Wat is dit rode slangachtig beestje


NicoleE

Well-known member
Lid geworden
27 juli 2013
Berichten
10,997
Leeftijd
55
Vandaag wat veranderd aan de kuip buiten, daarvoor drijvers er zover uitgehaald dat ik goed op de bodem kon kijken. Ik spotte kleine rode wormpjes die weer graag het dunne laagje zand in kropen. Als ze vrij zwemmen, bewegen lijkt het alsof ze zich als een slang voortbewegen.
Ze zijn allemaal vrij klein, de lengte laat me denken aan rode murgenlarven. Ik kon er met gemak een tiental tellen.

Het gebruikte hout (net eruit gehaald) was hout dat voorheen in een aquarium gebruikt werd. Planten komen uit het tuincentrum.
Lobelia-achtige, bonte kalmoes, bonte waternavel, watersla, waterpest en vlotvarentje drijvend.

Op de bodem een dun laagje filterzand.
Bewoners Heterandria formosa en de nodige poelslakken.
Videootje bijgevoegd, hoop dat het zichtbaar is want ik vond het maar lastig van zo dichtbij de telefoon stil te houden. Onder in beeld in volwassen poelslakje om een idee te krijgen van de afmeting.

IMG_0100.JPG



 
Muggenlarven zou best kunnen. Het is zomer, warm, en in tuincentra staan de deuren meestal open. Soms vliegen er ook vogels naar binnen, dus waarom geen muggen. Lekker lauw stilstaand water zonder vissen, ideaal voor het leggen van eitjes.
 
Laatst bewerkt:
Muggenlarven zou best kunnen. Het is zomer, warm, en in tuincentra staan de deuren meestal open. Soms vliegen er ook vogels naar binnen.
Dat was ook het eerste waar ik aan moest denken, maar leven die rode muggenlarven dan in/op de bodem? Zal eens op zoek gaan of ik er wat informatie over kan vinden.

Edit: https://www.waterwereld.nu/rodemug.php
 
Volgens mij zitten witte muggenlarven bovenin, en rode muggenlarven lager.
 
Ik heb deze ook wel in een emmer of gieter gezien welke vaak buiten staat, komen er spontaan in, zeker als ik sloot water erin had.
 
Volgens mij zitten witte muggenlarven bovenin, en rode muggenlarven lager.
Ik heb altijd gedacht dat muggenlarven boven in het water hingen :stom:

Ik heb deze ook wel in een emmer of gieter gezien welke vaak buiten staat, komen er spontaan in, zeker als ik sloot water erin had.
Mooi om te zien dat er dan leven in zo'n kuip komt.
De hoeveelheid poelslakken is enrom, die moeten ook met de planten mee zijn gekomen. Zag ook pakketje eitjes. Nou de formosa mogen er hun best op doen. Laat maar gaan.

Als ik maar weet dat die rode wurmpies maar geen kwaad kunnen voor de vissen. Corydoras zouden er wel raad mee weten trouwens.
Ik heb er nog 1 in een bekertje met wat zand. Ik zal eens proberen of ik die goed in beeld krijg.
 
Oh daar heb ik er ook honderden van in mijn muggenlarve kweek emmer (oude cementkuipen ;)). Dat zijn rode muggenlarven en dat zijn de larven van de dansmug en die leven inderdaad graag op de bodem het liefste nog in de modder! De zwarte muggenlarve zijn weer van de steekmug en die drijven inderdaad meer op het oppervlakte. Beide zijn prima voer voor je danios hoor lekker laten zitten.
 
Oh daar heb ik er ook honderden van in mijn muggenlarve kweek emmer (oude cementkuipen ;)). Dat zijn rode muggenlarven en dat zijn de larven van de dansmug en die leven inderdaad graag op de bodem het liefste nog in de modder! De zwarte muggenlarve zijn weer van de steekmug en die drijven inderdaad meer op het oppervlakte. Beide zijn prima voer voor je danios hoor lekker laten zitten.
Fijn dat je het kunt bevestigen Daniel. Die ik nu zag zijn te groot voor de formosa maar de kleinere zullen ze zich best laten smaken.
 
Nog even het filmpje van de larve in een bekertje.
Toen ik met mijn neus erboven hing kon ik duidelijk de 'gevorkte' achterkant zien en de donkerdere kop.


 
Larve van een dansmug. Die leven inderdaad in de bodem en in de ecotoxicologie worden ze gebruikt als indicatie voor de waterkwaliteit. Betekent dus dat je schoon water hebt (y) Ze steken ook niet dus gewoon lekker laten.
 
Of eigenlijk een schone bodem...
Er ligt wel tamelijk wat prut hoor, maar ik neem aan dat je bedoelt dat de bodem geen verontreinigingen bevat.
Het is trouwens maar een heel dun laagje zand, vermoed nog niet eens een halve cm.
 
Larve van een dansmug. Die leven inderdaad in de bodem en in de ecotoxicologie worden ze gebruikt als indicatie voor de waterkwaliteit. Betekent dus dat je schoon water hebt (y) Ze steken ook niet dus gewoon lekker laten.


Of eigenlijk een schone bodem...


Zo leer je nog eens wat :thumbs:
 
Er ligt wel tamelijk wat prut hoor, maar ik neem aan dat je bedoelt dat de bodem geen verontreinigingen bevat.
Het is trouwens maar een heel dun laagje zand, vermoed nog niet eens een halve cm.
Tja het ligt aan wat je ziet als "vies"... Er is eigenlijk niks mis met een beetje organisch afval, zolang het maar geen gifstoffen bevat. In de natuur leven ze in modder.
 
Tja het ligt aan wat je ziet als "vies"... Er is eigenlijk niks mis met een beetje organisch afval, zolang het maar geen gifstoffen bevat. In de natuur leven ze in modder.
Met prut bedoel ik ook niet vies hoor. Volgens mij is het gewoon bladafval., met name van de waterpast uit de eerste ronde (die niet aan sloeg).
Goed voor de bacteriën zullen we maar zeggen.
 
Ik vang vaak watervlooien hier in de sloot en af en toe heb ik er ook zo n rode rakker tussen zitten maar die voer ik gewoon mee.
 

Terug
Bovenaan