Wat is dit?


Ik denk zelf dat het een samenkomst van omstandigheden is. Ik heb rode wormpjes, witte wormpjes en ik denk dat bacterie alg wat sanne aangaf. Voordat ik weg ging had ik wat last van wittige melkachtige waas in me aquarium. Ik dacht bacteriebloei en heb daarom me uv filter geplaatst. Heb me daar verder niet druk over gemaakt. Ik voeg zo nu en dan ook een soort van koi klei toe. Dat wil ook nog wel eens een waas geven maar dit is altijd snel weer weg. dit zuivert me water en geeft mineralen etc.

Ik heb een spraybar van me jbl 1501 flink op me wateroppervlakte staan te golven en ik heb 2 grote eheim luchtpompen met 4 van die douchekopjes op me aquarium staan. De andere jbl 1501 heb ik alleen het buisje richting me raam staan. Het is 1.60 cm aquarium dus wilde veel beweging op oppervlakte ivm zuurstof. Dit staat al zo sinds december verleden jaar en nooit problemen van algen of wat dan ook gehad. Ik heb ook wel een groot verversingsbeleid dus nitraat zal weinig kans krijgen.

De wormen zitten in dat geelachtige spul. Ik heb nu al een paar keer met een spons alle zut van me bodem op hoopjes gedaan en afgeheveld. Dat gele zut lijkt een soort van uit elkaar te vallen.

Ik heb nog niet aan me filters gezeten want ik ben bang als ik hem open doe dat ik een hartstilstand ga krijgen als hij vol zit met wriemelende wormen:'(
Ik bedacht om eerst de wormen om zeep te helpen inclusief die in me filter leven. De filters zullen toch ook behandeld moeten worden.

Ik heb me spraybar er al af gehaald en een zuurstofpomp eraf gehaald.

Ik wil eerst proberen alle zut weg te krijgen zonder dat ik me filters om zeep help want dan heb ik echt een probleem met een week vakantie. Ik ga dat niet redden qua tijd om hem in balans te krijgen. Me vissen hebben nu al een flinke klap gehad en een week in een nitrietpiek te zitten lijkt me geen optie. De vissen zitten nu in de bowl met een filter die tegen die tijd is ingedraaid dus als het moet blijven ze daar dan in. Weet ik zeker dat de vissen in gezonde omstandigheden zitten.

Had het volgende plan bedacht;
Vandaag krijg ik de levimasol en me nieuwe planten binnen als het goed is. Heb alle planten eruit gehaald en durfde het niet meer te gebruiken omdat het vol zat met wormen. De levamisole en planten gaan dan vandaag in het aquarium en hoop dat dan het wormen probleem is opgelost. Volgens dino is levamisole zeer effectief tegen wormen. Zijn meteen me nieuwe planten ontsmet.

Als wormen volgende week de pijp uit zijn ga ik me filters eens bekijken en licht uitspoelen om niet geheel me bacteriecultuur te vernietigen.

Na verversing en kool om de levamisole eruit te draaien heb ik nog NT labs medicijnen voor bacterieen. Dit is medicatie veilig voor filter en planten.

Dan nog een herhaling levamisole om eventuele uitgekomen eitjes te behandelen..

Dit zal z on 2 weken duren en heb ik nog een week om te zien wat me aquarium doet en kunnen me vissen misschien na deze toestand er weer in.

Als de levimasol volgende week zijn werk niet heeft gedaan zal ik inderdaad met grof geweld moeten gaan werken. Dan ga ik een filter ontsmetten en voorzien van nieuw media en moet ik even kijken hoe ik dit moet gaan doen maar die wil ik dan op de koibowl gaan zetten zodat ik daar een goed filter in heb zitten en die kan gaan indraaien om later weer overgezet kunnen worden op me aquarium.

Het is alleen vervelend, de koi bowl staat op de grond en kan het filter dus niet onder het water zetten. Het filter is ook vrij hoog dus ik weet nog niet of ik de aanvoer 20 cm boven het filter kan krijgen.

Tips, op en aanmerkingen welkom hoor.

Ik zie af en toe door de bomen het bos niet meer.
 
