Waarom zo weining wildkleur Poecilia Velifera (Hoogvinkarper)?


V

VinFinn

Guest
Ik zie bijna altijd als ik een vissenwinkel binnen kom lopen dat de hoogvinkarpers OF balloon zijn OF kruising tussen Poecilia Sphenops en Poecilia Velifera OF wit zijn OF helemaal oranje albinoacthig zijn OF wat dan ook, maar haast nooit wildkleur, behalve als ze zijn ingeleverd door andere aquariumhouders.

Daarom hier de vraag voor de prof kwekers: Word wildkleur Poecilia Velifera nog veel gekweekt???

balloon-molly-giant-sailfin-molly-sail-fin-molly-red-sailfin-molly-EBKXW1.jpg
balloon
20200601.jpg
poecilia sphenops + poecilia velifera
S63765m.jpg
wit
208514.jpg
oranje albino achtig

1b261ea9f6cc22066d0be90229be7a07--planted-aquarium-aquarium-fish.jpg
wildkleur

Groet Finn.
 
Ruinemans heeft gewoon wildkleur op voorraad hoor, alleen bestellen de winkels die niet.
De reden is simpel... Wildkleur valt niet genoeg op in de winkel, waar ze waarschijnlijk zo flets als wat zijn. De oranje, witte en andere kleurrijke versies zijn zelfs in de winkel erg kleurrijk, waardoor onervaren mensen die eerder kopen. Echter zouden velifera's, net als goudvissen, en maanvissen alleen op bestelling te krijgen moeten zijn, naar mijn mening, omdat het vissen zijn die een grote bak nodig hebben.
 
En, dit zie je niet alleen met velifera's.
Kijk bijvoorbeeld ook naar maanvissen, ramirezi's, guppen, Apistogramma, Betta's, en goerami's. Allemaal soorten waarvan de wildkleur mooier is (in mijn ogen), maar die vrijwel nooit in een winkel te zien zijn. Het probleem bij de goerami's is dan ook nog dat het bij een vrouwtje moeilijk te zien is of het de wildkleur is of niet, waardoor je tussen de nakweek wat verrassingen kunt krijgen.
 
Maar maanvissen zijn eigelijk vaak nog wel als wildkleur te koop in de winkel (Pterophyllum Scalare)
 
Echter zouden velifera's, net als goudvissen, en maanvissen alleen op bestelling te krijgen moeten zijn, naar mijn mening, omdat het vissen zijn die een grote bak nodig hebben.
Niet alleen een grote bak. Maar ook, hard, alkalisch water met een zouttoevoeging, en vrijwel 100% plantaardige voeding. Ook mag de temperatuur vrij hoog zijn. Zo rond de 27-30 graden.

Al met al vissen voor een speciaal aquarium.
 
Ook pterophyllum leopoldii is , nog vrij oorspronkelijk, dit is een soort maanvis die veel lager blijft dan de P.Scalare.
 
Ook pterophyllum leopoldii is , nog vrij oorspronkelijk, dit is een soort maanvis die veel lager blijft dan de P.Scalare.
die ben ik ook nog niet zo vaak tegengekomen in de speciaalzaak. waarschijnlijk het meest te koop op internet??
 
Veldhuis heeft ze eigenlijk altijd wel zitten, andere winkels ben ik niet zo bekend mee.
 
Er is een landelijke vereniging waar voornamelijk wildkleur worden gefokt.
Ook is meestal de vindplaatsen bekend.
Ook bij Ruinemans is er geen wild variant te koop?
De zogenaamde groene variant lijkt wel een beetje op de wildkleur variant maar is het nog niet.
Als je bij YouTube vraagt naar de habitat Poecilia Velifera zie je de echte die de vereniging ook heeft.
Meer info: www.poecilia.nl

Als je lid bent kun je vissen soms gratis krijgen of tegen een kleine vergoeding.

Succes,
Henk Plomp
 

Terug
Bovenaan