Wanneer garnalen in aquarium houden?


N

NanoGarnaal

Guest
Hallo allemaal! Ben ik weer met een vraagje. Ik heb dus een groep citroengarnalen gehad in een Dennerle 60L bak. Dit ging allemaal geweldig en ik kreeg heel veel jongen. Mijn ouders vonden de bak een beetje saai want je zag niks zwemmen en daarom ben ik langzamerhand vissen gaan toevoegen. Dit zorgde ervoor dat de populatie van mijn garnalen achteruit ging. Ik dacht eerst dat wel een handvol jongen steeds in leven bleven maar niks bleef minder waar. De laatste tijd merk ik dus dat mijn ooit zo'n grote groep garnalen is geslonken tot maar een heel klein groepje. Omdat ik toch wel erg gehecht ben aan deze diertjes en mijn groep wil behouden heb ik een nieuw aquarium opgezet. Ik heb een Superfish aquarium gevonden(35 x 20 x 30cm) en heb deze vandaag ingericht. Ik heb zo'n 30% water uit het oude aquarium gebruikt en dat heb ik hierin gedaan. Nu was mijn vraag, wanneer kan ik de garnalen toevoegen? Het is namelijk best wel belangrijk dat het voor mijn gevoel snel gebeurd omdat de huidige dieren een al beste leeftijd hebben en ik bang ben dat ik anders mijn huidige groep citroengarnalen verlies. Ik had in combinatie met de citroengarnalen trouwens ook crystal red garnalen. Deze crystal red garnalen deden het heel erg goed en eentje had zelfs eitjes totdat ze op een 1 dag plotseling allemaal dood lagen. De citroen garnalen en vissen hadden nergens last van.

Hopelijk hebben jullie geschikt advies voor mij wat ik kan doen!
 
Nou in de regel kun je het beste 4 weken wachten. Je kan de nieuwe filter wellicht wat op gang brengen met gebruikte filtermedium of middeltjes maar het gaat om garnalen dus ik zou het echt even de tijd geven.
 
Dus het had geen nut om bestaand water toe te voegen? Ik zou eventueel het filter kunnen omwisselen want het is exact hetzelfde filter nou dat ervoor zorgen dat ik ze eerder kan toevoegen?
 
Water helpt niet (zit procentueel niets in en het water zelf is ook geen houvast voor de bacteriën). Ingedraaid filtermateriaal wel, net als actieve bodem. Kun je van een van die 2 wellicht een fiks gedeelte overzetten?

Ik heb onlangs dat gedaan (nieuwe bak, alleen 2 blokken filterschuim overgezet en voor de zekerheid oud water gebruikt) en heb na een kleine 2 weken de garnalen, vissen en planten overgezet. We zijn nu in week 6 en alles gaat als een tierelier. Wel vinger aan de pols de eerste weken en relatief vaak waterwissels doen (minstens 1 x per week 50%). Gewoon, voor de zekerheid.
 
Daar zitten wel wat bacterien in maar niet echt veel. De meeste zitten in je bodem en je filter. Wellicht kun je de filters omwisselen maar goed dan ben je in de andere bak veel bacterien kwijt en dan moet je wel opletten met voeren.
 
Water helpt niet (zit procentueel niets in en het water zelf is ook geen houvast voor de bacteriën). Ingedraaid filtermateriaal wel, net als actieve bodem. Kun je van een van die 2 wellicht een fiks gedeelte overzetten?


Misschien kan de TS een ingedraaide spons in 2en delen en ik beide een deel doen.
 
Of het filtermateriaal overzetten (oude bak heeft immers nog de ingedraaide bodem om op te teren).
 
Gelukkig heb je al hulp van twee toppers maar ik krijg je verhaal niet gelezen zo aan 1 stuk hoor! ;)
Moet niet natuurlijk maar als je volgende keer de zinnen onder elkaar zet met af en toe wat ruimte ertussen leest het een stuk beterderder! ;)
 
Gelukkig heb je al hulp van twee toppers maar ik krijg je verhaal niet gelezen zo aan 1 stuk hoor! ;)
Moet niet natuurlijk maar als je volgende keer de zinnen onder elkaar zet met af en toe wat ruimte ertussen leest het een stuk beterderder! ;)


Flink oefenen John:D;)
 
Heb je er nieuwe plantjes ingezet of plantjes uit je andere aquarium?
 
