Wat doe ik verkeerd, tips gevraagd.


Ik heb het niet over een paar planten die het niet willen doen.
Eigelijk alles wat ik er nieuw inzet gaat kapot, zo lijkt het teminste.
En de planten die erin staan gaan ook niet super.
Mijn KH is 5, en PH is 6,8
 
Klopt gedeeltelijk. Er zijn altijd planten die het moeilijker doen dan andere.
Maar ja, TS geeft Hygrophila pinnatifida als voorbeeld. Dat is niet echt de allermoeilijkste plant die er is.
En omdat ze zowel in de bodem als opgebonden op hout het niet doen
kunnen we er nu al vanuit gaan dat de bodem niet het probleem is maar dat het probleem meer moet gezocht worden in de waterkolomdosering.
 
I
Mijn KH is 5, en PH is 6,8
Als we er vanuit gaan dat dit de juiste waarden zijn en dat deze de gehele dag hetzelfde blijven en dat het goed door je bak heen word getransporteerd
kunnen we CO2 wegstrepen als oorzaak van je problemen.
 
Klopt gedeeltelijk. Er zijn altijd planten die het moeilijker doen dan andere.
Maar ja, TS geeft Hygrophila pinnatifida als voorbeeld. Dat is niet echt de allermoeilijkste plant die er is.
En omdat ze zowel in de bodem als opgebonden op hout het niet doen
kunnen we er nu al vanuit gaan dat de bodem niet het probleem is maar dat het probleem meer moet gezocht worden in de waterkolomdosering.

Of de verlichting, maar ook daar denk ik niet dat het probleem daar zit.
Ik heb er 2x54watt T5 boven die branden van 12:00 tot 19:00
2x JBL 60cm rood/wit, welke langzaam aangaan van 11:00 en langzaam uitgaan om 19:30.
1x JBL 90cm wit, welke langzaam aangaat om 11:30 en langzaam uitgaat om 19:00.
De JBL leds branden op 85% max.

Wie het weet mag het zeggen :engel:
 
Als we er vanuit gaan dat dit de juiste waarden zijn en dat deze de gehele dag hetzelfde blijven en dat het goed door je bak heen word getransporteerd
kunnen we CO2 wegstrepen als oorzaak van je problemen.

denk ik ook, en de dropchecker is mooi limoen groen, waar ik hem ook hang.
 
denk ik ook, en de dropchecker is mooi limoen groen, waar ik hem ook hang.
Trouwens je zit wel op de grens van de pH. Onder de 6.5 kan voor plantproblemen zorgen omdat het water te zuur word. Tenminste dat is mijn ervaring. Tussen 6.6 en de 6.8 is ideaal.
En aangezien je en plantenbestand hebt wat helemaal niet zulke hoge ppm Co2 nodig heeft zou je best kunnen minderen.

En ik geloof ook niet dat het de verlichting is. Als je te weinig hebt groeien je planten langzaam, heb je teveel krijg je alg. Licht bepaald de groeisnelheid (van planten en alg), niets meer.
Ik ben overtuigd dat het te maken heeft met je bemesting.
 
Trouwens je zit wel op de grens van de pH. Onder de 6.5 kan voor plantproblemen zorgen omdat het water te zuur word. Tenminste dat is mijn ervaring. Tussen 6.6 en de 6.8 is ideaal.
En aangezien je en plantenbestand hebt wat helemaal niet zulke hoge ppm Co2 nodig heeft zou je best kunnen minderen.

En ik geloof ook niet dat het de verlichting is. Als je te weinig hebt groeien je planten langzaam, heb je teveel krijg je alg. Licht bepaald de groeisnelheid (van planten en alg), niets meer.
Ik ben overtuigd dat het te maken heeft met je bemesting.

En ook daar hou ik me aan de aanbevolen dosis.
Ik gebruik de plantenvoeding van aquariumbemesting.nl en de nitraat en fosfaat ook (in poedervorm).
De vloeibare bemesting en nitraat doseer ik samen in de morgen en 4 uur later de fosfaat.
Verder ververs ik wekelijks ongeveer 100 ltr water, en vul ik dit aan met 25ltr. osmose en 75ltr. kraan water.
Dus ook hier geldt, wie hegt weet mag het zeggen.

:engel:
 
Ik heb het niet over een paar planten die het niet willen doen.
Eigelijk alles wat ik er nieuw inzet gaat kapot, zo lijkt het teminste.
En de planten die erin staan gaan ook niet super.
Mijn KH is 5, en PH is 6,8
Als het gaat om nieuwe planten die bij de kweker vandaan komen dan is dat ook niet heel raar. Die planten hebben daar het optimum gehad aan voeding en zullen het vanaf nu moeten doen met fiks mindere omstandigheden (uitgaande van submers (onder water) gekweekte planten). Bij emers (boven water) gekweekte planten is het nog erger. Daar zal soms al het boven water gekweekte blad het loodje leggen omdat die bladeren niet geschikt zijn voor het leven onder water (maar vaak komt het ook dan uiteindelijk gewoon goed). En als het na een half jaartje nog steeds niet lukt (of als je de plant in kwestie gewoonweg zat bent) dan is er altijd nog de kliko.

