Wat bij een wimpelaal?


1

1996

Guest
hey iedereen! Ik wil echt een mooie aquarium samenstellen.
Ik zou graag een wimpelaal erin zetten, maar ik vind er helemaal geen info over?
Welke vissen kunnen erbij, wat voor planten heeft ie nodig?
Kan iemand me helpen?
Groetjes
 
Het beste is niet 1 winpelaal te houden maar meerdere. Ze zijn op gezeldschap gesteld, mogen ook bv kwastvinsnoeken zijn (hun neefjes).

Ze hebben een grote bak nodig, 250 liter is wel een absoluut minimum en eigenlijk is veel groter nog veel beter. Vissen: moeten te eerste vooral niet in hun bek passen en mogen ook niet agressief zijn en ook geen bodem-territorium vormen. Goede bijvissen: kleinere soorten kwastvinsnoeken, congozalmen, Afrikaanse mesvis, tapijtvissen, vlindervissen als je biotoop-correct wil blijven. Zo niet, dan zijn andere hoog-gebouwde zalmen (bv schijfzalmen) ook prima, en grote goerami's, grotere barbelen enzo. Vooral geen cichliden bij zetten zoals kersenbuiken, daar zijn de alen niet tegen op gewassen. Maanvissen zou wel kunnen als je bak daar hoog genoeg voor is.

Inrichting: een West-Afrika bak zonder veel stroming of een Zuid-Amerikaanse inrichting is prima, dus veel hout, paar planten, niet te veel licht.

Oh ja, je bak moet echt hermetisch dichtzitten, echt geen kleine gaatjes ergens, of weg is je aal.

Qua voer zijn ze best makkelijk, maar wel traag. als je snelle bijvis hebt (congozalmen bv) dan moet je ze 's avonds voeren en een beetje gericht voeren dus bodemzinkende dierlijke tabletten en ze eten bij mij ook heel graag insecten van de oppervlakte (levende krekels, levende of gedroogde buffalowormen enzo). Rode mug doet het ook goed. Met witte mug, artemia enzo en met dwarrelende voervlokken kunnen ze niet zoveel, het voer moet op de bodem of op de oppervlakte wezen.
 
Re: Wimpelaal

Een wimpelaal is een heel aparte vis, met heel aparte gewoontes.
Geen vis om mee te beginnen, en zeker geen vis voor een gezelschapsaqua!
Maar wel heel mooi en interessant om te observeren in een speciaal bak, die heel goed moet zijn afgedekt, het zijn meester ontsnappers!
 
Re: Wimpelaal

Ik heb je tweede topic gesloten en het antwoordt van Bigsmoke hier heen verplaatst. De onderstaande citaat stond ook in je tweede topic, maar kreeg ik niet verplaatst hierheen.
Seabait zei:
Welkom.
Vissen die niet in z'n bek passen iig,heb je de aal al of wil je er 1 kopen?
 
Re: Wimpelaal

De wimpel aal is een leuk dier, maar wat ik net las en wat eerder gezegt is is ie niet zo geschikt voor een gezelschaps bak.
Qua vissen, niet te klein, niet te snel met voer weg pakken en niet te groot. dus een speciaal bak is beter.
Je weet dat ze door de kleinste gaatjes het aquarium uit kunnen?
 
Re: Wimpelaal

Goh, dat zei Big Smoke ook al,wat jij zegt.
bZPqnBx7boIg3rfEMLS27hSdINyAss2N.jpeg

In deze bak, had ik er vroeger(13 j. terug. ook 2.
Met een koppel ancistrussen, en heel veel appelslakken.
Was er nog nooit 1 uit verdwenen.
 
Re: Wimpelaal

Oh, niet gelezen uit in het vorige/oude topic. Mijn excuses
 
Wimpelaaltjes zijn best actief maar wel vriendelijke visjes, kan ze goed combineren met luipaardgourami's (Afrikaanse klimbaars) of met een polypterus maar wel opletten dat de polypterussen soms wel wat agressiever zijn en overdag vaak beetje verscholen zitten
 

Terug
Bovenaan