Alleen maar nieuwe planten. Als jullie zeggen dat ik beter kan wachten zal ik wel wachten, wil natuurlijk niet dat mijn garnalen dood gaan. Bedankt voor alle tips!
 
Even inspringend op Thea, want ik denk dat ik weet waar ze heen wil:

Nieuwe planten (zeker de snelgroeiers maar zeker geen risico nemen) hebben vaak nog restanten slakkengif erop zitten die hele garnalen populaties om zeep kunnen helpen.

zeker in kleinere bakjes is deze impact groot.

daarom word ook aangeraden om plantjes eerst even een paar dagen te laten weken in een emmer water zodat de restanten er vanaf kunnen.
elke dag (of 2x per dag) even het water verversen in die emmer.

als jij het water wat nu in je bakje zit een paar keer ververst voor er garnalen in komen is er overigens niks aan de hand hoor.
 
Ik ben nu een tijdje de garnalen in mijn huidige aquarium in de gaten aan het houden en ik had eigenlijk een vraagje naar de garnalen kenners onder ons. Ik denk, maar ben niet zeker dat de populatie nu bestaat uit 3 citroengarnalen nog maar. 2 vrouwtjes en 1 mannetje als ik het goed heb gebaseerd op de eiervlek. Nu is het aquarium natuurlijk nog niet ingedraaid maar 3 garnalen is eigenlijk te weinig. Dus nu zat ik dus te kijken. De mogelijkheid is er om meer garnalen erbij aan te schaffen waarbij je dus het risico loopt van kruisbesmetting(hopelijk zeg ik dat goed!).

Nu zag ik dus ook rili garnalen. Het is een keer wat anders dan wat ik had en misschien dat ik dan voor de oranje rili wil gaan. Zover ik weet vallen citroengarnalen en rili garnalen onder dezelfde soort en zullen ze dus samen gaan kweken, toch? Denken jullie dat het dan verstandig is om de 2 soorten te combineren of zouden jullie dat niet doen? Zelf vind ik namelijk de citroenen qua kleur echt prachtig maar het patroon van rili ook weer heel mooi.

Je zult zeker geen gele rili garnalen kunnen kweken door ze samen te zetten en indien dat wel kan is de kans op doorzichtige(wildkleur) garnalen zeker vele malen groter ondanks selecteren? Ik zou het eerlijk gezegd niet heel erg vinden als ze zouden kweken maar ik heb er natuurlijk niet zoveel verstand van. Ook had ik gehoord dat rili garnalen vrij snel hun kleur verliezen, weet iemand hier meer van? Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Moest ff kijken want dacht dat er misschien al gele rili garnalen waren maar is niet zo! ;)
Ik zou ze zelf niet mixen maar dat is persoonlijk natuurlijk.
3 garnalen is weinig maar als het vrouwtje nou eitjes krijgt heb je er na een tijdje vanzelf weer een berg natuurlijk.
 
Ook als je rili garnalen toevoegd loop je kans op kruisbesmetting (omdat het dezelfde familie is) ik heb in tegenstelling tot Seabait wel al gele riligarnalen gezien (op facebook in een garnalengroep).
Alle garnalen van de neacaradina groep (waar dus ook jouw garnalen onder vallen) zul je moeten blijven selecteren op kleur en de slecht gekleurden verkopen en de goed gekleurden mee verder kweken.
Het samenvoegen van verschillende kleurtjes van de neocaradinagarnaal ( je hebt ze ook in het blauw en groen en zwart) is een leuk gezicht maar ook daarbij zal je moeten blijven selecteren.
 
Maar wat zijn de adviezen nu? Liever niet toevoegen? Of zouden jullie zeggen, probeer het is!
 

Terug
Bovenaan