Overigens doen bij mij (zandbodem met niets erin) de Cryptocoryne wendtii het als een dolle (op enkel voeding in de waterkolom) terwijl mijn Cryptocoryne lucens echt een beetje extra voeding bij de wortels willen. Ik doe dat trouwens met kleine stukjes Tetra PlantaStart tabletten aangezien die tabletten volledig oplossing (in tegenstelling tot de veel gebruikte kleibolletjes die me toch een bende geven als je ze mee omhoog trekt)... Dus niet elke plant heeft bodemvoeding nodig (ondanks dat andere soorten binnen dezelfde familie dat wel nodig hebben).
 
aanbevolen dosis... van wat?
Een aanbeveling van een dosis is geen absoluut want dan zou iedereen een mooie bak met planten hebben.
Hoeveel ppm voedingstoffen NPK moet jij, in jouw bak, in het water krijgen voor een gezond plantenbestand. Daar draait het om.
En aangezien je voedschema alleen maar ellende oplevert is veranderen van strategie een betere optie.

Ik las dat je volgens Ei doseer en wekelijks ververst (en dan niet eens de voorgeschreven 50%) en ook nog wel eens een weekje oversla...
Dat is vragen om problemen. Je kunt natuurlijk ook 25% ww doen, maar dan moet je wel 50% minder voeding toevoegen ivm met een nutrient build-up.
Zou daar het probleem zitten?

Als ik de keuze zou moeten maken...
zou ik stoppen om allemaal verschillende poeders zelf te mengen en toevoegen om het simpele feit dat het bij jou niet werkt.
Zou gaan voor de standaard EI en met de standaard EI werkwijze (lees waterwissels). Heb je wellicht wel iets meer werk, maar daar zal het resultaat dan ook wel naar zijn.
 
aanbevolen dosis... van wat?
Een aanbeveling van een dosis is geen absoluut want dan zou iedereen een mooie bak met planten hebben.
Hoeveel ppm voedingstoffen NPK moet jij, in jouw bak, in het water krijgen voor een gezond plantenbestand. Daar draait het om.
En aangezien je voedschema alleen maar ellende oplevert is veranderen van strategie een betere optie.
Tja daar heb je wel een punt, maar als ik de nitraat en fosfaat meet dan kom ik op 20ppm nitraat en 2ppm fosfaat, dat is toch goed dan?

Ik las dat je volgens Ei doseer en wekelijks ververst (en dan niet eens de voorgeschreven 50%) en ook nog wel eens een weekje oversla...
Dat is vragen om problemen. Je kunt natuurlijk ook 25% ww doen, maar dan moet je wel 50% minder voeding toevoegen ivm met een nutrient build-up.
Zou daar het probleem zitten?
Zou het zoveel verschil maken of ik 25% of 50% ververs? en een teveel aan voeding is dat een probleem, ik heb het nog niet gehoord.

Als ik de keuze zou moeten maken...
zou ik stoppen om allemaal verschillende poeders zelf te mengen en toevoegen om het simpele feit dat het bij jou niet werkt.
Zou gaan voor de standaard EI en met de standaard EI werkwijze (lees waterwissels). Heb je wellicht wel iets meer werk, maar daar zal het resultaat dan ook wel naar zijn.
Ik meng alleen de nitraat en fosfaat om de simpele reden dat als de nitraat of fosfaat te hoog cq te laag is, dat ik deze dan apart kan bijsturen, dus wat is hier het probleem.

Als ik naar mijn doseringen kijk dan zou ik eerder teveel doseren dan te weinig, daar ben ik van overtuigt, maar de vraag is dan "is dat schadelijk of kan het kwaad" en niet de vraag of ik onnodig veel doseer.
 
dus wat is hier het probleem.
Het probleem is duidelijk: volgens je planten doe je iets verkeerd met je voeding.
Als ik naar mijn doseringen kijk dan zou ik eerder teveel doseren dan te weinig, daar ben ik van overtuigt, maar de vraag is dan "is dat schadelijk of kan het kwaad" en niet de vraag of ik onnodig veel doseer.
Nou, kijk eens naar je planten of het schadelijk is of niet.:juggle:
Maar goed, ik ga hier verder geen aandacht meer aangeven. ik wens je verder veel succes met het oplossen van je probleem :thumbs:
 
Het probleem is duidelijk: volgens je planten doe je iets verkeerd met je voeding.

Nou, kijk eens naar je planten of het schadelijk is of niet.:juggle:
Maar goed, ik ga hier verder geen aandacht meer aangeven. ik wens je verder veel succes met het oplossen van je probleem :thumbs:

dank je voor je tijd en advies.
Het komt vast een keer goed.:thumbs:
 
Ik ga nu als wijze van test een 2 weken de T5 verlichting uit laten, eens kijken wat dat voor effect heeft.
Nu heb ik dus alleen de JMB leds overdag aan staan, scheelt in ieder geval euro's en warmte, dus ik win er sowieso mee.
 
