Waarom water verversen in een 'schoon' aquarium?


C

Canon

Guest
Hallo,

Ik vroeg mij dit af. Ik heb laatst mijn water getest en kwam op een no2 van 0 en no3 van 10.
Lijkt me prima schoon water.

Bodem ziet er ook schoon uit.
Toch ververs ik water omdat, ja waarom eigenlijk?


Mijn water lijkt schoon, maar met name met discussen wordt aangeraden om regelmatig te verversen.
Heeft dit met bacteriën te maken ofzo?

Ben benieuwd?
 
Dat snap ik.

Maar over welke stoffen heb je het dan? En waarom moet die er wel uit?
Heb je het dan over giftige stoffen of een teveel aan bacteriën die verwissel moeten worden?
 
Oa mineralen bv maar zou jij met je discusvissen wel moeten weten toch?
Zat zelf met ziektekiemen in mijn hoofd maar dat zijn natuurlijk ook oa bacteriën idd die je met verversen verdunt.
 
Laatst bewerkt:
Ik las eens dat bij de kweek, sommige kwekers dagelijks de gehele inhoud verversen (waarschijnlijk niet in 1 keer..). Dat moet toch veel kosten aan water of vergis ik me.
 
Ik las eens dat bij de kweek, sommige kwekers dagelijks de gehele inhoud verversen (waarschijnlijk niet in 1 keer..). Dat moet toch veel kosten aan water of vergis ik me.


Niet bij een nano bakje:D:D. Hier kost een kuub rond de 1.05 meende ik dus afhankelijk van je verbruik kan dat aardig oplopen. Ik denk dat Jos Hut wel een aardige waterrekening heeft.
 
Niet bij een nano bakje:D:D. Hier kost een kuub rond de 1.05 meende ik dus afhankelijk van je verbruik kan dat aardig oplopen. Ik denk dat Jos Hut wel een aardige waterrekening heeft.
Kon een discus maar in een nano hihihi, dan zou ik zelfs meermaals daags verversen :p
Ik heb het natuurlijk over bakken >500ltr
 
Kon een discus maar in een nano hihihi, dan zou ik zelfs meermaals daags verversen :p
Ik heb het natuurlijk over bakken >500ltr


Ja daar was ik al bang voor:D. Een hobby kost geld dus het water wat ik ervoor verbruik nemen we op de koop toe en is ook niet giga veel gelukkig.
 
Ik zie op onze nota dat het 0,65 cent kost en dan nog 0,33ct belasting op leidingwater. Zo staat het op de nota van vorige maand. daar komt dan nog 6% belasting bij zover ik het begrijp. Maar dat is wat anders dan 4 euro;)
 
Onder andere bij discus vissen zit er een stof in de ontlasting welke de groei verminderd. Dat samen met het feit dat de discus ongeveer 7 x zijn eigen lichaamsgewicht aan afvalstoffen produceert per dag, maakt dat zonder verversen er geen groei plaats vind. Dus in ieder geval voor de groei van je vissen ververs je.......
 
Bedankt!

Leuke link ook @jessicapilon

Oa mineralen bv maar zou jij met je discusvissen wel moeten weten toch?
Uiteraard weet ik voor een groot gedeelte wel waarom je het doet, en daarom doe ik het ook. Dus in de praktijk veranderd er niets.
Maar meer diepgang kan geen kwaad, interessant onderwerp vind ik.

Wist bijvoorbeeld niet dat er in de ontlasting een stofje zat dat de groei remt van discussen.

Vragen blijven altijd komen, ook al heb je discussen. Heb er verder ook niet voor gestudeerd ofzo :)!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat samen met het feit dat de discus ongeveer 7 x zijn eigen lichaamsgewicht aan afvalstoffen produceert per dag,

Huh? Van waar haal je die info als ik vragen mag? Lijkt me wel straf namelijk. Hoe gaat dat dan precies in zijn werk?
 
Er zijn mensen (vooral in zoutwater) die nooit water verversen. Dat is volgens mij zelfs een deel van een methode die vaak gebruikt wordt (DSR methode).
Komt ook omdat de eiwitafschuimer alle ontlasting uit het water haalt, en omdat het water dat gezuiverd is niet terug in het aquarium gaat, in tegenstelling tot een (pot)filter.

Zelf ben ik ook van plan om in mijn nieuwe bak zo weinig mogelijk water te verversen. Dit door een paar redenen:
1.- Ik wil zowel Betta coccina als Chocolade goeramie's houden, beide soorten zijn erg gevoelig voor schommelingen van de waterwaardes.
2.- Ik ga met 100% osmose water werken. Daarom zijn er dus ook geen mineralen die zich kunnen ophopen.
3.- De wateren waar de genoemde soorten vandaan komen bevatten ook weinig zuurstof, met de beweging van het water in de bioloog zal er meer dan genoeg zuurstof aanwezig zijn.

