Wat heeft mijn sluiterstaartvis?


E

EJS

Guest
Goededag/goedeavond,

Paar maanden terug viel me op dat mijn sluierstaartvis witte slieren / vlekken op zijn/haar achtervin heeft en nu zie ik ook dat er een lichte witte vlek op zijn borst komt. Ik heb rond gebeld en nagevraagd bij verschillende dierenwinkels / vissen speciaalzaak. Ook heb ik online gezocht wat ik het beste hiertegen kon doen en wat het eventueel zou zijn. Helaas is alleen echter niet echt duidelijk geworden wat mijn sluierstaartvis mankeert, maar heb ik wel op aanraden de Esha 2000 geprobeerd. Na 3 dagen heb ik alleen geen verandering gezien, dus heb ik het een week lang geprobeerd. Ook had dit helaas geen effect en ben ik een beetje de wanhoop nabij. Ik vind het ook een onwijs zielig gezicht, aangezien mijn vis nog wel leeft maar veel op de bodem hangt en niet veel meer actief is, behalve met eten.

Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen!!

Alvast bedankt,

Met vriendelijke groet,

Esmée
 

Bijlagen

  • D5E592E8-A41D-443F-BD9E-06DADFB2463C.jpeg
    D5E592E8-A41D-443F-BD9E-06DADFB2463C.jpeg
    165.6 KB · Weergaven: 100
  • E6FCEAA5-09B8-4CD4-A1D7-A38E78B894F1.jpeg
    E6FCEAA5-09B8-4CD4-A1D7-A38E78B894F1.jpeg
    238.1 KB · Weergaven: 97
  • 2F14AF87-CD9C-4F15-910D-23C0EBC2E948.jpeg
    2F14AF87-CD9C-4F15-910D-23C0EBC2E948.jpeg
    163.6 KB · Weergaven: 100
Wat meer informatie is altijd fijn: hoelang draait de bak, hoe groot is de bak in cm, wat zijn de medebewoners, wat is je verversbeleid, wat is de temperatuur van de bak, watvoor filter staat erop, weet je de waterwaardes?
 
ik vrees dat je te lang gewacht hebt.
eens ze zo op de bodem liggen is het enkel nog wachten tot het licht bij hem uit gaat.
Dit zal wss een bacteriële infectie geweest zijn (die in vele gevallen onbehandelbaar is)
Oorzaak... jij of de kweker.
 
Beste Nicolientje,

Ik snap niet helemaal wat al die informatie er toe doet, aangezien ik alleen simpel wil weten wat mijn vis heeft/mankeert. Maar het aquarium is van Juwel 60 cm, het aquarium is circa 2 jaar oud en hij/zij heeft een andere sluierstaartvis. Zelf maak ik het aquarium om de 2a3 weken schoon en maak ik de filter om de maand schoon met het aquarium water (dan doe ik wat water van het aquarium in een apart bakje). Ik heb gebruiksaanwijzingen van de filter aangehouden wat erop staat. Dit is trouwens de filter van Superfish aqua-flow 100. De temperatuur is 19 a 20 graden, voor goudvissen is dat meer dan goed heb ik begrepen. De waterwaardes zou ik op dit moment eerlijk gezegd niet weten. Voor goudvissen (vijvervissen) is dat volgens mij ook niet heel erg wat mij is verteld.

Bedankt voor je reactie in iedergeval!
 
De reden dat dit gevraagd wordt is omdat sluierstaarten vaak verkeerd worden gehouden. Te klein aquarium/filter waardoor de waterkwaliteit niet van voldoende kwaliteit is om de vissen gezond te houden.
 
Beste Vis&Versa,

Dat is vervelend om te horen, aangezien ik paar maanden lang al van alles probeer om dit probleem aan te pakken. Helaas wist niemand wat mijn sluierstaartvis mankeerde, ook toen ik foto’s had gestuurd en had aangegeven wat ik allemaal had/heb geprobeerd. Ondanks dat, vind ik het erg sneu om aan te kijken wanneer hij/zij overlijd. Is er echt niks wat ik er tegen kan doen?
 
