Wanneer en hoe slangen filter schoonmaken?


F

Fishy303

Guest
Ik zie sinds kort dat de slangen van het externe filter vies zijn geworden.
Ik kan de aanslag zien zitten.
Gisteren was de uitstroom ook best wel verminderd en heb toen het buije schoongemaakt.
Daar kwam best wat troep uit en ook uit de plastic bocht die naar de uitstroombuis zelf leidt.

Nu was mijn idee om dan ook gelijk vandaag maar even de slangen zelf schoon te gaan maken.
Geen idee of dat ook nodig is, maar mijn gevoel zegt van wel, vooral omdat de uitstroombuis zelf ook vies was.
Het filter draait nu iets van drie tot vier weken.

Nu heb ik alleen niet zo'n schoonmaak-tool om de langen van binnen te reinigen.
Hoe kan ik dat het beste doen?

De slangen zijn niet zo heel erg lang omdat de pomp niet helemaal beneden het aquarium staat ( wegens ruimtegebrek/plaats aquarium), hij staat ernaast op een verlaagde tafel.

Hoe lang kan/mag het externe filter maximaal uit staan als ik met die slangen bezig ben?
 
Inmiddels ben ik al klaar.
Ik heb ongeveer 15 tot 20 minuten werk gehad in totaal.
Filter heeft ongeveer 10 tot 15 minuten uit gestaan.

Slangen deels schoon gekregen door er heet water door te laten stromen en tegelijk goed schudden/knijpen zodat het vuil los kwam.

De slangen waren alleen aan de binnenkant vuil, zeg maar aan de wand zelf.
Verstopt waren ze niet.
Heb de blauwe sponzen lichtjes uitgeknepen in aquariumwater en het drap onderin ( bodem externe filter) weggegooid.
Verder de pijpen uitgespoeld die de slangen verbinden met de uitstroom/aanzuig en daar zat ook wel wat vuil in.

Van de aanzuig de filterslang ��n-derde ingekort, omdat dat dat stuk in de weg zat en te lang was.
Had nog wat bacterie-starter over en heb dit in het filter gegoten (EasyLife Easystart).
Daarna het filter weer aangesloten en wat een verbetering zeg :)
De doorstroming is weer 10x beter zeg maar dan dat het eerst was.
Voor het onderhoud aan het filter was er op de sterkste stand amper meer verschil te merken dan dat hij op z'n zachtst zou staan.
Nu is het verschil weer duidelijk te zien en te merken :)

Heb de stand van de uitstroombuis iets veranderd ( wat meer naar beneden gedraaid), zodat de drijfplanten nu meer door de hele bak komen en niet in een hoekje worden geblazen/gedreven.

Ben erg benieuwd hoe lang het deze keer duurt voordat de uitstroom weer minder gaat worden.
Vind het best snel dat de uitstroom na ongeveer 3 tot 4 weken al minder geworden was.
 
Tot hij weer ingedraaid is.
En dat het minder wordt, hoort ook ,he.
Anders deed hij zijn werk niet goed.
 
Bertus zei:
Tot hij weer ingedraaid is.
En dat het minder wordt, hoort ook ,he.
Anders deed hij zijn werk niet goed.

Er kwam veel minder water uit de uitstroombuis dan normaal ( de waterdruk was minder), daarom begon er een belletje te rinkelen bij me en heb dus onderhoud aan het filter gedaan.

Als het filter 1x in om de 3 tot 4 weken deels schoongemaakt moet worden, vind ik dat best wel vaak/veel.

Maar misschien was dat het deze keer zo snel ging wel ��nmalig omdat de bak nog deels in de opstartfase zit en er best wat gerommeld was nog in de bak met verschuiven van planten/hout.
En verslijmde bladeren van de Crypto's die nu bezig zijn met verslijmen en nieuwe blaadjes aanmaken enz.?
 
Fishy303 zei:
Ik zie sinds kort dat de slangen van het externe filter vies zijn geworden.
Ik kan de aanslag zien zitten.
Gisteren was de uitstroom ook best wel verminderd en heb toen het buije schoongemaakt.
Daar kwam best wat troep uit en ook uit de plastic bocht die naar de uitstroombuis zelf leidt.

Nu was mijn idee om dan ook gelijk vandaag maar even de slangen zelf schoon te gaan maken.
Geen idee of dat ook nodig is, maar mijn gevoel zegt van wel, vooral omdat de uitstroombuis zelf ook vies was.
Het filter draait nu iets van drie tot vier weken.

Nu heb ik alleen niet zo'n schoonmaak-tool om de langen van binnen te reinigen.
Hoe kan ik dat het beste doen?

De slangen zijn niet zo heel erg lang omdat de pomp niet helemaal beneden het aquarium staat ( wegens ruimtegebrek/plaats aquarium), hij staat ernaast op een verlaagde tafel.

Hoe lang kan/mag het externe filter maximaal uit staan als ik met die slangen bezig ben?


Deze hebben wij, werk al jaren prima!

http://www.aquarium-winkel.nl/jbl-clean ... p-842.html

Groet,
Ben.
 
Gebruik zelf een trekveer van de Gamma.. die van JBL trok ik na een paar keer kapot ;)
Moet bij gezegd worden dat ik het zelden nog hoef te doen, had een periode met 1 van mijn bakken dat de slangen om de paar maanden verstopt zaten, nu niet meer.
Hoe dat komt weet ik eigenlijk niet, niets relevants veranderd wat ik mij zo kan herinneren.
 
ook ik gebruikt een trekveer van de gamma, is een trekveer voor elektra geloof ik. gevonden bij de elektra afdeling iig

aan 1 kant zit een metalen lus.

daar draai je dan een ijzerdraadje aan vast

882625richd1011_0_82_dsc_0568.jpg


daar draai je dan weer een stukje filter watten aan vast en dan krijg je dit

164944richd1011_0_82_dsc_0570.jpg


watje maak je ff nat en dan trek je m door de slang heen, werkte 10x beter dan water erdoor laten lopen.

klein stukje wat is al genoeg, anders krijg je m er niet doorheen.
 
Hoe ik dit altijd doe is 1 min werk en dan zijn me slangen er af en er weer op dus filter staat max 5 min stil

Ik doe aan 1 kant witte watten in de slangen proppen en dan deze uiteinde tegen me kraan aan hand goed er omheen sluiten en dan de kraan volgas open en het propje gaat door de druk van het water door de slang heen en voila als nieuw .... slangen weer aansluiten en klaar
 

Terug
Bovenaan