Wanneer Subtrate Pro en Bio Mech vervangen?


Erik Blom

Well-known member
Lid geworden
13 december 2012
Berichten
512
Locatie
Zwammerdam
Ik heb net aandachtig het verhaal over de Eheim 2213 gelezen, maar ik heb nog een vraag.
Hoelang kun je je filter materiaal gebruiken, ik gebruik in mijn eheim substrat pro en bio mech van eheim zelf.
Ik spoel dit eens in het half jaar een keer uit onder de warme kraan en stop het dan weer terug.
Doe ik dit goed of moet je het elk half jaar echt vervangen voor nieuw?
 
Wordt je filter minder in stroming of er komt wat zweefvuil opzetten, dan deels schoonmaken waar nodig, vervangen van filter materialen zie je vanzelf als het volume daarin afneemt, eerder is alleen de kas spekken en helaas niet de jouwe.
 
Vervangen is nergens voor nodig.

Wat zou jouw denkwijze zijn om het wel te doen?
 
Vervangen is zonde van je geld.
 
Dat soort substraat even flink onderdompelen enkele malen is al voldoende. Dan komt het losse vuil wel los. Werkt denk ik net als bij Siporax.
 
Na lezing van bovenstaande berichten ben ik bang dat sommige substraatproducenten hun sponsorbijdrage gaan heroverwegen...


;););)
 
Lost vanzelf op als het ware, gewoon aan blijven vullen

Vervangen is niet nodig
 
Precies wat Tuinkabouter al zegt,

Gewoon uitspoelen met aquariumwater en weer gebruiken, als het materiaal aan vervanging toe is dan gaat het verkruimelen en uit elkaar vallen.
Zelf gebruik ik ook Eheim substrate pro en dat is gemaakt van sinterglas gemengd met een soort zand en ik doe er al ruim 3jaar mee en het is nog steeds prima om te gebruiken ook al verkleurt het naar licht bruin op den duur.
Biomech zijn kunststof buisjes deze kan je beter vervangen voor Siporax sinterglas buisjes, werken niet alleen veel beter om vuil op te vangen maar heeft een veel groter opervlakte om bacterien te laten koloniseren.
Bovendien krijg je op kunststof in een statische filter luie bacterien die niet efficient hun werk doen, kunststof buisjes of balletjes werken het best in een bewegend filter gedeelte die in aanraking komt met de open lucht voor zuurstof.
Dus ik zou dat Biomech eruit laten en vervangen voor sinterglas buisjes.
 
Biomech is ook prima, hoor .
Met sponzen en vlies werkt dat prima,
 
Precies wat Tuinkabouter al zegt,

Gewoon uitspoelen met aquariumwater en weer gebruiken, als het materiaal aan vervanging toe is dan gaat het verkruimelen en uit elkaar vallen.
Zelf gebruik ik ook Eheim substrate pro en dat is gemaakt van sinterglas gemengd met een soort zand en ik doe er al ruim 3jaar mee en het is nog steeds prima om te gebruiken ook al verkleurt het naar licht bruin op den duur.
Biomech zijn kunststof buisjes deze kan je beter vervangen voor Siporax sinterglas buisjes, werken niet alleen veel beter om vuil op te vangen maar heeft een veel groter opervlakte om bacterien te laten koloniseren.
Bovendien krijg je op kunststof in een statische filter luie bacterien die niet efficient hun werk doen, kunststof buisjes of balletjes werken het best in een bewegend filter gedeelte die in aanraking komt met de open lucht voor zuurstof.
Dus ik zou dat Biomech eruit laten en vervangen voor sinterglas buisjes.

+1

Ook een wervelbed werkt beter met materiaal wat meer oppervlakte heeft. Echter is dat vaak niet haalbaar en te duur. Het restproduct wat als biomech soorten (china) word verkocht koopt men heel goedkoop in... omdat het dus afval is. Hierdoor zijn grote filters makkelijker te vullen en heb je ook oppervlakte vermeerdering. Maar dan nog zou je liever materiaal gebruiken wat NOG meer oppervlakte heeft... ofwel Siporax of andere Sinter/keramisch materiaal.

Luie bacteriën ken ik niet? Heb je en linkje?
 
