Waarom slaat mijn Platy met haar lichaam tegen de planten?


Celine2000

Member
Lid geworden
19 december 2022
Berichten
5
Leeftijd
24
Ik was benieuwd waarom sommige van mijn vissen met hun lichaam tegen de plantjes aanslaan?😀
 

Bijlagen

  • DDFAE5F8-8755-4081-8FC5-C3E6027B9E6F.jpeg
    DDFAE5F8-8755-4081-8FC5-C3E6027B9E6F.jpeg
    217.5 KB · Weergaven: 89
Zijn er mogelijkheden om dit te testen/ achterhalen en wat zou ik er tegen kunnen doen?
 
Stress kan dit ook veroorzaken, dit kan een indicatie zijn voor slechte waterkwaliteit. Ik zou aanbevelen een aantal waterwissels te doen en de eerste dagen aan te kijken of dit verbetering oplevert mocht dit niet gebeuren zou je kunnen overwegen te behandelen tegen parasieten en of schimmels.

Wel moet je er rekening mee houden dat je water goed gewisseld is voor je begint met behandelen aangezien dit een aanslag op je bacteriën zal geven. Vooral als je tegen parasieten behandeld. Je planten zullen er ook niet van genieten en dierslakken kunnen er aan sterven.

Als je uit heb kunnen sluiten dat het niet aan het water ligt door in een week 3 keer 50% te wisselen bijvoorbeeld en je zou geen verbetering zien. Dan is je aquarium gelijk klaar om een behandeling, en eventueel een 2de behandeling vol te kunnen houden. Na het behandelen is het zaak weer goed het water te wisselen tot de resten van het geneesmiddel uit het water is.

soms kan je een combinatie gebruiken van iets tegen parasieten en schimmels. Maar in mijn ervaring heeft asha 2000 geholpen voor mn vissen tegen jeuk, schimmel en vinrot.

als je een behandeling gedaan hebt en een paar waterwissels gedaan hebt zou je in de meeste gevallen toch wel verbetering op moeten merken. Maar je bak is uit balans door de grote wissels en medicatie. Na zn behandeling is het belangrijk de bak weer als onstabiel te beschouwen al laten de waterwaardes iets anders zien. Je zal weer een nieuwe piek kunnen verwachten in ammoniak en nitriet, dit moet je goed in de gate houden en rekening mee houden.

een andere manier om jeuk, parasieten en schimmels kwijt te kunnen raken is zout. Ik vind het tricky om met te veel te werken maar 1 tot 2 gram JODIUMVRIJ zout toevoegen in je aquarium zou geen kwaad moeten kunnen. Dit activeert de vis zn aanmaak van de slijmhuid. Alleen is de vis wel kwetsbaar. En hoe meer je rotzooit hoe onstabieler het is. Ik zou eerst die wissels maar eens doen een week lang en kijken wat dat oplevert (ongeacht de huidige waardes)
 
Doorgaans zal dat op jeuk terechtkomen. De oorzaak van jeuk kan meerdere bevatten. Kijk dan uit wat je in de bak aan medicatie gooit voordat je het van kwaad tot erger maakt.
Maar in mijn ervaring heeft asha 2000 geholpen voor mn vissen tegen jeuk, schimmel en vinrot.
Esha 2000 is ook een breedbandmiddel zoals men dat dan zo mooi noemt.
 
Even om de dag even flinke ww doen.

@stanovic je begeeft je op gladijs.. zoderekt gaat de postbode je vertellen dat het allemaal onzin is
 
Dat grote witte ding is dat een steen of plastic? (als het steen is zou ik hem op kalk testen met azijn).

Kun je aan de vissen zelf iets zien? (kleine puntjes of witte uitsteeksels etc).
Behandelen voor iets waarvan je de oorzaak niet weet is meestal niet de slimste oplossing en kan tot erger leiden. Misschien is het niks om je zorgen over te maken, wij hebben ook wel is jeuk
 
Als je visje zich sporadisch schuurt is dat niet zorgwekkend. Iedereen heeft wel eens jeuk.
Het verschil is dat bij ons er iets zit te kriebelen zoals een haar, bij een wild dier zijn het luisjes en onschadelijke parasieten. Bij vissen kan het alleen veel sneller een indicatie van een probleem zijn. Of hoeft dat niet denk je?
 
Dat grote witte ding is dat een steen of plastic? (als het steen is zou ik hem op kalk testen met azijn).