Beste Nicolientje,

Ik snap niet helemaal wat al die informatie er toe doet, aangezien ik alleen simpel wil weten wat mijn vis heeft/mankeert. Maar het aquarium is van Juwel 60 cm, het aquarium is circa 2 jaar oud en hij/zij heeft een andere sluierstaartvis. Zelf maak ik het aquarium om de 2a3 weken schoon en maak ik de filter om de maand schoon met het aquarium water (dan doe ik wat water van het aquarium in een apart bakje). Ik heb gebruiksaanwijzingen van de filter aangehouden wat erop staat. Dit is trouwens de filter van Superfish aqua-flow 100. De temperatuur is 19 a 20 graden, voor goudvissen is dat meer dan goed heb ik begrepen. De waterwaardes zou ik op dit moment eerlijk gezegd niet weten. Voor goudvissen (vijvervissen) is dat volgens mij ook niet heel erg wat mij is verteld.

Bedankt voor je reactie in iedergeval!
De omstandigheden waarin je vissen houdt kunnen veel zeggen over de algemene gezondheid van de vis.
Bvb...
aan de grootte van het aquariumpje, het soort filtertje en je losse onderhoudsschema kan een beetje ervaren aquariaan al zeggen dat je vis alles behalve een gezond leven gehad heeft.
Volledig los van het soort ziekte die je vis heeft, is het door al deze bovengenoemde, waar jij de bepalende factor in speelt, dat je vis effectief ziek is geworden.
 
Beste Vis&Versa,

Dat is vervelend om te horen, aangezien ik paar maanden lang al van alles probeer om dit probleem aan te pakken. Helaas wist niemand wat mijn sluierstaartvis mankeerde, ook toen ik foto’s had gestuurd en had aangegeven wat ik allemaal had/heb geprobeerd. Ondanks dat, vind ik het erg sneu om aan te kijken wanneer hij/zij overlijd. Is er echt niks wat ik er tegen kan doen?
Jammer genoeg is er bijna niemand die er een dokter bij haalt.
Als je ziek bent ga je toch ook niet met een foto van je snotneus bij je vrienden te rade?
Moesr jij zo rare witte plekken krijgen, wat zou je dan willen dat je dokter doet? Toch een staaltje nemen en dat voor onderzoek naar een labo doen?
Wel dat is net hetzelfde als wat nodig was om de ziekte van je vis te bepalen
Microscopisch onderzoek van het aangetaste weefsel.
 
Beste Nicolientje,

Ik snap niet helemaal wat al die informatie er toe doet, aangezien ik alleen simpel wil weten wat mijn vis heeft/mankeert. Maar het aquarium is van Juwel 60 cm, het aquarium is circa 2 jaar oud en hij/zij heeft een andere sluierstaartvis. Zelf maak ik het aquarium om de 2a3 weken schoon en maak ik de filter om de maand schoon met het aquarium water (dan doe ik wat water van het aquarium in een apart bakje). Ik heb gebruiksaanwijzingen van de filter aangehouden wat erop staat. Dit is trouwens de filter van Superfish aqua-flow 100. De temperatuur is 19 a 20 graden, voor goudvissen is dat meer dan goed heb ik begrepen. De waterwaardes zou ik op dit moment eerlijk gezegd niet weten. Voor goudvissen (vijvervissen) is dat volgens mij ook niet heel erg wat mij is verteld.

Bedankt voor je reactie in iedergeval!
Ja ik snap best dat je het vreemd vind, maar een sluierstaart word mits goed gehuisvest 30 jaar met gemak en zo groot;
1596046992856.png


Dus kun je wel begrijpen dat je vissen te klein zitten en dat dat dus de oorzaak is dat ze ziek is, tevens is je verversbeleid niet echt heel goed, sluierstaarten zijn ware schijtmachines en laten veel groeihormonen los waardoor je minimaal naar 1x p/w 75% moet gaan met verversen voor jouw formaat aquarium.
De reden dat je vis dus ziek is is vies water en te kleine huisvesting, mooier kan ik het helaas niet maken
 
Beste Vis&versa,

Ik vind het een beetje overdreven hoe fel u reageert. Aangezien ik alles heb gedaan wat mij is aangeraden en verteld is in de dierenwinkel. Ook heb ik nooit eerder problemen gehad in het verleden, aangezien ik al jaren 3 aquariums heb met verschillende vissen die ik ook nu al jaren heb en die zijn allemaal kerngezond. En in het verleden toen ze wat hadden, heb ik het meteen verholpen. Daarnaast is mijn 1 sluierstaart vis ruim 8 jaar geworden, dus zo slecht heb ik het niet gedaan al zeg ik het zelf. Ik wil u wel erg bedanken voor u reactie, maar ik kan er niet zoveel mee. Behalve dat ik er alleen maar uit kan halen dat u mij een vissenmoordenaar vind en ik het slecht doe, maar echt tips geven waar ik weer van leren en rekening mee kan houden niet.
 
