Wat is dit?


Sanne_1

Well-known member
Lid geworden
12 augustus 2022
Berichten
160
Locatie
Zuid-Holland
Ik hou niet zo van gekke beestjes in het aquarium... Vandaag vond ik dit wormpje en heb hem eruit kunnen halen. Een tweede was me te snel af en dook weg. Wat is dit? Planaria? :oops:
 

Bijlagen

  • PXL_20221023_142018413.jpg
    PXL_20221023_142018413.jpg
    379.3 KB · Weergaven: 103
Oh nee he :eek: Maar als dat zo is, hoe komen ze dan in het aquarium? Vanaf eind juli opgestart met plantjes etc., vanaf half september de bewonertjes erin maar vanaf dat moment niets meer toegevoegd. Hoe kan het dat ze er dan nu toch zijn? Of zijn ze nu pas uitgekomen uit iets wat ik een paar maanden geleden heb toegevoegd?

En dan de oplossing: Flubenol?
Ik heb vuurgarnalen (net voor het eerst een baby gespot en er zitten een aantal zwangere garnalen in de bak) en boraras brigittae. Dus het mag niet schadelijk zijn voor deze bewonertjes.
En er zitten irritante slakjes in (eind juli met een plantje meegelift) die zich maar blijft voortplanten. Die mag wel verdwijnen!!
 
Voer je diepvriesvoer? want de eitjes van planaria overleven d evrieskou

Flubenol kan prima, je garnalen kunnen daar goed tegen
 
Ik zou met een enkele planaria geen middelen nog inzetten en je kan ze simpel met een stukje luchtslang wegzuigen.
Niet teveel voeren is ook belangrijk.
 
Ik zou met een enkele planaria geen middelen nog inzetten en je kan ze simpel met een stukje luchtslang wegzuigen.
Niet teveel voeren is ook belangrijk.
Ik heb er vandaag nog geen gezien, dus het is gelukkig (nog) geen plaag. Ik zal ook opletten wat betreft de hoeveelheid voer 👍🏻
 
Wat voor pasta voer je is dat voor vissen of is het van tarwe als spagetti,
.daar ben ik niet voor.
 
In elke bak zitten wel wormpjes maar veelal zie je die niet.
 
Wat voor pasta voer je is dat voor vissen of is het van tarwe als spagetti,
.daar ben ik niet voor.
Het is speciale pasta voor de garnalen (merk Tima), maar de visjes pikken daar ook wat van mee. Het heeft niets te maken met tarwe als spaghetti.
 
Nee, die zijn duidelijk te herkennen 2 maanden geleden gehad, nu vanaf 😄
 
Nee, die zijn duidelijk te herkennen 2 maanden geleden gehad, nu vanaf 😄
Aj, ja dan herken je ze wel 😬
Heeft het 2 maanden geduurd voordat je ervan af was? Waren het er zoveel?
 
werden er ineens heel veel. 3x een kuurtje flubenol (i.v.m. eitjes welke nog uitkomen naderhand) en uiteindelijk niks meer te zien wat op planaria lijkt.
 
Wat is dit nu weer??? :eek::eek: Dit dunne, witte wormpje is zo'n 3cm lang. Ik heb hem na de foto direct uit het aquarium gehaald. Wat een engerd :(

Ik heb (nog) geen Flubenol gebruikt, omdat ik tot nu toe maar 1 wit wormpje had gezien (start van dit topic) en daarna 1 klein zwart wormpje (iets kleiner dan 1 cm). Die heb ik allebei uit het aquarium gehaald.
Wat nu? Nog even niets doen of toch actie ondernemen?
 

Bijlagen

  • PXL_20221027_122423815 2.jpg
    PXL_20221027_122423815 2.jpg
    258 KB · Weergaven: 79
waarom zijn jullie eigelijk zo tegen planaria? Het zijn toch gewoon handige opruimers?

bovenste foto was trouwens geen planaria maar rhabdoecol flatworm. ongevaarlijk en ongevoelig voor de medicijnen die je opnoemt. flubanol heeft dus ook geen zin.
 