+1

Ook een wervelbed werkt beter met materiaal wat meer oppervlakte heeft. Echter is dat vaak niet haalbaar en te duur. Het restproduct wat als biomech soorten (china) word verkocht koopt men heel goedkoop in... omdat het dus afval is. Hierdoor zijn grote filters makkelijker te vullen en heb je ook oppervlakte vermeerdering. Maar dan nog zou je liever materiaal gebruiken wat NOG meer oppervlakte heeft... ofwel Siporax of andere Sinter/keramisch materiaal.

Luie bacteriën ken ik niet? Heb je en linkje?

Luie bacterien zijn eigenlijk nog oude levende bacterien die amper nog stoffen omzetten, in een wervelbed filter schuren de plastic delen tegen elkaar aan waardoor zwakke en oude bacterien los komen en nieuwe actieve hun plaats in nemen en groeien.
Dit heb je ook met sinterglas in een statische filter alleen heb je zoveel ruimte om bacterien te laten groeien dat er ook vele luie bacterien ontstaan maar zoveel dat ze toch met zijn allen de stoffen voldoende hun werk doen en op de duur afsterven en wegspoelen en weer plaats maken voor nieuwe.
Daarom is het in een potfilter erg van belang hoeveel oppervlakte je kan maken met een bepaald biomateriaal dat deze eigenschappen heeft, wervel filter of een groot lekfilter kan je grootmaken en zoveel materiaal in doen dat zelfs kiezelstenen of glas bolletjes nog voldoende zijn.
Het is zelfs nog beter om een potfilter met een grove spons te vullen en de rest met filterwatten dan met plastic buisjes of balletjes, omdat je met fijne filterwatten veel meer oppervlakte hebt.



 
Luie bacterien zijn eigenlijk nog oude levende bacterien die amper nog stoffen omzetten, in een wervelbed filter schuren de plastic delen tegen elkaar aan waardoor zwakke en oude bacterien los komen en nieuwe actieve hun plaats in nemen en groeien.
Dit heb je ook met sinterglas in een statische filter alleen heb je zoveel ruimte om bacterien te laten groeien dat er ook vele luie bacterien ontstaan maar zoveel dat ze toch met zijn allen de stoffen voldoende hun werk doen en op de duur afsterven en wegspoelen en weer plaats maken voor nieuwe.
Daarom is het in een potfilter erg van belang hoeveel oppervlakte je kan maken met een bepaald biomateriaal dat deze eigenschappen heeft, wervel filter of een groot lekfilter kan je grootmaken en zoveel materiaal in doen dat zelfs kiezelstenen of glas bolletjes nog voldoende zijn.
Het is zelfs nog beter om een potfilter met een grove spons te vullen en de rest met filterwatten dan met plastic buisjes of balletjes, omdat je met fijne filterwatten veel meer oppervlakte hebt.





Eensch, met alles.. maar die luie bacteriën... Daar met ik eens op gaan zoeken. Ik snap die niet helemaal.
 
Eensch, met alles.. maar die luie bacteriën... Daar met ik eens op gaan zoeken. Ik snap die niet helemaal.


Bacterien hebben net als een mens een levensduur, hoe ouder bacterien worden des te minder productief ze zijn, in een wervelbed schuren de plasticdelen tegen elkaar aan, zwakke oude bacterien komen hier door los en spoelen weg en zo kan nieuwe jonge bacterien sneller hechten en groeien die wel actief zijn.
In een potfilter beweegt er totaal niks, dus oude bacterien zullen eerst moeten afsterven en daarna wegspoelen, maar voordat hij wegspoelt zit hij op een plekje waar een nieuwe verse bacterie niet kan hechten om te gaan groeien.
Met andere woorden je hebt in een potfilter veel oude bacterien en deel jonge bacterien, hoe meer opervlakte betekent meer bacterien die kunnen hechten.

Je kan het vergelijken met 50 oudjes die de dozen vullen en er 1uur over doen om de 100 dozen allemaal te vullen, terwijl 10 jonge mannen ook deze 100 dozen doen in 1uur.
Daarom heb je ook 1Kg poreus biomedia nodig in een potfilter of een bioloog/sump om 100liter water te behandelen met voldoende bacterien, terwijl je in een openfilter zoals een wervelbed filter 3-5x minder licht materiaal in kan doen om het water te behandelen.
Bioballen plasticbuisje dopjes brokjes vierkantjes het maak niks als het maar licht is en beweegt en langs elkaar kan schuren werken kunststoffen juist heel goed met bacterien in zulke gevallen maar niet in een statische potfilter.
 

Terug
Bovenaan