Beste Vis&versa,
. Daarnaast is mijn 1 sluierstaart vis ruim 8 jaar geworden, dus zo slecht heb ik het niet gedaan al zeg ik het zelf.
Zoals ik hierboven al uitlegde: goudvissen worden met gemak 30 jaar als ze goed gehuisvest worden, dus 8 jaar is 8 jaar miserie voor de vis geweest
 
Kunnen natuurlijk verwijten maken over hoe goed of slecht iemand iets doet, maar beter is het om het iets opbouwender te brengen denk ik?

@EJS Sluierstaarten in een 60 cm bak houden is helaas geen goed idee. Als het mogelijk is, dan óf een grotere bak of een ander visbestand erin. Sluiers zijn flinke vervuilers. Het filtertje wat je op de bak hebt staan is voor een sluierstaart-bestand helaas ook totaal niet goed genoeg. Deze zal de waterwaardes niet op orde kunnen krijgen, met als uiteindelijk gevolg zieke (en vaak ook dode) vissen. Combinatie van factoren heeft helaas geleid tot deze situatie.

Als je echt wilt gaan voor sluierstaarten, kijk dan naar een aquarium van zeker 1 meter lang, zet er een goede externe filter op en ververs wekelijks je bak. Ook vooral niet teveel sluiers erin, deze hebben ca 50L per vis nodig meen ik. Ze worden ook vrij groot.

Doe je dat, dan heb je daar zelf en vooral ook je vissen veel meer plezier van :)

PS. Wat ze in een dierenwinkel aanraden is vaak onjuist/onvolledig. Daarom zou ik de adviezen van ervaren forumleden hier zeker ter harte nemen. Soms kunnen ze wat fel uit de hoek komen, maar ze hebben het beste met de visjes voor. We zijn allemaal liefhebbers natuurlijk. Trek het je niet direct persoonlijk aan, maar trek er lering uit :)
 
Beste Vis&versa,

Ik vind het een beetje overdreven hoe fel u reageert. Aangezien ik alles heb gedaan wat mij is aangeraden en verteld is in de dierenwinkel. Ook heb ik nooit eerder problemen gehad in het verleden, aangezien ik al jaren 3 aquariums heb met verschillende vissen die ik ook nu al jaren heb en die zijn allemaal kerngezond. En in het verleden toen ze wat hadden, heb ik het meteen verholpen. Daarnaast is mijn 1 sluierstaart vis ruim 8 jaar geworden, dus zo slecht heb ik het niet gedaan al zeg ik het zelf. Ik wil u wel erg bedanken voor u reactie, maar ik kan er niet zoveel mee. Behalve dat ik er alleen maar uit kan halen dat u mij een vissenmoordenaar vind en ik het slecht doe, maar echt tips geven waar ik weer van leren en rekening mee kan houden niet.
Die felheid valt wel wat mee toch?

Er staan genoeg tips in de berichten.

Onder andere dat alleen microscopisch onderzoek exact kan bepalen waar de vis last van heeft.

Veel ziekteverschijnselen lijken op elkaar en kunnen symptomen zijn van verschillende ziekten.
Net zoals bij mensen kan er niet zomaar een behandeling gestart worden voor je weet waar je tegen moet behandelen. Zo raar is de vergelijking dus niet..

Niet alleen de vinnen zijn aangetast,ook het oog.
Aangetaste ogen komt heel vaak door vuil water. Vuil water komt door een combinatie van een te klein aquarium+filter en te weinig onderhoud.

Verder zijn in het bericht hierboven al veel tips gegeven.
Op het forum is vast nog meer info te vinden over de verzorging van sluierstaarten ??
 
Beste Vis&Versa,

Dat is vervelend om te horen, aangezien ik paar maanden lang al van alles probeer om dit probleem aan te pakken. Helaas wist niemand wat mijn sluierstaartvis mankeerde, ook toen ik foto’s had gestuurd en had aangegeven wat ik allemaal had/heb geprobeerd. Ondanks dat, vind ik het erg sneu om aan te kijken wanneer hij/zij overlijd. Is er echt niks wat ik er tegen kan doen?

