Wat is dit op mijn 'wavy green'?


Teun van Lent

Well-known member
Lid geworden
1 oktober 2019
Berichten
166
Leeftijd
25
Locatie
Wageningen
Hoi hoi,

iemand een idee wat er met mijn wavy green plantje aan de hand is?
Het zou een makkelijke plant moeten zijn om te groeien is mij verteld.
Ik heb een paar tetras, blauwoogjes, slangenvisjes en citroengarnaaltjes in de bak. Het lijkt me niet dat zij van een blad kunnen eten.
Ik heb expres al het plantje met een touwtje op hout vastgemaakt zodat de wortels niet in de grond zitten, ik las dat wanneer dat gebeurt de wortels rotten en de plant dood gaat.
Ik geef 8 uur licht per dag met een 60cm lange Nicrew LED lamp. Het exacte lumen wat eruit komt weet ik niet precies, ik heb er geen meet apparatuur voor. Het maximaal vermogen van de lamp is 18W maar ik heb de lamp iets laten dimmen. Ik zoek nog naar de balans om bruinalg weg te krijgen en draadalg te voorkomen. Verder over de waterwaardes (zijn stabiel): pH=7.5; GH=6; KH=7; NO2=0; NO3=20; PO4=2; NH3=0. Wanneer ik een waterwissel doe, meestal 1x per week, voeg ik ook naar de juiste verhouding vloeibare plantvoeding toe van Profito Easy Life.
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2020-09-09 at 20.55.42.jpeg
    WhatsApp Image 2020-09-09 at 20.55.42.jpeg
    58.7 KB · Weergaven: 122
Ik zou er even niets aan doen, je bak is nog niet in balans dus dat kan een oorzaak zijn, er komen vanzelf weer nieuwe blaadjes aan en zal de plant zich herstellen.
 
Draait de bak nog niet zolang? Bruinalg is zoals Ton al aangeeft een kwestie van niet voldoende bacterien.
 
De bak draait al erg lang, minimaal een half jaar denk ik nu
 
Ik zou er even niets aan doen, je bak is nog niet in balans dus dat kan een oorzaak zijn, er komen vanzelf weer nieuwe blaadjes aan en zal de plant zich herstellen.
Draait de bak nog niet zolang? Bruinalg is zoals Ton al aangeeft een kwestie van niet voldoende bacterien.
Je bak heeft zich, zoals bovenstaande kenners al aangeven :):), zich waarschijnlijk nog niet gestabiliseerd. Daarom zou ik ook even opletten wat je lichtsterkte aangaat. Zorg ervoor dat je de lichtsterkte biedt die je planten vragen. Van daaruit volgt dan vanzelf een bijpassende vraag qua CO2/overige bemesting. Bruinalg komt trouwens ook voor bij te weinig licht. Informatie qua lichtsterkte is er voor jouw verlichting niet te vinden. Iets wat mij zeer wantrouwend maakt over het product. Tenzij je de bak vol hebt staan met Anubias soorten of vergelijkbare planten qua lichtvraag zou ik wel wat meer licht aandurven. Dat dimmen tot 60% lijkt me dan ook niet nodig.
 
Bruinalg komt trouwens ook voor bij te weinig licht.

Ik heb het al vaker gezegd maar ik heb hier mn twijfels bij en hou het op teveel organische belasting. Wat wel kan is dat door te weinig licht de plant niet goed groeit en je daardoor teveel/meer organisch afval produceert waardoor je bruinalgen krijgt. Maar te weinig licht opzich is volgens mij geen oorzaak want ik heb vele nano s gehad met maar 3,5W op 20-30 liter maar zag er geen bruinalgen in (wel bakken met enkel wat makkelijke mosjes):sorry:
 
  • Leuk
Waarderingen: GCJ
Vreemd inderdaad wat de oorzaak kan zijn. Ik heb geen specifiek iets denk ik gedaan, geen onderhoud aan de bodem. Gister wel m'n filter verschoont, ik zag aan het waterpeil achter mn achterwand waar de filter zit dat het nodig was de filter schoon te maken. Ik hevel altijd de poeprestjes en bladrestjes van de bodem bij m'n waterwissel om zo veel mogelijk organisch afval weg te nemen. 18W is de maximale instelling van de lamp maar ik ga er vanuit dat ie op zijn gedimde stand nu minder vermogen aan licht uitstraalt. Het bruinalg probleem had ik ook al toen de oude simpele spaarlamp nog in de deksel zat en ik nog niet de LED strip had.
 
Ik heb het al vaker gezegd maar ik heb hier mn twijfels bij en hou het op teveel organische belasting. Wat wel kan is dat door te weinig licht de plant niet goed groeit en je daardoor teveel/meer organisch afval produceert waardoor je bruinalgen krijgt. Maar te weinig licht opzich is volgens mij geen oorzaak want ik heb vele nano s gehad met maar 3,5W op 20-30 liter maar zag er geen bruinalgen in (wel bakken met enkel wat makkelijke mosjes):sorry:
Nou ja, het wordt wel vaker genoemd zoals hier:
Schermopname (74).png
 
Ja ik zie het Ben maar ja je leest heel veel he en ik ga dan af op mijn eigen ervaringen met erg weinig licht boven de nano s. Dus ja het is niet mijn ervaring maar goed wie ben ik ;)
 
Ik heb het al vaker gezegd maar ik heb hier mn twijfels bij en hou het op teveel organische belasting. Wat wel kan is dat door te weinig licht de plant niet goed groeit en je daardoor teveel/meer organisch afval produceert waardoor je bruinalgen krijgt. Maar te weinig licht opzich is volgens mij geen oorzaak want ik heb vele nano s gehad met maar 3,5W op 20-30 liter maar zag er geen bruinalgen in (wel bakken met enkel wat makkelijke mosjes):sorry:
Bucephelandra doet 't prima in de schaduw. Het is slome groeier (vergeleken met stengelplanten) en is daardoor sowieso wat meer vatbaarder om alg te ontwikkelen.
 

Terug
Bovenaan