Wat hebben mijn guppen?


J

Jasper14

Guest
Beste allemaal,

Mijn guppen doen een beetje heel erg raar. De ene zwemt loodrecht en de andere zwemt met een "zware" staart lijkt het wel.
Ik weet niet of de bij gevoegde foto's goed zijn toe gevoegd.

Ik hoop.dat jullie het weten

20181110_185418.jpg


20181110_185423.jpg
 
De vrouw denk ik een paar weken en de man is een eigen kweek-jong van een jaar geleden.
 
Een paar maanden ipv een paar weken:D:D. Die heb ik toen als volwassene gekocht.
 
Om je goed te kunnen helpen heb ik nog wat meer informatie nodig van je:
-hoevaak ververs je het water en hoeveel en waarmee (water direct uit de kraan of opgewarmd water)
-Wat pleeg je zoal aan onderhoud aan het filter en watvoor filter is het
-een totaalfoto van je bak
 
1. Eens in de 2 weken water uit de kraan(wel wat opgewarmd)
2. Water verversen, pomp schoonmaken, algen verwijderen. Geen idee wat voor filter het is.
3. Ik zal later op de dag kijken of ik een foto kan maken.
 
Oke, ja ik denk eigenlijk dat ik twee mogelijke verklaringen ze waarom je giepen ziek zijn:
1) je filter moet je nooit schoon maken en zoveel mogelijk van afblijven, want je gooit miljoenen goede bacteriën weg die juist moet zorgen voor je balans in je bak
2) dat verversen met opgewarmd water is sterk af te raden omdat warm water aanzienlijk minder zuurstof bevat en het al snel te warm is, je moet eigenlijk zo denken: in de natuur regent het ook geen warm water, dus beter is om te verversen met koud water, ben je bang dat je bak te koud word daardoor kun je ipv 1x p/2 wkn 1/4de verversen 1xp/w 1/6de verversen
 
Het is een tropisch aquarium met verwarming dus koud zullen ze het niet krijgen:D:D. We proberen het water dat erbij komt een beetje op dezelfde temperatuur te houden.
Nog even een fototje

20181111_141003.jpg
 
Hallo Jasper, ik zie dat je vissen bij elkaar houdt die helemaal niet bij elkaar gehouden moeten worden. Guppen, platys enz. houden van wat harder water en een iets lagere temperatuur dan b.v. neons en ander zuid-amerikaanse tandkarpertjes. Mijn advies: Ga eerst eens heel veel lezen over deze hobby en wordt b.v. lid van een aquariumvereniging.
Succes!
 
Ik zou stoppen met opgewarmd water toe te voegen en gewoon koud water toe te voegen, en wat ik me afvroeg, meet jij je waterwaardes weleens? (NO2 is hierbij de belangrijkste)
En stoppen je filter schoon te maken.
 
Ik zou stoppen met opgewarmd water toe te voegen en gewoon koud water toe te voegen, en wat ik me afvroeg, meet jij je waterwaardes weleens? (NO2 is hierbij de belangrijkste)
En stoppen je filter schoon te maken.

Ik moet bekennen dat ik ook ververs in de winter met gemengd water hoor. Dan is de temp ook rond de 24 graden van het ververswater. Als je maar 10 of 20% ververst dan is het denk ik niet zo erg dat er wat minder zuurstof inzit. Planten vullen dat wel weer aan en je hebt de gasuitwisseling.
 
@Nicolientje-W,
Wat ik me afvroeg: moet ik echt niks van het filter verversen??? De witte watten zijn altijd zo vies ook in de zwarte zittenn altijd wel vieze dingen.
 
Wat ik me ook af vroeg; is het niet raar dat alleen de guppen raar doen en de platy's en de tetra's niet???
 
Wat heb je aan filtermedia allemaal erin zitten? want die zwarte moet je hoe dan ook van afblijven en je witte kun je vervangen als d euitstroom aanzienlijk slechter is

Guppen zijn tegenwoordig hele zwakke visjes omdat ze te ver zijn doorgekweekt (inteelt) dus het is vrij logisch dat die als eerste het loodje leggen.
 
