Wat is dit?


Zeker bij led verlichting is sowieso 8 uur per dag voldoende voor planten. Daarna zal de pH zachtjes weer stijgen snachts . En wat voer betreft. Een tip, JBL heeft Granulaatvoer met een handige dosering per 5 vissen te rekenen - 1 klik.
 
Ik zit maar wat meer verdiepen in de hoofd foeders van de vissen die ik op dit moment heb want ik heb 4 verschillende voeders alleen in alle vierde foeders zit bijna 50% ruwe eiwitten. Nou las ik terug op een andere artikel dat ansistrussen maar 10% mogen hebben. Terwijl dit wel voor hun bedoeld is ook staat op de verpakking dus ik ga er maar terug mee naar de winkel denk ik en ik vraag me af wat ik dan nu moet geven want als de ene vis het ene nodig heeft en de andere vis het andere nodig heeft hoe moet ik weer vissen dan voer gegeven in aparte bakjes?
Op www.voervoorvis.nl staan algenwafers die enkel uit algen bestaan, bestel dan ook spirulinagranulaat want algenwafers alleen is onvoldoende voor ze
 
Op www.voervoorvis.nl staan algenwafers die enkel uit algen bestaan, bestel dan ook spirulinagranulaat want algenwafers alleen is onvoldoende voor ze

Volgens de lfs is er niets mis met de voeding, ook heb ik gebeld met coenen in best. Deze heeft aangegeven dat dit wel gaat om een parasiet of bacterie. Mijn vis moet per direct in quarantaine. Als hij knapt ben ik geheid mn totale vissen bestand kwijt aan de parasiet en kan ik alles weg doen. Het ligt aan de stress, de hoge ph waarschijnlijk. De eitjes kunnen verstopping veroorzaken maar dat verklaart zn dikke buik, niet de bijna openbarstende blaren. Daarom ga ok hem behandelen met zout, esha next en 2000 in de hoop dat hij in alle rust zal genezen. Ook kan ik al mn aquaruims inclusief mn nieuwe gaan behandelen met exit en 2000 omdat ik daar water van de 60l in heb gedaan. Hoe kom je er op dat het aan de voeding ligt?Bloating met als oorzaak de voeding kan alleen komen als ik heel lang verkeerde voeding geeft en ze daardoor stoffen tekort gaan komen. Of door een eventuele verstopping. Ik heb de eigenaren van bijde lfs gesproken hier over en zelfs contact op genomen met de fabrikant van het voedsel. Ze vertellen me allemaal het zelfde, buiten dat ik te veel voer geef soms zou dit perfect moeten zijn voor de vissen. Kan je iets aantonen waarin blijkt dat ze hier jn dan ongelijk hebben? Wat jij me verteld komt nergens mee overeen met wat in aan informatie krijg op andere plekken. Dus als ik vraag kan ik iets doen jij zegt nee, dan ben je heel mn vissenbestand eigenlijk aan het vermoorden. Om mn vissen te redden moet ik zeker iets doen en snel anders word het 1 grote nachtmerrie
 
Ik heb lang gesproken met de eigenaren van verschillende lfs en deze hebben verschillende dingen genoemd.
De kwaliteit van het water in nederland is redelijk goed maar ze doen daar in tegen verschillende kwalijke stoffen waar aquasafe zeker een goed aandeel in maakt.

Algeneters eten wel alg, en minimale hoeveelheid en er zijn algensoorten die ze met rust laten. Bruin alg eten ze zeker op.

Bloating door slechte voeding komt alleen voor door verstopping of door langduring verkeerd voedsel geven waardoor er stoffen tekort komen.

Bloating in mijn geval kan allerlei oorzaken hebben waaronder een parasiet of bacterie en kan niet zijn omdat ik nu een paar weken lang tabletjes gaf

Mn vis heeft niet alleen last van bloating maar van grote blazen dit heeft hoogstwaarschijnlijk als oorzaak een parasiet of bacterie en hier zijn verschillende manieren voor om een behandeling te geven.

