Waarom gaan toch al mijn appelslakken dood?


W

Wiebelkonijn

Guest
Ik heb een goed ingedraaid aquarium (al bijna 2 jaar) en ik heb altijd appelslakken erin. Maar ze gaan ook altijd heel snel dood. Als ik nieuwe koop, doen ze het ongeveer een maand, soms twee. Als ik eitjes heb en die komen uit gaan ze ook na een maand ongeveer dood. Dat is al 2 jaar zo. Voor de rest doet alles het.

Hoe kan dit? Ik wil zo graag mooie kleuren appels.

Waterwaardes:
pH: 7,5
kH: 5
gH: 15
Ammoniak: 0
Nitraat: 10mg/l
PO4: 0,5mg/l

Voeding: komkommer, vissenvoer, garnalenvoer, calciumblokjes, groentesticks
Verversen: elke 2 weken een kwart
Toevoeging water: 1x in de 2 weken EasyLife en af en toe gebruik ik EasyCarbo plantenvoeding
 
Gebruik eens een andere bak,waar je er geen plantvoeding in doet.

Hoe kan dit? Ik wil zo graag mooie kleuren appels.???
Die moet je kopen.
 
Ik heb niet de vrijheid, ruimte en financi�le middelen om een nieuw aquarium aan te schaffen als uitprobeersel. Toen ik geen EasyCarbo gebruikte, gingen de appelslakken helaas ook dood. Als test kan ik de plantenvoeding wel schrappen in de huidige bak.

Volgens mij is de laatste opmerking niet erg relevant, dat snap ik zelf ook wel :). Als ik mooie gekleurde appelslakken heb in m'n bak, wil ik ze graag behouden en niet dood laten gaan. Dat is het enige wat ik ermee bedoel.
 
Afgezien van de ruimte, een bak is voor appelslakken genoeg.
Ze verkopen voor 5 euro bakken,waar je makkelijk slakken in kunt houden.
 
Op zich heb ik nog wel een plastic bak (zo'n opbergbak) maar daar moet ik dan wel een filter voor komen of is dat niet altijd nodig bij appelslakken?
 
Heb je in het verleden wel eens medicijnen gebruikt in je bak misschien?
 
Wiebelkonijn zei:
Ik heb niet de vrijheid, ruimte en financi�le middelen om een nieuw aquarium aan te schaffen als uitprobeersel. Toen ik geen EasyCarbo gebruikte, gingen de appelslakken helaas ook dood. Als test kan ik de plantenvoeding wel schrappen in de huidige bak.

Volgens mij is de laatste opmerking niet erg relevant, dat snap ik zelf ook wel :). Als ik mooie gekleurde appelslakken heb in m'n bak, wil ik ze graag behouden en niet dood laten gaan. Dat is het enige wat ik ermee bedoel.

Ik heb ook appelslakken en heb hoge waarden voeding en co2 en in het verleden ook carbo gebruikt. Dit deed niks met de slakken hoor.
Alleen een lage ph kan door het zure water het huisje wat aantasten, maar dood gaan ze niet.
Ik denk ook eerder aan medicatie of iets van koper.
 
Nee, geen medicijnen.

Ik heb wel vaak gebaksvorkjes in het water liggen voor de komkommer...
 
Ik heb het opgegeven met de appelslakken. Ik heb het idee dat er bij mij iets in de leidingen zat waardoor ze het steeds niet overleefden.
 
Bij mijn dierenwinkel gaan ook alle appelslakken dood, Ze houden het ongeveer een week vol. Het ligt bij daar aan de oude leidingen.
 
Mja, dat is vreemd...
Nu weet ik wel dat appelslakken die leven in een aquarium temperatuur van 24 tot 28 graden meestal niet ouder worden dan een jaar.
En slakken in koud water kunnen soms wel 4 jaar worden.
Wij hebben namelijk al 20 jaar talloze generaties appelslakken in onze vijver, en daar zitten echte joekels tussen.
 
Hoe kun je te hoge koper waardes lager maken?
 
filteren over actieve koolstof, of osmosewater gebruiken om te verversen zijn zowat de simpelste manieren. eventueel flessenwater, maar dat kan wel prijzig worden op termijn. zeker als je een grote bak hebt.
 
Gaan ze wel echt dood? Ik bedoel stinken ze ook echt? Ik heb het nl ook gehad dat ik na een femsee kuur filtermedium van easy life gebruikt heb. Onmiddelijk sloten alle slakken hun huisje en de volgende dag dreven ze in mijn bak. Ik heb ze nog twee dagen apart gehouden maar omdat er niets gebeurde dacht ik dat ze dood waren, achteraf waren ze dat denk ik niet. Daarna in een nieuw aquarium dacht ik weer dat ze dood waren, telkens als ik er een appelslak indeed ging het huisje dicht en bleef ook dicht ook nadat ik ze eruit haalde. Weer dacht ik dat ze dood waren maar toen vertelde iemand me dat een dode appelslak vreselijk stinkt naar rotte vis. Dat was dus niet het geval dus terug geplaatst in het aquarium waar ze het wel goed in deden en ja hoor, na dagen met een dicht huisje kwam hij binnen 24 uur er weer uit. Nu weet ik dus dat als ze niet stinken dat ze dan ook niet dood zijn. Maar in die ene bak die ik had wilde geen appelslak zijn dus waarschijnlijk toch iets met de bak of toch de combi easy life en plantenvoeding.
 

Terug
Bovenaan