Waarop leg ik zware stenen?


Dirk1955

Well-known member
Lid geworden
4 december 2019
Berichten
193
Leeftijd
68
Locatie
Stevoort
Allen,

Als ik stenen in mijn bak wel organiseren, leg ik die dan bloot op het glas of leg ik hier iets onder? Mijn idee is dat steen rechtstreeks op glad geen goede combinatie is. Ik dacht aan een stuk kurktegel, maar dat is kurk gemengd met lijm, en in hoeverre is dat veilig. Dan hout, maar dat rot, het zou ook iets moeten zijn zwaarder is dan water. Nu heb ik hier nog bladlood, maar dat is waarschijnlijk ook niet geschikt vrees ik. Wat gebruiken jullie daarvoor?

Dirk
 
Je kán het op het blote glas leggen, maar dat is afwegen wat voor type steen je gebruikt en hoe dik het glas is. Je hebt kans op krassen. Ik doe eerst een goede laag soil erin voordat ik er stenen in leg. Je kan ook eerst een dikke klodder super glue (secondelijm) gebruiken. Meeste super glue is gebaseerd op cyanoacrylaat, dat volledig inert wordt in water en dus veilig is voor aquariumgebruik.
 
Soms gebruikt men hiervoor stekkenroosters en als het steen geen scherpe punten heeft dan kan het op gewoon glas. Ik heb het steen in de zeewaterbak ook gewoon op het glas liggen.
 
OK, thnx voor de info,
Nog een vraagje, over hout nu. Ik heb ooit eens een mooi stuk hout mee gebracht uit de Marokkaanse woestijn. Helemaal verweerd en uitgedroogd, echter heb ik geen idee van welke boom dit afkomstig is. Hoe kan ik nu te weten komen of dat geschikt is om in mijn aquarium te gebruiken.

Dirk
 
Ja ik denk dat het dan lastig is te achterhalen waarvan dit is. Daar heb je vast andere bomen en planten dan hier.
 
Zou het hout in een losse bak water doen, waterwaarden voor en tijdens blijven meten. Na een week of wat weet je wel of er rare dingen qua waarden etc gebeuren. Als dat uitblijft, kun je het wel gebruiken mijn inziens.
 
Zou het hout in een losse bak water doen, waterwaarden voor en tijdens blijven meten. Na een week of wat weet je wel of er rare dingen qua waarden etc gebeuren. Als dat uitblijft, kun je het wel gebruiken mijn inziens.
Tja what coul possible go wrong hé? Nou zo'n beetje alles kan er mis gaan want gifstoffen uit planten is niet meetbaar met een testset net als heel veel andere schadelijke stofjes niet meetbaar zijn met een reguliere testset
 
Tja what coul possible go wrong hé? Nou zo'n beetje alles kan er mis gaan want gifstoffen uit planten is niet meetbaar met een testset net als heel veel andere schadelijke stofjes niet meetbaar zijn met een reguliere testset
Ben je ook in staat tot minder cynische reacties?
 
Ben je ook in staat tot minder cynische reacties?
Ben jij in staat je bij je leest te houden en te stoppen met cowboyadviezen te geven?
Dames, laten we voor iedere post eerst even denken hoe de TS ermee is geholpen, bij een verschil in mening graag een goede argumentatie daarbij.
 
Ben jij in staat je bij je leest te houden en te stoppen met cowboyadviezen te geven?
Joh, helemaal prima als je het niet met mij eens bent. Des te mooier als daar goede beargumentatie bij komt. Dat van andere gifstoffen die je standaard meetkit niet meet, had ik zo gauw niet bij stilgestaan, dus prima toevoeging. Maar dat hoef je niet zo neerbuigend en cynisch te vermelden hoor, dat kan ook anders.
 
Ben jij in staat je bij je leest te houden en te stoppen met cowboyadviezen te geven?
Het advies was goed bedoeld en kan totaal geen kwaad.
Verder is het altijd goed om iemand te corrigeren wanneer het echt fout gaat. Dat was dus niet in dit geval. Je had het advies kunnen aanvullen.
 