Ook is het zeer besmettelijk, maar ongeacht besmettelijk of niet, het risico om een vis die op knappen staat in een aquarium te laten zitten met andere vissen die misschien wel alle andere vissen kan besmetten. Het risico is zo groot dat dat nooit genomen zal moeten worden en die vis zal in quarantaine moeten!

Ik zit met een aantal problemen in mn aquarium
Mn ph was veel te hoog. 100x hoger dan oke is, en misschien wel 1000x hoger dan dat goed zou zijn. Ik weet totaal niet wat de oorzaak is. Ik kan er niet achterkomen en ik hoop dat ik de ph tijdens de behandeling goed zou kunnen observeren omdat ik me daar druk om maak.
Ik heb geen kalkhoudende objecten na mijn weten in het aquarium.

Dan heb ik nog aquarium bladeren gekocht. Deze vergaan uiteindelijk in je aquarium en ik lees steeds dat dat allemaal prima is. Dat is het dus niet. Die bladeren geven belangrijke stoffen af, tot ze gaan rotten en alleen maar schadelijke stoffen afgeven. Dus deze bladeren kan ik na 3 dagen uit het aquarium gaan halen om te voorkomen dat het mn nitriet en nitraat opblaast.

Ik zou wel graag advies willen over mn ph en ik wil nou eens eerlijk weten wat er mis is met me vis, en of er iets mis is met mn voedsel want als ik de fabrikant bel moet het allemaal prima zijn en heeft het andere oorzaken.

Ik heb turf gehaald voor mn filter om de ph te dalen en morgen maar esha exit halen voor de behandeling. Daarna hoop ik dat ik de rest van de maand door kom met 0 euro op me rekening en betalingsachterstanden. Dacht met 80 euro klaar te zijn deze maand maar dat is na 1 week al 200 euro geworden voor deze 25 vissen
 
Volgens de lfs is er niets mis met de voeding, ook heb ik gebeld met coenen in best. Deze heeft aangegeven dat dit wel gaat om een parasiet of bacterie. Mijn vis moet per direct in quarantaine. Als hij knapt ben ik geheid mn totale vissen bestand kwijt aan de parasiet en kan ik alles weg doen. Het ligt aan de stress, de hoge ph waarschijnlijk. De eitjes kunnen verstopping veroorzaken maar dat verklaart zn dikke buik, niet de bijna openbarstende blaren. Daarom ga ok hem behandelen met zout, esha next en 2000 in de hoop dat hij in alle rust zal genezen. Ook kan ik al mn aquaruims inclusief mn nieuwe gaan behandelen met exit en 2000 omdat ik daar water van de 60l in heb gedaan. Hoe kom je er op dat het aan de voeding ligt?Bloating met als oorzaak de voeding kan alleen komen als ik heel lang verkeerde voeding geeft en ze daardoor stoffen tekort gaan komen. Of door een eventuele verstopping. Ik heb de eigenaren van bijde lfs gesproken hier over en zelfs contact op genomen met de fabrikant van het voedsel. Ze vertellen me allemaal het zelfde, buiten dat ik te veel voer geef soms zou dit perfect moeten zijn voor de vissen. Kan je iets aantonen waarin blijkt dat ze hier jn dan ongelijk hebben? Wat jij me verteld komt nergens mee overeen met wat in aan informatie krijg op andere plekken. Dus als ik vraag kan ik iets doen jij zegt nee, dan ben je heel mn vissenbestand eigenlijk aan het vermoorden. Om mn vissen te redden moet ik zeker iets doen en snel anders word het 1 grote nachtmerrie
Tja geloof vooral een lfs en niet een kweker met jarenlange ervaring met ancistrussen....
 