Ik ga nu als wijze van test een 2 weken de T5 verlichting uit laten, eens kijken wat dat voor effect heeft.
Nu heb ik dus alleen de JMB leds overdag aan staan, scheelt in ieder geval euro's en warmte, dus ik win er sowieso mee.

De eerste indrukken zijn toch positief, het lijkt wel of de plantjes aan het bijkomen zijn, zou ik dan echt teveel licht er boven hebben hangen?
Ik hou dit zo nog een paar weken, en dan kan ik pas bepalen wat het verschil is.
 
Tsja, dan komt het kip en ei verhaal een beetje boven, is het te veel licht, of onvoldoende voedingstoffen bij de aangeboden lichtintensiteit? Maar ik hoop van harte dat je een balans vind zodat je resultaten krijgt die jij voor ogen hebt en daarnaast je gevoel een positieve boost geven, want dat is op zijn tijd ook gewoon een keer lekker!
 
Tsja, dan komt het kip en ei verhaal een beetje boven, is het te veel licht, of onvoldoende voedingstoffen bij de aangeboden lichtintensiteit? Maar ik hoop van harte dat je een balans vind zodat je resultaten krijgt die jij voor ogen hebt en daarnaast je gevoel een positieve boost geven, want dat is op zijn tijd ook gewoon een keer lekker!

Dat zou wel eens kunnen dat daar het probleem inzit.
Zoveel verlichting dat de vraag naar voedingsstoffen en dan vooral co2 denk ik zo groot is dat de planten het niet aan kunnen, ik kan er dan voor kiezen om veel meer voedingsstoffen te gaan doseren, maar co2 wordt een probleem dan, ik krijg er nooit genoeg co2 in om de planten het naar hun zin te maken.
En daarbij komt nog, hoe veilig is zoveel co2 voor de vissen?
Dus voorlopig laat ik de 2 t5 lampen uit en ik ga kijken wat dat op langere termijn doet.
 
Update,
De T5 lampen staan nog steeds uit en ik merk wel degelijk verschil. De platen groeien minder hard en er komt geen groen zwarte alg meer op de planten en ruiten.
Dus eigenlijk is het probleem wat ik had opgelost, of toch niet?
Want misschien heb ik nu wel voldoende verlichting voor de minder eisende planten, maar te weinig voor de iets meer eisende planten. Maar wat is nu wijsheid bedenkt ik me. want zoals het nu gaat bevalt me na een lange tijd van ellende ook wel. Maar ik besef me ook dat ik dan geen veel licht eisende planten kan houden, tenzij ik mijn verlichting weer aanpas.
Ik denk dat ik toch wel de conclusie kan trekken dat de T5 samen met de leds echt veel teveel was, dus zal ik er misschien iets tussenin moeten zoeken, een led erbij misschien, die kan ik dimmen.
En ja zullen sommige herinneren, mijn T5 heb ik dimbaar gemaakt, echter de dimfunctie werkte niet altijd zoals ik wilde, dus heb ik het dim gedeelte uitgezet. De T5 branden op 100% als ik ze aandoe.
Qua voeding geef ik ongeveer hetzelfde als toen alle lampen nog aan gingen, rare is dat ik hetzelfde meet met de No2 en No3, alleen de co2 heb ik terug moeten zetten.
Dus het verbruik van No2 en No3 is hetzelfde gebleven, wat ik niet kan verklaren.
Maar ik ben blij dat ik toch iets ontdekt heb, waar eigenlijk het topic voor bedoeld was, namelijk "wat doe ik verkeerd" , teveel licht erop dus, zoveel dat ik nooit voldoende voeding kon geven om de planten goed te laten groeien, en dan met name co2 volgens mij.
Maar goed zo leer je steeds weer wat bij door gewoonweg dingen te proberen of uit te sluiten.

wordt vervolgd.
 
ik dacht een paar weken geleden laat me de Hygrophila Pinnatifida eens aanschaffen, ik vind dit een erg mooie plant voor in het aquarium.
Nou ik heb er 2 weken van kunnen genieten, daarna begonnen de bladeren eraf te gaan en nu staan er nog alleen een aantal zielige stengels waar geen blad meer aanzit.
Ik heb zelfs een aantal stekjes op een stuk kienhout gebonden, en een aantal in de bodem, om te kijken of dat verschil maakt, niet dus, van zowel de stekjes on het grind en op het kienhout is niks meer over.
Ik snap dat sommige op dit forum moedeloos worden, want ik begin het ook langzaam te worden, wat je ook doet of probeert niks lijkt te werken.
Mijn water waardes zijn allemaal prima, en toch lijkt er iets in het water te zitten, of in de verlichting waardoor de planten het binnen 3 weken opgeven.
Gelukkig niet alle planten hebben dit verschijnsel, want sommige planten staan er al een poos in, maar ook die hebben moeite om te groeien. enige zichtbare wat ik merk is de donker groene, zwarte aanslag op de bladeren.
Een Hygrophila pinnatifida houdt best van veel licht, zo merk ik. Zelf heb ik een groene variant maar er bestaat ook een wat meer roodbruine variant. De onderkant van de bladeren zijn, dacht ik, altijd wat bruinachtig. Ik weet niet of je slakken hebt, zij kunnen voor problemen zorgen, juist bij deze plant. Voor het overige is het toch geen al te moeilijke plant met een redelijke tolerantie.
 