Wat een drama Michelle,ik kan je helaas nergens mee helpen maar wens je iig heel veel sterkte en succes met deze toestand!
 
Het is alleen vervelend, de koi bowl staat op de grond en kan het filter dus niet onder het water zetten. Het filter is ook vrij hoog dus ik weet nog niet of ik de aanvoer 20 cm boven het filter kan krijgen.
Dat is een lastige, ik had er ook geen oplossing voor. Je kunt hooguit het filter in een emmer laten draaien die hoger staat - en die emmer regelmatig van nieuw belast water voorzien. Verder kwam ik zelf ook niet.

Ik zie geen woonplaats bij de Profile staan Michelle... misschien toch al op zoek naar ingedraaid filtermateriaal? Als je het niet nodig hebt hoef je het niet te gebruiken immers - maar het achter de hand hebben is wel zo fijn.

Ik ben destijds daarmee goed geholpen - en had flink wat Tetra Safestart in de bak gekiept - en die combinatie heeft op een NO2 piek na in de derde week goed gewerkt. Moet erbij zeggen dat de oorzaak van de NO2 piek niet duidelijk is, want door stroomuitval had mijn filter mogelijk tot 15 uur uitgestaan. Ik had tussendoor geen vreemde waardes gemeten en had ook geen uitval meer gehad.

Sterkte meid, heel veel sterkte.
 
Dat is een lastige, ik had er ook geen oplossing voor. Je kunt hooguit het filter in een emmer laten draaien die hoger staat - en die emmer regelmatig van nieuw belast water voorzien. Verder kwam ik zelf ook niet.

Ik zie geen woonplaats bij de Profile staan Michelle... misschien toch al op zoek naar ingedraaid filtermateriaal? Als je het niet nodig hebt hoef je het niet te gebruiken immers - maar het achter de hand hebben is wel zo fijn.

Ik ben destijds daarmee goed geholpen - en had flink wat Tetra Safestart in de bak gekiept - en die combinatie heeft op een NO2 piek na in de derde week goed gewerkt. Moet erbij zeggen dat de oorzaak van de NO2 piek niet duidelijk is, want door stroomuitval had mijn filter mogelijk tot 15 uur uitgestaan. Ik had tussendoor geen vreemde waardes gemeten en had ook geen uitval meer gehad.

Sterkte meid, heel veel sterkte.

Op zich een goed idee;

Ik woon in Arnhem en wil geen media van andere gebruiken. Weet ik niet wat voor ellende ik van een ander ga meenemen. Sluiers zijn heel gevoelig voor allerhande ziektens. Dit kunnen ze nu echt niet aan. Ze moeten nu eerst weer aansterken na al het medicatie geweld. Wellicht dat je denk wat een hypochonder maar ik heb al zoveel meegemaakt met me vissen dat ik nooit zomaar iets toevoeg in me aquarium. Alles wat ik in me aquarium doe word ontsmet, uitgekookt etc. Ben ondertussen wel een beetje hypochonder geworden. Ik ben nu meer van beter voorkomen dan genezen. Ik behandel zelfs al preventief hoewel vele het hier niet mee eens zijn maar mijn kat krijgt ook preventief wormenkuren etc. Voorlopig zijn ze nu wel klaar voor een half jaar.

Klinkt misschien raar maar als je sluiers heb raak je gehecht aan je vissen. Je hebt er een soort van band mee. Als ik op de bank zit gaan ze in de hoek liggen om naar mij te kijken en als ik opsta beginnen ze al opgewonden te raken omdat ze dan denken dat ik naar ze toe kom om te voeren. Daarbij komt er ook een ander prijskaartje bij kijken als er eentje dood gaat. Ik heb ook de wat duurdere soorten erin zwemmen waar ik niet zo makkelijk vervanging voor kan halen.

Ik heb ook wel het een en ander aan bacterie toevoegingen maar uit ervaring weet ik dat dit niet echt helpt. Ik heb vissen van 20 cm die enorm vervuilen. De NO 2 piek is niet leuk maar daarvoor de opbouw van NH 3 is nog linker. Ik heb nu om de dag NO 2 op 0,4 staan terwijl me uv filter al 3 weken in gebruik is. Ik hoop dat dit filter het uberhaupt gaat trekken. Ik heb seachem prime om het enigzins te verminderen zodat ik om de dag kan verversen.
 
