkt en kan me vaag iets herinneren dat toen ik dit eerder had gebruikt, dat ik dit toen ook had alleen dan in mindere maten.

Mijn vissen eten alleen niet zo heel goed de laatste tijd. Ik vermoed dat het ook door de waardes kont dat hun eetpatroon minder is geworden. Ik ga ze even op dieet zetten en kijken hoe ze dan gaan.

Het is vandaag al in ieder geval een stukje minder. Hopelijk gaat het van zelf weg maar ik hou het in de gaten. Morgen maar even mijn water wat beter laten testen ergens.
 
Ik test mijn waardes ook. Maar heb niet zo'n hele uitgebreide test set. Ik ververs mijn water elke week. En ik maak, omdat mijn vissen slecht eet, 2x per week de bodem schoon van voedel.
 
Druppelsetten zijn vrij duur, strips worden afgeraden omdat die niet heel secuur meten, maar meten is weten en dan liever een strip waar je je probleem misschien van af kan lezen dan helemaal niets.

Als je een te hoge no2 heb.. moet op 0 dan is het logisch dat je vissen niet veel eten, ik zou ff een flinke water verversing doen, daarbij zoveel mogelijk troep van de bodem wegzuigen.
 
Kan ook dat ze het voer gewoon niet lusten,voer je ook andere dingen ipv die vlokken?
Welke vissen heb je allemaal?
 
Wat kan je meten en kan je deze waardes hier posten dan?
Dan kunnen we mee kijken wat het probleem is, al hoe wel denk ik dat het komt door teveel voeren, hierdoor kan je ook nitriet krijgen, of als je teveel vis in een keer erin doet.
(alsje aqua goed ingedraait is)
 
Bij te hoge No2 idd nu eerst flink verversen en dagelijks blijven verversen tot no2 0 is.
Hoe groot is je bak en wat is je visbestand, hoe lang draait de bak al?
Zou in ieder geval minder of anders voeren....
 
50 liter. Draait nu half jaar. 10 neons, 5 vuurtetra's, 4 vijfstreepbarbelen en 2 japonica garnalen. Ik ben nu elke dag aan het verversen inderdaad en extra zuurstof er in aan het stoppen.

Het bestand is iets te groot maar de grote bak is bijna klaar en dan kunnen ze lekker zwemmen.
 
Als je grote bak is ingedraaid, kan ik je adviseren niet alles tegelijk over te zetten, begin met je 5 tetra's bv. en een week later de barbelen en dan weer een week later de rest, zo heb je in de nieuwe bak ook niet direct problemen...Veel plezier ermee.
Voeren kan je het best zoveel dat binnen 5 minuten al het voer opgegeten is, ligt er na 5 minuten nog los voer op de bodem, dan is dat precies teveel geweest! succes!
 

Terug
Bovenaan