Update,
De T5 lampen staan nog steeds uit en ik merk wel degelijk verschil. De platen groeien minder hard en er komt geen groen zwarte alg meer op de planten en ruiten.
Dus eigenlijk is het probleem wat ik had opgelost, of toch niet?
Want misschien heb ik nu wel voldoende verlichting voor de minder eisende planten, maar te weinig voor de iets meer eisende planten. Maar wat is nu wijsheid bedenkt ik me. want zoals het nu gaat bevalt me na een lange tijd van ellende ook wel. Maar ik besef me ook dat ik dan geen veel licht eisende planten kan houden, tenzij ik mijn verlichting weer aanpas.
Ik denk dat ik toch wel de conclusie kan trekken dat de T5 samen met de leds echt veel teveel was, dus zal ik er misschien iets tussenin moeten zoeken, een led erbij misschien, die kan ik dimmen.
En ja zullen sommige herinneren, mijn T5 heb ik dimbaar gemaakt, echter de dimfunctie werkte niet altijd zoals ik wilde, dus heb ik het dim gedeelte uitgezet. De T5 branden op 100% als ik ze aandoe.
Qua voeding geef ik ongeveer hetzelfde als toen alle lampen nog aan gingen, rare is dat ik hetzelfde meet met de No2 en No3, alleen de co2 heb ik terug moeten zetten.
Dus het verbruik van No2 en No3 is hetzelfde gebleven, wat ik niet kan verklaren.
Maar ik ben blij dat ik toch iets ontdekt heb, waar eigenlijk het topic voor bedoeld was, namelijk "wat doe ik verkeerd" , teveel licht erop dus, zoveel dat ik nooit voldoende voeding kon geven om de planten goed te laten groeien, en dan met name co2 volgens mij.
Maar goed zo leer je steeds weer wat bij door gewoonweg dingen te proberen of uit te sluiten.

wordt vervolgd.
Een aantekening misschien. Eigenlijk geef je het zelf al aan. Je moet altijd uit gaan van tekorten, niet van teveel. Heb je planten die veel licht nodig zijn dan is het geval dat je bemesting vormen/vraag ook hoger zijn. M.a.w. je, vooraf, gekozen plantenbestand/levende have bepaalt wat je nodig bent. (Zie ook mijn antwoordt aangaande je Hygrophila pinnatifida!)
Heb je die keuze gemaakt dan volgt van daaruit de lichtvraag en daaropvolgend het CO2 niveau. Daarna vertellen je planten je wat je bijvoorbeeld aan overige bemesting nodig bent. Je had het over zwarte (Baard-?)alg. Niet door teveel licht maar, in het geval van Baardalg, een tekort aan CO2!
 
Een Hygrophila pinnatifida houdt best van veel licht, zo merk ik. Zelf heb ik een groene variant maar er bestaat ook een wat meer roodbruine variant. De onderkant van de bladeren zijn, dacht ik, altijd wat bruinachtig. Ik weet niet of je slakken hebt, zij kunnen voor problemen zorgen, juist bij deze plant. Voor het overige is het toch geen al te moeilijke plant met een redelijke tolerantie.

de Hygrophila pinnatifida die ik erin had gezet is helemaal weg gepieterd, binnen 3 weken was er werkelijk niks meer van te zien, of het ook aan het teveel aan licht gelegen heeft weet ik niet, maar ik zag hem met de dag minder worden, zelfs de stelen heb ik niet meer gezien.
Misschien moet ik het nog een keer proberen en kijken wat ze nu doen?
 
Laatst bewerkt:
Een aantekening misschien. Eigenlijk geef je het zelf al aan. Je moet altijd uit gaan van tekorten, niet van teveel. Heb je planten die veel licht nodig zijn dan is het geval dat je bemesting vormen/vraag ook hoger zijn. M.a.w. je, vooraf, gekozen plantenbestand/levende have bepaalt wat je nodig bent. (Zie ook mijn antwoordt aangaande je Hygrophila pinnatifida!)
Heb je die keuze gemaakt dan volgt van daaruit de lichtvraag en daaropvolgend het CO2 niveau. Daarna vertellen je planten je wat je bijvoorbeeld aan overige bemesting nodig bent. Je had het over zwarte (Baard-?)alg. Niet door teveel licht maar, in het geval van Baardalg, een tekort aan CO2!

Ik ben het helemaal met je eens, dat het vaak om tekorten gaat.
Maar als je echt veel teveel licht hebt, en je het met co2 niet meer bij kan houden gaat het ook mis.
Want nog meer co2 in mijn geval zou betekenen dat de vissen in gevaar kwamen, en dat wil je ook niet.

Al ben ik nog steeds niet 100% overtuigd dat ik zoveel teveel licht heb/had. Al merk ik nu wel dat het beter gaat, dus het doet wel degelijk iets.
 
