Wat heeft deze Sluier?


Daphne

Well-known member
Lid geworden
17 oktober 2023
Berichten
179
Leeftijd
24
Nu heb ik hier dus het visje waarvoor ik nu al 2 keer behandeld heb met een middel tegen witte stip en schimmel. Het gaat maar niet over. Hij heeft een wit bekje en nu weer een stip in zn staart. Wat moet ik met hem..? Wat is het en waarmee help ik hem er vanaf?

0B1B0B6F-0E10-44AA-A3A5-77723B3579F1.jpeg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je filter het niet bij kan houden, en je water dus niet schoon is, kun je blijven tobben met ziektes.
Ik heb het zelf ervaren met mijn zeer vruchtbare zwaarddragers: op een gegeven ogenblik had ik zoveel visjes in de bak zitten, dat de infectiedruk (= het aantal ziektekiemen/ liter water) te hoog was. Waterwissels helpen dan wat, groter filter helpt meer, maar in feite is het heel simpel: je hebt teveel vis voor de hoeveelheid water die je hebt.
Of je met een groter filter en meer waterwissels de infectiedruk zodanig weet te verlagen dat de vissen kunnen herstellen kun je altijd proberen. Maar aangezien de vissen weer groeien, is er altijd weer een punt dat je weer achter de feiten aanholt. En als ze eenmaal ziek zijn, vermeerderen de ziektekiemen zich snel en loopt de infectiedruk dus nog sneller op.
 
Wat Lysia zegt klopt, maar ja, je bent begrijp ik gehecht aan de visjes die je nu hebt.
Je hebt al een groter filter en kunt kunstmatig de bacteriedruk laag houden. Door een hele grote waterwissel wekelijks.

Ik weet niet wat deze vis heeft, maar behandelen heeft weinig zin als je de bacteriedruk niet voldoende omlaag brengt. Als je vissen in schoon water zwemmen zullen ze een betere weerstand krijgen en dan zul je dit soort ziekten minder gaan zien. Het zelfherstellend vermogen wordt dan groter. Op dit moment is alleen de vissenwinkel blij dat je medicatie koopt, want helpen doet t niet. Hopelijk hebben ze je ook vertelt dat het belangrijk is de oorzaak te achterhalen naast dat ze je medicatie verkopen.
 
Nu heb ik hier dus het visje waarvoor ik nu al 2 keer behandeld heb met een middel tegen witte stip en schimmel. Het gaat maar niet over. Hij heeft een wit bekje en nu weer een stip in zn staart. Wat moet ik met hem..? Wat is het en waarmee help ik hem er vanaf?

Bekijk bijlage 367514
Is niet jouw schuld hoor, deze vis komt wel bij een producent vandaan en die stoppen vanalles in het water.
Hoef je niet voor te ...... neem gewoon kleinere makkelijke bewoners, telescoopogen, ik ben blij dat ik de enige in de familie daarmee ben.
 
Dank jullie wel voor jullie reacties. Dan ga ik gewoon stoppen met de middelen en vaak water wisselen en hopen dat de nieuwe pomp ook helpt.

Ik heb ook een esha optima middeltje wat ik er nu in gooi. Dat zouden vitamine zijn en goed voor de vissen hun weerstand. Helpt dit denken jullie wel of ook beter om gewoon te laten staan?
 
Ik zou zeggen. Geen middeltjes meer, doorgaan op de ingeslagen weg. Je zult nu even door een bittere appel moeten bijten en er het beste van maken.
Heb ik ook tijden gehad als varkenshouder..

Succes!
 
Ik heb even gekeken wat esha optima is. Dat kan geen kwaad. Het lijkt op Voogle wat ook wordt gebruikt om de weerstand te boosten. Het is niet bewezen van deze middelen dat het werkt, wat vooral belangrijk is, is dat het de balans niet verstoort.
Wat mij betreft maakt het niet uit of je dit gebruikt.

Wat ook nog een tip is: gebruik goed kwaliteitsvoer, ook dit is net als met mensen. Als je gezond eet heb je een betere weerstand.

Laat je weten of je leuke visjes opknappen? Dat duurt wel een paar weken verwacht ik.

Mochten de syptomen verergeren, wat hopelijk niet gebeurt, dan denken we graag mee.

Maar voor nu: fingers crossed.
 
Ik heb even gekeken wat esha optima is. Dat kan geen kwaad. Het lijkt op Voogle wat ook wordt gebruikt om de weerstand te boosten. Het is niet bewezen van deze middelen dat het werkt, wat vooral belangrijk is, is dat het de balans niet verstoort.
Wat mij betreft maakt het niet uit of je dit gebruikt.

Wat ook nog een tip is: gebruik goed kwaliteitsvoer, ook dit is net als met mensen. Als je gezond eet heb je een betere weerstand.

Laat je weten of je leuke visjes opknappen? Dat duurt wel een paar weken verwacht ik.

Mochten de syptomen verergeren, wat hopelijk niet gebeurt, dan denken we graag mee.

Maar voor nu: fingers crossed.
Ik denk dat het voer wat ik nu heb wel van hoge kwaliteit is. Ik denk dat ik 1 dag van de week nog een diepvriesblokje wil geven en voor de rest 1 maal daags wat brokjes.

Ik zal laten weten of de visjes opknappen! Laten we het hopen en ik ga mijn best doen :) dank je wel
 
Diepvries ziet er lief uit maar het is veel vervuilender als als visvoerkorrels granulaatspul.
Voor ons saaier maar voor de vis prima. Dus als het diepvriesblokjes op is kun je verder met spaarzaam granulaat geven en als je ze ermee hongerig houd gaan ze er ook veel levendiger mee om.
 
Diepvries ziet er lief uit maar het is veel vervuilender als als visvoerkorrels granulaatspul.
Voor ons saaier maar voor de vis prima. Dus als het diepvriesblokjes op is kun je verder met spaarzaam granulaat geven en als je ze ermee hongerig houd gaan ze er ook veel levendiger mee om.
Ik geef ook eens per week een blokje diepvries voer. Ik laat het eerst wel ontdooien en spoel het voer in een vangnetje onder de kraan.

Zo erg zal de belasting dan toch niet zijn?
 
Zover ik weet is dat ook niet zo belastend. Qua fosfaat al helemaal niet al zou je het niet uitspoelen want een oud lid heeft dat destijds getest en op een gemiddelde bak is dar verwaarloosbaar.
 

Terug
Bovenaan