Wat doe ik verkeerd, tips gevraagd.


Persoonlijk doe ik het wel.
 
Maar nu de vraag, als ik dan aanstuur op 20 ppm nitraat, heb ik dan voldoende Kalium (13ppm), of moet ik dan nog extra toe gaan voegen?
Persoonlijk probeer ik ppm natrium en kalium gelijk te houden. Ik stuur aan op 20 ppm nitraat en dus ook 20 ppm kalium.
Volgens de Estimative Index hoort je kalium tussen de 10 en 30 ppm te zitten. 13 ppm zou dus voldoende moeten zijn. Ik geef toch graag wat extra bij.
 
Persoonlijk probeer ik ppm natrium en kalium gelijk te houden. Ik stuur aan op 20 ppm nitraat en dus ook 20 ppm kalium.
Volgens de Estimative Index hoort je kalium tussen de 10 en 30 ppm te zitten. 13 ppm zou dus voldoende moeten zijn. Ik geef toch graag wat extra bij.

en dan hebben we het over Kaliumsulfaat (K2SO4) ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, voor extra toevoegen kalium gebruik je K2SO4.

Zie dat dit te koop is bij Aquarium bemesting.nl, of zijn er nog andere adressen waar je dit kan halen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Aquariumbemesting.nl
Aquaplantsonline
Planted-box
En er zijn nog veel meer adressen waar je deze chemicaliën kunt kopen (Boom, Merckx, labshop…). Alleen zijn de hoeveelheden vaak water groter en de prijzen hoger en niet altijd voor particulieren.
 
Aquariumbemesting.nl
Aquaplantsonline
Planted-box
En er zijn nog veel meer adressen waar je deze chemicaliën kunt kopen (Boom, Merckx, labshop…). Alleen zijn de hoeveelheden vaak water groter en de prijzen hoger en niet altijd voor particulieren.

Bij Planted-box zie ik het niet staan.
Dus dan bestel ik het bij 1 van die andere 2, eens kijken of het verschil gaat maken.
Niet geschoten is altijd mis toch?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben eens wat verder gaan kijken en lezen, en ik denk dat ik het toch moet zoeken in kalium tekort of sporenelementen tekort.
Dus dat ga ik eerst proberen, en hopen dat de planten erop gaan reageren.
Of ik met poeders verder ga of dat ik bv. de voeding van Festal ga gebruiken weet ik nog niet.
Poeders is wel goedkoper.

Wat me opvalt is welke poeders je nu wel en welke niet bij elkaar mag mengen, zover ik het nu weet mag je Nitraat en Fosfaat niet met elkaar mengen, en ook de sporen elementen en Fosfaat niet.
Zelf heb ik de sporen elementen samen met Magnesiumsulfaat, Ijzer en kaliumsorbaat in 1 fles.
De KaliumNitraat apart in 1 fles en KaliumFosfaat in een aparte fles.
Stel ik ga ook KaliumSulfaat doseren, moet deze dan ook apart aangemaakt worden?
 
Nitraat en fosfaat kunnen prima in 1 fles en dat doe ik ook. Fosfaat en sporen is oppassen en ik zou de sporen dan enkele uren daarna toevoegen.
Of Sulfaat erbij in kan durf ik niet te zeggen.
 
Fosfaat en sporen kan niet bij elkaar. Het fosfaat gaat reageren met het ijzer en vormt een neerslag.
Kaliumsorbaat is conservering. Kaliumsulfaat kun je separaat doen maar ook mengen met je kaliumnitraat, wat je wil.
Tussen het toevoegen van sporen en fosfaat moet je een paar uur wachten. Ik doseer dagelijks met doseerpomp. Nitraat, fosfaat en extra kalium om 07:00, sporenmix om 19:00. Op die manier zit er 12 uur tussen fosfaat en sporen.
Magnesiumsulfaat kan bij sporen gemixed worden volgens mij. Uiteindelijk is magnesium ook een micro voedingsstof.
 