Kun je aan de vissen zelf iets zien? (kleine puntjes of witte uitsteeksels etc).
Behandelen voor iets waarvan je de oorzaak niet weet is meestal niet de slimste oplossing en kan tot erger leiden. Misschien is het niks om je zorgen over te maken, wij hebben ook wel is jeuk
Nouja ik weet niet zo goed wat je anders moet doen, stel je hebt een week lang goed water gewisseld en je kan geen oorzaak vinden maar al weken lang schuurt de vis heel zn rugvin kapot tot er een groot risico en signalen aanwezig zijn van vinrot. Met als oorzaak een aanzettende onverklaarbare jeuk.
Het beste is natuurlijk niet zó maar een middeltje te gebruiken.

Maar esha 2000 is tegen stress, jeuk, vinrot en allerlij wond, schimmel en parasiet gerelateerde klachten. Ik kan me niet voorstellen dat er veel rede kan zijn waarom je niet zou kunnen behandelen als dit voorkomt.
Een rede zou andere medicatie kunnen zijn in het water dat staat in de instructies dat dat niet mag.
En het belast je aquarium tijdens de behandeling en na de behandeling is je aquarium verzwakt. Dat kan een rede zijn niet te behandelen natuurlijk maar dat is met alles waarmee je behandeld.

Je kan moeilijk wachten tot je vissen half op ze kop zwemmen en het dilemma dooie vissen of nog een paar redden gaat. Het kan zo van kwaad tot erger lijden. Al die stress en schuren maakt de vis verzwakt en kwetsbaar voor hele andere dingen die veel schadelijker kunnen zijn en ook vervolgens nog over kunnen springen naar de andere bewoners als je pech hebt

Niets blijven doen omdat je de oorzaak niet begrijpt is soms geen optie. Maar daarom zeg ik ook eerst een week water wisselen, kijken of er veranderingen plaats vinden. Maar verder kijken dan je neus lang is is nooit kwalijk. Ik vind het geen slecht iedee de steen eens te testen op kalk. Misschien is de ph wel torenhoog. Lijkt me ook niet goed voor de slijmhuid

Uiteindelijk moet de oorzaak ook gevonden en aangepakt worden anders zit je snel weel met het zelfde probleem. Weet iemand of te hoge ph kwaad doet aan de slijmhuid?
 
Het verschil is dat bij ons er iets zit te kriebelen zoals een haar, bij een wild dier zijn het luisjes en onschadelijke parasieten. Bij vissen kan het alleen veel sneller een indicatie van een probleem zijn. Of hoeft dat niet denk je?
Nee hoor. Er kan van alles tussen de schubben van een visje komen. Zand, plantenresten, you name it. Als het er tussen past komt het er geheid een keer in.
 
Nee hoor. Er kan van alles tussen de schubben van een visje komen. Zand, plantenresten, you name it. Als het er tussen past komt het er geheid een keer in.
Had me definitie van sporadisch ook ff moeten recht trekken 😂 hoewel in dit geval niet meer sporadisch hoeft te zijn denk ik als het zo opgemerkt word 😄
 
Dat grote witte ding is dat een steen of plastic? (als het steen is zou ik hem op kalk testen met azijn).
Een kalkhoudende steen zal in de regel pas in een sterk zure omgeving chemisch gaan reageren. Bij de pH van een huis/tuin/keukenbak is weinig tot geen interactie te verwachten. En zelfs als een steen wel op begint te lossen..... dat beetje hardheid erbij kan in principe geen kwaad. Als iemand ooit het tegendeel aantoont, krijgt diegene een Lidl appeltaart van mij toegestuurd........
 
Een kalkhoudende steen zal in de regel pas in een sterk zure omgeving chemisch gaan reageren. Bij de pH van een huis/tuin/keukenbak is weinig tot geen interactie te verwachten. En zelfs als een steen wel op begint te lossen..... dat beetje hardheid erbij kan in principe geen kwaad. Als iemand ooit het tegendeel aantoont, krijgt diegene een Lidl appeltaart van mij toegestuurd........
Dus mijn hoge ph komt niet door kalkhoudende stenen en bodems? Mn zuurgehalte uit de kraan is 100x meer dan in mn aquariums soms.
 
Dus mijn hoge ph komt niet door kalkhoudende stenen en bodems? Mn zuurgehalte uit de kraan is 100x meer dan in mn aquariums soms.
Je hebt gelijk dat er technisch gezien wel degelijk een meetbare invloed kan zijn. Hangt dus af van de pH en ook van het precieze materiaal dat je in je bak hebt. Maar bij "gewoon" Nederlands kraanwater zou ik ervan opkijken als je je decoraties of substraat daadwerkelijk zou zien slinken, en je aquarium qua testresultaten erg zou verschillen van het leidingwater.

Waar woon je ergens? Leuk om even te bekijken wat er uit je kraan komt. Wat meet je aan pH's en over welke stenen en bodems gaat het?

Een van de redenen dat een grote invloed in jouw bak me zou verbazen, is dat kalkrijke dingen in het water vaak "stabiliseren" doordat er reacties aangegaan worden met o.a. (als ik het goed heb) fosfaat. De beschikbare oppervlakte om op te lossen in het water neemt daardoor in de loop van enkele weken/maanden steeds verder af.

(Dit is evt voort te zetten in het "off-topic topic", hehe.)
 
Laatst bewerkt:
Je hebt gelijk dat er technisch gezien wel degelijk een meetbare invloed kan zijn. Hangt dus af van de pH en ook van het precieze materiaal dat je in je bak hebt. Maar bij "gewoon" Nederlands kraanwater zou ik ervan opkijken als je je decoraties of substraat daadwerkelijk zou zien slinken, en je aquarium qua testresultaten erg zou verschillen van het leidingwater.

Waar woon je ergens? Leuk om even te bekijken wat er uit je kraan komt. Wat meet je aan pH's en over welke stenen en bodems gaat het?

Een van de redenen dat een grote invloed in jouw bak me zou verbazen, is dat kalkrijke dingen in het water vaak "stabiliseren" doordat er reacties aangegaan worden met o.a. (als ik het goed heb) fosfaat. De beschikbare oppervlakte om op te lossen in het water neemt daardoor in de loop van enkele weken/maanden steeds verder af.

(Dit is evt voort te zetten in het "off-topic topic", hehe.)
Ik heb 7 uit de kraan getest en op een gegeven moment 9 in de bakken. Momenteel weet ik niet wat het is ik wissel iets vaker. Maar ik heb gewoon goedkope bodem van de dierenwinkel en niet echt een kalkhoudende steen er in zitten. Vooral ph verlagers vandaar dat het vreemd is maar ik weet niet ik heb nu geen problemen meer met schurende vissen. Binnenkort maar weer eens testen dan weet ik meer. Meten is weten 😄
Mn bak was ook vrij belast voor een bak die nog door zn nitrietpiek heen moest komen dus het is niet zo gek ook
 
Ik heb 7 uit de kraan getest en op een gegeven moment 9 in de bakken. Momenteel weet ik niet wat het is ik wissel iets vaker. Maar ik heb gewoon goedkope bodem van de dierenwinkel en niet echt een kalkhoudende steen er in zitten. Vooral ph verlagers vandaar dat het vreemd is maar ik weet niet ik heb nu geen problemen meer met schurende vissen. Binnenkort maar weer eens testen dan weet ik meer. Meten is weten 😄
Mn bak was ook vrij belast voor een bak die nog door zn nitrietpiek heen moest komen dus het is niet zo gek ook
Okay. 9 klinkt wel heel extreem?! Dat is voor zover ik weet met calcium(carbonaat) afgevende materialen niet mogelijk. Die bufferen maximaal ongeveer tot 8 in een zoetwaterbak...
 
Okay. 9 klinkt wel heel extreem?! Dat is voor zover ik weet met calcium(carbonaat) afgevende materialen niet mogelijk. Die bufferen maximaal ongeveer tot 8 in een zoetwaterbak...
Ja ik heb echt 6 keer gemeten over verschillende dagen elke keer maar 50% wisselen maar het duurde ff om het er uit te krijgen. Tussen 7 en 9 zit 100x verschil he, na een 50% wissel is een ph meer 9 dan 8... Heb het met verschillende ph testen gedaan de strips kwamen volgens mij lager uit. Maar de druppels 9. (Colombo)
 
Okay. 9 klinkt wel heel extreem?! Dat is voor zover ik weet met calcium(carbonaat) afgevende materialen niet mogelijk. Die bufferen maximaal ongeveer tot 8 in een zoetwaterbak...
Jij, juist jij die zo hamert op wetenschappelijke bewijzen, gaat nu ineens zomaar uit van je eigen denken zonder enige onderbouwing?
 
Ja ik heb echt 6 keer gemeten over verschillende dagen elke keer maar 50% wisselen maar het duurde ff om het er uit te krijgen. Tussen 7 en 9 zit 100x verschil he, na een 50% wissel is een ph meer 9 dan 8... Heb het met verschillende ph testen gedaan de strips kwamen volgens mij lager uit. Maar de druppels 9. (Colombo)
Ik weet nog steeds niet waar je woont en wat voor water er dus uit de kraan zal komen volgens de rapporten. :) Het klinkt ook niet alsof je hele speciale spullen in je bak hebt. Dus ik kan me er niet echt een beeld van vormen hoe je tot die waarde komt. Heb zoiets nog nooit gehoord.

