Wat is de naam van deze plant


M

Melle001

Guest
Zoals het de naam van het topic al vermeld ben ik op zoek naar de naam van deze plant.

826846melle001_0_82_p1020217.jpg


Hij staat bij mij op een lichte plaatst en ik co2 en voedingsstoffen toen. Hij groeit redelijk hard en heeft eigenlijk geen last van alg.

Halverwege ontstaat er soms weer nieuwe stek met wortels. Die je in de grond kunt stoppen en dan ook weer mooi verder groeit.
Als het hem laat groeien haalt hij met gemak de 60 cm die mijn bak hoog is.

Wie weet hoe deze plant heet.
 
Nymphoides ezannoi

Ik heb het in mijn plantenbakje zitten en ik denk dat het dezelfde is. Kijk anders eens naar de foto's in mijn album ;)
 
Dit lijkt mij de werkelijke Nymphaea sp. Taiwan. Gewoonlijk zijn planten die onder deze naam verkocht worden Nymphoides ezannoi, met minder gewelfde bladeren.

Heb je er weleens bloemetjes in gehad? Bij ezannoi zijn deze wit, bij sp. Taiwan geel.
 
Dat zou kunnen kloppen Jones, maar het lijkt er wel verdraaid veel op. Het grootste verschil is dat bij mijn plant ze eigenlijk meteen naar de oppervlakte schieten (echt in twee dagen of zo) terwijl hier op de foto de plant ook onderin de bladeren wel open vouwt.
 
Een kwestie van licht misschien ??? Als er minder licht is zal de plant sneller naar het oppervlak gaan omdat dat een eerste levensbehoefte is van veel planten : LICHT. Komt hij dat tekort gaat hij het opzoeken
 
AquaVISie zei:
Een kwestie van licht misschien ???
Bij N. ezannoi heeft het naar het oppervlak schieten van de balderen niets met licht of een lichttekort te maken. Dit is gewoon wat de plant doet.
Christel Kasselman noemt het een "floating leaf plant", zegt genoeg of in ieder geval bijzonder veel. Daarnaast schrijft ze: "After several submersed, up to 5x5-cm large juvenile leaves, only floating leaves will develop, (...)"

De plant van Melle: lijkt m.i. verdacht veel op de echte N. sp. taiwan: http://www.tropica.com/en/plants/plantd ... x?pid=041B
Waar heb je deze aangeschaft Melle?

~ Ivo
 
Klopt, alleen de snelheid waarmee ze dat doen kan er wel mee te maken hebben
 
Precies Ivo, dat dacht ik dus ook. Bij de plant die ik in mijn bezit heb ontwikkelen de bladeren zich nauwelijks tot ze bij de oppervlakte zijn.
 
Wauw wat een reacties,

Als ik zo jullie antwoorden lees denk ik dat ik ivo gelijk moet gaan geven. De link die hij heeft staan is precies mijn plant, alleen heb ik hem niet laag gehouden. Ook omdat ik niet goed wist dat ik ermee aan moest. Groot is hij ook mooi, maar laag is hij ook prachtig. Hij maakt echt open bladeren onderwater. Eigenlijk net als een lotus. Als je hem zijn gang laat gaan, worden de stengels steeds langer. Tenminste dat is mijn ervaring nu.

@Jones, toevallig heb ik gisteren een deel gesnoeid en helaas zag ik dat er knopjes inzaten toe ik dat stukje er al af had gehaald. Dus helaas ik heb ze nog niet zien bloeien. Maar ik zal het nu beter in de gaten houden.

Ik kwam het plantje een tijd geleden op marktplaats aan. Hij vroeg er best wel veel voor, maar ik vond hem erg mooi en ik had zoiets nog niet eerder gezien. Daarom heb ik hem gekocht. Hij wist ook niet hoe het plantje heette. Hij had het ooit geruild voor iets anders.
 
Mooi om te weten, heb hem sinds kort ook in de bak staan... ;)
 

Terug
Bovenaan