Ik kan het me wel voorstellen bij alles wat je achter de rug hebt hoor - zo gek vind ik het niet. Het is ook even door mij heen gegaan maar ik had zulke hoge NH waardes dat ik het gevoel had dat ik wel iets MOEST doen, ik had flink uitval gehad he.

Klinkt misschien raar maar als je sluiers heb raak je gehecht aan je vissen.
Nee dat klinkt niet gek, ik ben gehecht aan mijn manen... dat zal beslist anders zijn dan bij sluiers, maar ik voel het wel zo. Het zijn net puppies zeg ik wel eens (en dan kijken de mensen me raar aan).

Jij weet in elk geval waar je mee bezig bent, dat scheelt enorm. Hou vol zo, klinkt alsof je de weg al goed uitgestippeld hebt.
 
IMG_0535.JPG
IMG_0536.JPG
IMG_0537.JPG
IMG_0538.JPG
IMG_0539.JPG
IMG_0535.JPG
IMG_0535.JPG
IMG_0536.JPG
IMG_0537.JPG
IMG_0538.JPG
IMG_0539.JPG


RMedicatie binnen en me aquarium voor 80 procent afgeheveld. 1 filter stopte er zomaar mee dus crisis stekker eruit want heb onder zoveel snoeren dat ik zo gauw niet wist welke. Alles uit de andere filter wilde ook niet opstarten.

#%^*+= dus de eerste ligt nu open. Leek van bovenaf mee te vallen maar hoe verder ik ging wat een drama. Zelfs slakken erin. Geen idee wat het allemaal is me manden zaten slijmerige klodders op met wat witte stippen.

Ik hoop geen eieren van iets engs.

Ter indentivicatie

Ga weer even verder. Heb de boel afgewassen en in heel heet water staan. Ga hem weer gereedmaken en kijken of hij het nog doet.

Wat een drama. Filter twee moet zo ook nog.
 
Wat een drama's... Les voor de volgende keer: Labeltjes aan al je stekkers, hoef je ze maar 1 keer terug te leiden.
Hoop zo dat je het onder controle krijgt!
 
Gatver zijn poelslakken ook dat nog. Snap niet hoe ik aan al die ellende kom. Heb afgelopen maanden niets van nieuwe planten erin gedaan. Alleen een zak nieuwe bodem maar die heb ik uit gekookt. Zullen dan uit me tuin door me huis zijn gekropen:br:
 
Wat is er mis met een paar poelslakken in je bak?

Volgens bertus kan dit een plaag gaan worden en sluiers gaan ze op zijn minst proeven en zou ook niet willen dat een groter formaat in de keel komt vast te zitten. Ben wel even klaar met alles wat een plaag kan worden.:mad: Heb een heel mooi aquarium staan zonder vis met allerhande onuitgenodigde gasten.
 
Misschien een late reactie maar mocht je zeker willen weten of het een bacterie is zou je even contact kunnen opnemen met Balis Laboratorium in Boven Leeuwen, daar kunnen ze allerlei onderzoek doen en zeggen wat het is als het echt een bacterie is. De kosten voor zo'n onderzoek zijn allicht goedkoper dan de medicatie die je nu gebruikt.

Daarnaast vond ik dit, wat ook uit een van de links naar boven kwam over bacteriën:

  • Fotoautotrofe bacteriën halen door middel van fotosynthese hun energie uit zonlicht. Cyanobacteriën (blauwalgen of blauwwieren) zijn in het bezit van kleurstof fycocyanine, waarmee zij door fotosynthese hun energie kunnen verkrijgen. Zij kunnen bestaan uit losse cellen of zijn verbonden tot draadvormige celgroepen (kolonies), waarin de afzonderlijke bacteriën door een schede worden samengehouden, bijvoorbeeld ijzerbacteriën.
Dit zou overeen kunnen komen met de "wormpjes"
 
Update; zaterdag de levamisil van manaus in het aquarium gedaan, vissen waren er al uit. Moest 6 dagen erin en na 10 dagen weer 6 dagen herhalen. Gister wormen afgeheveld en zag niets meer kronkelen dus zo dood als een pier.