Op mijn bak van slechts 40 cm hoog staan 3x 90cm. JMB lichtbalken, in totaal zo'n dikke 7000 lm. (Juwel Rio 180). De verlichting start s' ochtends om 8:30 en stopt om 23:00 uur. Uiteraard met verschillende lichtintensiteiten. CO2 wordt met mijn (eigenbouw Arduino-) aquarium computer automatisch toegevoegd. Mijn PH waarde is de gemiddeld 6.9. Overige bemesting ook met een eigenbouw Arduino doseersysteem. Zonder een alg probleem en de planten doen het perfect. Van aanvang af heb ik eerst gekozen voor de planten en daaraan de rest op aangepast zoals ik hierboven omschreef. Uit mijn eigen ervaring maar beslist ook door gebruik te maken van de ervaringen van anderen denk ik dat dit DE methode is om van je problemen af te komen. Vandaar mijn advies.
 
Laten we stellen dat er op dit moment een balans is in de verschillende factoren, wat tot gevolg heeft dat je een stabiele situatie krijgt, die je aanstaat op dit moment.

Als je gaat wijzigen, dan zou ik proberen het in hele kleine stapjes te doen, zodat de balans redelijk makkelijk terug kan komen en je op ieder "voedingsfront" ditzelfde stapje (bijv. 5%) kan doen.
 
Laten we stellen dat er op dit moment een balans is in de verschillende factoren, wat tot gevolg heeft dat je een stabiele situatie krijgt, die je aanstaat op dit moment.

Als je gaat wijzigen, dan zou ik proberen het in hele kleine stapjes te doen, zodat de balans redelijk makkelijk terug kan komen en je op ieder "voedingsfront" ditzelfde stapje (bijv. 5%) kan doen.

Dat is ook zeker de bedoeling nu ik weet waar het eventueel aan gelegen kan hebben, de T5 terug aan is geen optie in mijn geval, want dan krijg ik hetzelfde probleem.
Dus wordt het een led strip erbij die ik kan dimmen naar wens. Welke het wordt weet ik nog niet. voorlopig laat ik het even zo, en kijk ik wat het gaat doen.
Ik kan eventueel de verlichting duur nog wat verlengen, de leds gaan nu aan van 11:00 tot 20:00 en dat is met de opstart en uitgaan tijd erbij gerekend.
 
Zo door deze thread gescand te hebben, kan ik gerust over het nodige al gelezen hebben. Dat gezegd te hebben, het is mij nog niet echt duidelijk wat de planten precies mankeren. Als in: gaten in oud en/of nieuw blad, ongewenste verkleuring, etc.

Met deze informatie kan er dan precies gezocht worden, wat die specifieke plant(en) nodig heeft, om vervolgens het aanbod van de aquarist aan te passen op de vraag van de planten...
 
Zo door deze thread gescand te hebben, kan ik gerust over het nodige al gelezen hebben. Dat gezegd te hebben, het is mij nog niet echt duidelijk wat de planten precies mankeren. Als in: gaten in oud en/of nieuw blad, ongewenste verkleuring, etc.

Met deze informatie kan er dan precies gezocht worden, wat die specifieke plant(en) nodig heeft, om vervolgens het aanbod van de aquarist aan te passen op de vraag van de planten...

Ik denk dat ik in het kort kan zeggen dat er zoveel licht op de planten stond, dat de toegevoegde co2 veel te weinig was om de planten te kunnen laten groeien, en er dus een tekort aan co2 was.
Teminste, dat is mijn voorlopige conclusie, al ben ik er nog niet 100% van overtuigd, ik vermoed namelijk ook dat de bodem niet goed zijn werk doet, maar dit voor later. Eerst ga ik kijken wat het nu doet.
Wat ik merk is dat de groene algen niet meer terug komen op de langzaam groeiende planten, en ook de ruit blijft veel schoner.
Dus als je goed gelezen had dan had je dit er misschien uit kunnen halen, maar ik vertel het graag nog een keer.
Want als het bij mij iets helpt, zou het ook bij iemand anders wel eens hetzelfde probleem kunnen geven.
Waar ik nog niet aan toe ben gekomen is om te kijken wat er nu gebeurd als ik er nieuwe planten inzet. eerst waren die na een paar weken verdwenen. Dit ga ik binnenkort eens proberen. Maar eerst vakantie vieren.
 
Begrijpelijke reactie. Doch blijft de vraag welke symptomen de planten zelf vertoonde, al lijkt het er op dat de planten gewoon minder snel groeide dan je had verwacht.

Bon, geniet van de vakantie.
 
Begrijpelijke reactie. Doch blijft de vraag welke symptomen de planten zelf vertoonde, al lijkt het er op dat de planten gewoon minder snel groeide dan je had verwacht.

Bon, geniet van de vakantie.