Ik gooi de macro en de micro al een paar weken direct na elkaar in de bak.
En merk eigenlijk geen verschil.
 
Kijk, nu is het me duidelijk. Dit wordt niet altijd even goed vermeld als je poeders besteld.
Dus als ik het goed heb kan ik met 2 flessen toe.
1 fles met sporenelementen, magnesium, ijzer.
En in de andere fles Nitraat,Fosfaat en evt. Kaliumsulfaat.
 
Kijk, nu is het me duidelijk. Dit wordt niet altijd even goed vermeld als je poeders besteld.
Dus als ik het goed heb kan ik met 2 flessen toe.
1 fles met sporenelementen, magnesium, ijzer.
En in de andere fles Nitraat,Fosfaat en evt. Kaliumsulfaat.
Ja
 
Zelf hou ik wel graag Fosfaat en Nitraat, bijvoorbeeld, in aparte flessen. Zo ook, Ferro (ijzer). Dat maakt, juist op deze belangrijke elementen, een nauwkeurigere bijsturing, indien nodig, mogelijk.
 
Fosfaat en sporen kan niet bij elkaar. Het fosfaat gaat reageren met het ijzer en vormt een neerslag.
Kaliumsorbaat is conservering. Kaliumsulfaat kun je separaat doen maar ook mengen met je kaliumnitraat, wat je wil.
Tussen het toevoegen van sporen en fosfaat moet je een paar uur wachten. Ik doseer dagelijks met doseerpomp. Nitraat, fosfaat en extra kalium om 07:00, sporenmix om 19:00. Op die manier zit er 12 uur tussen fosfaat en sporen.
Magnesiumsulfaat kan bij sporen gemixed worden volgens mij. Uiteindelijk is magnesium ook een micro voedingsstof.
Ik maak dus gebruik van 4 flessen voor zover dit niet duidelijk is. De reden, ik kan dan beter bijsturen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik gooi de macro en de micro al een paar weken direct na elkaar in de bak.
En merk eigenlijk geen verschil.


Ik deed het ook jaren hoor en merkte ook weinig verschil moet ik zeggen. Zal ook aan de chelaten liggen welke gebruikt worden denk ik.
 
Ik deed het ook jaren hoor en merkte ook weinig verschil moet ik zeggen. Zal ook aan de chelaten liggen welke gebruikt worden denk ik.
Dat denk ik ook John, maar ik las ook dat de ph er invloed op kan hebben.
 
Bij een dagelijkse dosering van micro's maakt het niet veel uit wat de pH is.
Als je slechts1 a 2x per week doseert is het wel belangrijk om de juiste chelaten te gebruiken.
CSM+B (alleen Fe-EDTA) is geschikt tot pH 6,5
Tenso coctail (Fe EDTA+DTPA) is geschikt tot pH 7,5
MicroMix plus (FeEDTA, DTPA, EDDHMA, gluconaat) is geschikt tot pH 9
 
Vandaag de KH, GH, NO3 en PO4 gemeten voor het doseren.
KH=5
GH=9
NO3=20
PO4=0,8

Dat lijken me toch prima waardes?
 
en de dropchecker staat mooi limoengroen.
 
Vandaag de KH, GH, NO3 en PO4 gemeten voor het doseren.
KH=5
GH=9
NO3=20
PO4=0,8

Dat lijken me toch prima waardes?
In dit geval zou ik het fosfaatgehalte wel wat willen verhogen tot zo rond de 2. Verhouding Nitraat/Fosfaat mag best 10:1 zijn.
 
Daar ga ik op sturen, ook heb ik vandaag een waterwissel gedaan van 50%.
Moet wel nog wat osmose bijmaken, want ik had maar 25 ltr. aangemaakt.
Dus zal de KH nu wel iets hoger zijn.
Maar dan doe ik morgen een waterwissel met 25ltr. osmose, dan zou de KH weer goed moeten zijn.
 
Dropchecker staat mooi limoen groen,
36744988660_6b948cf00d_c.jpg
IMG_0015 by Henton Rijsdijk, on Flickr

En ik heb gelijk mijn PH electrode geijkt, was niet nodig want waardes waren na het ijken precies hetzelfde.
36744988980_12d8feb137_c.jpg
IMG_0011 by Henton Rijsdijk, on Flickr

Nou Boys en girls zeg het maar, wat moet ik nog meer doen? :S

En voor de liefhebbers van foto's hier hoe het erbij staan na de waterverversing.

Links,
36306508844_cbcc86ca79_c.jpg
IMG_0012 by Henton Rijsdijk, on Flickr

En rechts,
36306508194_95c38b447d_c.jpg
IMG_0014 by Henton Rijsdijk, on Flickr
 
Laatst bewerkt:
vandaag de kh gemeten omdat ik gisteren met maar 25ltr. osmose de verversing van 100ltr. had gedaan en wat blijkt.
Mijn KH was vandaag hetzelfde als voor de verversing, namelijk 5, ik snap er niks van, want de KH van het kraanwater hier is 6 a7.
Dan zou je toch verwachten dat de KH hoger zou moeten zijn?
Heb ik nou een spook aquarium?
 
vandaag de kh gemeten omdat ik gisteren met maar 25ltr. osmose de verversing van 100ltr. had gedaan en wat blijkt.
Mijn KH was vandaag hetzelfde als voor de verversing, namelijk 5, ik snap er niks van, want de KH van het kraanwater hier is 6 a7.
Dan zou je toch verwachten dat de KH hoger zou moeten zijn?
Heb ik nou een spook aquarium?
Als je water ververst met osmose word de kh eerder lager lijkt mij.
 
Als je kraanwater 6 is en je mengt 75 % kraan water met 25 % osmose heeft dit mengsel een kh van 4.5.
 
Maar wat voor KH waarde wil je liefst hebben en waarvoor.
Mijn bak heeft ook KH 5 en de planten doen het geweldig.
Vissen hebben het prima naar de zin.
 
ik wil mijn kh op 4 a 5 houden, zoals hij nu dus is.
zodat ik uit kan sluiten waar het niet aan ligt.
 
Dank je, ik had er 2 redelijk grote stukken hout instaan waarop varens bevestigd waren.
deze heb ik er allemaal uitgegooid, nu oogt het wat meer open.
Met de achterliggende gedachte dat de stroming nu beter zal zijn. En hopelijk de plantjes het beter gaan doen.
 
Paar weken verder, maar nog niet echt verschil te merken.
Wat heb ik gedaan:
-De verlichtings duur iets terug gezet, nu branden de T5 lampen van 11:00 tot 19:00. En de Led's met zons opgang en ondergang van 10:00 tot 21:00.
-Ik ben 20ml Kalium per week toe gaan voegen omdat sommige goedbedoelde tipgevers een vermoeden hadden dat ik Kalium tekort zou hebben.
-Verder geeft ik nu ook 3 keer per week 20ml carbo.
-Ik heb voor meer rimpeling van het wateroppervlak gezorgd, misschien dat ik zo meer zuurstof verzadiging in het water krijg.

Voor de rest is er niet veel veranderd, de bruine als vermaakt zich nog steeds prima op mijn planten :mad:

37729299151_320b2cb487_c.jpg
IMG_0046 by Henton Rijsdijk, on Flickr

Foto is gemaakt met alleen de Led verlichting aan.
 
Nog een aanvulling waardoor er misschien iemand op een idee komt.
Wat me opvalt is dat er een witte aanslag op mijn zuignappen zit, dit is er vrij gemakkelijk af te halen met een borsteltje, maar komt ook weer snel terug.
Het zit alleen op de zuignappen, verder zie ik het nergens.
En onderin mijn dropchecker komt na 1 dag een raar laagje.

37080481953_34c806ca2c_c.jpg
IMG_0049 by Henton Rijsdijk, on Flickr

37492513130_bc64b2f506_c.jpg
IMG_0050 by Henton Rijsdijk, on Flickr
 

Terug
Bovenaan