Fijn dat je de weg naar dit forum toch nog hebt gevonden, hopelijk niet te laat...

Helaas, dit is iets wat maar al te vaak gebeurt, er zijn een paar dingen aan de hand:

- Je hebt een paar sluierstaarten aangeschaft, omdat deze niet graag alleen zitten.
- Je hebt ze in een 60l bak zitten, omdat de meeste verkopers in dierenwinkels niet weten dat een sluierstaart 50 l minimaal
nodig heeft, en in een bak van minimaal 100 cm, liever 120 cm breed moet zwemmen.
- Je hebt er keurig een filtertje inzitten en behandelt dit zoals de fabrikant aangeeft. Helaas is dit filtertje veel te klein, want
sluierstaarten poepen en plassen veel meer dan dit filter aankan.
- De meeste sluierstaarten die je in de dierenwinkel koopt worden massaal gekweekt in Aziatische landen (m.n. China) of
het Midden- Oosten. Ze worden ook massaal vervoerd en hebben al veel stress ondergaan. Veel van hen zijn vanaf hun
geboorte al besmet met een bacterie. Er hoeft maar iets te mankeren aan je waterwaarden en ze worden al ziek.
- Omdat je bak en je filter veel te klein zijn, zijn de vissen langzaam aan vergiftigd door te veel ammoniak en nitriet in het
water. Hierdoor is de weerstand laag en worden ze ziek. Vermoedelijk van diezelfde bacterie die ze al bij zich hadden.

Wat nu te doen?
- Zo snel mogelijk een waterwissel doen, 80 % , en dat de komende dagen herhalen.
- Zorg dat je een druppeltest hebt om je water mee te testen.
- Ga zo snel mogelijk op zoek naar een bak die wel groot genoeg is (dus 120 cm breed) en zet daar liefst een extern filter in,
tweemaal de sterkte die je zou verwachten.

Ga je heel goed inlezen over sluierstaarten, er staan hier heel veel nuttige artikelen op het forum. Ik heb zelf gemerkt dat het allesbehalve gemakkelijk is om massaal gekweekte sluierstaarten uit de plaatselijke vissenwinkel (Hier meestal LFS genoemd) gezond te houden. Ik heb ook wat info over ziekten en medicatie verzameld (sticky topic bovenaan dit forum).
 
Beste @EJS

Als ik zo de foto's bekijk dan heeft de vis inwendig nogal wat voor de kiezen gehad. De tips die worden gegeven zijn om je te helpen niet om je te beschuldigen over de dingen die je niet wist. Ik hoop dat je ze ter harte neemt hoe vervelend het ook voor je is.
 
Beste Vis&versa,

Ik vind het een beetje overdreven hoe fel u reageert. Aangezien ik alles heb gedaan wat mij is aangeraden en verteld is in de dierenwinkel. Ook heb ik nooit eerder problemen gehad in het verleden, aangezien ik al jaren 3 aquariums heb met verschillende vissen die ik ook nu al jaren heb en die zijn allemaal kerngezond. En in het verleden toen ze wat hadden, heb ik het meteen verholpen. Daarnaast is mijn 1 sluierstaart vis ruim 8 jaar geworden, dus zo slecht heb ik het niet gedaan al zeg ik het zelf. Ik wil u wel erg bedanken voor u reactie, maar ik kan er niet zoveel mee. Behalve dat ik er alleen maar uit kan halen dat u mij een vissenmoordenaar vind en ik het slecht doe, maar echt tips geven waar ik weer van leren en rekening mee kan houden niet.
Helaas heeft die wel gelijk hoe vervelend je het ook vindt klinken. Een huisdier houden is je eigen verantwoordelijkheid en als jij die verantwoordelijkheid bij het advies van de LFS legt, is dit natuurlijk iets te makkelijk naar mijn idee. Een simpele zoektocht op Google had je gelijk kunnen vertellen dat het advies heel slecht was. Zelf lees ik mijzelf altijd in voordat ik tot aanschaf over ga van een huisdier maar zoals ik hier op het forum leest is dat helaas vaak niet het geval. Helaas is het advies vaak wel confronterend maar het had heel makkelijk voorkomen kunnen worden in de 8 jaar dat je de beesten al hebt.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan