Wanneer EasyCarbo & Profito toevoegen?


R

RvanWijk

Guest
Hey Mensen,

Vraagje, ik heb een dennerle 50l bakje die aardig beplant is met het volgende:

Montecarlo
Vallisneria
Anubias (mini)
Cabomba Aquatica
Waterpest
Zwaardplant (naam even kwijt)

Nu heb ik bij de opstart (eerste 4 weken) geen bemesting gebruikt waar met name de cabomba en de monte carlo het flink te verduren kregen met als resultaat dat er van de monte carlo weinig meer over is en de cabomba beter kon weggooien aangezien die door de algen gepakt is. Stekje van mijn vader gekregen en deze lijken het beter te doen echter zit ik met een probleempje. Ik ben na die 4 weken overgegaan naar EasyCarbo en Profito die ik dagelijks (1ml & 0,7ml) toebracht om 08:00. Mijn licht startte vanaf 08:00 tot 18:00. Dit ging op zich goed totdat ik zoiets had van ja eigenlijk totaal niet leuk. Ik werk van 09:00 tot 18:00 met andere woorden ik zie het aquarium alleen maar in optima forma wanneer ik ze ga voeden in de ochtend.

Nu heb ik het licht aangepast van 14:00 tot 22:00. Buiten dat het me 2 uur licht bespaard en dit aanzienlijk beter zal zijn voor het stoppen van mogelijke algen zit ik wel met het probleem dat ik de easycarbo en profito pas rond 18:00 kan toebrengen tijdens het voeren omdat je dit toch tijdens de foto-synthese periode wilt doen.

Nu is de vraag:

Is het prima dat dit ongeveer 4u nadat het licht aan gaat gebeurd en tijdens het voeren of is de voorkeur dit toch ondanks het nog donker is s'ochtends rond 08:00 te doen?

Bedankt alvast!
 
Tja, ik heb het ook gebruikt en voegde dat ook niet toe bij het aangaan van de verlichting al zou dat volgens anderen wel het beste zijn. Als het nog donker is zullen je plante weinig tot niets ervan opnemen alhoewel het nu wel eerder licht gaat worden en de planten daar soms ook al op kunnen reageren.
 
Ik sluit me aan bij @jessicapilon. Ik wil wel graag een kanttekening plaatsen. Vallisneria, Cabomba en Waterpest kunnen vaak slecht tegen het gebruik van Easycarbo, grote kans dat ze verslijmen. Je kunt dit proberen te voorkomen door bv de helft van de geadviseerde dosering (of minder) om de andere dag toe te voegen en di langzaam op te bouwen tot de volle dosering.
 
Tja, ik heb het ook gebruikt en voegde dat ook niet toe bij het aangaan van de verlichting al zou dat volgens anderen wel het beste zijn. Als het nog donker is zullen je plante weinig tot niets ervan opnemen alhoewel het nu wel eerder licht gaat worden en de planten daar soms ook al op kunnen reageren.

Oke dus in principe in de ochtend rond 08:00 toevoegen ondanks dat het pas om 14:00 aan gaat?

Ik sluit me aan bij @jessicapilon. Ik wil wel graag een kanttekening plaatsen. Vallisneria, Cabomba en Waterpest kunnen vaak slecht tegen het gebruik van Easycarbo, grote kans dat ze verslijmen. Je kunt dit proberen te voorkomen door bv de helft van de geadviseerde dosering (of minder) om de andere dag toe te voegen en di langzaam op te bouwen tot de volle dosering.

Dit had ik al gemerkt inderdaad bij de vallisneria dat is ook de enige die er wat slechter op reageert en dan met name als ik het hem gesnoeid. Genoeg uitlopers maar ook veel snoeibladen die verslijmen helaas.
 

Terug
Bovenaan