De planten groeide in eerste instantie niet, en na een week of 2 begonnen de bladeren eraf te vallen en na een week of 3 was het gedaan en was er niks meer van over. Maar begrijp me niet verkeerd, want niet alle planten hebben hier last van, anders zouden er nu geen planten instaan. De anubias soorten doen het op zich wel redelijk, alleen kwam daar al snel groene als op het blad, zoals met andere langzaam groeiers. Als je zou weten hoeveel planten ik de laatste jaren geprobeerd heb, en die allemaal verdwenen zijn, dan zou je misschien de helft van dit forum kunnen voorzien van planten, om maar een idee te geven. Ik snoei eigenlijk bijna nooit planten, maar verwijder de rottende bladeren en afstervende planten resten.
Maar er is toch 1 lichtpuntje te melden, de rode lotus doet het wonderbaarlijk goed, die moet ik als 1 van de weinige wel regelmatig snoeien, rara.
 
Zo te merken een ervaren aquarist, daar kan ik zeker nog van leren. Vandaar ook mijn vragen...
De planten groeide in eerste instantie niet, en na een week of 2 begonnen de bladeren eraf te vallen en na een week of 3 was het gedaan en was er niks meer van over
1) Hoe vergingen/vergaan de oude bladeren? Via verglazing, of gaten in het blad, of juist weer verrotting van buiten naar binnen/van boven naar beneden? En de nieuwe bladeren, wat is daar vooral aan op te merken? Welke vorm hadden/hebben deze? En de kleur?
Maar begrijp me niet verkeerd, want niet alle planten hebben hier last van, anders zouden er nu geen planten instaan. De anubias soorten doen het op zich wel redelijk, alleen kwam daar al snel groene als op het blad, zoals met andere langzaam groeiers.
2) Op welke hoogte van de stengel kwam er nieuw blad aan? Voordat mijn waterwaardes goed kwamen, groeide bij mijn anubias enkel bovenaan nieuw blad (overlevingsstrategie). Daarna groeit er echt overal nieuw blad én wortel (opleving). Bij mij was er vooral sprake van géén dGh in het water. Het water wordt namelijk collectief ontharst met natrium...

Als je zou weten hoeveel planten ik de laatste jaren geprobeerd heb, en die allemaal verdwenen zijn, dan zou je misschien de helft van dit forum kunnen voorzien van planten, om maar een idee te geven. Ik snoei eigenlijk bijna nooit planten, maar verwijder de rottende bladeren en afstervende planten resten.
Maar er is toch 1 lichtpuntje te melden, de rode lotus doet het wonderbaarlijk goed, die moet ik als 1 van de weinige wel regelmatig snoeien, rara.
3) De rode lotus, bedoel je daar mee de Nymphaea Lotus? Hoevaak per periode geeft hij nieuw blad? Is er wat opmerkelijks te zien aan diens stengels en bladeren?
 
Zo te merken een ervaren aquarist, daar kan ik zeker nog van leren. Vandaar ook mijn vragen...

1) Hoe vergingen/vergaan de oude bladeren? Via verglazing, of gaten in het blad, of juist weer verrotting van buiten naar binnen/van boven naar beneden? En de nieuwe bladeren, wat is daar vooral aan op te merken? Welke vorm hadden/hebben deze? En de kleur?

2) Op welke hoogte van de stengel kwam er nieuw blad aan? Voordat mijn waterwaardes goed kwamen, groeide bij mijn anubias enkel bovenaan nieuw blad (overlevingsstrategie). Daarna groeit er echt overal nieuw blad én wortel (opleving). Bij mij was er vooral sprake van géén dGh in het water. Het water wordt namelijk collectief ontkalkt met natrium...


3) De rode lotus, bedoel je daar mee de Nymphaea Lotus? Hoevaak per periode geeft hij nieuw blad? Is er wat opmerkelijks te zien aan diens stengels en bladeren?

Jeetje wat een vragen ineens hahahha, maar antwoord er graag op.

1- de oude bladeren kregen eerst last van groene alg, en vervolgens vielen ze van de steel af, net als de eventuele nieuwe bladeren. De planten met een soort naalden zoals bv. pogostemon erectus daarvan lieten de naalden/bladeren los van de steel, en de steel verslijmde helemaal tot die verdwenen was. echt nieuwe bladeren kwamen er nooit aan, tegen die tijd waren de planten al verdwenen.
2-de nieuwe bladeren van de anubias komen er overal op de stengel aan, deze zitten op hout gebonden vandaar.
3-ja ik bedoel de Nymphaea lotus red, die geeft per week wel 2 a 3 nieuwe scheuten, en er is niks vreemds aan de steel op het blad te zien.

 
Zo te lezen doen zowel de anubias én de lotus het goed; al heb ik minder ervaring met lotussen...

Omtrent de andere planten die horen bij 1):
1a) Met groenalg wordt groene puntalg mee bedoeld? Had jij deze ook op de ruiten van jouw bak? Waar groeide deze (punt)alg nog meer op? Op zich zou puntalg juist een teken zijn dat het water vrijwel in orde is; dacht ik...
1b) Vielen de bladeren af van de stam, of kwijnde de bladeren weg? Kwam dat door de alg, als in, was het hele blad vergeven van deze alg? Of stootte de stengel de met alg bedekte bladeren af?
1c) Zo te lezen hebben zowel de 'blad- als naald-planten' deze problemen, of enkel naald-planten?
1d) Omtrent de naaldplanten, had/heb je veel last van fijne deeltjes? Zo ja, dan verstoppen deze de naalden, zodat er tot geen fotosynthese kan plaats vinden...
1e) Verslijmde de steel van boven naar onder, zoals de waterpest in slecht water? Of van boven naar onder, met geen nieuw blad tot gevolg?
1f) Kwam er geheel geen nieuw blad aan, of enkel niet meer nadat de stengel ging verrotten?