Ik zou steen zeker niet zo op het glas leggen. Een zandkorrel eronder en je bodem scheurt.
Heb zelf in m'n cichlidenbak een plaat piepschuim erin gekit.
 
Piepschuim platen is op zich een goed idee hangt een beetje af wat voor soort vissen je gaat houden heb je gravers tja dan binnen notime witte bolletjes in water
Tevens aan te raden bij gebruik even een paar dotten kit tussen glas en piepschuim anders gaat het omhoog komen zou gauw je wat stenen verplaats of moet reinigen
 
Ik heb mijn piepschuim "ingepakt" in rubbervijverfolie en dit direct op mijn bodem geplakt met hier en daar een dot aquariumkit. Dan de stenen er op en daarna de zandbodem. De stenen dus rechtstreeks op de beschermbodem en niet op het zand. Dit gaat al ca. 17 jaar goed. Door mijn cyclïden wordt er vaak gegraven dat de bodem zichtbaar is. Meteen vanaf de 1e dag je bak goed inrichten , hoef je nooit je bak helemaal leeg te halen omdat je te haastig was met inrichten.Succes
 
Daar zeg je zowat grindfolie over het piepschuim is ook een optie
Schermafdruk op 2020-01-07 16-22-53.png

Meen me te herinneren dat een lid dit ook gebruikt heeft op zijn bodem als dan niet in combi met piepschuim
 
Daar zeg je zowat grindfolie over het piepschuim is ook een optie Bekijk bijlage 286819
Meen me te herinneren dat een lid dit ook gebruikt heeft op zijn bodem als dan niet in combi met piepschuim

Yes Richard heeft dit in zijn bak.
Wordt o.a. in Woudenberg bij Verkeulen verkocht.
Ik was daar in de winkel en Verkeulen liet het me zien bij zijn Geophagus (graafmachines).
 
Yes that's me.

In mijn handtekening even naar de Malawibak kijken, op de 1e pagina staat het geloof ik al.

Styrodur onderlaag (wel vast kitten met een paar dotten kit!) en daarop een grindmat (wordt normaal in vijvers gebruikt).
Waarom styrodur? in tegenstelling tot pieperdepiepschuim korrelt het niet.

waarom de vijverfolie? nouja dat hoeft niet maar als je gravende vissen neemt is het is het niet zo mooi als die groene plaats zichtbaar is :)

VKC Woudenberg kan deze spullen inderdaad leveren, daar heb ik t vandaan.
Hornbach moet het ook hebben geloof ik, de grindfolie zeker!
 
Laatst bewerkt:
Yes that's me.

In mijn handtekening even naar de Malawibak kijken, op de 1e pagina staat het geloof ik al.

Styrodur onderlaag (wel vast kitten met een paar dotten kit!) en daarop een grindmat (wordt normaal in vijvers gebruikt).
Waarom styrodur? in tegenstelling tot pieperdepiepschuim korrelt het niet.

waarom de vijverfolie? nouja dat hoeft niet maar als je gravende vissen neemt is het is het niet zo mooi als die groene plaats zichtbaar is :)

VKC Woudenberg kan deze spullen inderdaad leveren, daar heb ik t vandaan.
Hornbach moet het ook hebben geloof ik, de grindfolie zeker!

2e pagina inmiddels, op de 1e pagina zie ik wel bijzonder leuke plaatjes aan je muur hangen :D
 
Allen,

Als ik stenen in mijn bak wel organiseren, leg ik die dan bloot op het glas of leg ik hier iets onder? Mijn idee is dat steen rechtstreeks op glad geen goede combinatie is. Ik dacht aan een stuk kurktegel, maar dat is kurk gemengd met lijm, en in hoeverre is dat veilig. Dan hout, maar dat rot, het zou ook iets moeten zijn zwaarder is dan water. Nu heb ik hier nog bladlood, maar dat is waarschijnlijk ook niet geschikt vrees ik. Wat gebruiken jullie daarvoor?