Die grote blazen zijn een direct gevolg van bloat, maar succes met de lfs, wat doe je dan nog op dit forum...:rolleyes:
 
Die grote blazen zijn een direct gevolg van bloat, maar succes met de lfs, wat doe je dan nog op dit forum...:rolleyes:
Ik dacht op dit forum betrouwbare informatie te krijgen maar je houd iedereen hier voor de gek. In mijn ogen ben je geen kweeker in mijn ogen ben je gewoon een persoon op een forum, die veel zegt wat overal ontkracht word. Bloat is een parasiet of bacterie. Je zit me hier aan te praten dat het niets is en ongevaarlijk is voor mn vissen terwijl heel mn vissenbestand in gevaar loopt. Vooral niets doen ipv van me vis in quarantaine zetten zeg je. Je geeft totaal geen onderbouwingen en moet het op je woord geloven. Als iemand een pagina stuurt over bloat zeg je dat is iets anders. Als je niet onderbouwd waar je dingen vandaan komt krijg je dit soort dingen. Want het zal vast 1 groot misverstand zijn ofzo. Maar ik kan binnenkort als mn ancistrus latem onderzoeken met een uitstrijkje als hij niet meer leeft en dan zal ik vanzelf achter de oorzaak komen
 
Ik zou nooit blindelings of de een of de ander vertrouwen. Nicolientje kan het fout hebben, maar dat geldt ook voor de LFS. Persoonlijk vertrouw ik iemand eerder als hij pas een advies geeft nadat hij eerst een heleboel vragen heeft gesteld. Je kan wel van alles weten, maar dat maakt niet automatisch dat je dan ook precies weet wat er aan de hand is bij een specifieke persoon en situatie.
 
Ik zou nooit blindelings of de een of de ander vertrouwen. Nicolientje kan het fout hebben, maar dat geldt ook voor de LFS. Persoonlijk vertrouw ik iemand eerder als hij pas een advies geeft nadat hij eerst een heleboel vragen heeft gesteld. Je kan wel van alles weten, maar dat maakt niet automatisch dat je dan ook precies weet wat er aan de hand is bij een specifieke persoon en situatie.
Ja het is voor mij een dilemma weetje als de ene het ene zegt de andere het andere. Ik heb echt bijna een half uur een gesprek gehad met de eigenaar van de lfs hij heeft me informatieboekjes gegeven zonder dat ik hoefde te betalen en hij drukte me echt op het hart de vis er uit te halen en aan me ph te werken, niet aan het voedsel. Dat ik de producent van de voeding niet kan vertrouwen snap k. En ook coenen die het een en ander er over te zeggen heeft. Als het van te veel eiwitten was geweest had hij langer het eten moeten hebben dan een paar weken...
 
De lfs noemde buikwaterzucht
 

In deze threat heb je verteld dat malawi bloat wat veroorzaakt woord niet bij l nummers voorkomt maar bij ciclides. Terwijl het wel om het zelfde probleem gaat, bloat is bloat. En dat kan verschillende oorzaken temaken hebben. De meest voor de hand liggende is mn te hoge ph water. Maar ik geloof niet dat het voedsel wat ik gegeven heb verkeerd is. Dit is speciaal geselecteerd voor ancistrussen. Dan zal het door de gegeten eitjes kunnen komen wat een verstopping in de darmen heeft veroorzaakt. Maar bij een vermoede bij een parasiet of bacterie kan je toch niet adviseren niets te doen. Dan moet je alles behandelen en als de vis op knappen staat. En juist omdat de vis blaasjes heeft is de kans dat het om een parasiet gaat alleen maar groter. Maar je zet mensen op een verkeerd dwaalspoor door te zeggen dat het iets anders is bij l nummers. Het kan een andere oorzaak hebben, het kan de zelfde oorzaak hebben maar bloat is bloat
 
Ansistrus inslapen of niet? Ik lees overal dat buikwaterzucht over het algemeen niet te genezen is en in een ver gevorderd stadium wanneer er zelfs blaasjes kunnen ontstaan vult de buikholte zich en zou hij kunnen lijden...
 
Ja de ervaring is dat slechts weinig dit redden en als je denkt dat de vis lijdt dan zou ik hem helpen.
 