Ik had de sluiers in een koibowl maar dit was niet te doen. S ochtends 90 % verversingen en me NO 2 s avonds al weer op 0.6. Na de kuur en zoutbadjes zwommen ze wel gewoon rond en de vinrot staat stil. 1 vis heeft nog wat witte vlekken mn kop en onderkant lijf maar ik hoop dat dit vanzelf gaat verdwijnen.

Omdat ik de waardes niet goed kreeg met allerlei filtertoestanden heb ik gister me aquarium geheel schoon gemaakt, viezigheid afgeheveld etc. Vissen zwemmen weer in het aquarium en als dank voor al mijn werk hadden ze vannacht duizenden eitjes voor me gelegd:help:

Vandaag mag ik dus weer verversen. Zelfs na het gepaai zijn mijn waardes redelijk. Niet top maar ook niet alarmerend hoog. Meet alleen ook NH3 dus dat is wel minder.

Ik hoop dat het hierbij blijft want de herhalingskuur ga ik niet redden ivm vakantie. Hoop niet als ik terug komt dat er weer allemaal wormen en zutzooi in is gegroeid. Fingers crossed:juggle:
 
Ik hoop het ook voor je!
Fijn dat ze weer terug zijn in hun vertrouwde bakje.
 
Gelukkig dat ze weer in de eigen bak zitten en nou hopen dat alles goed blijft gaan. Fingers crossed!
 
Pfffff, gelukkig is alles weer onder controle!

War een vieze dingen...:6
 
#%^*+= dus de eerste ligt nu open. Leek van bovenaf mee te vallen maar hoe verder ik ging wat een drama. Zelfs slakken erin. Geen idee wat het allemaal is me manden zaten slijmerige klodders op met wat witte stippen.

Hele vuile filters, geeft dooie bacterie. Wittig. Dus geen Bacterie bloei. Had het toevallig eergister ook, Sterk vervuild filter. Grof schoon gemaakt !!!! NIET uitkoken= stom.

Gewoon alles beetje schoon, dat hij weer draait. Bak is nu weer schoon..
 
Geloof dat ik haar hier op het forum wel recentelijk langs heb zien komen. Ben geen enge stalker hoor :br::D

:D wel een up to date lezer. Volgens mij was dat bericht heel snel verwijderd:D Ik kan het soms allemaal ff niet meer bijhouden qua reacties:c

De vissen maken het prima en ik zie zelfs jonkies rond zwemmen in me aquarium. Ik ben iedere dag aan het verversen omdat ik me NO 2 niet onder controle krijg. De vissen zijn me hier erg dankbaar voor en leggen vele eieren:( Het is net een eierenfabriek.

Helaas heb ik wel weer wormen in me aquarium. Ik heb de herhalingskuur niet kunnen doen gezien tijd, absurd hoge NO 2 pieken, etc. dus ben bang dat er wormen eieren uit zijn gekomen. Het is niet zoveel als vorige keer maar zie ze wel kronkelen op de bodem. Ik ga zondag weg dus ga er nu niets aan doen omdat ik hoop dat me waterwaardes iets gaan zakken omdat ik niet iedere dag een vissenoppas voor het verversen heb.

Na de vakantie zijn ze weer aan de beurt:6 Hoop niet als ik terug kom dat het weer z on explosie is.
 
Volgens mij was dat bericht heel snel verwijderd:D
Weet zo niet welk bericht je bedoeld, misschien had je iets geplaatst dat verloren is gegaan met server backup.
Je bent er nog steeds erg druk mee dus, vervelend dat je je waterwaardes niet op pijl krijgt.
Jonge visjes zijn altijd leuk alleen in dit geval misschien niet zo handig, maar ja, vertel dat je vissen maar eens :D
Wat vervelend dat je nog niet van die horrorwormen af bent. Ben normaal een redelijk vredelievend persoon maar nu roep ik "Kill them, kill them all!!" :6
Succes met de vele waterwissels :thumbs:
 
Ben nog steeds aan het meelezen. En leef met je mee. Ik hoop dat je die nitriet onder controle gaat krijgen. Is er al ergens duidelijk welke wormen het zijn? wat hun cyclus is en waar ze nu echt niet tegen kunnen? Hoe ze in je aquarium zijn gekomen?
 
