Wat is dit? En hoe kom ik er vanaf?


Tessahol99

Well-known member
Lid geworden
11 februari 2019
Berichten
579
Leeftijd
24
Locatie
Ede, Nederland
Hallo, ik heb sinds een paar dagen een heel appart zwart/bruin/groenig laagje over de zandbodem van mijn 20L aquarium.
Ik kan er alleen niet achterkomen hoe het komt en hoe ik het op kan lossen. Het visbestand is een vrouwlijke betta en een poelslak. Aquarium is net schoongemaakt.
Hierbij de foto:
208D87E9-5E77-426D-B1CA-7E7AD5F92C93.jpeg
15E1DA4F-C652-4C9F-B27E-859461BEEEFC.jpeg
 
Hoelang draait de bak want het doet me denken aan de bruine opstartalg.
 
De bak draait nu al bijna een jaar. Het is wat meer groenig dan bruin.
 
Wat voor filter heb je, welke filtermedia en waar zitten in- en outflow hiervan?
Oh en welk onderhoud pleeg je hieraan?
 
Op de steen zie ik groene alg en dat heb je denk ik door te weinig co2 en/of po4. Heb je een totaaltje en wat info over de waterwaarden en het licht alsmede wat je toevoegt in de bak?
En heb je kortgeleden iets aan de filter of de bodem gedaan?
 
Wat voor filter heb je, welke filtermedia en waar zitten in- en outflow hiervan?
Oh en welk onderhoud pleeg je hieraan?

Een oase bluwaterfal waterval binnenfilter, wattenfilter met actieve kool. Deze vervang ik ongeveer om de 2/3 maanden. Door de lage belasting en het goed in de gaten houden is het volledig verwisselen van filterpatronen bij mij geen probleem. Dit heb ik ongeveer een maand geleden gedaan vgm.

ik doe wekelijks een waterwissel van ongeveer 50%.
 
Op de steen zie ik groene alg en dat heb je denk ik door te weinig co2 en/of po4. Heb je een totaaltje en wat info over de waterwaarden en het licht alsmede wat je toevoegt in de bak?
En heb je kortgeleden iets aan de filter of de bodem gedaan?

Ik voeg wegelijks toe:
1 ml nitro
2 ml fosfo
2,4 ml profito
En dagelijks nog 0,4 ml easycarbo.

Niet kort geleden iets aan de filter gedaan. Wel een groot deel van het zand eruit gehaald en schoongemaakt door blauwalg problemen.

licht staat aan van 11:00-20:30, is een standaard led balk die bij het aquarium zat dus weet niet de excacte specs.

het aquarium is 20L

laatst gemeten waterwaardes:
Ph: 7,5
Po4: hoger dan 2, hierna gelijk de po4 dosering teruggeschroeft van 1 ml per dag naar 2 ml per week. (Toevoeging was zo hoog door dus de blauwalg in de bak)
Kh: 4
No3: 5
No2: 0
Nh4: 0
Gh: 8
 
Draait je bak al een jaar met die actieve kool erin? Zo ja, trek die er eens uit.
 
Draait je bak al een jaar met die actieve kool erin? Zo ja, trek die er eens uit.
Nee, is zeker niet hetzelfde filterpatroon als een jaar geleden. Zoals ik hierboven al vertelde verwissel ik het filterpatroon om de 3 maanden.
 
Maar je draait dus wel een jaar met actieve kool erin. Dan nog steeds mijn advies die eruit te halen.
 
Maar je draait dus wel een jaar met actieve kool erin. Dan nog steeds mijn advies die eruit te halen.
Dat zit gewoon standaard in de filter cartridges, dus het is er niet uit te halen tenzij ik een andere filter aan zou schaffen.
 
Ik zie hier 'gewoon' bruinalg in eigenlijk. Je kunt het verwijderen door de zandbodem een beetje om te woelen. Waarschijnlijk is het dan snel weg. Ook met een slang wegzuigen zou gemakkelijk moeten gaan.

 

Terug
Bovenaan