Dan toch nog enkele vragen omtrent de anubias/2):
2a) Naast overal meer blad, groeide/groeit er ook meer wortel aan? Hebben de reeds bestaande/oude wortels vaak nieuwe witte puntjes aan de uiteindes van hun wortels? Groeien er aan de stam ook nieuwe wortels?

Verder nog enkele vragen over de lampen én CO2:
4a) Welke specifieke lampen heb jij op jouw bak zitten (voor het gemak graag ook de maten van de bak).
4b) Hoe oud zijn deze lampen?
4c) Hoelang heb jij deze lampen aan staan én op welke uren (dit ivm [in]direct daglicht)

5a) Welke CO2 gebruik je?
5b) Hoeveel belletjes CO2 per seconde dosseer jij?
5c) Welke disfiusser gebruik jij?
5d) Hoe groot zijn de belletjes CO2 aan het water oppervlak/bovenin de reactor? (verlies CO2 en indirecte bepaling van de dGh/dKh > beinvloed opname CO2).

Hoeveel verscheidende vragen elkaar kunnen tegenspreken, zal ik daar later in een komende reactie verwerken...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nope, maar ik wordt wél graag een seksuoloog. Ook daar moet ik uit algemene antwoorden, concrete én specifieke gevallen be-grijpen.

Ondertussen is mijn vorige post al aangepast met nog meer vragen. Beantwoord ze gerust later...

Geniet maar gerust van jouw vakantie...
 
Zo te lezen doen zowel de anubias én de lotus het goed; al heb ik minder ervaring met lotussen...

Omtrent de andere planten die horen bij 1):
1a) Met groenalg wordt groene puntalg mee bedoeld? Had jij deze ook op de ruiten van jouw bak? Waar groeide deze (punt)alg nog meer op? Op zich zou puntalg juist een teken zijn dat het water vrijwel in orde is; dacht ik...
1b) Vielen de bladeren af van de stam, of kwijnde de bladeren weg? Kwam dat door de alg, als in, was het hele blad vergeven van deze alg? Of stootte de stengel de met alg bedekte bladeren af?
1c) Zo te lezen hebben zowel de 'blad- als naald-planten' deze problemen, of enkel naald-planten?
1d) Omtrent de naaldplanten, had/heb je veel last van fijne deeltjes? Zo ja, dan verstoppen deze de naalden, zodat er tot geen fotosynthese kan plaats vinden...
1e) Verslijmde de steel van boven naar onder, zoals de waterpest in slecht water? Of van boven naar onder, met geen nieuw blad tot gevolg?
1f) Kwam er geheel geen nieuw blad aan, of enkel niet meer nadat de stengel ging verrotten?

Dan toch nog enkele vragen omtrent de anubias/2):
2a) Naast overal meer blad, groeide/groeit er ook meer wortel aan? Hebben de reeds bestaande/oude wortels vaak nieuwe witte puntjes aan de uiteindes van hun wortels? Groeien er aan de stam ook nieuwe wortels?

1a- ja ik bedoel groene puntalg, deze zat volgens mij ook op de ruiten, al leek die wel wat groener op de ruiten, die puntalg groeit bijna overal op, behalve dus op de rode lotus.
1b- de bladeren en naalden vielen er idd gewoon af, nou ja vallen is niet het juiste woord in water volgens mij. dit kwam naar mijn mening niet door de alg, maar door een tekort (co2), dus de alg kwam er wel op, maar dit kwam door een tekort, en daardoor lieten de balderen / naalden ook los.
1c- alle soorten planten die ik kwijt ben geraakt hadden dit probleem.
1d- deze snap ik niet goed. de naalden gingen heel de bak door en kwamen tenslotte bij de uitvoer, waar ze aan de korf bleven hangen of in het filter terecht kwamen.
1e- volgens mij verslijmde de steel van onder naar boven, want als ik de steel er uit haalde, dan was vooral het deel wat in de bodem zat aan het verslijmen.
1f- er kwam soms wel nieuw blad aan, tot de plant doorhad dat hij niet meer wilde/kon groeien denk ik, een soort van reserve van de kweek zeg maar. en een nieuwe plant moet altijd even wennen in een nieuwe bak. maar tegen de tijd dat de planten "normaal" zouden moeten groeien en nieuwe scheuten zou moeten gaan maken, vielen ze in plaats daarvan er vanaf.
 
Zo te lezen doen zowel de anubias én de lotus het goed; al heb ik minder ervaring met lotussen...