Laatst bewerkt:
waarom zijn jullie eigelijk zo tegen planaria? Het zijn toch gewoon handige opruimers?

bovenste foto was trouwens geen planaria maar rhabdoecol flatworm. ongevaarlijk en ongevoelig voor de medicijnen die je opnoemt. flubanol heeft dus ook geen zin.
Wat ik tot nu toe heb gelezen over planaria is niet positief. Wat ruimen planaria dan op?

Ik wist ook niet zeker of op mijn eerste foto planaria stond, want ik zag geen driehoekig kopje. Maar blijkbaar is het dus iets anders 👍🏻

En deze laatste lange worm van 3cm dan? Ook een flatworm?
 
Wat ik tot nu toe heb gelezen over planaria is niet positief. Wat ruimen planaria dan op?

Ik wist ook niet zeker of op mijn eerste foto planaria stond, want ik zag geen driehoekig kopje. Maar blijkbaar is het dus iets anders 👍🏻

En deze laatste lange worm van 3cm dan? Ook een flatworm?
alle etensresten , microorganismes. Ik heb even gezocht op google en kan eigenlijk geen enkele reden vinden waarom planaria slecht kunnen zijn.
 
Laatst bewerkt:
En laat ik nou net vuurgarnalen hebben..
Maar mss geen planaria aangezien er op de foto's geen driehoekige kopjes te zien zijn. Toch?
 
Een enkele planaria zal weinig kwaad kunnen maar als je een plaag hebt dan is het denk ik een ander verhaal.
 
Een enkele planaria zal weinig kwaad kunnen maar als je een plaag hebt dan is het denk ik een ander verhaal.
Vooralsnog 3 verschillende wormpjes gezien (en gedood), maar ik hou het in de gaten.
 
Lijken mij eerder opstartwormpjes toe.
 
staat wel dat ze alleen de zwakke garnalen pakken. Das nog goed ook voor je kweek eigenlijk,

en zoals ik al zei het zijn rhabdoecola platwormen. Onschadelijk en goed voer ook nog. Ik zou ze lekker met rust laten. Die beesten doen een goede job in je bak opruimen. En vissen en garnalen vinden ze ook nog heerlijk.
 
Laatst bewerkt:
staat wel dat ze alleen de zwakke garnalen pakken. Das nog goed ook voor je kweek eigenlijk,

en zoals ik al zei het zijn rhabdoecola platwormen
Je leest wel heel selectief : Tevens kunnen jonge garnalen of net vervelde garnalen worden gegrepen door de worm wanneer deze op de zelfde plek blijven zitten om aan te sterken . M.A.W: vervelde garnalen ook en die zijn niet per definitie zwak alleen kwetsbaar omdat ze net verveld zijn en jonge garnalen zijn ook niet per defintie zwak
 
Lijken mij eerder opstartwormpjes toe.
Ik meende dat die wat kleiner en dunner waren. Die had ik in het begin (bak draait vanaf eind juli) ook, maar zijn daarna weer verdwenen zonder dat ik er iets aan had gedaan.
 
staat wel dat ze alleen de zwakke garnalen pakken. Das nog goed ook voor je kweek eigenlijk,

en zoals ik al zei het zijn rhabdoecola platwormen. Onschadelijk en goed voer ook nog. Ik zou ze lekker met rust laten. Die beesten doen een goede job in je bak opruimen. En vissen en garnalen vinden ze ook nog heerlijk.
Ik zie een garnaal of dwergvisje van 1,5 cm nog geen worm van 3 cm naar binnen werken 😮
 
Ik zie een garnaal of dwergvisje van 1,5 cm nog geen worm van 3 cm naar binnen werken 😮
je hebt 2 fotos gestuurd. 1 daarvan, de eerste is rhabdoecola platwormen (geen planaria)
deze soort wordt volgens mij niet eens 1 cm. En planaria waar dat bericht over ging wordt ook zeker geen 3cm eerder tussen de 0.3 en 1 cm.

De tweede foto is een ander soort worm die groter wordt. Geen idee wat dat is mogelijk een annalida soort en anders is het een turbullaria soort
 

Terug
Bovenaan