wat heb ik nodig voor een zeeaquarium


G

Gast10

Guest
Hallo,

Ik moet misschien een aquarium van 160x60x60 maken. De eventuele koper wil dat ik er een zeeaquarium van maken. Ikzelf heb alleen zoetwater aquaria en heb geen flauw idee waar ik moet beginnen wat betreft verlichting sump en dergelijke. Wie kan mij wat advies geven over de techniek in dit aquarium?

Nick Klomphaar
 
Niet aan beginnen. De vraag klopt al niet echt, want een glasbak is een glasbak. Of het nou zout of zoet is. Er moeten andere TL balken boven... en je moet je filter inruilen voor een skimmer. Maar als jij dat aan moet schaffen slaat dat nergens op. Laat hem dat zelf aankopen.
 
De basis is vrijwel gelijk aan zoetwater en dus een glazen bak, eronder een sump (net als een bioloog alleen de indeling is anders en er mag absoluut geen filtermedia in.). Een afschuimer met ruim voldoende capaciteit, opvoerpomp, minimaal 3 stromingspompen en voldoende verlichting (bij T5 minimaal 1watt per liter water). Verder zijn er nog heel veel opties die afhankelijk van de onderhouds methode en wensen erbij kunnen komen zoals wierenfilter, wervelbedfilter('s), osmose vak, ATO systeem, doseerapparaat, refractometer, testsetjes geschikt voor zoutwater, powerfilter, UV filter, kalkreactor, etc. etc.

kortom, ik sluit me aan bij @World Citizen , als je nog nooit iets met zoutwater gedaan hebt zou ik zeker niet starten met een bak voor iemand anders!
 
Oké, bedankt voor deze informatie. Nooit gedacht dat er zoveel bij kwam kijken.
 
Oké, bedankt voor deze informatie. Nooit gedacht dat er zoveel bij kwam kijken.

De bak kun je toch nog steeds voor hem maken. Dat valt echt wel mee hoor.

Wat Lbakker al zegt. Je hebt een aquarium met standpijpen. Daaronder heb je een sump (ook een aquarium) met wat schotten. De lichtkap kan LED of TL of HQI worden. Vraag hem wat hij wilt want bij HQI moet de kap wat hoger zijn.
Dan bouw je het meubel, de kap en de 2 bakken. Dat is een prima product. Alle techniek laat je hem zelf kopen.
 
Ik heb besloten het aquarium voor hem te maken met verlichting zonder verdere techniek. Als ik een sump maak hoe moet ik die tussenschotjes dan indelen?
 
Ja daar willen we commissie over :D

Nee serieus. Google op afbeeldingen naar "Aquarium Sump" en in een uur weet je er alles vanaf. Het stelt niet veel voor.
 
Ik ben het met de voorgangers eens en zou daar mn vingers niet aan branden hoor.
 
Het indelen van de sump lukt mij wel. Ik was een beetje in de war omdat je met een zeeaquarium ook een bellen anger ofzoiets hebt. Heeft iemand ervaring met aquaristikshop? Zij verkopen aquariums goedkoper dan ik ze kan maken en de prijs is inclusief verzenden en belasting. Ik lees echter hele goede en hele slechte reviews.
 
Als er ook slechte zijn dan zou ik wel oppassen in elk geval met deze shop maar goed ik heb er zelf geen ervaring mee.
 
Het schijnt een goede webshop te zijn maar ze communiceren slecht of niet. Ik weet niet of ik het risico neem.
 
Je kan ook eens kijken bij Leo van Wolferen .
Die maakt tegen een zeer eerlijke prijs prima aquariums .
Heeft er voor mij al een stuk of 3-4 gemaakt denk ik , geen klachten over gehad .
 
Heb ik al gekeken maar met verzendkosten erbij is dit vrij duur.
 
Nou, daar hoef je niet om te treuren , je bent 15 jaar, dan moet je zo,n verantwoording niet nemen.

Als er wat gebeurt ,ben jij het haasje.

Ga aluminium blikjes sparen. 0.80 ct kg. je vind ze overal.op straat.

Hier tenminste wel.
 

Terug
Bovenaan