Omtrent de andere planten die horen bij 1):
1a) Met groenalg wordt groene puntalg mee bedoeld? Had jij deze ook op de ruiten van jouw bak? Waar groeide deze (punt)alg nog meer op? Op zich zou puntalg juist een teken zijn dat het water vrijwel in orde is; dacht ik...
1b) Vielen de bladeren af van de stam, of kwijnde de bladeren weg? Kwam dat door de alg, als in, was het hele blad vergeven van deze alg? Of stootte de stengel de met alg bedekte bladeren af?
1c) Zo te lezen hebben zowel de 'blad- als naald-planten' deze problemen, of enkel naald-planten?
1d) Omtrent de naaldplanten, had/heb je veel last van fijne deeltjes? Zo ja, dan verstoppen deze de naalden, zodat er tot geen fotosynthese kan plaats vinden...
1e) Verslijmde de steel van boven naar onder, zoals de waterpest in slecht water? Of van boven naar onder, met geen nieuw blad tot gevolg?
1f) Kwam er geheel geen nieuw blad aan, of enkel niet meer nadat de stengel ging verrotten?

Dan toch nog enkele vragen omtrent de anubias/2):
2a) Naast overal meer blad, groeide/groeit er ook meer wortel aan? Hebben de reeds bestaande/oude wortels vaak nieuwe witte puntjes aan de uiteindes van hun wortels? Groeien er aan de stam ook nieuwe wortels?

Verder nog enkele vragen over de lampen én CO2:
4a) Welke specifieke lampen heb jij op jouw bak zitten (voor het gemak graag ook de maten van de bak).
4b) Hoe oud zijn deze lampen?
4c) Hoelang heb jij deze lampen aan staan én op welke uren (dit ivm [in]direct daglicht)

5a) Welke CO2 gebruik je?
5b) Hoeveel belletjes CO2 per seconde dosseer jij?
5c) Welke disfiusser gebruik jij?
5d) Hoe groot zijn de belletjes CO2 aan het water oppervlak/bovenin de reactor? (verlies CO2 en indirecte bepaling van de dGh/dKh > beinvloed opname CO2).

Hoeveel verscheidende vragen elkaar kunnen tegenspreken, zal ik daar later in een komende reactie verwerken...

1a- ja ik bedoel groene puntalg, deze zat volgens mij ook op de ruiten, al leek die wel wat groener op de ruiten, die puntalg groeit bijna overal op, behalve dus op de rode lotus.
1b- de bladeren en naalden vielen er idd gewoon af, nou ja vallen is niet het juiste woord in water volgens mij. dit kwam naar mijn mening niet door de alg, maar door een tekort (co2), dus de alg kwam er wel op, maar dit kwam door een tekort, en daardoor lieten de balderen / naalden ook los.
1c- alle soorten planten die ik kwijt ben geraakt hadden dit probleem.
1d- deze snap ik niet goed. de naalden gingen heel de bak door en kwamen tenslotte bij de uitvoer, waar ze aan de korf bleven hangen of in het filter terecht kwamen.
1e- volgens mij verslijmde de steel van onder naar boven, want als ik de steel er uit haalde, dan was vooral het deel wat in de bodem zat aan het verslijmen.
1f- er kwam soms wel nieuw blad aan, tot de plant doorhad dat hij niet meer wilde/kon groeien denk ik, een soort van reserve van de kweek zeg maar. en een nieuwe plant moet altijd even wennen in een nieuwe bak. maar tegen de tijd dat de planten "normaal" zouden moeten groeien en nieuwe scheuten zou moeten gaan maken, vielen ze in plaats daarvan er vanaf.

2a- er groeit ook nieuwe wortel aan, waar dan weer nieuwe bladeren aan komen, die nieuwe bladeren zaten dus na een week onder de groene puntalg, wat nu dus niet meer gebeurd, de anubias groeit nu door het mindere licht langzamer natuurlijk. Ik zie geen witte puntjes aan de nieuwe wortels die eraan groeien, en er groeien idd nieuwe wortels aan, ook aan de nieuwe aangroei.

4a- ik heb er JMB led op staan, 2x 60cm rood wit, en 1x 90cm all white, de T5 die nu uitstaat is 2x54watt. De bakmaat is 1.20x50x50(excl. kap).
4b- de Led's zijn ongeveer 1.5 jaar oud, de T5 1 jaar.
4c- de lampen (led) gaan gedimd aan om 11:00 en branden tot 20:00 ongeveer, om 20:30 is alles uit.

5a- Ik gebruik een 2kg co2 fles met regelaar, daarnaar een bellenteller en reactor.
5b- ik doseer ongeveer 75 bellen per minuut nu, eerst was het bijna niet te tellen toen de t5 nog aanstond, de drop checker staat mooi limoen groen.
5c- ik gebruik dus een reactor, zelfbouw.
36183966552_659660de98_c.jpg


5niquw.jpg


5d- de bellen die bovenin mijn reactor komen en er onderin weer uit moeten zijn ongeveer 4mm groot als ze in de reactor komen. ik zie geen mist of bellen in mijn aquarium komen dus ga ik ervanuit dat alles opgelost wordt.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan