Wat doe ik verkeerd? Hangt de Co2 flipper op de verkeerde plek? Stroming niet goed?


L

Lizzy Plat

Guest
Hallo leden van Aquaforum. ik ben een aquarium op aan het starten. Inmiddels staat het aquarium ruim 1 week. Het is een aquarium van 100 x 45 x 45. Er staat een extern filter op (Oase). Links van het aquarium wordt het water opgezogen en langs de achterwand van het aquarium hangt de spray-bar. De Co2 flipper (Dennerle voor aquariums tot 300 l) hangt rechts van het aquarium.

Al meerdere dagen tel ik 30 bellen per minuut aan Co2 toevoer maar nog steeds staat de Co2 Dennerle Langetermijntest op blauw. Terwijl ik lees dat voor een aquarium van 200 liter 20 bellen per minuut voldoende zou moeten zijn....

De KH waarde van het water is 5.
De GH waar van het water is 7.
De pH waarde van het water is 7.0 maar dit is geen super nauwkeurige meting want ik heb voor deze pH meting een strip gebruikt, geen druppeltest.

Het ligt in de lijn der bedoelingen om in dit aquarium Corydoras Habrosus, Microrasbora Kubotai en Neocaridina Bloody Mary te gaan houden.

De verlichting brandt nu 8 uur per dag en 1 uur voordat het licht aan gaat, gaat ook het Co2 aan. En 1 uur voordat het licht uit gaat, gaat ook het Co2 uit.

Wat doen we verkeerd? Hangt de spraybar verkeerd (lastig om dat te veranderen omdat het gat aan de achterkant van het aquarium niet groot genoeg is om twee buisjes naar binnen te krijgen, voor in/uitstroom)? Hangt de flipper op de verkeerde plek? Iets anders? Ik zou jullie hulp/advies zeer op prijs stellen!
 
Dat is een startaantal en zelf heb ik op de meterbak 140 bellen nodig. Rustig opbouwen tot de indicator mooi lichtgroen is.
 
Dat is een startaantal en zelf heb ik op de meterbak 140 bellen nodig. Rustig opbouwen tot de indicator mooi lichtgroen is.

Wat?! 140 per minuut?! Jeetje.... Hahaha, ja daar zitten wij dan nog een heel end van uit de buurt :D. Dank je wel voor je reactie. Denk je dat de flipper wel goed hangt zo?
 
Yep klopt. De aantal bellen staat omschreven ter bescherming, in geval er onkundig gebruik van gemaakt word. Een goeie basis vind ik. Heb zelf 70 liter en zit al rondom 25 tot 30 per minuut.

De plek van de flipper is mijn eigen ervaring als het maar in de stroming hangt. Zelf heb ik verschillende plekken geprobeerd. Zelf heb ik het idee dat de flipper het beste functioneerde tegenover de uitblaas.

In den beginnen ben ik er ook mee aan het knooien geweest.
 
Dat is een startaantal en zelf heb ik op de meterbak 140 bellen nodig. Rustig opbouwen tot de indicator mooi lichtgroen is.

Dat is inderdaad zeer afhankelijk van bak tot bak. Ik zit persoonlijk boven de 300 BPM op mijn meterbak...
:D;)
 
Vind het altijd wel een kunst dat tellen. 300 gedeeld door 60 seconden is vijf per seconde. Of is daar weer een tooltje voor
 
Vind het altijd wel een kunst dat tellen. 300 gedeeld door 60 seconden is vijf per seconde. Of is daar weer een tooltje voor

Hehe, er zijn truukjes: je filmt de bellenteller gedurende bvb 30 seconden en daarna speel je dat in slowmotion af om te tellen... ;)

Maar ik gebruik twee (inline) atomisers met elk een bellenteller dus ik moet eigenlijk maar 3BPS op de ene en 2BPS op de andere tellen. :engel:
 
Maar ik wil zeker niemand aanraden om zo hoog te gaan indien niet nodig hoor.
Het is door een samenspel van factoren dat ik zo hoog zit (ligt onder andere aan de verhoudingen van mijn bak, aan de extreme stroming, de hoge gasuitwisseling,...) en ik heb de afstelling adhv een Ph-profiel gedaan.

Maar hoe dan ook lijkt 30 belletjes op 200 liter me zeer laag. Ik heb ook co2 op kleine bakjes en ik zit bij een bakje van 20 liter (met gevoelige bewoners) op iets van een 10 bellen per minuut...
 
OK dan! Jeetje, er gaat een wereld voor me open :D! Ik ga 'm langzaam wat opvoeren dan. Aangezien er toch nog geen visjes in zitten hoef ik nu nog niet benauwd te zijn om bewoners te vermoorden.... Het valt me wel op dat als ik het naaldventiel echt een mm verdraai dat ding van 30 naar 60 bellen per minuut gaat. Is dat niet raar? Zo kun je toch niks nauwkeurig afstellen?
 
OK dan! Jeetje, er gaat een wereld voor me open :D! Ik ga 'm langzaam wat opvoeren dan. Aangezien er toch nog geen visjes in zitten hoef ik nu nog niet benauwd te zijn om bewoners te vermoorden.... Het valt me wel op dat als ik het naaldventiel echt een mm verdraai dat ding van 30 naar 60 bellen per minuut gaat. Is dat niet raar? Zo kun je toch niks nauwkeurig afstellen?
De druk ietwat verlagen? Zo rond de 2 bar is over het algemeen een redelijk goede waarde voor een CO2 installatie. Fijnregelen met je naaldventiel. Na een poosje even kijken wat e.e.a. doet, eventueel afstelling verfijnen.
 
De druk ietwat verlagen? Zo rond de 2 bar is over het algemeen een redelijk goede waarde voor een CO2 installatie. Fijnregelen met je naaldventiel. Na een poosje even kijken wat e.e.a. doet, eventueel afstelling verfijnen.

De druk stond al lager dan 2 bar....? Deze hebben we dan nu nog maar wat lager gezet. Is dat goed? Fijnregelen deed ik al met het naald ventiel maar dat was dus weinig "fijn" zeg maar.
 
Kunnen er eigenlijk ongelukken gebeuren met Co2? Ik vind het een beetje eng. Ben altijd bang dat er iets gaat lekken... Heb hier wel 3 honden in huis.....
 
Kunnen er eigenlijk ongelukken gebeuren met Co2? Ik vind het een beetje eng. Ben altijd bang dat er iets gaat lekken... Heb hier wel 3 honden in huis.....
Daar heb je geen last mee, de Co2 is zo vluchtig dat het geen kwaad kan.
 
De druk ietwat verlagen? Zo rond de 2 bar is over het algemeen een redelijk goede waarde voor een CO2 installatie. Fijnregelen met je naaldventiel. Na een poosje even kijken wat e.e.a. doet, eventueel afstelling verfijnen.
Nu bedenk ik me dat een flipper geen tegendruk geeft. Dit in tegenstelling tot een diffuser die ik zelf gebruik. Zo'n diffuser, een bazooka type vraagt wel een druk tot 2 bar. Mogelijk dat je dus bij zo'n flipper met behoorlijk lagere druk toekunt.
 
Nu bedenk ik me dat een flipper geen tegendruk geeft. Dit in tegenstelling tot een diffuser die ik zelf gebruik. Zo'n diffuser, een bazooka type vraagt wel een druk tot 2 bar. Mogelijk dat je dus bij zo'n flipper met behoorlijk lagere druk toekunt.
Aha OK! Dat zou de verklaring zijn!
 
Ik zit nu op 120 bellen per minuut en zit aan 20 co2mg/l. Donkergroen (langzeittest correct dennerle). Ik wou het hier maar bij laten. Misschien niet optimaal voor de planten maar aangezien ik ooit een groepje garnalen heb vermoord met co2 vind ik het mooi zo.
 

Terug
Bovenaan