Ik moet bekennen dat ik ook ververs in de winter met gemengd water hoor. Dan is de temp ook rond de 24 graden van het ververswater. Als je maar 10 of 20% ververst dan is het denk ik niet zo erg dat er wat minder zuurstof inzit. Planten vullen dat wel weer aan en je hebt de gasuitwisseling.

Ik ben de mening toegedaan dat er veel teveel gepapmperd/gemoederd word op aquariagebied, de natuur is medogenloos en daar zijn de dieren op ingesteld en als jij max 25% ververst per keer, kan dat totaal geen kwaad als je dat met koud water doet, al eens gezien hoeveel water er in een regenseizoen naar beneden valt? en dan d egrote temperatuursverschillen die daarbij komen kijken?
 
Ja daar heb je ook een punt Antje zolang het verschil maar binnen de perken blijft. Zomers ververs ik dan ook gewoon met koud uit de kraan.
 
Btw, filterwatten mag je gerust verschonen als die vies zijn maar de sponzen en ander materiaal moet je zoveel mogelijk afblijven en pas licht schoonspoelen als de uitstroom minder wordt.
 
Hoi, het is een fabel dat je het filter niet moet verschonen, natuurlijk moet dat wel! Maar je moet het wel op de juiste manier doen en dat is afhankelijk van het soort filter.
Een binnenfilter waar meerdere filtermedia in kunnen maak je in gedeelten schoon dus eerst de onderste media bijv. en dan maak je de bovenste niet schoon. de volgende keer alleen de bovenste media op deze manier blijft er altijd media in zitten die vol zitten met bacteriën.
Een buitenfilter met meerdere media doe je op dezelfde manier. Een binnen- of buitenfilter waar maar éen filtermedium in kan maak je als volgt schoon: het filtermedium spoel je lichtjes uit zolang tot er geen troep meer uitkomt maar het water nog wel bruin kleurt
Een biofilter hoef je hooguit 1 keer per jaar schoon te maken en dan nog alleen als hij écht vervuild is, je ververst alleen de evt. watten in het voorfilter 1xperweek of als het nodig is.

Groetjes.
 
Ik ben de mening toegedaan dat er veel teveel gepapmperd/gemoederd word op aquariagebied, de natuur is medogenloos en daar zijn de dieren op ingesteld en als jij max 25% ververst per keer, kan dat totaal geen kwaad als je dat met koud water doet, al eens gezien hoeveel water er in een regenseizoen naar beneden valt? en dan d egrote temperatuursverschillen die daarbij komen kijken?

Voor een deel heb je best gelijk Antje maar veel van de vissen in onze hobby zijn doorgekweekte diertjes die sowieso al snel vatbaar zijn voor problemen helaas.
 
Hallo allemaal,

Weer even geleden.
Het ging tot nu toe erg goed met mijn aquarium. Alleen doet nu 1 van mijn platy vrouwen erg raar

20181210_210621.jpg
 
Misschien ook wel handig om een kleine beschrijving erbij te geven. Ze ligt de hele dag op de grond en alleen als er eten is gaat ze even zwemmen, het lijkt wel dat ze het te zwaar heeft met zwemmen. Ze is ook behoorlijk dik, maar dat zijn mijn andere 2 vrouwen ook.

Ik hoop dat jullie kunnen helpen.
 
Soms trekken ze zich terug als ze hoogzwanger zijn vlak voor het werpen van de jongen. Heeft ze tijdens het zwemmen wel de vinnen normaal uit staan en is er niks anders te zien aan de vis?
 
Ze ligt al een weekje op de bodem en komt alleen naar boven om te eten. Ze zwemt wel normaal
 
Ze ligt eigenlijk de hele tijd om de grond en ze komt alleen naar boven als er eten is. Voor de rear vinnen gewoon normaal.
 

Terug
Bovenaan