Ben nog steeds aan het meelezen. En leef met je mee. Ik hoop dat je die nitriet onder controle gaat krijgen. Is er al ergens duidelijk welke wormen het zijn? wat hun cyclus is en waar ze nu echt niet tegen kunnen? Hoe ze in je aquarium zijn gekomen?

Dino van de fancy fish store dacht aan nematoden. 26 augustus de levamisil van manuas er in gedaan en 31 augustus waren degene op me bodem dood. Van de week zag ik weer wat op me bodem rond kronkelen dus de cyclus zal tussen de 10 a 14 dagen zijn. Nu heb ik wel een koud water aquarium dus de cyclus zal iets langzamer zijn dan in tropische tempraturen.

Waar ze vandaan komen echt geen flauw idee gezien er niets is toegevoegd aan me aquarium en ik alles erg streng ontsmet voordat het uberhaupt me aquarium in gaat.

Het is jammer dat ik de herhalingskuur na 10 dagen niet hebben kunnen doen want dat zal de nekslag hebben gegeven. Manuas geeft ook aan na 10 dagen nog weer 6 dagen herhalen.

Ik heb een afstrijkje van me vissen genomen maar geen wormen op de vissen gevonden. Hopelijk blijft dit zo.

Ik zie ook weer de rare strengetjes liggen. met name in de hoeken onder me inlaat. Heb 1 luchtpomp eruit gehaald en de spraybar eraf gehaald en de out dieper onder het oppervlakte gezet zodat er een stuk minder oppervlakte beweging is.

Gezien me vakantie ga ik nu niets doen en er staat eind van de maand ook nog een verhuizing ophanden.

Plan is de koibowl in het nieuwe appartement in de badkamer. Filter van marktplaats op de kop tikken en koibowl indraaien. Vissen verhuizen als koibwol stabiel is dan het aquarium en filters verhuizen en deze een week of 3 met zijn filters laten draaien en regelmatig de levimisil van manuas erin. Mocht het hierna nog niet over zijn gaat er KP in. Dan weer opnieuw indraaien dus zal even duren voordat visjes in hun eigen huisje kunnen zwemmen.

Maar voordeel is dan wel dat ik de koibowl kan laten indraaien want dit was bij mijn vorige poging niet te doen qua nitriet waardes. Hij staat dan wel in de badkamer en is makkelijk verversen maar 2 keer per dag weken lang word te gek en dan ook nog me verhuizing etc. erbij dat gaat het niet worden.

Al met al heb ik al een hoop gedoe en kan dit gedoe missen als kiespijn :(
 
Maar voordeel is dan wel dat ik de koibowl kan laten indraaien want dit was bij mijn vorige poging niet te doen qua nitriet waardes. Hij staat dan wel in de badkamer en is makkelijk verversen maar 2 keer per dag weken lang word te gek en dan ook nog me verhuizing etc. erbij dat gaat het niet worden.

Waarom als hij aan het indraaien is?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maar voordeel is dan wel dat ik de koibowl kan laten indraaien want dit was bij mijn vorige poging niet te doen qua nitriet waardes. Hij staat dan wel in de badkamer en is makkelijk verversen maar 2 keer per dag weken lang word te gek en dan ook nog me verhuizing etc. erbij dat gaat het niet worden.

Waarom als hij aan het indraaien is?

Vorige keer had ik de koibowl in de schuur met een niet ingedraaid filter en de 5 sluiers erin. wilde me vissen uit het aquarium omdat ik niet wist of wat er allemaal in me aquarium zat schadelijk was voor de vissen. s ochtends 90 % verversen en s avonds NO 2 op 0,6 elke dag. Dat is geen doen met 300 liter te verversen.

Ik neem aan dat me draaiende filters ook wormen etc. bevatten. Die moeten ook behandeld worden anders kom ik er nooit van af denk ik.

eind van de maand gaan we verhuizen. Nu ga ik een mp filter op de kop zien te tikken en laat ik eerst de koibowl indraaien in het nieuwe huis.
 

Terug
Bovenaan