Jij, juist jij die zo hamert op wetenschappelijke bewijzen, gaat nu ineens zomaar uit van je eigen denken zonder enige onderbouwing?
Beste Nicolientje. Ik snap dat jij op een mogelijkheid zit te azen om mij een keer "terug te pakken" op dingen die ik jou vaak heb verweten.

Maar geloof mij maar dat dit niet zo'n mogelijkheid is. Ik heb hier niets te bewijzen. Op basis van de gegeven informatie m.b.t. die pH van 9 is het onduidelijk waar die meting precies door totstandkomt. Daarvoor is het plaatje te vaag, te onvolledig. Er is geen bewijs wat vervolgens van mij een of ander tegenbewijs zou vragen. Het is normaal gesproken gewoon heel onwaarschijnlijk, zonder gekke toevoegingen, dat de pH van een bak met Nederlands kraanwater op 9 uitkomt. Nog onwaarschijnlijker is dat dit slechts zou komen door wat toegevoegde stenen. Als jij dat verhaal door je gebrek aan kennis niet kunt volgen is dat jammer, maar niet mijn probleem.

Maar hey, blijf vooral proberen om onrust te stoken op het forum. Dat is voor jou misschien nog wel een grotere hobby dan het hele aquariumgebeuren zelf. Als het aan mij lag, was jij allang van het forum getrapt. 👋
 
Ik weet nog steeds niet waar je woont en wat voor water er dus uit de kraan zal komen volgens de rapporten. :) Het klinkt ook niet alsof je hele speciale spullen in je bak hebt. Dus ik kan me er niet echt een beeld van vormen hoe je tot die waarde komt. Heb zoiets nog nooit gehoord.
Ik woon in brabant! "Brabant water" maar dr is uit mn kraan niets opmerkelijks buiten een eigenaar van een lfs die klaagt over een te hoge chloor gehalte (uit zn eigen kraan) in het water wat ook maar te betwijfelen is in nederland.

Ik heb zelfs nog azijn in mn tesbuisje gegooit om te kijken of het water paarser werd maar die werd minimaal maar donkerder dus hij zat echt op de 9+ heb er toen nog bakingsoda bij gegooit om te kijken of het weer daalde om te kijken of die test wel wijs was en alles werkte gewoon dusja weet ook niet. Mn vissen hebben geen last nu. Ik dacht alleen misschien kwam dat schuren daar vandaan... heb wat turf toegevoegd maar dat is wel uitgewerkt nu

Ik zal snel een keer testen, ik deel die bevindingen in mn fotoalbum daar zou je het 1 en ander terug kunnen lezen wellicht 😄
 
Mijn bak heeft maanden vol met marmersteen gelegen, en dat verhoogde de ph van 7.4 naar 7.6.

Ik weet niet hoe de pH helemaal naar 9 kan stijgen. De pH schaal is logaritmisch, wat geloof ik inhoud dat pH 7 10.000 keer zuurder is dan pH 9...
 
Mijn bak heeft maanden vol met marmersteen gelegen, en dat verhoogde de ph van 7.4 naar 7.6.

Ik weet niet hoe de pH helemaal naar 9 kan stijgen. De pH schaal is logaritmisch, wat geloof ik inhoud dat pH 7 10.000 keer zuurder is dan pH 9...
100x dacht ik verschillende keren gelezen te hebben, tussen 7-8 is het 14x en tussen 7 en 9 is het 100x vandaar dat ik ook zei dat het water uit de kraan 100x zuurder is. En daarom is er met een waterwissel van 50% geen verschil in meting zichbaar. Pas wanneer ik 86% water gewisseld heb zou je de ph pas van 9 naar 8 zien gaan. Ik verwacht alleen dat de ph nu in orde is ik zal zo even testen

Edit: 100l was 9 is 7.5, 60l was 9 is 7.5, garnalenbak is 6.5
 
Laatst bewerkt:
@stanovic je begeeft je op gladijs.. zoderekt gaat de postbode je vertellen dat het allemaal onzin is
😆🤣😅😂
Nee hoor. Er kan van alles tussen de schubben van een visje komen. Zand, plantenresten, you name it. Als het er tussen past komt het er geheid een keer in.
Da's helemaal waar... 👍
Als iemand ooit het tegendeel aantoont, krijgt diegene een Lidl appeltaart van mij toegestuurd........
Weet wat je zegt... We lusten allemaal wel een appeltaart, he... 😜
 

Terug
Bovenaan