Trouwens, voor de toekomst. Ik denk dat ancistrus met heel weinig voertabletjes toe kunnen. Wij voeren ze vooral groenten. Courgette, tomaat, paprika en soms wat komkommer. De andere vissen vinden die tabletjes ook heerlijk, dus er blijft sowieso weinig over voor de ancistrus. Ik heb er twee en die krijgen per week een zo'n tabletje.
De andere vissen snoepen trouwens ook mee van de groenten. Vooral tomaat valt in de smaak.
 
Trouwens, voor de toekomst. Ik denk dat ancistrus met heel weinig voertabletjes toe kunnen. Wij voeren ze vooral groenten. Courgette, tomaat, paprika en soms wat komkommer. De andere vissen vinden die tabletjes ook heerlijk, dus er blijft sowieso weinig over voor de ancistrus. Ik heb er twee en die krijgen per week een zo'n tabletje.
De andere vissen snoepen trouwens ook mee van de groenten. Vooral tomaat valt in de smaak.
Ja klopt ik gaf mn vissen gewoon altijd te veel. Maar ik ben er nog niet van overtuigd dat het voer wat ik speciaal voor ze gekocht heb niet passend zou hoeven zijn. Waar ik wel van overtuigd ben. Is dat als ik mn ancistrus veel eerder uit mn 60l tussen mn vrouwtjes ancistrussen en andere vissen wat hm stress kon geven gehaald had. Dan had hij 1 niet op de eitjes hoeven passen, 2 er waren geen vrouwtjes zwanger geweest. 3 hij was niet zo gestressed geweest. En 4 dan had hij de eitjes niet gegeten en daar verstopping van gehad. Wat dus "bloat" of te wel opgeblazen gevoel veroorzaakt had. maarja dit gebeurt in de natuur ook gewoon

Dan vandaag de kussens van de bank maar is optillen om te kijken of ik daar nog wat muntjes kan vinden voor kruidnagelolie i guess... Hij ziet er niet beter uit. Misschien dat ik het met mn woonbegeleider samen kan doen aangezien ik dit soort dingen nooit aan heb durven zien. Toen mn ratjes in werden geslapen was het zo trautisch voor me dat ik mezelf voorgenomen had er alles aan te doen nooit meer bij zn gebeurtenis deel te nemen maar nu moet ik het vervolgens zelf doen wat niet alleen mn voornemens maar ook mn geloof tegen gaat dus ik hoop dat ik mezelf op een dag zou kunnen vergeven. 🤢
 

Bijlagen

  • IMG_20221011_104939.jpg
    IMG_20221011_104939.jpg
    447.9 KB · Weergaven: 36
Stel ik zou willen overstappen naar spons ipv filterwatten, betekend het dat ik dan mn aquarium helemaal opnoeuw moet indraaien? Kan ik dan niet net zo goed een deel van mn vissen in mn 80cm aquarium doen waar het filter al een paar dagen van draait? Dan zijn de vissen verdeeld en in een bak met meer inhoud en een sterkere filter. Het is namelijk uiteindelijk toch de bedoeling de meeste daar in te doen...
 
In jouw geval zou je het kunnen overwegen het filter van je 80 cm is nog niet ingedraaid, maar die andere bak lijkt aan de rand van overbelast te hangen.
Wel heel goed blijven meten. Als de beestjes op gang komen krijg je een nitriet piek. Als dat gebeurt dan moet je weer aan het waterwisselen.
 
In jouw geval zou je het kunnen overwegen het filter van je 80 cm is nog niet ingedraaid, maar die andere bak lijkt aan de rand van overbelast te hangen.
Wel heel goed blijven meten. Als de beestjes op gang komen krijg je een nitriet piek. Als dat gebeurt dan moet je weer aan het waterwisselen.
Tx! Ik ga het dan stap voor stap doen ik wacht nu een paar dagen een week misschien, ik moet hm namelijk nog goed inrichten maar dan heb ik een doel. Dan ga ik idd goed meten. En ik zou ook kunnen overwegen het filter uit mn 60l in de 80cm te doen. Om eerlijk te zijn lijken ze bijna even hard te draaien maar dat zal wel perceptie zijn. Misschien is het een beetje te snel maar het kan zijn dat het filter vrij snel bacteriën vast gaat houden aangezien dit een vruchtbare bodem is 😄 moet er nog wel ff nieuwe kiezels over heen doen zodat het goed op de bodem blijft zitten. Mn filter draait al een tijdje de bodemrotzooi rond en het meeste is gezakt. Eerst even een weekje de nitriet en no2 in de gate houden. Dr zit ook plantenvoeding in volgens mij dat moet ik ook goed gaan bedekken volgens mij...
 
