Waarom maken Botia striata geluid?


Rene B

Well-known member
Lid geworden
14 juni 2009
Berichten
9,758
Locatie
Roden
Ik heb sinds kort een 8 tal Botia striata in mijn bak zwemmen.
Afgelopen week heb ik tabletten opgehaald, daarvoor hebben ze diepvriesvoer gehad maar ik heb ze toen geen geluid horen maken.

Ze begonnen echter direct geluid te maken bij het vinden van de tabletten. Nu wist ik al dat ze dit kunnen doen, maar waarom ze het doen is mij niet bekend.

Gewoon uit nieuwsgierigheid, weet iemand waarom ze dit geluid maken?
 
De botia is een redelijk vreedzame vis die gemakkelijk in een schooltje van 8 � 10 vissen gehouden kan worden. Vooral in de schemeravond zijn ze het actiefst, daarom is het raadzaam om voldoende drijfplanten in je aquarium te hebben, om zo het licht te zeven. Omdat deze scholenvis gemakkelijk 25 cm kan worden is een ruimer aquarium een pre. Ze vinden het fijn om te kunnen woelen in de grond, zoals de naam al aangeeft, een zandbodem of klein steen grond is daarom raadzaam. Ook kunnen deze vissen een klikkend geluid maken, die je buiten het aquarium hoort. Dit wordt waarschijnlijk door de kaken gemaakt, je hoort dit het meest als ze eten of ruzie maken.
 
Dan doen mijn Piranha's ook als ze eten. Zoals Bertus al aangeeft dat doen de kaken.
 
Ik merk net hetzelfde op, bij tabletten klikken ze als gek. Mijn gevoel is dat ze door het klikken ze de tablet -die niet zo vlot eetbaar is- voor zichzelf willen claimen. Ze wordt ook in het rond geduwd. Bij diepvries/vlokvoer hebben ze dadelijk 'de mond vol'. Wellicht is het dan fysiek niet mogelijk om te klikken.
Of ze zijn beleefd en praten niet met volle mond ...
 
Ook Botia's die alleen zitten doen het, dus dan snap ik niet wat het met rangorde/claimen o.i.d. te maken heeft.
 
Jones zei:
Ook Botia's die alleen zitten doen het, dus dan snap ik niet wat het met rangorde/claimen o.i.d. te maken heeft.

Dat hangt er vanaf of ze er zelf controle over hebben, als het puur instinctief is dan doet een eenzame Botia dit ook.
 
Wat betreft het verhaal van de kaken: dan zou het toch ook te horen moeten zijn als ze ander voedsel eten?
Granulaat wat ze aan de oppervlakte al pakken en diepvriesvoer eten ze zonder geluid te maken.

Het verhaal van het 'claimen' van een tablet zou best kunnen. Het viel me zojuist op dat ze al beginnen te 'klikken' voordat ze een tablet aanraken.
Dan klinkt het claim verhaal ook weer wat logischer.
 
Strikt genomen hebben Botia's geen kaken.
Karperachtigen hebben zelfs niet iets wat voor tanden moet doorgaan in de mondholte.
De geluiden die sommige Botia achtigen maken wordt waarschijnlijk veroorzaakt door tanden in de keelholte (pharyngeal teeth), maar erg veel studie is hier nog niet naar gedaan.
Deze tanden gebruiken ze om slakkenhuizen mee te kraken.

Mijn B. striata en B. rostrata maken ook soms van die klikkende geluiden; misschien is het ook wel een manier van communiceren; de zogenaamde Botia taal.

Ps. Het stukje van Bertus gaat waarschijnlijk over Chromobotia macracanthus; B. striata wordt natuurlijk lang geen 25 cm en is overdag ook erg actief.
 
Ziet eruit als een Botia almorhae met volwassen kleurpatroon. Heb ik ook stukken temperamentvoller dan de striata. Wordt ook groter dan de striata ja.
 

Terug
Bovenaan