(Let op! Ik zeg niet dat ik helemaal geen water zal verversen, maar zo weinig mogelijk! Dus misschien 10-20% in de 2 weken)
 
Het verversen van het water
De discusvis poept en plast per dag zeven keer zijn eigen lichaamsgewicht uit, dit komt doordat de discusvis een enorme snelle stofwisseling heeft. Het zou het beste zijn dat de aquarium 2 tot 3 keer per week met 25% vers water ververst. Dan is de situatie zeer goed voor de discusvissen.

Onder andere via Discus kwekerij Marsilea maar er zijn hier meer details over beschikbaar, maar niet nu......
 
Onder andere bij discus vissen zit er een stof in de ontlasting welke de groei verminderd. Dat samen met het feit dat de discus ongeveer 7 x zijn eigen lichaamsgewicht aan afvalstoffen produceert per dag, maakt dat zonder verversen er geen groei plaats vind. Dus in ieder geval voor de groei van je vissen ververs je.......

Bheeeee :p Fabel die knap hardnekkig is. Als je alle vochtopname neemt die de discus tot zich neemt klopt dit wel. Alleen zijn niet al die vochtopname en daarna uitscheiding afvalstoffen.
Het is simpel .... wat je erin propt, komt er ook weer uit. wat er niet ingaat kan er ook niet uit gaan.
Dus voer je 5 gram aan voer, kan daar nooit 1000 gram uitkomen (volwassen discus weegt ongeveer 150 gram).
 
Komt ook omdat de eiwitafschuimer alle ontlasting uit het water haalt, en omdat het water dat gezuiverd is niet terug in het aquarium gaat, in tegenstelling tot een (pot)filter.

O. Dus het aquarium loopt leeg??

2.- Ik ga met 100% osmose water werken. Daarom zijn er dus ook geen mineralen die zich kunnen ophopen.

Osmose bevat nog steeds 5% van de mineralen in leidingwater. Dus die kunnen na verdampen nog steeds ophopen.

(Let op! Ik zeg niet dat ik helemaal geen water zal verversen, maar zo weinig mogelijk! Dus misschien 10-20% in de 2 weken)

Dit verversings beleid is zeer normaal voor grotere (300 liter en meer) aquaria, welke weinig vissen hebben. En waar geen EI wordt gebruikt.

Zelf doe ik 40 liter bij 300 liter wekelijks. Is ook niet echt veel te noemen.
 
O. Dus het aquarium loopt leeg??
Een beetje wel ja. De ontlasting en een heel klein deel van het water blijft in de beker.


Osmose bevat nog steeds 5% van de mineralen in leidingwater. Dus die kunnen na verdampen nog steeds ophopen.
Klopt, maar met mijn ververs beleid zou ik geen probleem moeten hebben.



Dit verversings beleid is zeer normaal voor grotere (300 liter en meer) aquaria, welke weinig vissen hebben. En waar geen EI wordt gebruikt.

Zelf doe ik 40 liter bij 300 liter wekelijks. Is ook niet echt veel te noemen.
Klopt ook, maar het is veel minder dan normaal wordt aanbevolen. Normaal wordt 10-30% per week aanbevolen.
 
Het is simpel .... wat je erin propt, komt er ook weer uit. wat er niet ingaat kan er ook niet uit gaan.
Dus voer je 5 gram aan voer, kan daar nooit 1000 gram uitkomen (volwassen discus weegt ongeveer 150 gram).

Dank u wel voor deze opheldering!
Het leek me inderdaad onmogelijk wat er beweerd werd...
 
Kilo kak per discus, das met gemak meer dan mijn labrador van 30kg produceert. Je zou er 10 hebben zeg. 70 Kg aan kak in de week :D
 
Discusvissen worden 6 -7 x per dag gevoerd. geeft enorme belasting op het water, daarom zoveel en zo vaak verversen.
Ik doe het 1 x in de week een 1/4 . met gewone bakken.
 
........Dat samen met het feit dat de discus ongeveer 7 x zijn eigen lichaamsgewicht aan afvalstoffen produceert per dag, maakt dat zonder verversen er geen groei plaats vind.......

Ik zou graag een onderbouwing hebben voor dit feit.

Dat stofje dat de groei remt zit in nitraat. 10 mg/l is onvoldoende om de groei te remmen en is een keurige waarde. Veel leidingwater haalt deze waarde niet eens. (norm was meen ik 50 mg/l).
 

Terug
Bovenaan