Wanneer zijn sluiers vruchtbaar?


M

Misty341

Guest
Hallo,
Ik heb enkele sluiers onder andere ranchu’s die al 15-20 cm zijn en een dik hoofd van wengroei. Maar wanneer zijn ze vruchtbaar? Ik heb ze nu al 5 maand en zie nog steeds geen paaipukkels of dergelijke. Ze hebben het nochtans heel goed naar hun zin (50 l per vis en regelmatige verversing en varriateit aan kwaliteitsvoeder) binnenkort krijgen ze het dubbele van ruimte die ze nu hebben (100 l per sluier)
Ik zou de ranchu s heel graag eens aan de paai krijgen heeft iemand tips hiervoor?
 
Hoeveel van die vissen zitten er in je bak ? zitten er nog andere bewoners bij ?
 
Ik heb 6 sluiers in een aquarium van 350 liter. Hierin zitten enkel sluiers geen andere bewoners. Maar aangezien ze groot worden (ook al is de regel 50 l per vis) gaan ze volgende maand naar een aquarium van 600 liter. Ik ververs 1 keer in de week 1/4 ongeveer. En de temperatuur is 22,5 graden
 
Ik denk dat 5 maanden nog te vroeg is. Zijn nog te jong. Volgens mij tussen een jaar en 2 jaar. Als de tempratuur weer wat hoger is zie je misschien wat. Mijne doen op het moment ook niets terwijl ik wel eens om de dag eieren heb dus zal aan tempratuur liggen. Borstvinnen in de gaten houden. Zie je een rijtje paaipukkels verschijnen. Gezien de wengroei beter te zien. Door wengroei vaker wit op wen dat hoort erbij.

Paaien stimuleren. Plantjes, tempratuur, vers water.

Is 25 % verversen in de week wel houdbaar?

Bij paaien, eieren moet je wel meteen aquarium verversen. Vrouwtje legt eieren en mannetje schiet zijn hom rond. Dit vervuild het water. Eitjes vaak in de plantjes. Extra bak vers water maken zelfde tempratuur, klein filtertje erbij die je een tijdje laat indraaien in je aquarium en plantje met eitjes in bak doen. Ze vreten de eitjes en kleine visjes op.
 
Ja ik heb ze 5 maand maar ze zullen zeker ouder zijn want ik heb ze groot gekocht.

Hoe bedoel je 25% verversen houdbaar?
 
Ja ik heb ze 5 maand maar ze zullen zeker ouder zijn want ik heb ze groot gekocht.

Hoe bedoel je 25% verversen houdbaar?

Meet je waterwaardes, NO2 en NH3 met testdruppels?

25% verversen per week red ik niet met 5 sluiers op 350 liter. Sluiers vervuilen erg en ik ververs minimaal 50 % per week terwijl ik ook nog 2 grote filters heb staan. Watertje goed is een vereiste om te paaien.

Als je 1 filter heb deze ook niet veel en te grondig reinigen want dan dood je bacterieen die nodig zijn om je NH3 en NO2 om te zetten.
 
De waterwaardes meet ik eerlijk gezegd nooit. Ik heb er momenteel 3 filters op draaien. Eheim Classic 2215, eheim professional 4+ en een hydra 40 deze heb ik erin omdat deze een gedeelte groeihormoon uit het water zuivert vertelde Dino mij.
Ik ververs 25 % omdat ik dacht dat 50% direct te veel ineens zou geweest zijn. Maar in het vervolg probeer ik 50% te verversen.

Op het aquarium van 600 liter komt er ook een professional 4+ maar daar komt nog een stream 3 bij deze is goed voor 1000-5000 liters water.
 
Ja de hydra is een apart verhaal maar ik zou toch wat meer verversen. Als je toch bezig ben kan je beter wat teveel doen dan te weinig. voorkom je een hoop ellende mee.

probeer een wat close ups te maken van de zijkant kop en borstvinnen. Zal ik met je meekijken om te zien als we al wat kunnen zien qua mannetje/vrouwtje. Zie je ze ook nooit paaien? Dat er eentje achter de ander aanjaagt? Meestal happen ze onder de staart. Ze hebben geen tanden dus dat kan geen kwaad maar dan hapt ie in de hoop dat er eitjes komen want die vinden ze erg lekker. Mannetjes drijven ze achter de staart op naar boven naar plantjes.

Dat gedrag zijn mannetjes maar ze doen het ook bij mannetjes. Dus wil niet zeggen dat de voorste een vrouwtje is. Elk dik buikje is een reden om op te jagen zowel mannetjes als vrouwtjes.
 
Dit is al 1 ranchu deze heeft de dikste buik

BFE9CDD0-E4D6-4701-936E-44080B3CB1F7.jpeg
 
Dit is de grootste die ik momenteel heb. Een ryukin en hier zijn denk ik wel enkele paaipukkels te zien?

04E3EFA6-CF17-4A62-8790-19F617D13511.jpeg
ACC36520-70CE-40A4-A25F-B6C72E111991.jpeg
 
Dit is mijn demekin. Deze is wel jonger dan de rest

3F11F10A-2F18-474E-BDF8-903BF45E05C1.jpeg
A9F1AB52-AC18-4D23-9AED-02B594640F2F.jpeg
 
Mijn mooiste ryukin :D deze is ook jonger dan de rest

B7D6F6F1-067D-4BDD-A4B6-F6F62DDA8546.jpeg
38FB918D-96D8-44D6-BF99-8C5A954C9BAF.jpeg
EF947753-7394-4505-8EF1-E651FC6198E5.jpeg
 
Wat een mooie vissen :smitten:

Inderdaad de orange ryukin is een mannetje. Je ziet duidelijk paaipukkels op de zijkant van zijn kop op de kieuwdeksels. En je ziet de rij op zijn voorste vinnen.

De rest zou ik niet durven te zeggen. Door de wengroei soms niet zichtbaar op de kop. Hou de voorste vinnen in de gaten zoals de orange ryukin. Z on rijtje witte stipjes.

Komt vanzelf wel. geniet nog maar even van de rust straks kun je geen eieren meer zien :D eieren betekend verversen en ik heb wel 4 dagen achter elkaar eieren gespot en dan 4 dagen achter elkaar verversen en je planten weer fatsoeneren die door het paai geweld bovenin drijven.

Weet niet hoe je ververs maar om het verversen makkelijk te maken heb je van EHEIM opvoerpompjes. Tuinslang eraan in de wasbak/wc hangen. Pompje in aquarium stekker erin en pompen maar. Andersom. wasbak vol laten lopen en kraan aanlaten pompje erin slang in aquarium en stekker erin vullen maar. Of tuinslang gewoon aan kraan.

wel grootste/krachtigste pompje nemen anders duurt het erg lang
 
Hey goede tip :thumbs: ik ververs op de ouderwetse manier. Darm erin water laten uitlopen en dan weer vullen met emmers. Maar waar de aquarium van 600 liter komt heb ik dichtbij een kraantje dus de tip is heel handig. Ik zie mij nog niet weekelijks 300 liter verversen met emmertjes :D
 
Ik heb ook lange tijd gezeuld met emmers etc. jbl in en out maar is ook een heel gedoe. Pompje echt super. Zal van de week foto maken kun je zien.

Neem aan kraantje warm/koud toch. Je kunt geen koud water erin plonsen hoor.
 

Terug
Bovenaan