Dirk
Hoi, Als je van plan bent een hele constructie te bouwen met veel gewicht en op maar weinig drukpunten had ik inderdaad iets van de bovende suggesties toegepast. Echter voor een aantal stenen is het niet nodig. Gewoon substraat eromheen een beetje eronder en het gewicht word qua druk voldoende verspreid. Met een bare bottom heb ik geen ervaring.
 
Yes Richard heeft dit in zijn bak.
Dit vind ik een heel goed idee, ik denk eens te zoeken naar de dunste platen om die te gebruiken als bodem,dan de grindfolie en daar de bodemverwarmingsdraad op en dan de stenen, dan kan ik zorgen dat er geen steen op de weerstandsdraad ligt, en dan de grint erover, ziet er bij R!chard er heel strak uit.
 
Dit vind ik een heel goed idee, ik denk eens te zoeken naar de dunste platen om die te gebruiken als bodem,dan de grindfolie en daar de bodemverwarmingsdraad op en dan de stenen, dan kan ik zorgen dat er geen steen op de weerstandsdraad ligt, en dan de grint erover, ziet er bij R!chard er heel strak uit.
Heel strak allemaal bij Richard, alleen die plantjes he....
 
Je kan een plastic rooster onder de stenen leggen (zoals een plafondrooster).
Zelf heb ik voor een klein aquarium verfroosters gebruikt.

Voor het hout.
Wat bijzonder dat je het op je vakantie gevonden en meegenomen hebt.
Ik kan begrijpen dat dit ook emotionele waarde heeft en je er graag een pronkstuk in je aquarium van wil maken.
Je zou het hout ook kunnen behandelen met Epoxy.

Succes
 
Dan hout, maar dat rot, het zou ook iets moeten zijn zwaarder is dan water.

Ik denk niet dat het zwaarder hoeft te zijn dan water als je er toch stenen op legt. Het hangt ook van je beesten af. Ik heb ooit een oud aquarium gehad met griekse landschildpadden er in en die verplaatsten enorme stenen en dan kreeg je krassen op je glas, maar verder zie ik geen enkel bezwaar tegen stenen op je glas leggen.
 
Waarom is het erg als er krassen in de bodemplaat komen?
(Oprechte vraag)
 
Waarom is het erg als er krassen in de bodemplaat komen?
(Oprechte vraag)

Daar heb ik geen schrik voor, maar het geluid van een steen op een glasplaat vind ik beangstigend. Ik wil gewoon geen risico nemen dat ik door een slechte spiercoördinatie ik een steen omgooi of zelfs laat vallen. Na een reeks kleine hersenboedingen ben ik een deel van mijn fijn motoriek kwijt en ook een deel van mijn zelfvertrouwen :) Dus eerder voor mezelf gerust te stellen. Ik heb gisteravond 5mm dik zwart styrodur besteld, die leg ik op de bodem, dan hoef ik zelfs geen grindfolie erover te doen, want de bodem is dan zwart.

Dirk
 
In jouw geval is het dan zeker verstandig dat je voor zekerheid kiest Dirk.
 
Ik heb zware stenen altijd gewoon op het blote glas gelegd zonder problemen.
Niets zo vervelend dan piepschuim te zien rond dwarrelen in je aquarium omdat een cichlide weer heel de bodem heeft zitten omwoelen.
Als je geen vissen hebt die in de bodem woelen, kan je ervoor kiezen het op piepschuim te leggen, maar het kan evengoed zonder piepschuim.

Als je een volledige piepschuim plaat op de bodem legt dan heb je voor jezelf wel een zekerheid ingebouwd natuurlijk.
 
Even een tip over wat leg ik op de bodem om de stenen te beschermen,heel simpel,het zelfde materiaal als wat we tegen de zijwanden plakken als decoratie,dan loopt de kleur door naar de bodem,ideaal voor nieuw in te richte chichlidenbakken,Simpel toch.
 
Wel vastlijmen met siliconenkit,anders komen ze omhoog.
 

Terug
Bovenaan