Wat is dit?


Lente

New member
Lid geworden
12 november 2022
Berichten
1
Leeftijd
30
Hi allemaal,

Ik ben sinds kort lid van het forum en bezig met mijn eerste aquarium.

mijn aquarium draait nu 5 dagen, het water blijft wat mistig maar ik lees overal dat dit normaal is en vanzelf weg trekt.

Nu op dag 5 zie ik ineens dit over mijn bonsaiboom, wat is dit?! :sick:

Ik test mijn water met de Colombo quick 6-1 test en deze geeft geen afwijking aan.

Verder heb ik het volgende toegevoegd;
Aqua safe van Tetra
Bactostart van colombo (deze is op dag 3 toegevoegd)
Easycarbo (liquid carbon fertilizer) van easylife - hier voeg ik dagelijk een drupje van toe voor de planten omdat ik geen Co2 pomp heb aangesloten.
 

Bijlagen

  • AF57403D-DDCF-4044-8947-C761599A6E06.jpeg
    AF57403D-DDCF-4044-8947-C761599A6E06.jpeg
    232.8 KB · Weergaven: 93
Dat is de schimmel van het hout, dat gaat er vanzelf weer af. Kan 2 weken duren ofzo. Eventueel kun je het hout ook uit het aquarium halen en afspoelen/borstelen onder de kraan als het je erg stoort.
 
Schimmel hoort er inderdaad vaak bij en dat trekt tzt wel weg. Strips zijn niet echt nauwkeurig en je kan beter testen met druppels.
 
Verder heb ik het volgende toegevoegd;
Aqua safe van Tetra
Bactostart van colombo (deze is op dag 3 toegevoegd)
Easycarbo (liquid carbon fertilizer) van easylife - hier voeg ik dagelijk een drupje van toe voor de planten omdat ik geen Co2 pomp heb aangesloten.
In het algemeen: middeltjes zijn vooral goed voor de portemonnee van de lfs.
Easycarbo zijn de meningen over verdeeld, het is in ieder geval een bestrijdingsmiddel dat je in je bak doet. (Google de werkzame stof maar eens.)
Als je niet van plan bent met CO2 te gaan werken, laat je het beter achterwege en wen je je bak beter aan een omgeving waarin geen extra (!) CO2 toegevoegd wordt. Voeding (op testen van waterwaardes) is veel effectiever.
 
Hier een uitleg van Cornelius over carbo:
als de plant gaat assimileren gaat het glucose produceren.
Dit dient als grondstof voor de vorming van de meeste andere organische stoffen die de plant nodig heeft om zicht te ontwikkelen.
De vorming van deze andere organische stoffen uit glucose noemen we 'voortgezette assimilatie'. Glucose kan gemakkelijk weer worden
omgezet in energie en is tevens de basiseenheid voor het belangrijkste bouwmateriaal van planten: cellulose.
Planten maken glucose door CO2 op te nemen en het aan elkaar te hechten tot langere koolstofketens.
Eerst maken ze eenheden van 3 koolstofatomen lang (voor de meeste planten), dit gebeurt in de Calvin-cyclus. Vervolgens hechten ze die
aan elkaar tot 6 koolstofeenheden: glucose (en andere suikers). Dit proces wordt gluconeogenese genoemd (fotosynthetische koolstofcyclus)
Glutaaraldehyde is een 5-koolstofverbinding die een lijkt op sommige tussenstadia in de gluconeogenese en die de plant kan gebruiken
omdat het niet veel energie hoeft te verbruiken aan het samenvoegen van CO2-moleculen, maar in feite gratis een 5-koolstofeenheid krijgt aangeboden door het toevoegen van Glutaaraldehyde.
Glut kan dus worden gezien als een vervangingsstof voor CO2 omdat het leidt tot hetzelfde product (glucose) als opgenomen CO2
en dus op dezelfde manier bouwstof en energie kan leveren als CO2.
Een maximale dosering Glut geeft zo weinig koolstof aan de plant dat het verwaarloosbaar is, en we door die lage concentratie nauwelijks verbeterde
groei gaan waarnemen in high-light bakken. In low-light bakken kan het wel bijdragen tot efficiëntere groei omdat de plant nu minder koolstofeenheden hoeft te fabriceren om tot hetzelfde netto product (glucose) te komen.
 

Terug
Bovenaan