Heb jij al (schoonmaak)azijn over die kiezel laten lopen? Anders heb je straks hetzelfde probleem met de pH
Als je geen azijn in huis hebt, bekertje vullen met kiezel en water erop. Vooraf ph meten en na bv 48 uur. Afdekken, verdamping voorkomen.
Is dit andere kiezel dan in je huidige bak? Dacht van wel toch?
 
vruchtbare bodem is 😄 moet er nog wel ff nieuwe kiezels over heen doen zodat het goed op de bodem blijft zitten. Mn filter draait al een tijdje de bodemrotzooi rond en het meeste is gezakt. Eerst even een weekje de nitriet en no2 in de gate houden. Dr zit ook plantenvoeding in volgens mij dat moet ik ook goed gaan bedekken volgens mij...
Maak eens een fotootje, dan snap ik beter waar je her over hebt. Ik heb beeld nodig.
 
Heb jij al (schoonmaak)azijn over die kiezel laten lopen? Anders heb je straks hetzelfde probleem met de pH
Als je geen azijn in huis hebt, bekertje vullen met kiezel en water erop. Vooraf ph meten en na bv 48 uur. Afdekken, verdamping voorkomen.
Is dit andere kiezel dan in je huidige bak? Dacht van wel toch?
Ik snap wat je bedoelt ik zal eens een foto maken later. En ik zal eens kijken of de kiezels reageren op de azijn.
 
Welp, mn mannetje ancistrus is niet meer. Ik heb niet de indruk dat hij interne complicaties opgelopen heeft tijdens de buikwaterzucht maar na 3 weken vechten kon hij niet meer. Geen hap meer gegeten.. dacht dat het wel weer iets beter ging maar daarna ging het ook weer in eens achteruit. Ben een beetje sad maar ook opgelucht dat het voorbij is. Had niet verwacht dat dit ging gebeuren toen hij nog aan het babyzitten was maar het zullen de eitjes geweest zijn. Had beter rekening moeten houden met zijn leefomstandigheden op dat moment en moeten voorkomen dat hij geneigd werd de eitjes te eten dusja een harde les. En ik vind het jammer dat ik hem geen 2de kans heb kunnen geven omdat het hem fataal is geworden. Hoop maar wel dat ie beetje van zn leven genoten had zo tussen de vrouwtjes 😮‍💨
 
Ja, triest. Maar dat hoort ook bij de hobby. Je hebt weer een boel bijgeleerd. Laten we maar zeggen dat hij zo toch niet voor niets gestorven is.
 
Ja, triest. Maar dat hoort ook bij de hobby. Je hebt weer een boel bijgeleerd. Laten we maar zeggen dat hij zo toch niet voor niets gestorven is.
Wie het kleine niet eert is het grote niet weert he ik had me schuldiger gevoeld als hij ziek was geworden door mijn toe doen maar dit is natuurlijk iets wat in de natuur voor komt en ik kan mij niet kwalijk nemen voor mn onkennis. Toen de eitjes half uit de boot hingen voor 2 dagen lang had ik misschien gelijk al iets moeten doen. Had niet gedacht dat hij ze zou opeten. Ancistrussen blijken wel is eitjes en baby vissen in hun mond te willen bewaren als er gevaar drijgt. Ook dan kunnen ze wel is perongeluk wat doorslikken 😅 bedankt voor de reactie!
 

Terug
Bovenaan