Wat heb ik hier?


Persoontje

Member
Lid geworden
29 augustus 2021
Berichten
19
Leeftijd
34
Hallo ik ben mijn aquarium aan het indraaien en nu krijg ik slierten. Ze komen voornamelijk van mijn hout af. Iemand enig idee waar ik hiermee te maken heb?
 

Bijlagen

  • 03158E80-2386-4F6A-BF6D-42D11D8A61D9.jpeg
    03158E80-2386-4F6A-BF6D-42D11D8A61D9.jpeg
    292.8 KB · Weergaven: 154
  • D29F76BA-33D9-4912-A761-2CA414920D8D.jpeg
    D29F76BA-33D9-4912-A761-2CA414920D8D.jpeg
    339.8 KB · Weergaven: 155
Al is schimmel misschien niet helemaal het juiste woord. Het gaat hier om bacteriën die in het hout zitten en nu met zuurstof in aanraking komen waardoor ze een afbraakproces beginnen met een restproduct als gevolg. En dat restproduct is een wit goedje wat je nu ziet op je hout. Dat afbraak proces stopt vanzelf waarmee ook je probleem verdwijnt. Overigens is dit spul niet giftig, garnalen maar ook sommige vissen knabbelen er graag aan.
 
Al is schimmel misschien niet helemaal het juiste woord. Het gaat hier om bacteriën die in het hout zitten en nu met zuurstof in aanraking komen waardoor ze een afbraakproces beginnen met een restproduct als gevolg. En dat restproduct is een wit goedje wat je nu ziet op je hout. Dat afbraak proces stopt vanzelf waarmee ook je probleem verdwijnt. Overigens is dit spul niet giftig, garnalen maar ook sommige vissen knabbelen er graag aan.
Lees even mee, zag dat vandaag ook op mijn nieuwe takken. Tak kreeg een soort spookpak aan. Breken de bacterieen het hout af? Of zichzelf? Enig idee wat die materie dan is? Soort oligosacchariden? Het is een beetje glibberig.
 
En ook wel goed om te weten of ik de slierten moet laten zitten?
 
En ook wel goed om te weten of ik de slierten moet laten zitten?

Je moet niks :))

Dit proces kan een tijdje duren, zelf haal ik na +/- 1 week altijd handmatig de schimmel eraf en kijk dan of het terug komt.
Zit het er na een week weer? dan haal ik het er weer af.

in theorie met het t.z.t ook vanzelf verdwijnen, maar ik help het een handje :))
 
Ik haal altijd alles weg, vooral de slierten 😆
Vind het wel een goed teken, je hebt dan geen steriel kraanwater meer maar het begin van stabilisatie.
 
Ik zal morgen eens alles weghalen en mijn waterwaardes eens meten. Bedankt voor de tips!
 
Lees even mee, zag dat vandaag ook op mijn nieuwe takken. Tak kreeg een soort spookpak aan. Breken de bacterieen het hout af? Of zichzelf? Enig idee wat die materie dan is? Soort oligosacchariden? Het is een beetje glibberig.
Het zijn in ieder geval de bacteriën die afsterven. Dit is een probleem waar men ook wel mee in aanraking kwam bij het gebruik van heipalen zo hoorde ik van iemand. Anaerobe (zonder zuurstof levende organismen) bacteriën komen voor in de houtsoorten die in bodemlagen zaten waar weinig tot geen zuurstof voorkwam. Normaal wordt zuurstof door micro organismen gebruikt om suikers om te zetten naar energie. Om aan energie te komen moesten de anaerobe bacteriën een alternatief uit hun voedsel halen om die suikers om te zetten. Wanneer wij in ons aquarium middels water zuurstof in het hout brengen zie je dat witte spul verschijnen op je decoratie. Vroeger heb ik dit soort verklaringen ook wel eens gezien bij gist vorming wat dan eigenlijk ook wel weer een soort schimmel is. Zo is het naar mij toe al een hele tijd geleden eens uitgelegd. Nu ben ik geen deskundige op dit gebied maar ik heb ook nooit een andere verklaring gezien. Zou die er wel zijn dan hoor ik dat graag!
 
Ik denk dat Ben gelijk heeft. Zover ik weet zijn het ook bacterien die onderwater afsterven maar volgens mij krijg je door vrijkomende stoffen dan weer schimmel op het hout maar goed ik ben ook geen deskundige. Kwaad kan die witte laag niet in ieder geval.
 
Hey dit is een leuk advies. :unsure:
Hoe lang is na een tijde?

Even een indicatie: Bij mij heb ik dit dus al meer dan een jaar! Ja echt 365 dagen.
Steeds maak ik het schoon en het komt dan weer net zo hard terug.

Mijn waterwaardes zijn ideaal en constant voor discusvissen.
Ik heb de Ph hoger en lager gezet, zo ook de temperatuur.

Dus: "Het verdwijnt na een tijdje"? Is heel ruim en daarom geloof ik het niet zo hard meer.
Is er iemand die er wél verstand van heeft?
 
ik heb in mijn bak met manzanitahout na anderhalf jaar nog steeds af en toe een vreemd laagje of rare blob. ik denk dat het hout langzaam wegrot en elke keer een nieuwe bron vindt.
het eucalyptushout in de andere bakken vermolmd heel lamgzaam maar geeft nooit dit soort dingen. ik denk omdat het een zuurder millieu creeert voor zichzelf.
 
Dus: "Het verdwijnt na een tijdje"? Is heel ruim en daarom geloof ik het niet zo hard meer.
Is er iemand die er wél verstand van heeft?
Ik denk niet dat je nu moet stellen dat de reacties van leden zijn die er geen verstand van hebben. Hoelang is moeilijk te zeggen en dat verschilt per situatie. Soms zie je helemaal geen schimmel namelijk en de leden geven tips gebaseerd op hun ervaringen als je het mij vraagt.
Kortom er een stikker opplakken met een bepaalde tijdsduur is een utopie;)
 
De oplossing!

Het hout uitkoken voordat je het in de bak doet.
Het beste als het hout eerst volgezogen is met water, dan dringt de temperatuur verder in het hout. En zo kun je ongewenste bacteriën e.d. doden..
Ja, je zult dus ene iets groter pannetje moeten hebben.
Zo'n Weckketel of zelfs een zinken teil van oma.

Een half uurtje laten koken en ik heb geen troep meer gezien.

Nu al 4 weken zonder die poep/troep.

IMG_20220204_172349968.jpg
 
Zover ik weet wordt koken juist afgeraden omdat je dan de structuur stuk kookt. Overgieten met wat heet water is voldoende.
 
Al mijn hout wat ik gebruik of gebruikt heb, heb ik nog nooit uitgekookt om de reden die John aangeeft. Idd kan je hout in laten wateren, maar doe je dat niet ook niet zo'n probleem, zorg er dan wel voor dat je het verzwaard of vast lijmt met bv 1 sec lijm op basis van cyanoacrylaat. Heb enkele keren wat "schimmel" op het hout gehad, soms wat afgezogen waar het iets teveel werd. Na een week of 3 was het uiteindelijk altijd weg.

Gr. Ed
 

Terug
Bovenaan